Citytrip Lissabon

Is ondertussen al denk ik 18 jaar geleden dat ik er was, maar idd, zalige stad. Wel veel armoede en bedelaars toen, ik vermoed dat dat er niet beter op is geworden.

Wij sliepen toen in een hotel op het Rossio plein en daar, in een straatje in de hoek van het plein, fantastich lekkere en goedkope Tong gegeten in een ongezellig restaurant dat er uitzag als een frituur, compleet met TL-lampen en plastieken stoelen en tafels. Maar de vis was heerlijk.

Ook de trein genomen naar Sintra en Cascais, beide zeker een aanrader.
 
zoals eerder al gezegd : Belem en Sintra zeker doen.
In Sintra zijn we naar boven gewandeld via de Vila Sassetti trail hike, heel mooie klim/wandeling en je komt bijna geen volk tegen.

Lissabon is een heel toffe stad en zeker een aanrader.

Wijzelf gaan dit jaar eind september naar Porto.
 
zoals eerder al gezegd : Belem en Sintra zeker doen.
In Sintra zijn we naar boven gewandeld via de Vila Sassetti trail hike, heel mooie klim/wandeling en je komt bijna geen volk tegen.

Lissabon is een heel toffe stad en zeker een aanrader.

Wijzelf gaan dit jaar eind september naar Porto.
Porto vond ik zelfs nog leuker/gezelliger dan Lissabon. Minder groot wel, maar echt een leuke stad.
 
Lang getwijfeld tussen de twee. Maar omdat ik beide nog niet gedaan hebt, lijkt met Lissabon wel een goede eerste stap te zijn. Porto doe ik sowieso ook nog.
Het is nu wel laat, maar die 2 zijn ook perfect te combineren. Paar uurtjes op de trein en je bent er. Maar dan heb je het nog te goed voor de volgende keer. Met Lissabon doe je zeker niks verkeerd. Zeer leuke stad.
 
Is Porto voldoende als city trip om er naartoe of terug te vliegen of combineer je dit best met iets anders wanneer je pakweg vier, vijf dagen wil blijven (inclusief de dagen met de vluchten)?
 
Is Porto voldoende als city trip om er naartoe of terug te vliegen of combineer je dit best met iets anders wanneer je pakweg vier, vijf dagen wil blijven (inclusief de dagen met de vluchten)?
Ik zou er toch wel een dag of 2 blijven. Het is zonde om het even snel te doen imo.
 
Het is nu wel laat, maar die 2 zijn ook perfect te combineren. Paar uurtjes op de trein en je bent er. Maar dan heb je het nog te goed voor de volgende keer. Met Lissabon doe je zeker niks verkeerd. Zeer leuke stad.
Lissabon en daarna Porto is inderdaad de juiste leukste volgorde. Ik zou ze wel niet combineren in één reis. Beide zijn ideaal om als citytrip te doen voor 3 à 4 dagen.

Wij hebben altijd de time to momo wandelingen gedaan icm tips van locals op Reddit.
 
Lissabon en daarna Porto is inderdaad de juiste leukste volgorde. Ik zou ze wel niet combineren in één reis. Beide zijn ideaal om als citytrip te doen voor 3 à 4 dagen.

Wij hebben altijd de time to momo wandelingen gedaan icm tips van locals op Reddit.
Wij zijn toen gevlogen naar Porto en dan de trein genomen naar Braga, dan Lissabon en dan een week rusten in Lagos. Was goed te doen. Ben erna wel nog met de voetbal een weekend in Lissabon geweest.
 
Amai! Ik heb ze ergens in mei gekocht (ook voor september) en maar €97/persoon heen en terug.
Welk weekend?

Want wij hadden één van de duurste data om te gaan. Ik denk de op drie na duurste tickets van heel de maand geloof ik. Bad luck jammer genoeg. We konden onze data ook niet meer veranderen aangezien deze op voorhand is vastgelegd.

Soit, misschien in 't vervolg eerst kijken naar de prijzen van de vliegtickets en dan pas de data kiezen. :laugh:
 
Welk weekend?

Want wij hadden één van de duurste data om te gaan. Ik denk de op drie na duurste tickets van heel de maand geloof ik. Bad luck jammer genoeg. We konden onze data ook niet meer veranderen aangezien deze op voorhand is vastgelegd.

Soit, misschien in 't vervolg eerst kijken naar de prijzen van de vliegtickets en dan pas de data kiezen. :laugh:
Ah ja, wij vliegen maandag(avond) heen en vrijdag(avond) terug. Dat zal inderdaad ook wel een verschil geven ten opzichte van een weekend.
 
Wij zijn in Mei dit jaar geweest. Enkele leuke spots die ik wel aanraders vind voor te eten:

LxFactory: oude industriële site met terrasjes en winkels. Lekker geluncht daar en een speciale boekenwinkel in een oude drukkerij.

Lumi Rooftop: van een hotel maar je kan er zo ook op. Mooi uitzicht, lekkere cocktails en lekker eten

Boa Bao: als je van Aziatisch eten houdt ook zeker een aanrader.
 
