Citytrip Wenen

Mooncat

Active member
Citytrip-Vienna-City-Card.jpg

  • Wat: De Oostenrijkse hoofdstad Wenen is eeuwenlang de hoofdplaats geweest waaruit de Habsburgers het Heilige Roomse Reik bestuurden. Daarom kan deze stad bogen op een rijke culturele traditie. Voor muziekliefhebbers is Wenen ook een speciale bestemming aangezien dit de verblijfplaats was van legendarische musici zoals Mozart, Schubert, Strauss en anderen.
  • Waar: Ik bezocht Wenen met de nachttrein van Nightjet die een aantal keer per week rijdt. Je vertrekt rond acht uur 's avonds en komt 's anderendaags in de ochtend aan na een treinrit van ongeveer 13,5 uur. Een budgetvriendelijke optie als je dit (ruim) op voorhand boekt: het kostte met toen honderd euro. Alternatieven zijn uiteraard het vliegtuig en de auto. Parkeerplaatsen in Wenen zijn - net als in elke grootstad - echter schaars en niet goedkoop.
  • Waarom: Qua pracht en praal moet Wenen eigenlijk niet onderdoen voor Parijs. Met Hofburg en Schönbrunn bezit het enkele van 's werelds mooiste paleizencomplexen. Bij Schönbrunn kan je ook 's werelds eerste dierentuin vinden. Kunstliefhebbers komen niks te kort met diverse grote musea waaronder het Kunsthistorisches Museum waar je veel werken van Vlaamse grootmeesters kan terugvinden zoals Ruebens en Breugel. Verder is Wenen een gezellige, moderne stad, maar mist het wel de broeierige atmosfeer van een zuiderse stad
  • Wanneer: Ik heb Wenen in oktober bezocht en toen was het goed weer. Wenen heeft nagenoeg geen sneeuwval ondanks dat het in Oostenrijk ligt. De zomer is uiteraard de beste periode, maar het kan er dan ook erg druk zijn. De maanden mei/juni en september/oktober vinden een goede balans tussen geschikt weer en minder toeristen.
  • Prijs: Wenen kan je qua kostprijs vergelijken met België. De toeristische gedeeltes zijn uiteraard wat duurder. Een eenpersoonskamer voor drie nachten kostte me 160 euro in het hartje van de stad, dus een budgetvriendelijk verblijf is zeker mogelijk, maar je zal goed uit je doppen moeten kijken (of Booking.com moeten checken).
  • Bezienswaardigheden
    • Hofburg: dit is een enorm complex van verscheidene (zeg maar tientallen) paleizen en is omringd door diverse tuinen. Het meest bekende museum is het Sissi-museum waar ook de Keizerlijke Appartementen zich bevinden en een indrukwekkende zilvercollectie.
    • Keizerlijke schatkamer: hier sukkelde ik toevallig binnen omdat dit het enige gebouw dat open was vanaf negen uur in Hofburg, maar dit was wel een voltreffer. Kronen, mantels, wandtapijten en nog veel meer van dit moois worden hier getoond.
    • Staatskamer van de nationale bibliotheek: dit wordt de meest indrukwekkende kamer van Wenen genoemd en dat is helemaal waar. Uitschieter zijn prachtige fresco's op het plafond die de Sixtijnse Kapel naar de kroon steken. De architectuur van de kamer zelf is ook prachtig.
    • Kunsthistorisches Museum: hier heb ik drie uur rondgezworven en dat had ik nog veel langer kunnen doen. Beschouw dit als voornamelijk een kunstgallerij. De Grieks-Romeinse en Egyptische delen vond ik niet erg interessant. Mijn interesse ging vooral naar de Vlaamse en Nederlandse schilderijen met één zaal die volledig is geweid aan de beroemdste werken van Breugel zoals de Toren van Babel en Volksspelen. Als Vlaming eigenlijk niet te missen!
    • Naturhistorisches Museum: ik ben er zelf niet geweest, maar is naar verluidt een prachtig museum om te bezoeken met een focus op - zoals de naam al zegt - op het prehistorische dierenrijk. Verwacht wel veel kinderen want die zijn verzot op dino's.
    • Staatsoper: één van de meest indrukwekkende operagebouwen ter wereld dat in 1945 gedeeltelijk werd vernietigd. De tour door het operagebouw vond ik erg interessant, maar het is ook mogelijk om vanaf vijf uur 's avonds goedkope kaartjes te kopen bij de opera zelf voor voorstellingen op die avond.
    • Stephansdom: zowel letterlijk als figuurlijk het middelpunt van Wenen. Inmiddels heb ik al een overvloed aan kathedralen bezocht, maar deze vond ik verrassend boeiend. Goed voor een half uurtje kerkplezier. Shopaholics kunnen de aanpalende winkelstraat zeker waarderen.
    • Ringstrasse: dit is een verbinding van verschillende ringwegen die je leidt langs (bijna) alle bezienswaardigheden van Wenen. Normaal gezien rijdt er een gele tram die deze route bedient, maar die schitterde nu in afwezigheid. Met de benenwagen mag je rekenen op een uur wandelen (ruim vijf kilometer)
    • Prater: beroemd omwille van het plaatselijke reuzenrad. Leuk om even te vertoeven en 's avonds foto's van te nemen, maar ik was er wel vrij snel opnieuw vertrokken.
    • Albertina-museum: dit museum is minder klassiek en tijdens mijn bezoek liep er bijvoorbeeld een fototentoonstelling van leven in de VS in de jaren zestig en zeventig. De expo over Modigliani vond ik erg leuk en er zijn ook een heleboel andere schilderijen te vinden. Er is ook een gedeelte gewijd aan imposante kamers en zijn een interessant alternatief als je de Keizerlijke Kamers niet bezoekt.
    • Paleis van Schönbrunn: minder beroemd dan Versailles, maar wel even indrukwekkend. De rondleiding door het paleis benadrukt het opulente karakter van het zomerpaleis van de Habsburgers.
    • Tuinen van Schönbrunn: deze tuinen zijn vrij groot, met diverse tuinen zoals een oranjerie en botanische tuin. Zelf bezocht ik Palmhaus waar - je raadt het nooit - onder andere palmbomen staan. Er is ook een Wüstenhaus (Woestijnhuis) waar ik niet binnen ben geweest. Verder bevatten deze tuinen kleinere bezienswaardigheden zoals talrijke fonteinen, een obelisk, een doolhof en zelfs een nagemaakte Romeinse ruïne!
    • Gloriette: Het pièce de résistance van de tuinen van Schönbrunn dat gebouwd is op een plaatselijke heuvel waar het uitkijkt over de tuinen. Een mooi gebouw en de kleine klim levert ook mooie plaatjes op van de omgeving en het paleis.
    • Tiergarten Schönbrunn: 's werelds eerste dierentuin is een mooie gelegenheid om de verscheidene dieren te bezichtigen. Hier vind je een mooie collectie van dieren en in het verblijf van de orang-oetans heb ik de meest intrieste bleek gekregen die ik ooit heb gezien, ongeacht mens of dier. Dus ja, diertjes kijken in een dierentuin, ik weet het effe zo niet...
 
