Concentratieproblemen - Distracted in a digital world

Nee inderdaad kaarten in de wagen is verleden tijd.
Maar hoeveel keer heb je effectief een navigatie nodig? Je gaat toch niet elk weekend naar "onbekend terrein" denk ik dan.

Dus voor mij zeker geen must om die bij de hand te hebben. (ik heb ook nog steeds een klassieke GPS in de wagen liggen voor backup trouwens)

Wat ik wou zeggen is dat ik gewoon zo weinig mogelijk apps probeer te installeren zodat ik in het "dagelijks gebruik" afhankelijk ben van mijn phone om die bij te hebben. Het geeft mij echt een "vrij gevoel" om eens een hele dag weg te zijn met de fiets zonder telefoon. Ik kan het eigenlijk iedereen aanraden.
 
Nee inderdaad kaarten in de wagen is verleden tijd.
Maar hoeveel keer heb je effectief een navigatie nodig? Je gaat toch niet elk weekend naar "onbekend terrein" denk ik dan.

Dus voor mij zeker geen must om die bij de hand te hebben. (ik heb ook nog steeds een klassieke GPS in de wagen liggen voor backup trouwens)

Wat ik wou zeggen is dat ik gewoon zo weinig mogelijk apps probeer te installeren zodat ik in het "dagelijks gebruik" afhankelijk ben van mijn phone om die bij te hebben. Het geeft mij echt een "vrij gevoel" om eens een hele dag weg te zijn met de fiets zonder telefoon. Ik kan het eigenlijk iedereen aanraden.
Ik rijd nogal veel rond Antwerpen en dat zit daar met momenten wel eens vast. Het is dus handig als file-ontwijk-tool.
 
Smartphones hebben zeker hun voordelen, zolang jij de smartphone gebruikt voor wat je nodig hebt en niet omgekeerd (dat je gedirigeerd wordt door smartphone notificaties) :)

Als ik ergens ben waar ik mijn weg niet ken is dat ferm gemakkelijk om even Google maps open te gooien op de smartphone om mijn weg te vinden.
 
Ik haat het eigenlijk om ergens naartoe te rijden op GPS. Alleen als ik ergens in een specifieke straat moet zijn op een locatie waar ik totaal mijn weg niet ken zal ik de GPS gebruiken. Maar voor de rest rij ik toch overal naartoe zonder GPS. Door dat gebruik van de GPS verleren veel mensen ook hun zin voor oriëntatie. Mijn vriendin gebruikt de GPS bijvoorbeeld om naar de zee of naar Gent te rijden terwijl dat hier gewoon de E40 oprijden is. Er bestaat ook nog altijd iets als wegwijzers, en ja ik durf ook nog wel eens een landkaart gebruiken als we met de auto op reis zijn om mij te oriënteren.

Ik ken er hier trouwens die nog niet weten dat je van in Aalst de E40 richting Brussel moet nemen om naar de Ardennen te rijden.
 
Ik haat het eigenlijk om ergens naartoe te rijden op GPS. Alleen als ik ergens in een specifieke straat moet zijn op een locatie waar ik totaal mijn weg niet ken zal ik de GPS gebruiken. Maar voor de rest rij ik toch overal naartoe zonder GPS. Door dat gebruik van de GPS verleren veel mensen ook hun zin voor oriëntatie. Mijn vriendin gebruikt de GPS bijvoorbeeld om naar de zee of naar Gent te rijden terwijl dat hier gewoon de E40 oprijden is. Er bestaat ook nog altijd iets als wegwijzers, en ja ik durf ook nog wel eens een landkaart gebruiken als we met de auto op reis zijn om mij te oriënteren.

Ik ken er hier trouwens die nog niet weten dat je van in Aalst de E40 richting Brussel moet nemen om naar de Ardennen te rijden.
ik voel mij persoonlijk aangevallen door deze post.

Ge kunt mij ergens droppen op een plek waar ik al honderden keren ben geweest en mij de verdwaasde John Travolta zien doen op elke dag van de week.
 