Ik vond het weggesmeten geld. Ik heb het enkel voor het openbaar vervoer gebruikt en zelfs niet voor één van de musea. Als ik op die lijst zie, is enkel het klooster van Jerónimos een must-have, hoewel het Azulejo-museum naar verluidt ook wel de moeite waard is.
 
Uiteindelijk vorige week een 4 tal dagen geweest. Veel gezien, maar toch vooral ook nog het idee dat ik nog veel te zien heb. Veel voelde wel echt toeristisch aan, en als er iets is waar ik niet tegen kan, is het gevoel krijgen dat je in een tourist trap lijkt te lopen. Sintra was zo'n plek. Ongelofelijk druk, en als je het niet kent, dreig je echt wel wat geld uit te geven aan dingen die je eigenlijk niet hoeft te zien.

Best een pittige stad ook om te voet te doen. Vaak zie je op Google Maps dan een plek waar je naartoe wilt op 5-600m, en denk je "oké, dat doen we wel even te voet", maar voor je het weet ben je een steile heuvel aan het beklimmen en ben je toch een half uur onderweg. Wel een zaligheid om tripjes met Uber of Bolt te plannen, als je even geen zin hebt om te wandelen of het openbaar vervoer.

Voor mij de moeite waard qua toeristische dingen: LX Factory, TimeOut Market, Pastéis de Belém, Azulejos-museum, Lisbon Story Center, en de verschillende Miradouros (die van Graça en bovenop Park Eduardo VII waren voor mij het indrukwekkendst).

Qua eten was het een beetje hit-and-miss. Geweldig gegeten in Alfama bijvoorbeeld (voor 2 personen amper €23 met wijn erbij), maar ook zeer slecht gegeten in één van de aangeraden restaurants in Mouraria (Cantinho do Aziz). Vooral tips van de locals kiezen is hier de boodschap lijkt me.

Ik zou graag binnenkort nog eens teruggaan om de rest te ontdekken (nu nog wat beter voorbereid), misschien in combinatie met Porto en/of Braga.
 
Uiteindelijk vorige week een 4 tal dagen geweest. Veel gezien, maar toch vooral ook nog het idee dat ik nog veel te zien heb. Veel voelde wel echt toeristisch aan, en als er iets is waar ik niet tegen kan, is het gevoel krijgen dat je in een tourist trap lijkt te lopen. Sintra was zo'n plek. Ongelofelijk druk, en als je het niet kent, dreig je echt wel wat geld uit te geven aan dingen die je eigenlijk niet hoeft te zien.

Best een pittige stad ook om te voet te doen. Vaak zie je op Google Maps dan een plek waar je naartoe wilt op 5-600m, en denk je "oké, dat doen we wel even te voet", maar voor je het weet ben je een steile heuvel aan het beklimmen en ben je toch een half uur onderweg. Wel een zaligheid om tripjes met Uber of Bolt te plannen, als je even geen zin hebt om te wandelen of het openbaar vervoer.

Voor mij de moeite waard qua toeristische dingen: LX Factory, TimeOut Market, Pastéis de Belém, Azulejos-museum, Lisbon Story Center, en de verschillende Miradouros (die van Graça en bovenop Park Eduardo VII waren voor mij het indrukwekkendst).

Qua eten was het een beetje hit-and-miss. Geweldig gegeten in Alfama bijvoorbeeld (voor 2 personen amper €23 met wijn erbij), maar ook zeer slecht gegeten in één van de aangeraden restaurants in Mouraria (Cantinho do Aziz). Vooral tips van de locals kiezen is hier de boodschap lijkt me.

Ik zou graag binnenkort nog eens teruggaan om de rest te ontdekken (nu nog wat beter voorbereid), misschien in combinatie met Porto en/of Braga.
Wij zijn twee weken geleden geweest en die steile heuvels zal ik nooit vergeten :laugh: Wij gingen op dag 1 's avonds naar Bairro Alto en opeens moeten we daar zo'n megasteile heuvel op. Dat moet echt één van de steilste heuvels geweest zijn die ik al te voet heb gedaan. Eenmaal boven waren we halfdood en ging de alcohol extra goed binnen. Er stond wel een trammetje waarmee je blijkbaar naar boven kon, maar dat kostte vier euro, dacht ik, dus geen gebruik van gemaakt.

Sintra zijn wij wel niet geweest, dat stond wel op onze potentiële to do list, maar na wat opzoekwerk hebben we toch besloten om het te laten. Toch redelijk veel recensies gelezen dat het redelijk overrated is en je bent er ook direct een hele dag aan kwijt want het is een aardig stukje met de trein.

Hoe was het weer ginds eigenlijk? Wij zijn van 9 tem 13 geweest en vanaf zondagavond-/nacht heeft het daar enorm veel geregend, dus wij hebben jammer genoeg twee klote dagen gehad om af te sluiten. Ook blijkbaar ergens Covid opgelopen ginds, ik dacht eerst dat het een verkoudheid was van door de gietende regen te wandelen op onze derde dag, maar dat bleek het dus niet te zijn.
 
Terug
Bovenaan