Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Zie nu dat er een raket zou terechtgekomen zijn op een hotel in Dubai... is natuurlijk makkelijk voor de VS he, die moeten geen raketten vrezen... ja ok op hun militaire basissen in de regio misschien maar al die andere landen daar uit de regio... triestige wereld waarin wij leven.

Israël zegt dat oa Khamenei, de Iraanse minister van Defensie en de leider van de Revolutionaire Garde zijn gedood. (die laatste twee zijn vervangbaar he)
Iran heeft ondertussen bevestigd dat een aantal hoge leiders geliquideerd zijn maar ze ontkennen dat Khamenei daar bij zou zijn.

Pfft oorlog hier oorlog daar .. triest ..

Kom, ´t Is nu niet alsof er in de vorige 20 jaren niets gebeurd is. Ik vind de oorlogen in Irak, Afghanistan en Syrie veel historischer dan wat er nu gebeurd. Die kleine speldenprikken in het Midden Oosten vallen toch in het niets vergeleken met de echte oorlogen met boots on the ground?

Venezuela was historisch, maar dit in Iran momenteel is gewoon niks speciaals. Wat bombardementen, speciaal zeg. Zolang er geen boots on the ground zijn of dat er effectief een regime wissel komt, is dit een fait divers.

Ik denk dat jij jouw mening een beetje laat kleren door jouw genegenheid voor Iran na je bezoeken daar. Voor de lokale bevolking is dit natuurlijk heel speciaal, voor neutrale buitenstaander is dat al een stuk minder.
Het is daar nog niet gedaan en Iran is sinds de revolutie in 1979 nog nooit zo hard aangevallen geweest en het regime heeft nog nooit zo zwaar onder druk gestaan dan nu. Sta me toe om dat wel historisch te noemen.

Het is daar nog niet gedaan en Iran is sinds de revolutie in 1979 nog nooit zo hard aangevallen geweest en het regime heeft nog nooit zo zwaar onder druk gestaan dan nu. Sta me toe om dat wel historisch te noemen.

Wederom, voor Iran zélf is dit misschien historisch. Wij zijn echter geen Iraniërs en kunnen dus vanop afstand dit beoordelen. Deze handvol bombardementen stellen niet veel voor, zelfs vergeleken met vorig jaar.
Allez, behalve dan dat ofwel de Israëliërs ofwel de Amerikanen het niet konden nalaten om een kinderschool te bombarderen. Knap, Knap.

Sta me toe om er tot dusver niets historisch aan te vinden en niet akkoord te gaan met uw statement.

Kom, ´t Is nu niet alsof er in de vorige 20 jaren niets gebeurd is. Ik vind de oorlogen in Irak, Afghanistan en Syrie veel historischer dan wat er nu gebeurd. Die kleine speldenprikken in het Midden Oosten vallen toch in het niets vergeleken met de echte oorlogen met boots on the ground?

Venezuela was historisch, maar dit in Iran momenteel is gewoon niks speciaals. Wat bombardementen, speciaal zeg. Zolang er geen boots on the ground zijn of dat er effectief een regime wissel komt, is dit een fait divers.

Ik denk dat jij jouw mening een beetje laat kleren door jouw genegenheid voor Iran na je bezoeken daar. Voor de lokale bevolking is dit natuurlijk heel speciaal, voor neutrale buitenstaander is dat al een stuk minder.
Het is nu wel de eerste keer dat er actief voor een regimewissel gegaan in één van de landen die daar al een halve eeuw de hoofdrol de geschiedenis speelt in een belangrijke en volatiele regio. Als daar een andere regime aan de macht komt heeft dat een belangrijke impact op heel wat landen en machtsstrutcuren in het Midden Oosten. Het is misschien voorbarig om nu al van historisch te spreken maar dit heeft alvast het potentieel om samen met de oorlog in Oekraïne één van de belangrijkste oorlogen van de laatste 30 jaar te worden.

