Conflict Iran Israël

Zeer terechte opmerking. De Europese Unie heeft zich altijd opgeworpen als een politieke entitieit van diplomatie en internationale rechtspraak, iets wat we nu allemaal overboord gooien om onze bondgenoot Israël te kunnen blijven steunen.

Het eeuwige diplomatieke gedrocht dat de EU moet voorstellen is al zijn tanden kwijt. We zien hoe ver het raakt met diplomatie in Rusland, Gaza en nu Iran. Als je militair je veiligheid niet kunt/wilt afdwingen dan ben je toch maar een tandenloze "grootmacht" in mijn ogen. Maar tegelijk wel stoer: "Iran mag nooit een kernwapen hebben" om dan weer te moeten toezien hoe Israel en Amerika dat militair afdwingen omdat de diplomatie gewoon weer eens faalt.

Zeer terechte opmerking. De Europese Unie heeft zich altijd opgeworpen als een politieke entitieit van diplomatie en internationale rechtspraak, iets wat we nu allemaal overboord gooien om onze bondgenoot Israël te kunnen blijven steunen.

Was er nog enige morele superioriteit van het Westen ten opzichte van de Global South, dan is die nu definitief verdwenen. Ik herinner me nog de verontwaardiging toen bepaalde landen weigerden mee te doen aan sancties tegen Rusland – een land dat nota bene zijn aanval op Oekraïne ook rechtvaardigde met vage verwijzingen naar zijn toekomstige nationale veiligheid als de NAVO zich verder zou uitbreiden.

Twee kernmachten – die zelf betrokken zijn bij een genocide, deze actief uitvoeren of openlijk steunen – vallen nu een ander land aan op basis van twijfelachtige inlichtingen, omdat het mogelijk dicht bij de ontwikkeling van een kernwapen zou zijn. Een ervan is de enige die ooit een kernwapen heeft gebruikt en de andere heeft het Non-Proliferatieverdrag nooit ondertekend en heeft ook nooit internationale inspecteurs toegelaten.

Het eeuwige diplomatieke gedrocht dat de EU moet voorstellen is al zijn tanden kwijt. We zien hoe ver het raakt met diplomatie in Rusland, Gaza en nu Iran. Als je militair je veiligheid niet kunt/wilt afdwingen dan ben je toch maar een tandenloze "grootmacht" in mijn ogen. Maar tegelijk wel stoer: "Iran mag nooit een kernwapen hebben" om dan weer te moeten toezien hoe Israel en Amerika dat militair afdwingen omdat de diplomatie gewoon weer eens faalt.
Diplomatie is helemaal niet gefaald.

Trump, onder druk van Israël, heeft de deal opgeblazen omdat het op Obama zijn naam stond.

Stigmatiserende uitspraken over het verstand in de islamitische wereld zijn hier niet op zijn plaats.
Wat een top prestatie van Israel trouwens. Eerst proxys van Iran ontmantelen en dan voor de oorzaak zelf gaan.
Iran is plots zowat alles kwijt, hopelijk neemt het volk over en wordt de islamitische revolutie van 1979 ongedaan gemaakt.
Terwijl ik geen fan ben van wat Israel in Gaza doet, toch laat het triumpth van Israel duidelijk zien: its all about verstand en wetenschap in de moderne wereld. Twee dingen die in de islamitsche wereld chronisch ontbreken.

De arabische wereld is ook zeer blij trouwens, want shiiten met nukes waren ook voor de sunni landen gevaarlijk.

Laatst bewerkt:
Geen fan van oorlog, maar Iran rustig zijn ding laten doen als schurkenstaat was ook geen optie.
Europa stond er weer bij en keek er naar, overal te laat, overal de kaart van de diplomatie die al lang is uitgewerkt.

Geen fan van oorlog, maar Iran rustig zijn ding laten doen als schurkenstaat was ook geen optie.
Europa stond er weer bij en keek er naar, overal te laat, overal de kaart van de diplomatie die al lang is uitgewerkt.
Iran rustig laten doen? Wie/waar/wanneer/hoe/… was dit nu het geval?

Iran rustig laten doen? Wie/waar/wanneer/hoe/… was dit nu het geval?

Toen Biden president was had Iran weinig te vrezen van een Amerikaanse interventie. Toen zijn ze overgeschakeld naar verrijking tot 60%, bevestigd door het IAEA. In se wel verdacht en een stap in de richting van een nucleair wapen.

