Conflict Iran Israël

Ik ken weinig van zeeblokkades, maar als Iran de straat van Hormuz zou blokkeren, kan de US die blokkade dan niet relatief simpel opheffen met hun marine en vliegtuigen?

Bekijk bijlage 42006
Maar allez, dropt bommen op 3 plaatsen en denkt dat hij daarmee de start van een periode van vrede heeft ingeluid

"Now is the time for peace" is echt wel een hallucinante uitspraak net nadat de VS voor het eerst in decennia rechtstreeks Iran aanvallen.

Ik hou mijn hart vast voor de Iraanse bevolking. Heb er veel compassie voor, zeker de jongere generatie die al jaren niks moest weten van dat regime maar er niks tegen kon beginnen.

De voorbij dagen zijn er wachtrijen van zware trucks en bulldozers verschenen rond Fodrow. Je kan er vrij zeker van zijn dat ze hun tonnen verrijkt materiaal reeds ergens anders gestockeerd hebben en daar waar US intel eerst nog zei dat Iran niet bezig was aan een bom en Iran zelf hoopte op een diplomatische uitweg om eindelijk vanonder de sancties uit te kunnnen kruipen kan je er vrij zeker van zijn dat ze nu wel degelijk gaan voor de bom. Nog geheimer, en desnoods nog dieper. Die zien ook dat Noord Korea met rust gelaten wordt dus ergens is het de enige logische beslissing en de enige manier om je te beschermen en niet door Israel en de US plat gewalst te worden.

Niemand wil dat het huidige regime in iran kernwapens in handen krijgt maar met zulke acties geef je hen weinig andere keuzes en dwing je hen in die richting. De Obama deal destijds die Trump opblies had veel meer kans op slagen.
Het kernprogramma van Iran is redelijk gedecentralizeerd, ja. Als je dat echt permanent wil stoppen, heb je regimeverandering nodig en daarvoor heb je boots on the ground nodig.

"Now is the time for peace" is echt wel een hallucinante uitspraak net nadat de VS voor het eerst in decennia rechtstreeks Iran aanvallen.
Het probleem is wel dat als Iran rechtstreeks wraak neemt op Amerika, Trump gewoon orders zal geven voor een 'totale oorlog'.
En waar stopt het dan?

Het is een absurd crazy risico dat Trump neemt. Anderzijds zit het Iraanse regime nu toch ook wel ergens met een dilemma.
De totale oorlog verklaren (dat gaan ze op korte termijn nooit winnen, op lange termijn mogelijks wel want oorlogen zijn altijd heel onvoorspelbaar) of ???

Pfft waar gaat de wereld toch naartoe?

Laatst bewerkt:
Ik ken weinig van zeeblokkades, maar als Iran de straat van Hormuz zou blokkeren, kan de US die blokkade dan niet relatief simpel opheffen met hun marine en vliegtuigen?
Veel mogelijkheden, ze moeten dat niet fysiek afsluiten hé.
Gewoon verklaren dat ze het gaan afsluiten en verdedigen met militaire middelen, en de maritieme verzekeringspremies voor alles wat daar passeert gaan al de hoogte in.

Ze hebben een zeer grote landmassa vanaf waar ze raketten/missiles naar schepen zouden kunnen afvuren...
Op dat langwerpig eiland dat je hieronde (Quishm) ziet hebben ze onder andere Chinese HY-2 “Silkworm” anti scheepsraketten staan en ook over het grootste deel van de kustlijn aan de Perzische golf...
Er zijn dan nog wat andere kleine eilandjes waar ze anti-scheeps capabiliteit hebben.
Met andere woorden, ze hebben daar best wel wat "dreiging".

iran.png

Ook niet vergeten dat meer dan een kwart van alle verscheepte olie daar passeert!

Hadden de VS dan niets moeten doen?

Uit wat ik lees kan ik niet afleiden dat de VS veel te winnen hebben bij een conflict met Iran. Dat ze alsnog er voor kiezen om de sites te bombarderen wijst misschien toch op een bepaalde urgentie? Ik weet het niet. Bij een conflict bestaan geen goede keuzes denk in. Enkel slechte en slechtere. Dus ik weet niet goed om er betere opties waren dan nucleaire sites aanvallen. Ik weet niet wat de Intel weet.
Dat er moest ingegrepen worden, misschien. Als het gaat om een atoombom, wel.

Wat had Trump moeten doen? Ten eerste het via Congress doen, zoals moet volgens de wet. Ten tweede het via de NAVO doen. Dit is niet hoe het werkt, dit is politie spelen op je eentje. Een half land dat beslist om een ander iets op te leggen.

Tweemaal raden waar het eenvoudiger is om het westen te raken, Europa of de VS

Laten we hopen dat er niemand olijke ideeën heeft deze zomer

Trump die niet doet wat hij zegt?
Suprised Pikachu.
Als die intel rond 'ze staan op enkele weken van een kernbom' van hetzelfde niveau is als die van Colin Powell die 'bewijzen' had rond WMD in Irak, dan staat er ons nog wat te wachten met die clowns

Dat is toch al decennia de modus operandi.
Als er geen bewijzen zien die een militaire actie zouden moeten verantwoorden, dan fabriceren we ze wel.
Wanneer het dan 20 jaar later toch uitkomt, dan zijn de verantwoordelijken ofwel al dood ofwel al lang op een ver politiek zijspoor.
Nog een andere constante is dat het altijd erger is na een VS militaire ingreep dan ervoor (Irak, Afghanistan, Libië, Somalië,...)
Imperial overstretch met een gestoorde oude man aan het roer.

