Capaciteitstarief toch vanaf januari

Maar een zwaarder net is toch een eenmalige kost? Een kost die ze eigenlijk al lang moesten gemaakt hebben.

Dat is een andere discussie dan of een ‘dip’ in het verbruik geen problemen veroorzaakt.

Redenen waarom het elektriciteitsnet niet (snel genoeg) verzwaard wordt zijn:
-van legale aard (vergunningen zoals voor Ventilus. Of zijn Waalse tegenhanger: boucle du Hainaut)
-van praktische aard (beschikbare materialen en geschikt personeel nodig. Vergeet niet dat je hier niet enkel over hoogspanning spreekt maar evenzeer over het fijnmazig laagspanningsnet)
-van economische aard

En bij dat laatste gaat het natuurlijk over de kostprijs. Ik denk niet dat er genoeg beseft wordt over hoeveel miljarden euro we hier spreken. Dat zal naar een bedrag met 11 cijfers gaan.
Op een bepaald moment moet je dus de afweging maken of je je net blijft uitbreiden om die pieken op te vangen. En of het niet logischer is om niet te investeren om de pieken te willen opvangen, maar de pieken te verlagen.
Vanuit die logica: het capaciteitstarief (ondanks de ‘onlogische’ manier van de praktische implementatie sta ik wel achter de achterliggende idee) en de usage-case voor thuisbatterijen.

Of de nu reeds beschikbare middelen optimaal besteed worden door de netbeheerders is weer een andere discussie. Tzijn geen toonbeelden van efficientie…

Dus eigenlijk wel een eenmalige kost, die zo'n 40-50 jaar meegaat?
Je zegt zelf dat er pas bij uitbreidingen er kabels bij dienen te komen, dus eenmaal die gelegd zijn, is het voor 40-50j goed?

Beetje zoals @anders. al eerder vermeldde, als jij de aansluiting bij je huis verhoogt, betaal je die kost en is daarmee de kous af voor 40-50 jaar.
Dan gaat het enkel nog om het balanceren van de load.

Neen, eenmalig wil zeggen dat je die kost 1 keer doet. Niet dat er een terugkerend karakter aan is. Of dat terugkerend karakter nu 1 week, 1 maand, 6 maand, 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar, etc... maakt niet uit. De kost voor de update kom je dan wel eens tegen. En om ervoor te zorgen dat je niet ineens een factuur van 50k€ op uw aansluitpunt krijgt, spreidt men dat dan ook uit. Wat begrijpbaar is.
Daarnaast mogen we ook niet vergeten dat tgv het feit dat die kost opschuift, je ook deze investeringen moet aanpassen aan zijn levensduurte. Net zoals jij niet meer gaat werken voor 900€ bruto zoals 40 jaar geleden of zo, zo werken de mensen die 40 jaar geleden voor die prijs die kabels begraven hebben niet meer voor die prijs en maakt die kost van 1000€ die je 50 jaar geleden hebt betaald ook niet meer dan dat het een kleine deuk maakt in de totaalkost ervan.

Vanuit die logica: het capaciteitstarief (ondanks de ‘onlogische’ manier van de praktische implementatie sta ik wel achter de achterliggende idee) en de usage-case voor thuisbatterijen.
Ik sta daar helemaal niet achter. Net zoals ik ook niet achter het principe van een prosument sta. Ik kan achter het principe van een wijkbatterij / batterijregio staan. Aangezien je dan de verantwoordelijkheid ervoor volledig bij de netbeheerder of een balanceringsverantwoordelijke kan leggen voor de goede werking en je dan ook nog eens de schaalvoordelen kan voorzien EN dit in uw gridconcept volledig kan inwerken. Maar het zou dan nog beter geweest zijn indien je dan ook voor de generatie dat niet bij de particulier had gelegd, en die "batterij" dan mee als voorwaarde had kunnen opnemen in de investering.

Het probleem zoals altijd met deze visie is dat dit geld kost, en het in een land dat al bol staat van de belastingen enorm moeilijk verteerbaar is dat je daar geld aan geeft. Maar als je dan toch kiest voor decentrale generatiemogelijkheden, dan hoort die kost van die batterijen voor het net te balanceren gewoon mee in die oplossing. Terwijl bij een centrale generatiemogelijkheid die balancering eerder op het niveau van het centrale punt lag.

Een particulier gaat eens goed lachen als je zijn zonnepaneelinstallatie op afstand afzet omdat uw netwerk het niet aankan. En die dan tegelijkertijd ook die energie die er opgewekt werd met zijn installatie voor de vuilbak is of hij daar nog eens op mag gaan betalen als hij die wel op het net zet. Aangezien mensen dit zien als een investeringsvehikel ipv een energiegeneratievehikel.

ik zit aan 7.6 piek gemiddeld. Geen autolader of dergelijke. Let wel niet op om Wasmachine, droogkast en stofzuiger of dergelijke te samen op te zetten. Ik vermoed dat de meeste mensen dit allemaal samen doen als ze een namiddag het huishouden moeten doen.
Ik ga er in ieder geval niet heel veel moeite voor doen. Ik weiger om heel veel comfort op te geven voor een tiental euro per jaar.