Of ze er dicht bij stonden gaan we inderdaad niet direct weten. Het zou mij niet verbazen dat dat niet het geval was.

Voor Israël maakt dat au fond niet zo veel uit. Iran bouwde een sterk bewapeningsprogramma uit en ontwikkelt geavanceerde rakettechnologie. Je hebt niet noodzakelijk een nucleair wapen nodig om Tel Aviv plat te leggen. Een duizendtal gewone raketten hebben eenzelfde effect.

Voor nu (de korte termijn) is het ook gewoon te laat. Men heeft zich in de EU jaren in slaap laten weigen. De diplomatische oplossingen werken niet (meer).

Ik hoop gewoon dat men nu het licht ziet en op lange termijn de EU zich militair zal versterken en men zich toch minder afhankelijk maakt van de VS. Ik ben echter niet naïef. Zoals ik zeg: Ik hoop er op. Of het echt gebeurt? Mmm ...

Ik vraag me toch af wat het endgame is van de as Washington-Tel Aviv. Iran militair en nucleair castreren en dan stoppen? Uiteindelijk zorg je met deze roekeloze escalatie voor een versterking van het regime - dat als regionale grootmacht aan invloed heeft ingeboet maar dat maakt het niet per se zwakker als regime. De straten hangen daar nog altijd vol met foto's van martelaren van de oorlog met Irak.

Dit is toch het mooiste voorbeeld van gefaalde diplomatie? Los van de reden, en ik kan best aannemen dat heet weer ene egomomentje was.
Diplomatie is uiteindelijk gefaald omdat de VS en Israël kozen voor oorlog, ja. Maar wat gaat er nu gebeuren? Indien de aanval van de VS een volledig succes blijkt, is de nucleaire capaciteit van Iran vertraagd met max. een jaar of twee. Dit is absoluut geen permanente oplossing. Dus ofwel ga je een grondoorlog moeten uitvechten om regimeverandering te bewerkstelligen (met alle bijkomende risico's en onzekerheid), ofwel gaat de VS Iran binnen twee jaar weer moeten bombarderen en verandert de voormalige koude oorlog tussen Iran en Israël in een warme oorlog.

Ik snap niet wat het einddoel hier is en wat het voordeel is tegenover de diplomatieke deal die Iran ondertekend had m.b.t. nuclear deterrence.

Zich beroepen op internationaal recht en diplomatie is allemaal goed en wel zolang het gebeurt zonder de realiteit te ontkennen.

De realiteit is dat wanneer het Midden Oosten haar wapens neerlegt er vrede zal zijn in de regio. Wanneer Israël haar wapens neerlegt betekent dat het einde van Israël en vermoedelijk een genocide er bij.

En professor internationaal recht mag beweren dat internationale rechtsorde de beste weg naar veiligheid is, maar dat is mogelijk beroepsmisvorming.

Vrede in het Midden-Oosten kan als er wederzijdse veiligheidsgaranties zijn. Niet unilateraal, waarbij kolonist-imperialist Israël andere landen onder de knoet houdt.

De discussie over wel/niet genocide is al meermaals gevoerd en hoeft op deze manier niet naar boven gebracht te worden.
Fixed that for you.
Ik bedoel natuurlijk een genocide van het type waarover twijfel onmogelijk is. Je begrijpt me wel, zoals 7 oktober, maar dan in het groot.

Ik vraag me toch af wat het endgame is van de as Washington-Tel Aviv. Iran militair en nucleair castreren en dan stoppen?

Diplomatie is uiteindelijk gefaald omdat de VS en Israël kozen voor oorlog, ja. Maar wat gaat er nu gebeuren? Indien de aanval van de VS een volledig succes blijkt, is de nucleaire capaciteit van Iran vertraagd met max. een jaar of twee. Dit is absoluut geen permanente oplossing. Dus ofwel ga je een grondoorlog moeten uitvechten om regimeverandering te bewerkstelligen (met alle bijkomende risico's en onzekerheid), ofwel gaat de VS Iran binnen twee jaar weer moeten bombarderen en verandert de voormalige koude oorlog tussen Iran en Israël in een warme oorlog.

Tien jaar na Desert Storm was het Irak van Saddam nog steeds een schim van wat het ooit was. Ik weet niet of je zomaar kan beweren dat een gerichte militaire interventie louter een verwaarloosbaar tijdelijk effect heeft.

Terug
Bovenaan