Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

NoUseForAName

Active member
Supporter
Israël zou deze ochtend aanvallen op Iran hebben uitgevoerd alsook de noodtoestand in Israël hebben afgeroepen.
Zou het nu begonnen zijn? Zou de VS vandaag dan ook reageren?

De VS is idd mee gestart. Er is erg weinig informatie. Luchtruim Israël en Iran zijn dicht. Hoeveel bombardementen er gaan komen weten we niet, het is nu live gaande.

Afwachten nu wat de intensiteit van de aanvallen zullen zijn.
Dit heeft een impact op de hele regio maar voor landen zoals Irak en Jordanië nog meer. Die zullen hun luchtruim ook beter sluiten.
Ik ben zelf al in Jordanië geweest en dat land heeft toerisme nodig. Die gaan nu niet meer komen.

Khamenei zou zelf niet in Iran zijn, zou die geïnformeerd geweest zijn?
Optisch gezien is dat toch ook geen goede zet om niet in je land te zijn als leider wanneer het wordt aangevallen IMO.

Historische tijden. Of het regime verzwakt zal worden is de vraag. Volgende week zouden er nog onderhandelingen zijn, zouden die worden geannuleerd of is deze aanval bedoeld om Iran onder druk te zetten?

Iran wil verpletterend antwoorden. Deze strijd is mogelijk wel existentiëler dan vorig jaar, zouden ze de straat van Hormuz afsluiten?

Ik weet dat Iran militair gezien geen totale pannenkoek is maar tegenover Israël + VS is dat toch gewoon totale pannenkoek, of vergis ik mij?

Ik weet dat Iran militair gezien geen totale pannenkoek is maar tegenover Israël + VS is dat toch gewoon totale pannenkoek, of vergis ik mij?
Conventioneel een pannekoek, asymmetrisch is dat een ander verhaal al hebben ze met de val van Assad en de decimatie van Hezbollah veel steunpilaren verloren.

En dan is er nog de sluiting van de straat van Hormuz.

Als ze regime change willen, hebben ze wel wat meer nodig dan bommen en raketten. Als zal een uitgebreide killing spree op kopstukken wel druk kunnen uitoefenen op de resterende elites om te beginnen met onderhandelingen.

Een invasie lijkt me uit den boze.

Historische tijden. Of het regime verzwakt zal worden is de vraag. Volgende week zouden er nog onderhandelingen zijn, zouden die worden geannuleerd of is deze aanval bedoeld om Iran onder druk te zetten?

Iran wil verpletterend antwoorden. Deze strijd is mogelijk wel existentiëler dan vorig jaar, zouden ze de straat van Hormuz afsluiten?
Iran heeft zichzelf in een zwakke positie gezet, Israël en de VS weten na alle operation True Promise versies dat Iran eigenlijk gewoon niet de mogelijkheden heeft om ballistisch zwaar terug te slaan.

Niet in Teheran, wel op een beveiligde locatie.
Toegegeven, ik las het op HLN, maar ze hadden wel vermeld dat hij niet in Iran zou zijn. Ze hebben het intussen verwijderd.
Ik denk dat Iran voornamelijk een verouderd leger hebben. Ik denk niet dat ze in een moderne miltiaire wereld erg veel kunnen doen?
Asymetrisch hadden ze tot voor kort wel wat macht maar sinds de aanval van Israël op Gaza en Libanon, zijn ze daarvan veel verloren.
Ben niet zeker wat de toestant van de Hoethi rebellen is tegenwoordig.

Ze kunnen de commerciële scheepvaart wel bedreigen in de straat van Hormuz. Ik veronderstel dat de VS hier wel rekening mee heeft gehouden?

Iran heeft zichzelf in een zwakke positie gezet, Israël en de VS weten na alle operation True Promise versies dat Iran eigenlijk gewoon niet de mogelijkheden heeft om ballistisch zwaar terug te slaan.
Iran toonde wel dat Israël niet onkwetsbaar is. Een eerdere joint strike met Hezbollah (voor de decimatie) zou wel heel pijnlijk zijn geweest.

Zou volgens Trump om een uitgebreide campagne gaan omdat ze hun kernwapenprogramma willen heropstarten. Doelwit is dat programma, raketten en de marine. Hij sluit niet uit dat er Amerikanen kunnen sneuvelen. Zie liveblog vrt nws.

Als Iran tegen de avond niet reageert zijn de meest lanceersites niet langer operationeel en zijn ze eigenlijk sitting ducks. Het betekent niet dat het regime geen controle meer heeft over de bevolking, helaas is daar meer voor nodig. Het hangt er dus vanaf in hoeverre de bombardementen op de IRGC effect hebben om de onderdrukking in stand te houden.

De president en ayatollah zouden nog leven, dat zijn stevige hindernissen in enige regimeverandering.

Met enkele bommen ga je het regime niet omver werpen, daar heb je boots on the ground voor nodig. Misschien is dat waar Trump op alludeert met dode Amerikanen?

Iran bereidt verpletterende vergeldingsacties voor.

De vorige keer toen de VS en Israël ook gebombardeerd hebben, stelde dit niets voor en elke vergeldingsactie door Iran, zal wellicht extra beantwoord worden Trump. Hier sta ik achter het standpunt van de VS, Iran mag nooit een atoomwapen wapen hebben.)

Het zat er wel aan te komen

Trump richt zich ook tot Iraanse volk: "Het uur van jullie vrijheid is binnen handbereik" De Amerikaanse president Trump heeft zich ook tot het Iraanse volk gericht. "Het uur van jullie vrijheid is binnen handbereik."Hij doet een oproep aan het volk om "de regering over te nemen - dan is die van jullie". Vrt nws

Terug
Bovenaan