Smartwatch lijkt me nu ook echt wel zo'n typisch voorbeeld om nog meer gebonden te zijn aan "the digital world"..
Bij mij is het net omgekeerd. Een verademing gewoon, ik hoef maar heel even te kijken naar mijn Watch om een berichtje te lezen en verder te gaan met mijn leven.
Terwijl dat vroeger op de gsm toch een stuk meer tijd innam en met hoog risico op afleiding door even iets anders te doen op je gsm nu je toch die gsm opgepakt hebt.
 
ik voel mij persoonlijk aangevallen door deze post.

Ge kunt mij ergens droppen op een plek waar ik al honderden keren ben geweest en mij de verdwaasde John Travolta zien doen op elke dag van de week.
Ik heb dat dus ook.

Een kennis van mij zal blindelings naar een bepaalde straat rijden waar hij vorig jaar 1 keer is moeten gaan voor 't werk, van mij begint dat na 15 keer te lukken.
 
Ik heb dat dus ook.

Een kennis van mij zal blindelings naar een bepaalde straat rijden waar hij vorig jaar 1 keer is moeten gaan voor 't werk, van mij begint dat na 15 keer te lukken.
'k ben content dat er GPS bestaat. Begin maar uw baan te zoeken met een kaart als ge éénmaal ergens verkeerd rijdt. Dat gaat sowieso al niet al rijden, dan moet ge u afkant zetten om te kunnen kijken, of beroep doen op een passagier als er iemand meerijdt.
Ooit ben ik eens 2u te laat geweest toen ik voor mijn werk ergens in Brussel moest zijn, omdat ik verloren gereden was en mijn auto toen geen GPS had.

Pakt dat ik de GPS volg dan volg ik dat dikwijls blindelings maar de volgende keer dat ik er kom zal ik mijn baan niet meer kennen, pas na 3-5 keer zal dat lukken. Zelfde wanneer ik in groep meefiets, dan moet ik die toer al meerdere keren gedaan hebben vooraleer ik goed mijn baan ken.
 
Laatst bewerkt:
ik voel mij persoonlijk aangevallen door deze post.

Ge kunt mij ergens droppen op een plek waar ik al honderden keren ben geweest en mij de verdwaasde John Travolta zien doen op elke dag van de week.
Ik heb dat dus ook.

Een kennis van mij zal blindelings naar een bepaalde straat rijden waar hij vorig jaar 1 keer is moeten gaan voor 't werk, van mij begint dat na 15 keer te lukken.
Same, als gevolg zijn er veel "en Lint zat x km verkeerd" verhalen in mijn vriendengroep.

We zijn een jaar geleden verhuisd, en na 4 maand ofzo kwam ik trots melden aan mijn vrouw dat ik zonder gps naar de Delhaize was gereden :woohoo:.
Haar reactie: "Meent gij dat nu? Dat is letterlijk gewoon rechtdoor vanaf ons deur".
 
Same, als gevolg zijn er veel "en Lint zat x km verkeerd" verhalen in mijn vriendengroep.

We zijn een jaar geleden verhuisd, en na 4 maand ofzo kwam ik trots melden aan mijn vrouw dat ik zonder gps naar de Delhaize was gereden :woohoo:.
Haar reactie: "Meent gij dat nu? Dat is letterlijk gewoon rechtdoor vanaf ons deur".
Het bizarre is dat wanneer ik destijds een game zoals GTA speelde, ik wel altijd heel vlot de baan vanbuiten kende. Precies of de omgeving interesseert mij geen hol in the real world.

Als we ergens gaan wandelen volg ik gewoon, ik doe geen enkele moeite om zelf de baan te onthouden of te bekijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Het bizarre is dat wanneer ik destijds een game zoals GTA speelde, ik wel altijd heel vlot de baan vanbuiten kende. Precies of de omgeving interesseert mij geen hol in the real world.

Als we ergens gaan wandelen volg ik gewoon, ik doe geen enkele moeite om zelf de baan te onthouden of te bekijken.
Hoe realistischer het spel, hoe moeilijker ik het heb. GTA 1&2 kon ik perfect in navigeren. Vanaf GTA 3 ging mijn speelduur X3 omdat ik constant mis zat.

