Smodge
Well-known member
Eh? Crazy hersenkronkel of gewoon verkeerd begrijpend lezen?Iran's buitenlands beleid reduceren tot retoriek is op het belachelijke af. De vernietiging van Israël is al decennia het beleid van Iran, zowel op vlak van retoriek als op vlak van buitenlands beleid. Ze steunen en bewapenen anti-Zionistische proxies binnen Palestina, Libanon, Syrië, Egypte, allemaal buurlanden van Israël. De bewering dat dit enkel retoriek betreft komt ook neer op een ontkenning van Islamisme, en een vorm van Islamisme is nog steeds de staatsideologie is van Iran.
Het klopt dat in tegenstelling tot Iran, Israël direct terug slaat en niet via proxies. Volgens het boekje is dat een escalatie. Echter Israël heeft gewoon de mogelijkheid niet tot proxies. Moeten ze zich dan gewoon laten doen?
Ik zeg dat de retoriek vaak simplistisch wordt voorgesteld. Jij verandert mijn punt van “het is complexer dan enkel retoriek” naar “Iran doet enkel aan retoriek”. Nice try, maar dat is dus niet wat ik schreef. Begrijp mij aub niet verkeerd: Iran is effectief een schurkenstaat. Maar naar mijn mening is Israël dat ook. Jouw voorstelling van Iran’s doel is, if anything, simplistisch en volgt grotendeels de klassieke Westerse framing. Dat narratief wordt al jaren herhaald, Netanyahu heeft daar zelf meermaals zwaar overdreven of ronduit gelogen over in het Amerikaanse Congres.
Oh wait: zie hier een handige tijdslijn!
Haha mijn eigen quote zelfs:
Israël geen proxies? Geen milities gesteund in Libanon? Geen lokale bondgenoten gebruikt? Geen covert operaties uitgevoerd via derden? Komaan. Israël voert al jaren cyberoperaties, sabotage en clandestiene operaties uit. Dus nee, het is echt niet zo simpel als jij het probeert voor te stellen.De ultieme natte droom van Netanyahu is uiteindelijk een oorlog tussen de VS en Iran.
Dat internationale regels moeilijk afdwingbaar zijn, is trouwens iets anders dan zeggen dat ze niet gelden. Historisch gezien zien we vooral dat ze in de praktijk amper consequenties hebben voor Israël. Dat is een belangrijk verschil.Ik verdedig humanitair recht, en Israël heeft op dat vlak misdaden op haar geweten. Maar internationaal recht in het algemeen geldt inderdaad niet voor Israël nee. Internationaal recht schiet mijns inziens te kort om hier een rol van waarde te spelen.
Misschien is dat één van de redenen waarom de Westerse reactie zo hypocriet over komt. Ze willen zowel internationaal recht verdedigen als Israël's positie. Maar dat werkt niet.
Praat je nu goed dat Israël officieel geen nucleaire wapens mocht ontwikkelen maar toch een nucleair programma uitbouwde? Ik verwees eerder naar de NUMEC-affaire, maar bedankt voor het extra voorbeeld.Heeft de Mossad onder andere geen Belgische container met uranium gestolen in Antwerpen? Je moet zo'n dingen natuurlijk niet laten rondslingeren.
Hypothetisch argument, dat dient om te zeggen: "hey, ik ben niet hypocriet". Bewijst absoluut niets.Ja maar doe ik er hypocriet over? Mochten de Iraniërs zich in een gelijkaardige positie bevinden zou ik ze ook verdedigen. En los van hun betreurenswaardige onderdrukking van vrouwen kan ik het verzet van de Taliban tegen de VS nog wel respecteren, om maar iets te zeggen. Ik ben tegen Westerse staten die ergens de wereldpolitie gaat spelen.
En kritiek op Israël meteen framen als conspiracy? Big lol. Israël heeft letterlijk militaire dominantie in de regio, voert operaties uit in Syrië, Libanon en Iran en beschikt over """""""""nucleaire""""""""" capaciteit. Het idee dat Israël regionale hegemonie nastreeft is op dit punt echt geen complottheorie meer.Israël wordt gretig voorgesteld als een soort perfide staat die uit is om de hegemon te spelen in die regio. Ik vind dat conspiracy niveau denken. Israël heeft een unieke situatie deels door eigen keuzes maar voor een groot deel door wat hen door hun omgeving opgelegd werd doorheen de geschiedenis tot vandaag.
Emotioneel historisch argument. Meh. Je gaat écht niet verschuiven van huidige geopolitiek naar historische slachteroffergeschiedenis. Die geschiedenis is reëel en belangrijk, maar ze verandert niets aan de vraag hoe een staat vandaag handelt. Als je die discussie wil voeren, over antisemitisme en Joodse geschiedenis, go ahead, maak een thread. Maar dat is een compleet ander debat dan het beoordelen van hedendaags Israëlisch staatsgedrag.Een eeuw geleden handelden Joden als een gesloten groep in Europa, verzamelden ze invloed achter de schermen, omdat ze beseften dat ze nooit écht deel uitmaakten van het geheel.
Vandaag hebben ze hun eigen natie, een toevluchtsoord zeg maar. Maar ook als staat worden ze nog niet beschouwd als gelijkwaardig, wordt hun bestaan nog niet aanvaard in de regio. Misschien moet je dat wat meer in rekening brengen voor je hun acties achter de schermen beoordeelt.
Je impliciete redenering lijkt dus uiteindelijk te zijn: gezien hun geschiedenis moet je hun huidige handelen anders beoordelen. De Joodse geschiedenis gebruiken om hedendaagse Israëlische politieke beslissingen te rechtvaardigen, in Gaza, Palestina of de Westelijke Jordaanoever, overtuigt mij dus totaal niet.