Capaciteitstarief toch vanaf januari

En 1x per maand ga je dat toch eens voorhebben, of je moet echt op de harde manier via domotica dan je warmtepomp aansturen dat die dan niets mag doen. Maar de combinatie vaatwas/koken (inductie, 2-3 vuren)/wasmachine/droogkast hangen we thuis toch 1x per maand aan, ondanks dat we de rest van de maand er op letten.
Natuurlijk ga je 'een' piek hebben. Elke maand heb je 'een' piek. Dat is gewoon je hoogste waarde.

Er zegt niemand dat je het compleet moet uitvlakken.

Inductie, was & droogkast is dan wellicht de 'normale piek'. Gewoon zien dat je dan niet tegelijkertijd de oven, de gourmet, airco, microgolfoven, friteuse EN waterkoker opzet.

Voor de 'normale' gebruikers zou ik er ook niet al te veel op gaan letten. Als je, uit jouw voorbeeld, er dan niet meer op gaat letten is de kans vooral groter dat je een grotere piek krijgt
 
Als je warmtepomp volgens stooklijn werkt, dan kan dat verbruik bij de aanmaak van SWW ook wel enorm de hoogte inschieten.

Heb dat gisteren toevallig bij een collega bekeken. Die heeft elke week een piek van 6kWh (gedurende 1,5h) om zijn warm water naar 70 graden te brengen tegen legionella. Voor de rest zat die aan pieken van 4-4,5kWh tijdens koken.

Moet je je afvragen of je voor 2kWh piek en dus 100 euro op jaarbasis veel moeite wil doen. Gewoon je legionella burn diep in de nacht laten gebeuren. Zijn jaarverbruik ligt ook zo hoog dat hij er met capaciteitstarief erop vooruit gaat tov nettarieven. En dan zit er vandaag nog geen EV bij, maar die komt er sowieso aan,
 
Ik doe er geen moeite meer voor, ik heb de ampères van de wagen voor thuisladen wat verlaagd, maar voor de rest kijk ik er helemaal niet meer achter.
Ik heb besloten dat het mij de moeite niet waard is als ik het risico loop om 1x een kwartier te verpesten op een maand tijd.
Gelukkig hebben we nu ook een EV die voor veel verbruik zorgt, wat ons voordeel oplevert in korting op nettarieven.
 
Dus een WP die continu 4 kW trekt is eigenlijk voordeliger dan een hele dag 750 W en één piek van 8 kW?
Als je alleen naar capaciteit tarief kijkt wel. Kijk je naar uw totaal factuur niet.

Als ik naar onze netbeheerder kijk, komt het gros overeen met 1kw per 1000kwh.

Dus als je een verbruik hebt van 4000kwh, dan kan je een piek hebben van 4kw en zal de netkosten hetzelfde blijven, als vroeger. Als je dus een EV en warmtepomp hebt, waardoor het verbruik hoger ligt en je zit op 7.000kwh per jaar kun je gaan tot 7kw.

Ga je eronder, dan wordt het goedkoper, ga je erboven, wordt het duurder. Tov het oude manier.

Maar dan spreek je enkel over het gedeelte netkosten.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk ga je 'een' piek hebben. Elke maand heb je 'een' piek. Dat is gewoon je hoogste waarde.

Er zegt niemand dat je het compleet moet uitvlakken.

Inductie, was & droogkast is dan wellicht de 'normale piek'. Gewoon zien dat je dan niet tegelijkertijd de oven, de gourmet, airco, microgolfoven, friteuse EN waterkoker opzet.

Voor de 'normale' gebruikers zou ik er ook niet al te veel op gaan letten. Als je, uit jouw voorbeeld, er dan niet meer op gaat letten is de kans vooral groter dat je een grotere piek krijgt

Waterkoker zet je geen kwartier op, microgolf doorgaans ook niet. Oven en friteuse zijn ook geen continue verbruikers.
 