Maar zet mij op ne berg met een snowboard, piste of erlangs, en ik vind altijd mijne weg. (cue "Jah, naar beneden hé hahahahohohohihihi")
 
Niet alle pagina's doorgelezen, maar de reacties van @Dr. Sheldon Cooper op de eerste en voorlaatste pagina's zijn zo herkenbaar. Minder met de GSM, die kan ik zonder problemen negeren. Maar ik werk in de IT en zit dus elke dag 9h achter de pc, er zijn de afgelopen jaren sinds het permanent thuiswerken weken geweest waarbij ik van die 9h "werk" per dag, gemakkelijk 6h aan het gamen was (en ik was teamlead he :laugh: ). Dat was gelukkig wel maar in vlagen van een paar weken, maar die vlagen kwamen elke paar maanden wel weer terug.
En in de periodes dat ik niet verslaafd was aan het gamen, was ik verslaafd aan het browsen. Vandaag de dag ook. 's Morgens zet ik mij het doel om op de Microsoft website iets te leren, wat ongeveer 1h in beslag zou nemen. Maar voor ik begin, check ik even BG of Twitter en dan kom ik een interessante thread tegen en 2h later ben ik nog altijd niet begonnen met leren (en ook niet met werken).
Het is al ongeveer 3-4 jaar zo. Ik sta vrij onderaan de ladder in de IT-wereld en al jarenlang wil ik mij bijscholen en upskillen, ik begin vol goede moed maar na enkele dagen/weken raak ik gewoon ongedisciplineerd de weg kwijt en is de minste trigger voldoende om afgeleid te geraken en uren kwijt te spelen aan browsen of gamen.
Vooral deze website, voetbal gerelateerde websites, Twitter en YouTube (allez, nog 1 filmpke... oh, dat filmpke in de suggesties is ook wel interessant en van toepassing, effe kijken, rinse repeat).

Soms denk ik dan van "goh, met wat meer wilskracht en discipline had ik nu perfect Pools gesproken en verdiende ik dubbel zoveel als nu" en dan raak ik weer gemotiveerd en lukt het me om alle afleidingen te negeren voor 2 weken, en dan begint de carrousel opnieuw...
 
Niet alle pagina's doorgelezen, maar de reacties van @Dr. Sheldon Cooper op de eerste en voorlaatste pagina's zijn zo herkenbaar. Minder met de GSM, die kan ik zonder problemen negeren. Maar ik werk in de IT en zit dus elke dag 9h achter de pc, er zijn de afgelopen jaren sinds het permanent thuiswerken weken geweest waarbij ik van die 9h "werk" per dag, gemakkelijk 6h aan het gamen was (en ik was teamlead he :laugh: ). Dat was gelukkig wel maar in vlagen van een paar weken, maar die vlagen kwamen elke paar maanden wel weer terug.
En in de periodes dat ik niet verslaafd was aan het gamen, was ik verslaafd aan het browsen. Vandaag de dag ook. 's Morgens zet ik mij het doel om op de Microsoft website iets te leren, wat ongeveer 1h in beslag zou nemen. Maar voor ik begin, check ik even BG of Twitter en dan kom ik een interessante thread tegen en 2h later ben ik nog altijd niet begonnen met leren (en ook niet met werken).
Het is al ongeveer 3-4 jaar zo. Ik sta vrij onderaan de ladder in de IT-wereld en al jarenlang wil ik mij bijscholen en upskillen, ik begin vol goede moed maar na enkele dagen/weken raak ik gewoon ongedisciplineerd de weg kwijt en is de minste trigger voldoende om afgeleid te geraken en uren kwijt te spelen aan browsen of gamen.
Vooral deze website, voetbal gerelateerde websites, Twitter en YouTube (allez, nog 1 filmpke... oh, dat filmpke in de suggesties is ook wel interessant en van toepassing, effe kijken, rinse repeat).

Soms denk ik dan van "goh, met wat meer wilskracht en discipline had ik nu perfect Pools gesproken en verdiende ik dubbel zoveel als nu" en dan raak ik weer gemotiveerd en lukt het me om alle afleidingen te negeren voor 2 weken, en dan begint de carrousel opnieuw...
Zeker de Freedom app eens checken. Kan je blocklists mee maken (websites, apps, etc) over devices heen.

Wat bij mij ook echt niet helpt is dat ik een enorm saaie job heb met 0,0 uitdaging. Afgelopen maand heb ik eigenlijk amper iets moeten doen en ik zit dan ook Microsoft Learnings te doen maar op den duur begint dat ook te vervelen.
 