Behalve als het regime zou vallen, dan kunnen we spreken over een belangrijk moment.
Het reqime dat valt is geen gegarandeerde verbetering als je niet weet wat er in de plaats komt he. Ik hoop dat de situatie voor de Iraanse bevolking verbetert maar ik heb toch zware bedenkingen bij de huidige situatie. En nogal ironisch dat men toejuicht dat de VS en Israel de strijd aangaat met Iran om het dictatoriaal regime te verdrijven. Hebben ze ondertussen ook al het alleenrecht geclaimd op dictatoriaal gedrag?

Laatst bewerkt:
De manier waarop geopolitieke omwentelingen zich de afgelopen jaren plaatsvinden vind ik ook wel historisch. Sinds 2020 lijkt er meer gebeurd te zijn dan tussen 2000 en 2020.
Dat het turbulente tijden zijn, is een feit. Maar deze uitspraak slaat nergens op.
9/11 en alles wat daar uit voortgekomen is, de euro, Irak, tsunami in 2004 en 2011 (met een nucleaire ramp tot gevolg), bankencrisis, aanslagen in Europa, IS, COVID-19,…

Wederom, voor Iran zélf is dit misschien historisch. Wij zijn echter geen Iraniërs en kunnen dus vanop afstand dit beoordelen. Deze handvol bombardementen stellen niet veel voor, zelfs vergeleken met vorig jaar.
Allez, behalve dan dat ofwel de Israëliërs ofwel de Amerikanen het niet konden nalaten om een kinderschool te bombarderen. Knap, Knap.

Sta me toe om er tot dusver niets historisch aan te vinden en niet akkoord te gaan met uw statement.
Zo kan je alles relativeren, mijn waarde. Je bent wel heel voortvarend met alles nogal fel te minimaliseren, terwijl een regionale grootmacht in het Midden-Oosten als nooit tevoren onder druk staat.

Het is niet omdat het ver van je bed gebeurt dat dit niet historisch is. Of we hebben een heel andere mening over dat begrip en jij reserveert het voor een Tweede Wereldoorlog of een maanlanding en niet voor "kleinere zaken" zoals de Pacificatie van Gent en hier de afranseling van de Islamitische Republiek van Iran.

Het is nu wel de eerste keer dat er actief voor een regimewissel gegaan in één van de landen die daar al een halve eeuw de hoofdrol de geschiedenis speelt in een belangrijke en volatiele regio. Als daar een andere regime aan de macht komt heeft dat een belangrijke impact op heel wat landen en machtsstrutcuren in het Midden Oosten. Het is misschien voorbarig om nu al van historisch te spreken maar dit heeft alvast het potentieel om samen met de oorlog in Oekraïne één van de belangrijkste oorlogen van de laatste 30 jaar te worden.
Ja, echt historisch. Alweer een fuck up van een Amerikaanse president die vol in de aanval gaat zonder enig deftig plan voor na de bombardementen. Kijk eens hoe goed dat uitgedraaid is voor Irak zeg, of Syrie. Dat waren beide succesverhalen natuurlijk. Misschien kan daar dan binnen enkele jaren een oude seniele paljas opstaan die president komt en de omvolking van Europa aankaarten die veroorzaakt is door een avontuurtje van een voorganger. Of misschien moet de huidige president straks de NAVO vriendjes te hulp roepen om te helpen om zijn fucking rotzooi op te ruimen. Je weet wel, dat verbond dat enkel profiteert van de VS. Applaus voor het potentieel. /sarcasm

Zo kan je alles relativeren, mijn waarde. Je bent wel heel voortvarend met alles nogal fel te minimaliseren, terwijl een regionale grootmacht in het Midden-Oosten als nooit tevoren onder druk staat.

Het is niet omdat het ver van je bed gebeurt dat dit niet historisch is. Of we hebben een heel andere mening over dat begrip en jij reserveert het voor een Tweede Wereldoorlog of een maanlanding en niet voor "kleinere zaken" zoals de Pacificatie van Gent en hier de afranseling van de Islamitische Republiek van Iran.

Goh ja, als jij het gewichtiger mag doen lijken dan wat het is, mag ik het tegenovergestelde doen ook hé.

