Citytrip Londen

zonder de topic te kapen, maar een Belgische identiteitskaart is geen biometrische kaart? (enkel het Belgisch paspoort, ik vind wel iets terug dat er sinds 2020 een proefproject bestaat waarbij er ook Belgische eid uitgeven die wel biometrisch zijn)
 
Zo gek vind ik dat niet. Ik heb in mijn leven nog nooit een paspoort nodig gehad en zou er mogelijk ook niet bij stilstaan dat je dat voor het VK plots nodig hebt sinds de Brexit.

Da's voor mij exact hetzelfde als bv. iemand van de Kempen, die niet vaak naar steden gaat, die zonder nadenken met een oude auto de LEZ van Antwerpen zou binnenrijden. Ja, da's in het nieuws geweest, maar als je daar nog nooit mee te maken hebt gehad, is het imo menselijk dat je daar gewoon niet aan denkt.
Dit inderdaad.

Toen ik de titel las dacht ik in mezelf: "euh, ja toch?" Ik ben vorig jaar nog naar Londen geweest zonder paspoort, dus is dan toch recentelijk veranderd. Alleszins goed om te weten, anders had ik dit even goed aan de hand kunnen hebben.
 
Ik heb het hier nog niet vermeld gezien, maar de roam like at home binnen de EU (je mobiel abbo zonder extra kosten in het buiteland gebruiken) is wettelijk gezien niet meer van toepassing. Je operator kan dus vrij de roaming prijzen bepalen. De meeste operatoren lijken dit gratis roaming principe voorlopig nog toe te passen.

Daarbovenop is je Europese Ziekteverzekeringskaart niet meer geldig en afhankelijk van je ziekenfonds / situatie is een ziekteverzekering voor op reis aangeraden.

Ook even met de auto naar Londen gaan is met de ULEZ (strikter dan de LEZ in Antwerpen) en congestion charges quasi onmogelijk.
 
Voila net terug van 5 dagen Londen. Ik was vooral aangenaam verrast door de vriendelijkheid van de mensen daar. Zo ben ik aangesproken geweest door iemand toen ik naar een menu stond te kijken en die gaf me zowaar een paar goeie plekken om te gaan eten. Mensen die spontaan hulp bieden in de metro, …

Nog iets erg positief : ik heb geen euro moeten wisselen : je kan op 99% van de plekken gewoon met de kaart of apple en android pay betalen.

Aanraders : Tower of Londen, National Gallery, Natural History Museum, Borough Market

Iets minder : British Museum.

De pubs waren ook heel tof om te doen. Erg schone zaken gezien. Ik ben met spijt naar huis moeten keren.

protip : koop geen Oyster card. Je kan gewoon draadloos betalen aan de in- en uitgangen vd metro. Dit komt goedkoper uit (nog een tip van een Londenaar)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik ben ook eens aan het opzoeken om tijdens de herfstvakantie een viertal dagen Londen te doen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer over hoe we best naar daar zouden reizen...
Wat zijn jullie gedachten:
Wij reizen met 2 volwassenen en 2 kinderen, wat natuurlijk zijn invloed heeft op de prijs per persoon/per auto.
We wonen in West-Vlaanderen dus Calais is maar een groot uur van onze deur.

De shuttle trein met de auto, is maar € 208.
Ferry Dover-Calais 230€.
Maar kan je dan Londen wel binnen rijden met die congestion maatregelen enzo? En parkeren kost natuurlijk ook geld.

Ofwel met de Eurostar maar dat komt al op € 661 voor ons 4 vanaf Lille Europe. Daar ook weer parkeergeld natuurlijk.
Dan kan je eigenlijk beter vliegen met Easyjet vanaf Amsterdam voor € 431 maar dan moet je op Schiphol natuurlijk duur parkeren en dan nog van de luchthaven naar het centrum gaan.

Te veel mogelijkheden vind ik :oink:
 
Laatst bewerkt:
Parking in Lille Europe is duur (een paar jaar terug was dat €90 à €100 voor 4 dagen geloof ik), maar ben je zeker dat je door op een andere dag / ander uur te vertrekken niet goedkoper kan met de Eurostar, ik verschiet nogal van die prijzen als er 2 kinderen bij zijn?

In London met de auto rijden zou ik niet aanraden, alleen al de gebruikelijke files van Dover naar London en dan nog het centrum binnenrijden,...

Luchthaven naar centrum London is goed te doen zolang je het met de Underground doet, afhankelijk van welke luchthaven (Heathrow vs. Gatwick, ik veronderstel dat Schiphol niet op City vliegt?) mag je rekenen op 30 à 45 minuten

Vroeger zou ik de Thalys/Eurostar aangeraden hebben wegens minder vertragingen en gedoe dan vliegen, maar tegenwoordig is dat helaas ook geen garantie. :thinking:
 
Iets minder : British Museum.
Wat. Is toch super? Al 3x teruggekeerd laatste 10 jaar en als het er ooit nog eens van komt gaan we zeker nog is een 4e keer. Oyster card tip is wel nice.

Ik heb 2x best goedkoop gevlogen en de laatste keer de Eurostar genomen voor pakweg het dubbele van de vliegtickets. Puur qua tijdgewin en gemak zal ik sowieso wel de Eurostar opnieuw kiezen.
 