Zeker de Freedom app eens checken. Kan je blocklists mee maken (websites, apps, etc) over devices heen.

Wat bij mij ook echt niet helpt is dat ik een enorm saaie job heb met 0,0 uitdaging. Afgelopen maand heb ik eigenlijk amper iets moeten doen en ik zit dan ook Microsoft Learnings te doen maar op den duur begint dat ook te vervelen.

Ja, mijn job is ook vrij saai. Ik heb sinds een jaar een nieuwe rol in een ander project, waarbij ik minder rechten heb dan de vorige functie. Ik moet echt dingen doen die 5 jaar geleden al onder mijn niveau waren, maar men heeft intern gelogen over wat ik zou moeten doen voor ik overstapte.
Probleem is dat ik geen bachelor diploma heb en ik na 8 jaar bij dit bedrijf wel een leuk salaris heb, waardoor ik te hoge salariseisen heb voor soortgelijke jobs bij een ander bedrijf en te weinig kennis heb voor een hogere functie elders. Daarom dat ik me wil upskillen, maar ik raak gewoon altijd afgeleid.

Ik heb in het verleden zo'n variant al eens gebruikt, en dat ging wel goed de eerste dagen, maar na verloop van tijd was de drang naar Twitter/YouTube sterker en heb ik die gewoon uitgeschakeld bv. en nooit meer ingeschakeld :laugh:
Misschien nog eens proberen.
 
Ik voel me al m'n hele leven een lelijke trol.
In elke klas had je wel de dikke, stinkende, neuspeuterende, lelijke puistenkop waar niemand bij wou staan/zitten. Awel, ik heb me altijd zo gevoeld. Terwijl ik weet dat ik niet stonk, ik een magere pannenlat was en niemand me echt meed. (Ik was wel een puistenkop)

Ik negeerde/minimaliseerde altijd elk compliment dat ik kreeMaaIk heb jaren later beseft dat ik in het middelbaar meerdere meisjes die het "aan" wouden met mij afgewezen heb omdat ik het nooit doorhad. Omdat ik nooit geloofde dat iemand in mij kon geïnteresseerd zijn.
Dat minderwaardigheidscomplex, nooit goed genoeg voelen, altijd denken dat je extra je best moet doen,... Schijnt trouwens ook typisch voor ADHD'ers te zijn.

Hoewel ik mijn diagnose als tiener al kreeg komt er het laatste jaar echt enorm veel info over ADHD binnen via sociale media. Facebook verzuipt je bijna in links waar je niet om vraagt, maar in krijg nu regelmatige volwassen ADHD'ers te zien die heel herkenbare zaken linken aan ADHD. Zoals dat minderwaardigheidscomplex, perfectionisme om niet door de mand te vallen,...

omdat @glashelder in een ander topic eens de burn-out gelinkt aan ASS vermelde, ben ik gaan googlen en in de VS vindt je dus ook de term ADHD-burn-out terug wat veel mee heeft van die Ass-symptomen: te veel prikkels die te veel energie vragen waardoor we sneller opbranden.
Er komen dus steeds meer inzichten!

En ik kan ook moeilijk om met complimentjes, hoewel vele daarvan terecht zijn is het ook pas als veertiger dat ik erin slaagde gemeend "dank u" te zeggen in plaats van ze te ontkrachten. Want niet "verdiend" in mijn ogen.
 
@Mulan inderdaad. Ik kom de laatste weken/maanden ook heel veel tegen over oa adhd, en ik zoek er wel af en toe wat over op ook. En nu kan ik echt heel veel zaken een plaats geven. Waardoor ik er ook beter mee om kan, en mezelf ook meer leer aanvaarden.

Het meeste dat ik opzoek is vooral voor de jongste zoon, want die worstelt de laatste tijd wat met zichzelf. Dus zoek ik rond wat ik best kan doen om hem op te beuren, te steunen,... (zijn schoolresultaten zijn super trouwens, de leerkracht heef hem enorm graag, maar hij voelt zich dikwijls "dom").
 
Op onze school - als overal denk ik - strenge regels op waar de gsm moet tijdens de lessen. Maar dan maken ze er een laptop-school van - logisch wegens de moderne tijd, dat wel - alsof die gasten niet alles ook op die laptop hebben en gewoon daar dan hun ding op doen.
 
Terug
Bovenaan