Tot kort geleden werd er door Tulsi Gabbard (Director National Intelligence) voor het congres verklaard dat Iran nog niet in de buurt is van een atoomwapen.
Na haar publieke "vernedering" door Trump waar hij rechtuit verklaarde dat Gabbard "wrong" was, draait ze opeens haar kar en verklaart ze nu diametraal het tegenovergestelde, namelijk dat Iran in enkele weken een nucleair wapen zou kunnen hebben.
Ze hadden haar boodschap voor het congres alleen maar "verkeerd begrepen".

Walk the Trump line or your career is over...
Actions dictate the needed intelligence, intelligence does not dictate actions...

Tot kort geleden werd er door Tulsi Gabbard (Director National Intelligence) voor het congres verklaard dat Iran nog niet in de buurt is van een atoomwapen.
Na haar publieke "vernedering" door Trump waar hij rechtuit verklaarde dat Gabbard "wrong" was, draait ze opeens haar kar en verklaart ze nu diametraal het tegenovergestelde, namelijk dat Iran in enkele weken een nucleair wapen zou kunnen hebben.
Ze hadden haar boodschap voor het congres alleen maar "verkeerd begrepen".

Walk the Trump line or your career is over...
Actions dictate the needed intelligence, intelligence does not dictate actions...
Blijkbaar zou Gabbard recent high level intelligence hebben gekregen van een undercover agent genaamd Ronald Krump dat Iran wel degelijk dichtbij een kernwapen staat.

Kvond die uitspraak van tulsi gabbard wel genuanceerd zoals altijd. Maar media/politiek gewijs worden genuanceerde meningen geinterpreteerd naar eigen goeddunken natuurlijk.

According to Gabbard, U.S. intelligence agencies believe that while Iran has expanded its uranium stockpile, it has not taken steps toward assembling a nuclear weapon. She also noted, that Iran's enriched uranium reserves are at an extreme level for a nation without nuclear weapons, raising concerns among international observers.

Het zou dom zijn om dit niet te doen. Iran ligt in de lappenmand . Volledig weerloos.

Ze zijn nu weer 10 jaar terug in de tijd geschoten.

Het is niet dat ze een plaatselijk schooltje hebben platgesmeten. Hoever ze stonde is irrelevant, dit doelwit was legitiem. Iran kon ook transparant zijn en dit alles voorkomen.

Het zou dom zijn om dit niet te doen. Iran ligt in de lappenmand . Volledig weerloos.

Ze zijn nu weer 10 jaar terug in de tijd geschoten.

Het is niet dat ze een plaatselijk schooltje hebben platgesmeten. Hoever ze stonde is irrelevant, dit doelwit was legitiem. Iran kon ook transparant zijn en dit alles voorkomen.
Ik ben ook wel niet helemaal mee waarom zowel trump als zijn tegenstanders zo focussen op die hoogdringendheid. Zowel de info van de US intelligentie als het internationaal atoom agentschap wijzen erop dat Iran aan een bom aan het werken is. Ook al staan ze daar 5 jaar vanaf, dat lijkt me waar je ze wil houden. Noord Korea stond ook steeds jaren van een atoombom tot ze er 1 hadden.

Enorm dubbel gevoel over dit alles omdat wij de motivatie voor deze aanvallen maar moeten geloven op het goede woord van Israël en Trump. Als Iran effectief dicht stond bij het fabriceren van een nucleaire bom dan kan ik deze acties alleen maar toejuichen. Echter lijkt het mij eerder een (gepland) opportunistisch moment geweest van Israël waar de VS handig gebruik van heeft gemaakt om een regimewissel te proberen forceren. De actie van de VS van vorige nacht lijkt mij eerder een show of force van Trump zelf, om aan de wereld te tonen dat hijzelf wel degelijk de touwtjes in handen heeft.

Intussen staat de EU machteloos aan de zijlijn te roepen om vrede. Als ze hier nu nóg niet wakker geschoten zijn met de huidige gebeurtenissen en na hun falen bij de oorlog in Oekraïne dan weet ik het ook niet meer. De verdere gevolgen zullen we maar moeten afwachten en hopen dat Europa niet de pineut is met nog meer terreuraanvallen de komende tijd.

De wereld wordt er naar mijn mening niet veiliger op, of ik word cynischer met het ouder worden.

"Deze aanval is een manifeste schending van het VN-Handvest", zegt Dimitri Van Den Meerssche, professor internationaal recht aan de Queen Mary University of London. Hij bevestigt daarmee ook de eerdere vaststelling van professor internationaal recht Jan Wouters (KU Leuven).
"Er is geen enkele basis voor het recht op zelfverdediging. Iran kan zich na deze gewapende aanval wel beroepen op het recht op zelfverdediging, zolang dat antwoord proportioneel is", klinkt het.

Wat vooral opvalt is dat er vanuit de EU geen duidelijke veroordeling lijkt te zijn voor "deze manifeste schending van het VN-Handvest", zegt Van Den Meerssche. "Terwijl er in Den Haag (dinsdag, red.) zal worden gesproken over de NAVO-budgetten die nodig zijn voor de veiligheid van het Westen, wordt de internationale rechtsorde, die de beste weg naar veiligheid is, voor onze ogen ontbonden. Het totale gebrek aan respect van Netanyahu en Trump voor het internationale recht lijkt besmettelijk", aldus Van Den Meerssche.

Zeer terechte opmerking. De Europese Unie heeft zich altijd opgeworpen als een politieke entitieit van diplomatie en internationale rechtspraak, iets wat we nu allemaal overboord gooien om onze bondgenoot Israël te kunnen blijven steunen.

Terug
Bovenaan