Ge zegt dat ge die dingen niet tegelijk moet opzetten, maar gezien het geen continue gebruikers zijn, is dat dus redelijk zinloze raad.

Dacht dat je dat nu wel zelf nog kon afleiden.
maar als je ze tegelijk aansteekt in hetzelfde kwartier, heb je wel degelijk het probleem wat hij zegt. het is niet omdat het geen kwartier lang verbruikt, dat je geen piekverbruik kan krijgen door die toestellen, hé.

soit, let gewoon wat op je toestellen die je aankoopt, dan moet je je weinig zorgen maken over het piektarief. Een droogkast vervangen door een zuinigere en je zit al héél veel lager.
 
Jij beweert dat die dingen niets gebruiken dan? Dat die geen impact hebben?

Waarom reageer je zo aangevallen? Slaap je slecht of zo? Paar dagen geleden ook al zo bitsig, nergens voor nodig...

Natuurlijk verbruiken die dingen iets :rolleyes: maar het verbruik wordt sowieso uitgemiddeld over een kwartier. Dat gaat dus echt allemaal gewoon over peanuts, wat je allicht niet eens boven je gemiddelde gaat krijgen.

Zodra je begint over "de waterkoker" heb je al verloren. Boezemt enkel angst in en zal je in een heel slecht scenario misschien een euro meer kosten die maand.
 
Waarom reageer je zo aangevallen? Slaap je slecht of zo? Paar dagen geleden ook al zo bitsig, nergens voor nodig...

Natuurlijk verbruiken die dingen iets :rolleyes: maar het verbruik wordt sowieso uitgemiddeld over een kwartier. Dat gaat dus echt allemaal gewoon over peanuts, wat je allicht niet eens boven je gemiddelde gaat krijgen.

Zodra je begint over "de waterkoker" heb je al verloren. Boezemt enkel angst in en zal je in een heel slecht scenario misschien een euro meer kosten die maand.
Hoe reageer ik aangevallen? Ik stel je gewoon vragen waarom jij over iets begint wat er niet toe doet. Mijn boodschap is duidelijk. En dan begin jij over een detail van de boodschap wat er niet toe doet, waarbij je dan ook nog eens onwaarheden lijkt te verkondigen. (Dat het geen impact heeft.)

Zoals JPV ook aangeeft, het zit wel mee in de piek. Het was een hele oplijsting van dingen. Ik zeg juist dat je GEEN paniek moet hebben zolang je niet belachelijk gaat overdrijven. En dan ga jij inzoomen op de waterkoker? Daarmee dat ik vraag, wat is je boodschap eigenlijk? Als dat al bitsig is, is dat misschien omdat je zelf slecht geslapen hebt als je dat zo interpreteert. Ik ben gewoon kort en bondig. Waarom begin jij nu op de man te spelen?
 
maar als je ze tegelijk aansteekt in hetzelfde kwartier, heb je wel degelijk het probleem wat hij zegt. het is niet omdat het geen kwartier lang verbruikt, dat je geen piekverbruik kan krijgen door die toestellen, hé.

soit, let gewoon wat op je toestellen die je aankoopt, dan moet je je weinig zorgen maken over het piektarief. Een droogkast vervangen door een zuinigere en je zit al héél veel lager.

Een goed werkend toestel vervangen is ook weer zo zonde. Mss kan je ze doorspelen naar iemand met sociaal tarief, daar zal piekverbruik ook wel niet tellen...

Hier gaat dat spreiden wel een ramp zijn. Bij ons is het in het weekend bijna een wasserette met kleding + handdoeken voor 5 personen.
Het wasmachine draait dan een hele dag en ondertussen steek je ook al eens een droogkast en strijkijzer aan.

Met koken ook zo, je zet allcht 2-3 kookplaten aan, of 2 en een oven. Uiteindelijk moet alles wel op hetzelfde moment klaar zijn.
Capaciteitstarief is leuk voor de gepensioneerde of niet werkende, maar we werken hier beide voltijds en moeten dus alles in een avond of weekend proppen. Toestellen actief laten werken als we niet thuis zijn gaan we niet doen.
 
