Capaciteitstarief toch vanaf januari

En een winst van 94,5€ tgv het feit dat je minder dient te betalen voor uw stroom.
Dus tgv 2250 * 0.7 * 0.06€

Dus in dit geval lijkt het netto voordeliger. Het glas is dus niet halfleeg maar halfvol ;).
Hoe bedoel je? Ik heb toch alles in rekening gebracht in mijn berekening dacht ik (behalve taksen en heffingen, maar die blijven zo goed als gelijk). Ik heb de distributiekost berekend als capaciteitstarief + distributietarief per kWh onder capaciteitstarief vs enkel distributietarief per kWh onder de oude regeling. Wel niet de volledige 2250 kWh, omdat ik gegokt heb dat we maar 70 procent daarvan van het net zullen afnemen (rest zal rechtstreeks van zonnepanelen komen).
 
Hoe bedoel je? Ik heb toch alles in rekening gebracht in mijn berekening dacht ik (behalve taksen en heffingen, maar die blijven zo goed als gelijk). Ik heb de distributiekost berekend als capaciteitstarief + distributietarief per kWh onder capaciteitstarief vs enkel distributietarief per kWh onder de oude regeling. Wel niet de volledige 2250 kWh, omdat ik gegokt heb dat we maar 70 procent daarvan van het net zullen afnemen (rest zal rechtstreeks van zonnepanelen komen).

Ja en neen. Vorig jaar betaalde je iets van een 16 cent per kwh distributietarief (afgerond - sommige regio's in vlaanderen is dit 19cent).
Dus toen betaalde je 2250 * 0.7 * 0.16€ als distributiekost. (dus 252€ +BTW)

Nu betaal je (2250 * 0.7 *(0.16-0.06)) + (50*2.85) == 157,5 + (142,5) = 300€ + BTW

Of anders gezegd -> 19,05% meer. Omdat men een stuk van de belasting per kwh heeft aangepast naar een heffing per kwpiek.
Dit is de correcte berekening, ipv gewoon uw cijfers over te nemen.
 
Ja en neen. Vorig jaar betaalde je iets van een 16 cent per kwh distributietarief (afgerond - sommige regio's in vlaanderen is dit 19cent).
Dus toen betaalde je 2250 * 0.7 * 0.16€ als distributiekost. (dus 252€ +BTW)

Nu betaal je (2250 * 0.7 *(0.16-0.06)) + (50*2.85) == 157,5 + (142,5) = 300€ + BTW

Of anders gezegd -> 19,05% meer. Omdat men een stuk van de belasting per kwh heeft aangepast naar een heffing per kwpiek.
Dit is de correcte berekening, ipv gewoon uw cijfers over te nemen.
Waar haal je die cijfers juist? Ik heb de tarieffiches van Luminus gebruikt (Optifix Mrt 22 vs Optifix Feb 23, maar maakt op zich niet uit aangezien ik enkel naar de distributiekosten kijk). Woon zelf in provincie Antwerpen, dus dan gelden onderstaande cijfers volgens de tarieffiche van Luminus. Ik ben daarstraks inderdaad enkele elementen vergeten, maar nog kom met de beste wil van de wereld niet aan 16 en 10 cent per kWh. Het kan zijn dat ik nog ergens een fout maak, maar ik zou echt niet weten waar?



Situatie vorig jaar:
Distributiekosten

Dag 7,87 cent per kWh
Nacht 5,77 cent per kWh

Transportkost 1,15 cent per kWh (was ik er vergeten bij te rekenen eerder)
Tarief databeheer: 12,22 euro per jaar. (zat er ook niet bij eerder)

Daar kan je dan nog de taksen en heffingen bijtellen, maar dat is maar 1,4416+0,2042= 1,6458 cent per kWh en die is hetzelfde in beide situaties. En dan heb je de maandelijkse bijdrage voor het energiefonds nog, maar die is verwaarloosbaar (van 45 cent per maand naar 0 cent per maand). Aangezien dit dus niet echt een verschil maakt, laat ik dit even buiten beschouwing.


Situatie dit jaar:
Capaciteitstarief:
40,03 euro per kW per jaar
Distributiekost: 3,74 cent per kWh





Dus als ik het nu herbereken incl transportkost en tarief databeheer (excl taksen en heffingen) kom ik voor de oude situatie op:
(2250*0,7*(((0,0787+0,0577)/2)+0,0115))+12,22 =137,75 euro

Voor de nieuwe situatie:
40,03*2,86 = 114,49 euro
2250*0,7*3,74 = 58,91 euro
Totaal = 173,40 euro

Het verschil is dus inderdaad een stuk minder groot dan mijn eerdere berekening, maar het is nog steeds een verschil van maar liefst 26 percent. Dit terwijl wij net mensen zijn die het net niet zwaar belasten gezien ons lage verbruik en lage piekverbruik. Zelfs al zou mijn berekening weer fout zijn, ik vind de 19 percent van jouw berekening nog steeds veel te veel. Wij zouden niet meer mogen betalen gezien onze beperkte belasting van het net.
 
Laatst bewerkt:
Eerste volle maand digitale meter achter de rug. Een piek van 5,46kW. (Hoop dat ik dit niet x4 moet doen :laugh: )

Gemeten op 31/1 om 17:45 (koken + warmtepomp en wat achtergrondverbruik)

In totaal ook 1000kWh verstookt in januari, met de warmtepomp die wss een dikke 70% voor zijn rekening genomen heeft.
 