Capaciteitstarief met als achterliggende gedachte om het verbruik te spreiden.
Het idee is goed en tijdens de corona-crisis was het ideaal geweest om dit toe te passen, want veel mensen konden van thuis uit werken.
Vandaag, na de corona-crisis en midden in de energiecrisis gaat dit alleen maar voor (meer) verwarring en frustratie zorgen bij de consumenten.
Hoezo spreiden wanneer je ganse dag terug naar kantoor moet en pas vanaf 18u thuis bent?
5 wekkers instellen om 5 grootverbruikers afzonderlijk van elkaar te laten draaien om de piek laag te houden?
"18u, verwarming en warm water opzetten. 19u, de keukenapparaten zijn aan zet. ... "
Wat als ik 30 dagen op reis ga in juli, op de 31e kom ik thuis en veroorzaak ik een kleine piek? Heb ik het dan vlammen?

90% van de bevolking heeft al moeilijkheden om deftig met een pc te werken, laat staan dat ze een slimme sturing gaan installeren.
En laten ze die installeren, dan vraagt dat nog eens een extra kost om....door het capaciteitstarief niet in de kosten te vallen.
Ze kopen energiezuinige apparaten, vervangen gloeilampen door leds, plaatsen zonnepanelen, ..., maar het lijkt een neverending story te zijn waarbij ze moeten blijven investeren en dan nog oppassen om (niet teveel) elektriciteit te verbruiken.

Een vooruitgang lijkt het me niet te zijn.

Maar je moet toch ergens uw piekverbruik kunnen inkijken? Anders kan men beweren wat men wil he en de piekverbruiken uit hun duim zuigen. :tongue:
Mijn fluvius app. Daar zie je per maand je max. Alles staat daar al klaar om het in jan 2023 erdoor te duwen !

ik zit aan 7.6 piek gemiddeld. Geen autolader of dergelijke. Let wel niet op om Wasmachine, droogkast en stofzuiger of dergelijke te samen op te zetten. Ik vermoed dat de meeste mensen dit allemaal samen doen als ze een namiddag het huishouden moeten doen.
Ik ga er in ieder geval niet heel veel moeite voor doen. Ik weiger om heel veel comfort op te geven voor een tiental euro per jaar.
Ben je zeker dat jouw piek 7.6kW is. Want dat is al heel hoog hoor..

Met die 3 toestellen en de andere normale toestellen ga je nooit aan een gemiddelde piek van 7,6 zitten. Dan moet je nog een paar andere ferme verbruikers hebben.

Met die 3 toestellen en de andere normale toestellen ga je nooit aan een gemiddelde piek van 7,6 zitten. Dan moet je nog een paar andere ferme verbruikers hebben.
Hij bedoelt met gemiddelde piek dat als hij de pieken die hij eens 1 keer per maand trekt van die 12 maand bekijkt dat dat dan gemiddeld uitkomt op 7.6.

Enigste wat ik mij kan inbeelden, kookt op elektriciteit, oven, frittex, boiler op elektriciteit, dampkap, wasmachine, droogkast/afwasmachine en dat door er niet naar te kijken het wel eens kan zijn dat dit tegelijkertijd opstaat.

Of een sauna, jacuzzi, stoomoven, etc...
Hij bedoelt niet dat hij een gemiddelde piek heeft elke dag van de week van 7.6.

Als je dat elke maand tegelijk doet in een kwartier, dan zal dat stukje dat je extra betaalt voor die verhoogde capaciteit het minste van je zorgen zijn en moet je je misschien afvragen waarom je tijdens het afwassen nog de tijd hebt om tegelijk te frituren, koken en de was te doen.

Vreemd trouwens dat al die mensen die het geld hebben voor die toestellen, geen geld hebben voor een toestel met de optie startuitstel.

De discussie hoe je tegelijk verschillende toestellen 'per ongeluk' kan aan hebben, doet me toch veel denken aan miljonairs die klagen dat de prijs van de river cola in den aldi toch sterk verhoogd is.

Laatst bewerkt:
Hij bedoelt met gemiddelde piek dat als hij de pieken die hij eens 1 keer per maand trekt van die 12 maand bekijkt dat dat dan gemiddeld uitkomt op 7.6.

Enigste wat ik mij kan inbeelden, kookt op elektriciteit, oven, frittex, boiler op elektriciteit, dampkap, wasmachine, droogkast/afwasmachine en dat door er niet naar te kijken het wel eens kan zijn dat dit tegelijkertijd opstaat.