Laat ons zeggen dat het potentieel heeft om historisch te zijn. Als hiermee een regimewissel verwezenlijkt wordt, is dat inderdaad historisch. Maar een paar bombardementen meer of minder in die regio is op zich niets speciaals. Ongeacht de status van Iran, het gaat hier uiteindelijk niet om een aanval van Irak ofzo, maar een gezamenlijke aanval van de VS en Israël. Er is geen land ter wereld dat geen pak slaag zou krijgen van die twee tezamen.

De invallen in Irak (val Saddam), Afghanistan (val Taliban, weliswaar tijdelijk), Syrië (ISIS en de uiteindelijke val van Al-Assad), en Oekraïne, en hun gevolgen voor de desbetreffende regio's, voor Europa en de VS, ook qua imago, vond ik allemaal veel historischer dan wat we gezien hebben de laatste 2 jaren onder invloed van Trump en Netanyahu. Jij bent diegene die stelt dat Irak, Afghanistan en Syrië minder historisch en impactvol zijn dan deze bombardementen op Iran. Dat lijkt mij minimalisatie van een grotere orde.

On 12 September 2002, Netanyahu lobbied for the invasion of Iraq, testifying under oath as a private citizen before the U.S. House of Representatives Government Reform Committee regarding the alleged nuclear threat posed by the Iraqi régime: "There is no question whatsoever that Saddam is seeking and is working and is advancing towards the development of nuclear weapons…" He also testified, "If you take out Saddam, Saddam's regime, I guarantee you that it will have enormous positive reverberations on the region."
Lijkt wel een slechte sequel.

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Langs de ene kant vind ik het een goede zaak dat dit regime uitgeschakeld wordt. Als je ziet wat Iran vroeger was en hoe het nu is... vreselijk. Ik ken verschillende mensen die Iran ontvlucht zijn omwille van het regime. Ik hoop oprecht dat dit uiteindelijk een betere periode brengt voor de mensen die er wonen...alleen het verleden toont dat dit niet altijd het geval is (Irak/Afghanistan).

Ook om de nieuwe 'axis of evil' tov het Westen te verzwakken 'kan' dit een goede zaak zijn. Het blijft immers een bondgenoot van Rusland.

Het blijft natuurlijk een gok.... hoe zal dit verder verlopen?

Rusland heeft andere katten te geselen en China gaat zich hier niet in moeien...als de VS dat binnenkort ook niet doet in Taiwan.

Ondanks het aankondigen dat Khemenei 'n toespraak ging geven is dit (nog) niet gebeurd.. zou 'm effectief zijn uitgeschakeld?

Wij zaten 3 weken geleden nog in Dubai, wel gek om nu die raketinslag bij de Fairmont te zien.

Niet dat ik ook maar iets durf te klagen, wat de lokale bevolking meemaakt in Iran en de buurlanden is niet te vatten.

Ondanks het aankondigen dat Khemenei 'n toespraak ging geven is dit (nog) niet gebeurd.. zou 'm effectief zijn uitgeschakeld?
Ik had tenminste een vooraf opgenomen toespraak verwacht die zonder enig specifiek timeframe als publieke boodschap kon uitgestuurd worden. Zelfs dat is er niet. Wss hebben ze dat dan niet opgesteld en moeten ze nu een toespraak bij elkaar haspelen, van een levende of gestorven Khamenei. Een gekunstelde radioboodschap zou toch moeten kunnen, zodat iedereen buiten Iran moet blijven gissen.

De VS en Israël bombarderen een kinderschool en starten een oorlog. En wat doen de westerse wereldleiders. De acties van Iran veroordelen en vragen aan Iran om te stoppen.

Dat is alsof je vraagt aan Oekraïne om de oorlog met Rusland te stoppen.

Er is weer een golf vliegtuigen die op dit moment in de VS vertrekt naar Europa off het Midden-Oosten via Europa. Heel wat tankers, die denk ik maar dat is niet op de tracking te zien een aantal fighters zullen begeleiden. En weer heel wat globemaster transport vliegtuigen. En dat is dan naast wat er de laatste weken al over en weer gevlogen is. Ik denk niet dat we alles al gezien hebben met de bombardementen en wat raketten die nu over en weer vliegen maar dat dit nog maar het begin is.

Terug
Bovenaan