Staat al zéér lang op mijn verlanglijst, maar helaas nog niet geraakt. Naast Berlijn is het een van de steden waar je nog Flaktürme hebt uit de Tweede Wereldoorlog, alleen weet ik niet of je ze ook kan bezoeken.
 
Enkel het Haus des Meeres is toegankelijk maar de Flakturm is daar zoveel omgebouwd dat je er enkel van ver nog iets van herkent.

Wenen heeft in de verscheidene musea een schat aan Art Nouveau werken, lokaal de Secession genoemd.

In het Belvedere-museum staan een aantal meesterwerken, waaronder de bekende Kuss van Gustav Klimt:
_439886223441.jpg


Het Secession gebouw zelf is ook een fotogenieke locatie:

JA_180802_2-768x512.jpg


secession-02__FillMaxWzE1MzYsNzAwXQ_ScaleMaxWidthWzc1NV0.jpg


Een Sachertorte en Weense koffie zijn ook een must!

VIENNA-2015-TRIP-1-IPHONE-PICS-1938.jpg


Ook leuk om te zien is de Kapuzinergruft/Kaisergruft (keizerlijke crypte) met enkele indrukwekkende sarcofagen van de Habsburgers.
large
 
Laatst bewerkt:
Belvedere ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Het ligt vlakbij Hauptbahnhof Wien en ik ben er voorbij gewandeld toen ik naar mijn hotel ging. Maar na Hofburg en Schönbrunn had ik inmiddels wel genoeg gezien van dergelijke paleizen.

Voor de cafés in Wenen wordt er vaak verwezen naar Café Central of Café Landtmann, maar dat zijn toch tourist traps. Ik ben zuiver toevallig binnengestapt in het Stadtcafé wat wellicht even mooi is, maar toch wel een pak minder druk.

