Maar een zwaarder net is toch een eenmalige kost? Een kost die ze eigenlijk al lang moesten gemaakt hebben.
Verhoogde balanceringskosten blijf je wel hebben. En kan je denk ik weinig aan doen tot je serieus in opslagmogelijkheden gaat investeren.
Zwaarder net is geen eenmalige kost. Dat is een continue kost aangezien bij uitbreidingen er vb extra kabels dienen bij te komen, de wijkkast dient aangepast te worden.
Daarnaast hebben de kabels die in de grond zitten een bepaalde levensduur. Grofweg 40 - 50 jaar als ik van mijn collega's goed verstaan had. Dus bekabeling die we in de jaren 70 in de grond gestoken hebben die moeten eigenlijk nu allemaal en masse vervangen worden. En het is niet zo dat je in tegenstelling tot zwakstroom kabels deze gewoon zomaar kan bijleggen. Tgv de sectie van die stroomkabels zijn die meestal allemaal ingegraven, en moet je dus het tracé openleggen om die te vervangen. En tgv van hun sectie ook dat die stug zijn en je er niet zomaar mee doet wat je wil.
Grootste probleem waarom dit problematisch is voor het net, is omdat de pieken tgv warmtepompen, elektrische wagens niet meer kortstondig zijn, maar een langere tijd innemen. Een warmtepomp verbruikt voor zijn buitentoestel een continue verbruik en voor zijn binnentoestel een continue verbruik en dit voor meerdere uren achter elkaar. Er waren weinig mensen in het verleden die op elektriciteit verwarmen, of ze hadden een aparte teller (en soms ook een extra aansluiting hiervoor) waardoor het dan ook makkelijker was om te weten welke pieken er zouden komen en ervoor te dimensioneren.
Daardoor kon men vroeger dan ook zeggen van desondanks dat je een intro hebt van 3 fasig 32A, is de aanname dat je hoop en al 3 fasig 10A te verbruiken gelijktijdig (en kan je dus dmv switchen in de fases eenerzijds bij de netbeheerder of anderzijds de eigenaar (ja je kan hiertoe verplicht worden om die herbalancering te voltrekken)) al redelijk hoog. Maar met die nieuwe zaken kloppen die aannames niet meer en is het dus een beetje koffiedik kijken van hoe, wie en wat.
En dan heb ik nog niet gesproken over de verhoging van groene energie die er ook nog eens een extra impact op heeft.
Dus ik begrijp het principe. Ik blijf het echter enorm raar vinden dat ze enerzijds geen verschil maken met het moment van de piek, het feit dat een eenmalige piek elke andere incentive naar reductie van de piek tegenhoudt, het eindresultaat eigenlijk is dat er niet veel verandert op de verwachte fondsen (en het bedrag waarvoor je gaat betalen), het feit dat er een forfait piek altijd aangerekend wordt en als laatste punt dat het een beetje een tegendraads effect is voor het incentiveren van de energietransitie.
Al kan dat laatste mogelijks aangepakt worden met de federale werkwijze van werken met accijnzen waardoor men vb gas zwaarder gaat belasten dan elektriciteit en dat tegelijkertijd ook iets van die greenshift (al vind ik er nog weinig over terug, en klopt de naam ook niet...) nog voorzien gaat worden. Nu ja, voorlopig is het afwachten geblazen, en we zien wel wat het brengt. Quanta costa, quanta costa.
Hier het afgelopen jaar quasi elke maand een piekverbruik van 5.4kW.
Geen idee eigenlijk of dit veel, weinig of gemiddeld is. Volgens die simulator vanop de 1e pagina zou ik goedkoper uitkomen op het eerste zicht. Maar ik ben niet zeker over de waarden die ik ivm mijn zonnepanelen heb ingevuld (kheb ze nog maar een maand, dus het is nattevingerwerk).
Is aan de hoge kant voor een gewone verbruiker. Als je echter een warmtepomp hebt en een elektrische wagen dan lijkt het mij aanvaardbaar.
Al zou ik wel een kleinere piek hebben gehad indien ik geen 8kw warmtepomp had nodig gehad, maar had toegekomen met een 4kw of 6kw warmtepomp.
Maar het is wat het is. Dus je zou best even nakijken welke verbruikers je zoal hebt. En als eerste stap zien of je simpelweg bepaalde zaken niet wat kunt spreiden zonder te veel aan comfort te moeten verliezen.
Maar anders is het, in mijn ogen, wat het is. En zal de netwerkbeheerder daar dan in de toekomst maar rekening mee moeten houden in zijn calculaties.
De oven, droogkast, wasmachine, afwasmachine, elektrische boiler en koken op elektriciteit samen met de dampkap zijn zowat in mijn ogen de drijvende krachten achter die piek. Een waterkoker, TV, PC, console, frigo, diepvries, etc dat is een contribuerende versie bovenop de piek, maar is meestal beperkt in omvang en/of tijd.