Of een sauna, jacuzzi, stoomoven, etc...
Hij bedoelt niet dat hij een gemiddelde piek heeft elke dag van de week van 7.6.
OF... De warmtepomp de eerste keer opgezet?

Dat is een andere discussie dan of een ‘dip’ in het verbruik geen problemen veroorzaakt.

Redenen waarom het elektriciteitsnet niet (snel genoeg) verzwaard wordt zijn:
-van legale aard (vergunningen zoals voor Ventilus. Of zijn Waalse tegenhanger: boucle du Hainaut)
-van praktische aard (beschikbare materialen en geschikt personeel nodig. Vergeet niet dat je hier niet enkel over hoogspanning spreekt maar evenzeer over het fijnmazig laagspanningsnet)
-van economische aard

En bij dat laatste gaat het natuurlijk over de kostprijs. Ik denk niet dat er genoeg beseft wordt over hoeveel miljarden euro we hier spreken. Dat zal naar een bedrag met 11 cijfers gaan.
Op een bepaald moment moet je dus de afweging maken of je je net blijft uitbreiden om die pieken op te vangen. En of het niet logischer is om niet te investeren om de pieken te willen opvangen, maar de pieken te verlagen.

Of de nu reeds beschikbare middelen optimaal besteed worden door de netbeheerders is weer een andere discussie. Tzijn geen toonbeelden van efficientie…
Maar het is toch een klein beetje gek dat elke belg al decennia lang het grootste deel van zijn energiefactuur naar die netbeheerders ziet schuiven. En dat die nu afkomen met "ah, het net is verouderd". Dat is zoals telenet die elk jaar een prijsstijging doet om het netwerk te verbeteren en dan plots zegt "ah sorry, als ge internet wilt 's avonds, dan moet ge extra gaan betalen"...

Ik sta daar helemaal niet achter. Net zoals ik ook niet achter het principe van een prosument sta. Ik kan achter het principe van een wijkbatterij / batterijregio staan. Aangezien je dan de verantwoordelijkheid ervoor volledig bij de netbeheerder of een balanceringsverantwoordelijke kan leggen voor de goede werking en je dan ook nog eens de schaalvoordelen kan voorzien EN dit in uw gridconcept volledig kan inwerken. Maar het zou dan nog beter geweest zijn indien je dan ook voor de generatie dat niet bij de particulier had gelegd, en die "batterij" dan mee als voorwaarde had kunnen opnemen in de investering.

Het probleem zoals altijd met deze visie is dat dit geld kost, en het in een land dat al bol staat van de belastingen enorm moeilijk verteerbaar is dat je daar geld aan geeft. Maar als je dan toch kiest voor decentrale generatiemogelijkheden, dan hoort die kost van die batterijen voor het net te balanceren gewoon mee in die oplossing. Terwijl bij een centrale generatiemogelijkheid die balancering eerder op het niveau van het centrale punt lag.

Een particulier gaat eens goed lachen als je zijn zonnepaneelinstallatie op afstand afzet omdat uw netwerk het niet aankan. En die dan tegelijkertijd ook die energie die er opgewekt werd met zijn installatie voor de vuilbak is of hij daar nog eens op mag gaan betalen als hij die wel op het net zet. Aangezien mensen dit zien als een investeringsvehikel ipv een energiegeneratievehikel.

Ik denk dat, als je over energie spreekt, het toch wel duidelijk is geworden dat enkel individuele verantwoordelijkheid de mensen aanspoort?

Batterijen op wijkniveau gaan weinig uitdoen omdat ze suboptimaal gaan gebruikt worden. De kost ervan wordt gecollectiviseerd dus het individu voelt zich niet meer persoonlijk gebonden om zijn eigen impact te minimaliseren. Net zoals je nu mensen met terugdraaiende analoge teller er alles aan ziet doen om de individuele return te maximaliseren (door te gaan bijverwarmen met elektrische vuurtjes) hoewel dit op collectief niveau zowat het slechtste is wat je kan doen.

Bovendien gaat het net van de toekomst batterijen nodig hebben om de middellange termijn te overbruggen. De enkele duistere en windstille dagen na een storm bijvoorbeeld.
Qua capaciteit staat de technologie nog altijd niet ver genoeg om de lange termijn verschillen te dekken (zomer/winter), en voor de korte termijn (de dagelijkse swing) is het logischer om in te spelen op de vraagzijde (door een capaciteitstarief) dan om de beperkte grondstoffen in te zetten voor batterijen om dat te dekken.

We gaan én batterijen én fossiele brandstoffen als back-up én vraagsturing nodig hebben om het te doen werken. En die vraagsturing zal enkel efficient werken als de juiste prijsprikkel wordt voorzien.