Vergeet niet te vermelden dat museums zéér overpriced zijn in Wenen.

Ik weet niet wat je bedoeld met zéér overpriced, maar voor de inkom van het Kunsthistorisches Museum heb ik 16,9 euro betaald wat ik gezien de grootte van het museum erg schappelijk vind. Ik weet niet wat ik voor het Albertina-museum heb betaald, maar ik vermoed dat dit ongeveer hetzelfde was. Dan vind ik de audioguides eerlijk gezegd duurder aangezien die snel vijf of zes euro kosten.
 
Café Central is natuurlijk iconisch. In welke zin tourist trap? Omdat ze véél te duur zijn of omdat ze brol aanbieden die de plaats (en de Sachertorte) geen eer aandoen?
 
Café Central is natuurlijk iconisch. In welke zin tourist trap? Omdat ze véél te duur zijn of omdat ze brol aanbieden die de plaats (en de Sachertorte) geen eer aandoen?

Toen ik er arriveerde stond er daar een ellenlange rij buiten aan te schuiven. Het zal wel iconisch zijn met een mooi interieur, maar ik ga echt niet een half uur aanschuiven om een koffie te drinken met wat taart. Het Stadtcafé kon ik simpelweg binnenwandelen. Het zal iets minder grandeur hebben, maar de koffie en taart smaakten meer dan behoorlijk.
 
Toen ik er arriveerde stond er daar een ellenlange rij buiten aan te schuiven. Het zal wel iconisch zijn met een mooi interieur, maar ik ga echt niet een half uur aanschuiven om een koffie te drinken met wat taart. Het Stadtcafé kon ik simpelweg binnenwandelen. Het zal iets minder grandeur hebben, maar de koffie en taart smaakten meer dan behoorlijk.
Begrijp ik wel, al valt een half uur misschien nog wel mee. Wat ik helemaal niet begrijp is dat sommige toeristen uit de VS komen om een halve dag aan te schuiven om een museum binnen te geraken waar ze normaal op 5 minuten binnengeraken indien ze hun tickets online reserveren. Al is dat ook relatief: toen mijn vrouw en ik naar Musée d'Orsay gingen op een regenachtige dag in Parijs hoopten we er ook snel binnen te geraken door op voorhand tickets te reserveren, maar dat deed praktisch iedereen en moesten we alsnog anderhalf uur aanschuiven.

Misses was not amused, ook omdat ze niet graag musea bezoekt.
 
Ik heb gisteren ook geboekt voor een combo week:

Boedapest - Wenen.

dit omdat beide steden makkelijk te bereiken zijn met elkaar met de HST (2,5 uur).
je kan ook via een hydrofoil op de donau naar elkaar gaan, maar dat duurt 6 uur, en schijnt ouwe russiche boten te zijn met veel lawaai en stank...

Ditmaal geboekt in hartje centrum INNER STAD. Vorige keer Prater in 2016 maar onveilige buurt met veel transmigranten en immense politie macht... zat precies in een dysotopische film

dus 4 dagen boedapest, 3 dagen wenen.(ik heb beide steden al eens gedaan in een ver verleden)

(vorige keer deed ik wenen in combinatie met bratislava). die liggen zelfs op amper een uurtje met de bus. ook een perfecte combo trouwens.


amazing cheap tickets trouwens: 88 euro met brussels airlines en dat voor de paasvakantie; dus landen in boedapest, terugkeren via wenen.

Ik zie het wel zitten, april valt al best mee qua weer ginder, je moet wat geluk hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik twijfel nu wel of ik eens zo'n OPERA zou doen.

het zegt me eigenlijk geen fluit, maar is nu mijn 2e bezoek aan wenen, en.... tja is toch precies wel het epicenter van opera's, en lijkt me dat je dit toch eens moet gedaan hebben, zeker nu het vrouwke mee is.

iemand die zoiets al gedaan heeft, en hoe lang duurt dan zoiets? en wat is de prijs hiervan.
 