Parking in Lille Europe is duur (een paar jaar terug was dat €90 à €100 voor 4 dagen geloof ik), maar ben je zeker dat je door op een andere dag / ander uur te vertrekken niet goedkoper kan met de Eurostar, ik verschiet nogal van die prijzen als er 2 kinderen bij zijn?
Ja, dat was al op de voordeligste uren van de dag eigenlijk.
De kinderen zijn lagereschool-leeftijd dus die nemen een volledige plaats in, op zich wel logisch dat ze dan niet voor een habbekrats mee kunnen op de Eurostar he.

Luchthaven naar centrum London is goed te doen zolang je het met de Underground doet, afhankelijk van welke luchthaven (Heathrow vs. Gatwick, ik veronderstel dat Schiphol niet op City vliegt?) mag je rekenen op 30 à 45 minuten
Met easyJet zou dat dan naar Londen Luton zijn.

Ik dacht natuurlijk ‘gewoon even snel’ naar Londen te gaan zoals we vroeger eens deden met de Eurostar. Maar de prijs valt me toch wat tegen. En als we dan toch moeten vliegen, dan kunnen we evengoed een andere citytrip doen?
Maar de kinderen hun internationale paspoorten vervallen over een jaar, daarom dat we dachten om ze nu nog eens te gebruiken om hen Londen te tonen 😀
Keuzes keuzes!
 
Ja, dat was al op de voordeligste uren van de dag eigenlijk.
De kinderen zijn lagereschool-leeftijd dus die nemen een volledige plaats in, op zich wel logisch dat ze dan niet voor een habbekrats mee kunnen op de Eurostar he.


Met easyJet zou dat dan naar Londen Luton zijn.

Ik dacht natuurlijk ‘gewoon even snel’ naar Londen te gaan zoals we vroeger eens deden met de Eurostar. Maar de prijs valt me toch wat tegen. En als we dan toch moeten vliegen, dan kunnen we evengoed een andere citytrip doen?
Maar de kinderen hun internationale paspoorten vervallen over een jaar, daarom dat we dachten om ze nu nog eens te gebruiken om hen Londen te tonen 😀
Keuzes keuzes!

Ouch, de Eurostar is dan precies ook een stuk duurder dan vroeger!

Ah, Luton is wel meer een eind uit de weg (London Luton vind ik altijd een beetje zoals Brussels South = Charleroi, of Oostende = Bruges Airport), reken op anderhalf uur met trein/tube.
 
Ik ben ook eens aan het opzoeken om tijdens de herfstvakantie een viertal dagen Londen te doen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer over hoe we best naar daar zouden reizen...
Wat zijn jullie gedachten:
Wij reizen met 2 volwassenen en 2 kinderen, wat natuurlijk zijn invloed heeft op de prijs per persoon/per auto.
We wonen in West-Vlaanderen dus Calais is maar een groot uur van onze deur.

De shuttle trein met de auto, is maar € 208.
Ferry Dover-Calais 230€.
Maar kan je dan Londen wel binnen rijden met die congestion maatregelen enzo? En parkeren kost natuurlijk ook geld.

Ofwel met de Eurostar maar dat komt al op € 661 voor ons 4 vanaf Lille Europe. Daar ook weer parkeergeld natuurlijk.
Dan kan je eigenlijk beter vliegen met Easyjet vanaf Amsterdam voor € 431 maar dan moet je op Schiphol natuurlijk duur parkeren en dan nog van de luchthaven naar het centrum gaan.

Te veel mogelijkheden vind ik :oink:

Voor corona ging ik 2-3x per jaar naar london met de auto. Ik ging een 2tal km voor de blackwall in de buurt van north greenwich de snelweg af, nog geen km rijden en parkeerde me dan op een oprit bij mensen thuis in een kei rustige buurt. 300m wandelen en ge zat op de trein die u op 15-20min tot aan london bridge bracht waar ge de metro neemt.

Hoe t nu zit met die LEZ zone weet ik niet juist maar qua prijs komt het van bv de 31e okt tot de 4e nov uit op 38£ om uw auto daar te zetten :)
 
Wij zijn in juni van vrijdag tem maandag naar Londen gegaan met de auto met de trein. Was tijdens jubilee weekend.
Dan geparkeerd aan tower bridge: https://www.q-park.co.uk/en-gb/cities/london/tower-bridge/
Viel enorm goed mee qua prijs nadat we op voorhand gereserveerd hadden. Ik denk een 68 pond. (Tip: gewoon ticketje nemen bij het binnenrijden en voucher gebruiken bij het betalen aan automaat bij vertrek)
En dat lig buiten de strenge congestion zone
 
Iemand goeie resto's om te doen in centrum london (Indian food, italian, als er maar ook wat vege opties zijn)?
Italian:
Indian:
Een eerste selectie waar ik zo aan denk. Keuze te over in London :biglaugh: vegi aanbod heb ik echter geen idee van, daar heb ik nooit op gelet.
 
Dishoom is een aanrader voor Indisch food. Als je echt authentiek indisch wil eten moet je eens naar Eastham gaan zien. Allemaal vegetarisch indisch eten en stukken beter dan de centrale restaurants. Wij gingen elke week wel 1x per week naar eastham voor Indisch food. Wel lelijke buurt
 
Iemand enige ervaring met het verkeerde boeken van tickets op eurostar? Enorm slim maar bon ik heb 2 tickets geboekt op één en dezelfde naam ipv de naam van mijn partner te schrijven. Op de tickets staan dat ze op naam zijn en niet transfereerbaar. Zou dit een probleem opleveren als daar eventueel een huwelijkseakte bijzit die aantoont dat wij één koppel zijn? Iemand ervaring mee?
 
Terug
Bovenaan