Maar het is toch een klein beetje gek dat elke belg al decennia lang het grootste deel van zijn energiefactuur naar die netbeheerders ziet schuiven. En dat die nu afkomen met "ah, het net is verouderd". Dat is zoals telenet die elk jaar een prijsstijging doet om het netwerk te verbeteren en dan plots zegt "ah sorry, als ge internet wilt 's avonds, dan moet ge extra gaan betalen"...

De distributiekosten zijn nog geen decennia zo hoog. Tis pas voornamelijk de laatste 10 jaar dat het een verkapte belasting is geworden.
Enerzijds slecht beleid. Als je nu retroactief bekijkt hoe we hernieuwbare energie hebben gesubsidieerd kan je eigenlijk enkel besluiten dat we gigantisch veel geld hebben gespendeerd voor een te lage return. Via de distributietarieven betalen we nu nog altijd voor de groene stroom certificaten.
Anderzijds een veranderende context waarin elektrificatie aanzien wordt als de oplossing voor het klimaat. Met als consequentie dat het net daaraan aangepast dient te worden, wat gigantisch veel geld zal kosten.

Laat ons duidelijk zijn, ons energiebeleid is een ramp en ik ga nooit iets anders beweren. Ik word er dagdagelijks op professioneel vlak mee geconfronteerd en het is een triestige bedoening. Maar bepaalde principes, zoals het capaciteitstarief, zijn broodnodig om de trein weer op de sporen te krijgen.

Als je dat elke maand tegelijk doet in een kwartier, dan zal dat stukje dat je extra betaalt voor die verhoogde capaciteit het minste van je zorgen zijn en moet je je misschien afvragen waarom je tijdens het afwassen nog de tijd hebt om tegelijk te frituren, koken en de was te doen.

Wat denk je dat de mensen doen tussen 6 en 8 s avonds? Volgens mij staat de tv ook nog soms aan...

Vreemd trouwens dat al die mensen die het geld hebben voor die toestellen, geen geld hebben voor een toestel met de optie startuitstel.
Frituur met start uitsel?
Kookplaat met start uitstel?
Tv met start uitstel?

De discussie hoe je tegelijk verschillende toestellen 'per ongeluk' kan aan hebben, doet me toch veel denken aan miljonairs die klagen dat de prijs van de river cola in den aldi toch sterk verhoogd is.

Wat denk je dat de mensen doen tussen 6 en 8 s avonds? Volgens mij staat de tv ook nog soms aan...
Enig idee hoe onrealistisch het is dat de afwasmachine al draait op het moment dat je massaal aan het koken bent (wss dan nog op boostermodus) én de frituur aansteekt tegelijk?
Frituur met start uitsel?
Kookplaat met start uitstel?
Tv met start uitstel?
je weet over welke toestellen ik het had. Met die 3 samen ga je nooit aan een gemiddelde van 7,6kwh komen én dan nog tegelijk zuinig zijn dat het aan het capaciteitstarief zal liggen dat je veel betaalt.

En als je daar toch, over een jaar gezien, aan zal zitten, dan betaal je gewoon terecht veel voor de noodzaak voor aanleg van zo'n infrastructuur.

De productie (en dus ook transport) van energie stijgt nog altijd. Het gaat niet noozakelijk over een verouderd net in de zin van "de kabels moeten vernieuwd worden", maar ook over de capaciteit die ontoereikend is, zowel voor transport van productie als piektransport voor consumptie.

De warmtepomp draait hier al tussen de 15 en 20 minuten om de boiler op te warmen, op dat moment zie ik altijd een verbruik van +- 3,5 kW. Dat wil dus zeggen dat mijn kwartierpiek ook al minstens 3,5 kW is. Als je dan leest dat iemand met een analoge teller wordt getarifeerd aan een forfait van 2,5 kW piek... Om onder die 2,5 kW te blijven zou je dus eigenlijk tijdens een kwartier maar 0,625 kWh mogen verbruiken.

Ik had bij een vorige werkgever elke vrijdagnamiddag vrij. En dan stak ik inderdaad de wasmachine in, de droogkast, ik stofzuigde, ... Een moeder zou daarbij eventueel al eten koken voor 's avonds of de dag erna. Je moet echt niet zot doen om boven die 2,5 kW uit te komen.

Laatst bewerkt:
Even door de data aan het gaan en ik stel vast dat de piek (zoals verwacht) niet representatief is voor de rest van ons verbruik. Dit bevestigt dat je dus zal 'afgestrafd' worden voor de hele maand obv 1 piek. Anderzijds toont het ook aan dat 2.5kW een goed minimum is, gezien meerderheid van de dagen hieronder zit.

Sept Okt Nov

Terug
Bovenaan