Ik twijfel nu wel of ik eens zo'n OPERA zou doen.

het zegt me eigenlijk geen fluit, maar is nu mijn 2e bezoek aan wenen, en.... tja is toch precies wel het epicenter van opera's, en lijkt me dat je dit toch eens moet gedaan hebben, zeker nu het vrouwke mee is.

iemand die zoiets al gedaan heeft, en hoe lang duurt dan zoiets? en wat is de prijs hiervan.
Je hebt verschillende soorten opera's. In jouw geval zou ik voor een frivole Italiaanse opera kiezen en geen Wagner waar je 5 uur mee zoet bent. Prijs zal wel afhankelijk zijn van waar je zit, maar ik ken de prijzen niet in Wenen. In Antwerpen was dat alleszins niet peperduur.
 
Een jaar of 12 geleden eens in Wenen geweest en ik moet zeggen dat mij dat niet echt is bevallen. Het zal wel aan mijn voorkeuren liggen, maar de overload aan kastelen en bijhorende kitscherige toestanden zeggen mij echt niks, het was een beetje te veel van hetzelfde. Het natuurhistorisch museum was wel super, maar dat was onze eerste uitstap en daarna ging het enkel bergafwaarts.
Nu, toen we moesten terugvliegen was de Eyjafjallajokull aan het uitbarsten en hebben we moeten tsjoolen om met de trein terug te geraken (met zwangere madam mee), dat helpt ook wel niet aan het beeld van die reis. Al was de treinrit langs de Rijn wel prachtig.
 
Een jaar of 12 geleden eens in Wenen geweest en ik moet zeggen dat mij dat niet echt is bevallen. Het zal wel aan mijn voorkeuren liggen, maar de overload aan kastelen en bijhorende kitscherige toestanden zeggen mij echt niks, het was een beetje te veel van hetzelfde. Het natuurhistorisch museum was wel super, maar dat was onze eerste uitstap en daarna ging het enkel bergafwaarts.
Nu, toen we moesten terugvliegen was de Eyjafjallajokull aan het uitbarsten en hebben we moeten tsjoolen om met de trein terug te geraken (met zwangere madam mee), dat helpt ook wel niet aan het beeld van die reis. Al was de treinrit langs de Rijn wel prachtig.
Tja Wenen is inderdaad geen typische oost europese stad zoals boedapest en bratislava dat wel zijn, en die liggen er vlak bij.

Wenen is voor mij vooral kitch, doet me inderdaad wat denken aan die films vroeger met baronnen en gravinnen en paard en kar, opera
en aristocraten en dergelijke...

Maar toch moet je het eens gezien hebben imo. 3 dagen hiervoor lijken mij perfect. Ik vind het ook best wel een romantische stad, en zoals gezegd: Enkel Wenen doen als city trip vind ik wat magertjes. Maar in combinatie met een andere (wereld)stad is voor mij toch wel de perfecte combinatie. (ik heb nu 25 euro betaald voor die trein van budapest naar wenen. en de bus ticket indertijd van bratislava naar wenen was maar 10 euro of zo).


slightly off topic, maar als ik city trip doe, dan probeer ik telkens 2 steden te combineren.

zoals valencia - barcelona
wenen - bratislava
milaan - bergamo
krakau - warshau

ik heb meestal toch een weekje, en dan is 2 steden ideaal.
je betaalt toch dezelfde prijs hoor , als je bij je vlieg tickets 2 aparte vertrek/aankomsten neemt. het enige verschil is dat je nog 1 bus of trein ticketje (one way) dient te kopen.

op die manier kan je 2 steden aandoen, vergelijken, en heb je simpelweg veel meer gezien en is de kans dat je je verveelt quasi onbestaande.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de Staatsoper worden vanaf vijf uur goedkope tickets aangeboden. De uitvoering zal per dag verschillen, maar als je het niet aanstaat, verlies je hooguit een paar euro.
 
Net terug van Wenen.

was een heerlijke tijd toch weer (2e keer dat ik er was), en weer veel nieuwe dingen gezien. Enkel Belvedere gedaan qua uitstap (schonnbrun had ik vorige keer al gedaan).

Man man, Wenen is toch echt wel een openlucht museum. De Albertina bv, als je daarop staat en uitkijkt op alle gebouwen, precies die scene van John Wick 2..

Wel uitkijken waar je eet, kan best prijzig zijn, maar ik vond het een heel romantische trip, en we hadden geluk met het weer ook.
Perfect doenbaar in combinatie met Boedapest zoals wij deden, een enkele trein rit koste 25 euro.

loved it.

Eigenlijk hebben we gewoon wat in het centrum gebleven, een dag of 3, en dat was heerlijk.
 
Ik ga midden juni op citytrip naar Wenen. 5 dagen en een dag Bratislava met de trein. Misschien wat lang, maar ja, dan zijn we er even tussenuit. In beide steden nog nooit geweest. Redelijk impulsief geboekt omdat de vliegtickets €20 retour waren.