Waarom? kW is toch een vaste waarde, of het nu op een kwartier is of op een uur, dat blijft toch hetzelfde?
Het zou anders zijn mocht het kWh zijn.
In welke waarde wordt die piek berekend? Want als het in kWh is dan moet ge die nog maar 4 doen.

Als die in kW geteld wordt idd niet.
 
dit is hoe het in mijn fluvius staat, in kW

w7MbUbt.jpg
 
Dat is toch echt veel...

En idd die piek moet ge normaal x4 doen...

Kan toch bijna niet dat nog es x4 moet. Dan moet ik hier 10 van mijn warmtepompen (2kW vermogen) tegelijk gaan laten draaien om aan dat opgenomen vermogen te komen.
 
dit is hoe het in mijn fluvius staat, in kW

w7MbUbt.jpg
Dat moet je niet x4 doen. Dit is u Max piek van de maand januari.

Is een normale piek vind ik. Ik zat in de winter maanden aan 3,3kw in onze vorige woning (zonder warmtepomp).

Als ik kijk naar onze warmtepomp van de nieuwe woonst. Heeft die een maximaal Compressor vermogen van 2,3kw. Als hem warm water maakt zit je daar snel aan.

Dus ik schatte dat we in onze nieuwe woonst 3,3kw + 2,3kw = 5,6kw pieken zouden hebben in de winter.

Komt overeen met wat jij hebt. :)
 
Als je naar je kwartierverbruiken kijkt op mijn fluvius en daar een datapunt maal vier doet heb je de waarde die gebruikt wordt voor de maandpiek.
Als je naar de maandpieken op mijn fluvius kijkt, is dat effectief de waarde gebruikt voor de berekening van het capaciteitstarief (en komt die waarde ook overeen met je grootste kwartierverbruik die maand maal 4).
 
In de app van Engie zie ik een kwartier piek van 2,67kWh. Dus maandpiek 10,68.
Bij mijnFluvius is het effectief maar 7,96 op een ander moment.

Begrijpen wie begrijpen kan. Waarschijnlijk is de ingeladen data van engie via fluvius achteraf nog aangepast. Of de berekening zit ergens niet juist.

Nog iemand bij Engie die het eens kan vergelijken?
 
Als je naar je kwartierverbruiken kijkt op mijn fluvius en daar een datapunt maal vier doet heb je de waarde die gebruikt wordt voor de maandpiek.
Als je naar de maandpieken op mijn fluvius kijkt, is dat effectief de waarde gebruikt voor de berekening van het capaciteitstarief (en komt die waarde ook overeen met je grootste kwartierverbruik die maand maal 4).
Ik zie geen kwartierverbruiken op mijn fluvius. Onder wat zit dat? Ik heb 2 rapporten, verbruik en maandpiek.
 
Ik zie geen kwartierverbruiken op mijn fluvius. Onder wat zit dat? Ik heb 2 rapporten, verbruik en maandpiek.
Zou een optie moeten zijn bij je elektriciteitsverbruik:
IoPQP4j.png

Als je dat niet hebt moet je eerst "verbruiken aanvragen" met je EAN code en dan kwartierwaarden aanvinken. Hetzelfde geldt voor de uurwaarden van je gasmeter.

Er lijkt momenteel wel iets mis te zijn met de kartierweergave; ik krijg al enige tijd foutmeldingen en ze tonen ook niet de juiste waarden (toch niet bij de juiste datum)
 
Ik zag vandaag dit.tooltje passeren:


Door alle marketing zie ik even het bos niet meer door de bomen. Iemand met wat meer inzicht die kan meegeven vanaf wanneer het interessant is?
 
Ik heb dat artikel ook zien passeren in de krant. Je kan er zeker wat met besparen, maar de honderden euro's per jaar waar ze daarmee goochelden zijn echt van de pot gerukt.
Het is in se gewoon een slimme sturing voor laadpaal en warmtepomp. Als je je auto 's nachts oplaadt, of een slimme laadpaal hebt, heeft het tooltje geringe meerwaarde
 
Ik heb dat artikel ook zien passeren in de krant. Je kan er zeker wat met besparen, maar de honderden euro's per jaar waar ze daarmee goochelden zijn echt van de pot gerukt.
Het is in se gewoon een slimme sturing voor laadpaal en warmtepomp. Als je je auto 's nachts oplaadt, of een slimme laadpaal hebt, heeft het tooltje geringe meerwaarde
Nee exact. Al zeker niet omdat we op gas verwarmen, geen warmtepomp hebben, geen zonnepanelen hebben liggen en ook geen laadpaal ter beschikking hebben. Als ik het zo bekijk, ga ik er bitter weinig aan hebben.
 
De meeste laadpalen hebben zelf een sturing (max afname vermogen en op basis van injectie in P1 meter), geen idee hoe een third-party oplossing gaat integreren in de sturing van de laadpaal zelf?
 
De meeste laadpalen hebben zelf een sturing (max afname vermogen en op basis van injectie in P1 meter), geen idee hoe een third-party oplossing gaat integreren in de sturing van de laadpaal zelf?
De meeste laadpalen? Sturing op basis van injectie gemeten via P1 meter is eerder uitzonderlijk.
 
Terug
Bovenaan