Veel fuzz voor niets heel het capiciteitstarief om eerlijk te zijn.
Als ik de excel lijst mag geloven zou ik met mijn verbruik zelf goedkoper af zijn met een 8kw piek.
Vanaf 10Kw zou ik beginnen opleggen.

En mijn hoogste piek zonder EV was 8kw, afgelopen jaar.
Was op een feestje dat we thuis hadden.

Volgende apparaten stonden op:
2 friteuse, warmtepomp aant verwarmen aan 1100W, oven die de hamburgerbroodjes aant opwarmen is, micorgolf die de borden aant warm houd/maken is, 2 pannen vollenbak op inductie hamburgers aant bakken & verlichting binnen aan, afwasmachine al aant draaien, etc...
Voor ons is dat echt extreem & denk voor vele gezinnen ook.

In februari komt er een laadpaal & in de lente zou ik een EV hebben.
De laadpaal gaat kijken naar wat intern verbuk is en zou bij bovenstaande scenario hoogstwrs stil vallen.
Maar dat is ook kortstondig dat bovenstaande gebeurd.
 
Een goed werkend toestel vervangen is ook weer zo zonde. Mss kan je ze doorspelen naar iemand met sociaal tarief, daar zal piekverbruik ook wel niet tellen...

Hier gaat dat spreiden wel een ramp zijn. Bij ons is het in het weekend bijna een wasserette met kleding + handdoeken voor 5 personen.
Het wasmachine draait dan een hele dag en ondertussen steek je ook al eens een droogkast en strijkijzer aan.

Met koken ook zo, je zet allcht 2-3 kookplaten aan, of 2 en een oven. Uiteindelijk moet alles wel op hetzelfde moment klaar zijn.
Capaciteitstarief is leuk voor de gepensioneerde of niet werkende, maar we werken hier beide voltijds en moeten dus alles in een avond of weekend proppen. Toestellen actief laten werken als we niet thuis zijn gaan we niet doen.
Dat laatste, waarom niet?

Ik snap wel niet waarom het precies weer wat op flessen getrokken wordt? Zoals hierboven ook reeds vermeld, er zal altijd 'een' piek zijn. Als je systematisch dezelfde piek hebt elke week is dat toch niets vreemds? Dan is dat gewoon je piek. Wellicht zal het niet echt de moeite zijn om daar veel aan te veranderen als dat wekelijks terugkomt. Al is dat misschien zelfs nog gemakkelijker als je weet dat het elke week dan terugkomt en je weet dat je dan veel verbruikt. Dan is het misschien een kwestie, indien je wenst (voor het kleine bedrag) om DAN op te letten voor de rest.

Dan weet je dat je de rest van de tijd er eigenlijk niet echt op moet letten.
 
Mijn schoonvader is brandweerman, moet toch geregeld uitrukken om van die gevallen te blussen. Dus ben wel liever thuis.

De kans is klein, maar mijn EV zet ik ook niet in de garage. En al zeker niet om te laden.
Is dat niet vooral bij zeer oude toestellen dan?
 
Mijn schoonvader is brandweerman, moet toch geregeld uitrukken om van die gevallen te blussen. Dus ben wel liever thuis.

De kans is klein, maar mijn EV zet ik ook niet in de garage. En al zeker niet om te laden.
Is zo een EV buiten zetten bij vrieskou niet slecht?
 
Is dat niet vooral bij zeer oude toestellen dan?

Vooral bij slecht onderhouden toestellen. Veel mensen vergeten de warmtewisselaar bvb stofvrij te maken, of kuisen de filter in de deur niet uit bij een droogkast.

Is zo een EV buiten zetten bij vrieskou niet slecht?

Een batterij geeft minder capaciteit als die koud is, maar gaat niet stuk daarvan. De batterij zal de 5 jaar wel overleven, er is 8 jaar garantie op (of 160k km).
 
Terug
Bovenaan