Het is een dik uur trein naar Bratislava en niet duur dus ook perfect combineerbaar. Ik lees wel dat daar minder te beleven valt. (Boedapest zijn we al geweest.)
 
Ik ga midden juni op citytrip naar Wenen. 5 dagen en een dag Bratislava met de trein. Misschien wat lang, maar ja, dan zijn we er even tussenuit. In beide steden nog nooit geweest. Redelijk impulsief geboekt omdat de vliegtickets €20 retour waren.

Het is een dik uur trein naar Bratislava en niet duur dus ook perfect combineerbaar. Ik lees wel dat daar minder te beleven valt. (Boedapest zijn we al geweest.)
Had ik van u geweest, dan zou ik bijvoorbeeld landen in de ene stad, en terugvliegen vanuit de andere stad.

op die manier hoef je geen 2e nutteloze bus/trein verplaatsing te maken, en volstaat 1. Maar ja, 2 keer 1 uur is nu ook geen ramp.

Toevallig 5 jaar terug heb ik het zo gedaan, met landen in wenen, en opstijgen in bratislava.
elk 3 dagen gebleven.
Bratislava minder te beleven.... hmm misschien, maar wij zijn rond halloween geweest, prachtige herfst taferelen gezien toen, heel veel gewandeld in het mooie weer, en ons hotel was een boot die nu als hotel dienst deed (botel marina noemde dit).
Dus vanop die boot hadden we een leuk zicht.
er is ook een UFO achtig ding waar je gratis op kan, en de stad zo mooi kan overzien. zeker doen.
ziehier link van die botel, en op foto 3 zie je die UFO
Hou er wel rekening mee dat je in kajuitjes slaapt met 2 single beds en een bureau'tje er tussen. Je zal wellicht nieuwe seks standjes moeten inlassen als je s'avonds wat romantiek wil beleven met je partner. :p


Ik vond Bratislava zeker leuk en charmant. Ook makkelijk aan de praat geraakt met een local, en die nam ons mee een dagje op excursie naar een kasteel site, en had zelf gestookte alcohol mee. Dagje om nooit meer te vergeten.


edit: hou er wel rekening mee, oostenrijk is zowat nog het enige EU land waar de covid regels van toepassing zijn: covid safe ticket tonen bij restaurant, en overal FFP2 masker als je binnen gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier ben ik ook al eens geweest, één van de weinige wereldsteden dat ik al in ben geweest. Het is ja een mooie stad, ik heb zeker niet alles uit de stad gezien, gewoon een weekje in vertoefd een paar jaar geleden, voor de corona wel nog.

Bratislava toen ook eens meegepikt, was voor mij toch de bedoeling om toch één keer het (mythische) ijzeren gordijn over te steken. Al is Bratislava wellicht wel het meest welvarende gedeelte van Slowakije natuurlijk.

Maar goed daardoor ooit wel al eens in Slowakije geweest, en bijvoorbeeld nog nooit in Italië of Spanje (of Turkije/Griekenland). Ik zou wat meer moeten reizen maar goed ja, ook dat is sociaal veeleisend natuurlijk en een beetje uit mijn comfortzone.
 
@Lakigigar Geen idee waarom je sociaal veeleisend moet zijn om op reis te gaan / een citytrip te maken? Dat slaat nergens op.

Je kan toch perfect vertrekken op uw eentje. Niemand die u verplicht om daar mensen uit het niets aan te spreken om wat praatjes te maken.
 
@Lakigigar Geen idee waarom je sociaal veeleisend moet zijn om op reis te gaan / een citytrip te maken? Dat slaat nergens op.

Je kan toch perfect vertrekken op uw eentje. Niemand die u verplicht om daar mensen uit het niets aan te spreken om wat praatjes te maken.
Wel als je daar wilt blijven, een plaats voor s'nachts wilt zoeken, en daar ook geraken, transport in het land zelf en als het een stad, een stad is een drukke plaats. Ik ben ook wel ietsje nerveuzer bvb. in Brussel dan in mijn gemeente hier.

Ik zou het heel graag meer willen doen, maar het is ook iets waar ik "blokkeer". Misschien ook omdat ik het nog nooit echt heb gedaan, met wat meer ervaring zou dat wel beter, want dan bouw ik ook wat vertrouwen op.
 
Terug
Bovenaan