Capaciteitstarief toch vanaf januari

Wel weer de betere gdpr bullshit. Als een ander het kan en mag processen, waarom kan de initiële data processor dat dan niet. Het is moeilijk te geloven dat er geen "for the purpose of doing business" redenering te maken is...

Klinkt eerder als "we hebben geen goesting".
 
Er is een tweede app die het reële verbruik volgt, met de data die je via Fluvius kunt opvragen.
Ik vermoed wegens GDPR redenen of andere wettelijke redenen, mag Luminus die data zelf niet verwerken.
Dus die data kan je niet terugvinden in de hoofd app van Luminus.
Waarom mag engie dat dan wel?
 
Ja dat is ook geen uitleg.
Engie kan het wel gewoon netjes in hun app verwerken. Duidelijk en zeer helder kan je daar volgen wat en hoe en welke impact het heeft.
 
Sluimerverbruik is 0,02kWh per kwartier. Verder stond er niets anders aan volgens mij, gezien wasmachine werd opgezet toen we net weggingen.

Ik vond het ook nogal hoog, maar kan met de beste wil van de wereld niets bedenken dat ook nog opstond toen dus vandaar de vraag of dat mogelijk is van een wasmachine alleen :)
 
in mijn app van engie staat:
Maandpiek:
do 5jan 17:30 - 17:45
1,28kWh
Piek zonder meerkosten 1,44kWh

Dagpiek:
zo 8jan 11:30 - 11:45
0,58kWh


Geen idee wat ik hier van moet denken
 
Per ongeluk al een piek getrokken van 10kW terwijl ik afgelopen maanden maar max 8kW had. Wat een bagger systeem.
Deze maand hoef ik al nergens op te letten :laugh:
 
Dat kost u nu misschien 4euro. Kunt het ook zien als 4euro voor een hele maand gemoedsrust...

Nee, dat overdreven gedoe over het capaciteitstarief begrijp ik dus echt niet. Eindelijk eens een goede manier om tarieven te hanteren en dan wordt het verbrand als baggersysteem...

Kind en badwater
 
Toch absurd dat je wordt gestraft voor 1 piek. Er is nu 0,0 incentive om enige moeite te doen om te 'besparen'.
Het is niet de bedoeling dat je bespaart.
Het extra geld dat binnenkomt kunnen ze gebruiken om het net te verzwaren en steekpenningen te betalen aan de politici in de intercommunalen. ;)

Aan de hand van deze chart kan je achterhalen of je op vooruit of achteruit gaat.
Ik heb deze van reddit geplukt dus geen idee of dit wel correct is.

tjkdrpiu2eaa1.png
 
Het is niet de bedoeling dat je bespaart.
Het extra geld dat binnenkomt kunnen ze gebruiken om het net te verzwaren en steekpenningen te betalen aan de politici in de intercommunalen. ;)

Aan de hand van deze chart kan je achterhalen of je op vooruit of achteruit gaat.
Ik heb deze van reddit geplukt dus geen idee of dit wel correct is.

Eens je een bedrijfswagen EV hebt met zonnepanelen doe je winst.
In de zomer dump je de overtollige stroom zoveel mogelijk in de wagen aan tempo van de zonnepanelen. De hogere verliezen betaald de werkgever toch + een zeer hoog 'injectietarief'.
In de winter laad je die gewoon s'nachts op aan maximum vermogen en je kijkt verder niet om naar gemiddeld verbruik. Als je dan toch 7MW/jaar verbruikt ga je er nog eens op voorruit omdat je minder netkosten betaald.
 
Ja dat is ook geen uitleg.
Engie kan het wel gewoon netjes in hun app verwerken. Duidelijk en zeer helder kan je daar volgen wat en hoe en welke impact het heeft.
Bij de app van Luminus is het ook heel duidelijk en helder hoor.
Maar ik zou anders niet direct weten waarom deze gegevens niet in hun hoofd app zitten.
 
een korte piek telt ook mee? of moet je echt een kwartier dat vermogen trekken? ik vermoed het eerste, nee?

Mijn digitale meter is eindelijk beschikbaar om uit te lezen, heb ook de homewizard app kunnen koppelen aan de P1 poort.

daarnet was mijn warmtepomp in de achtergrond aan het draaien, had ook een vaatwas opgezet en wou nog een koffietje nemen.

holy fuck :laugh: los boven de 6 kw
 
een korte piek telt ook mee? of moet je echt een kwartier dat vermogen trekken? ik vermoed het eerste, nee?

Mijn digitale meter is eindelijk beschikbaar om uit te lezen, heb ook de homewizard app kunnen koppelen aan de P1 poort.

daarnet was mijn warmtepomp in de achtergrond aan het draaien, had ook een vaatwas opgezet en wou nog een koffietje nemen.

holy fuck :laugh: los boven de 6 kw
Het is je verbruik over een klokkwartier. De piek is dan dat verbruik vermenigvuldigd met 4.
Als je op mijn fluvius je kwartier verbruiken aanvraagt/aanzet, kan je na 24-48 uur je kwartierverbruiken zien. Die dus vermenigvuldigen met vier geeft je een kwartierpiek. De hoogste in een kalendermaand geeft je verbruikspiek (wat je ook op mijn fluvius kan zien, nadat een maand is afgelopen).

De homewizard P1 meter geeft je instantané verbruiken en per 5 minuten. Wel geen idee of die tot op de komma matchen met die op mijn fluvius. Je zou denken van wel maar ik vermoed dat de dataverzameling net iets anders verloopt en er dus kleine afwijkingen kunnen zijn. Het geeft wel een goed idee natuurlijk als je verbruiken nog niet op mijn fluvius staan.
 
Dat real-time verbruik in de Homewizard P1 app is wel handig, dat geeft je verbruik in Watt terug dus je ziet instant of je moet dimmen of niet. Ik ga dat via de domotica zien te koppelen aan een alert als ik boven de 5000 Watt ga.
 
Dat is inderdaad ook de reden dat ik dat ding heb. Ook handig om het verbruik van je frigo en koelkast te zien, of wat bepaalde verlichting extra verbruikt, of je sluimerverbruik 's nachts.
 
een korte piek telt ook mee? of moet je echt een kwartier dat vermogen trekken? ik vermoed het eerste, nee?

Mijn digitale meter is eindelijk beschikbaar om uit te lezen, heb ook de homewizard app kunnen koppelen aan de P1 poort.

daarnet was mijn warmtepomp in de achtergrond aan het draaien, had ook een vaatwas opgezet en wou nog een koffietje nemen.

holy fuck :laugh: los boven de 6 kw
En 1x per maand ga je dat toch eens voorhebben, of je moet echt op de harde manier via domotica dan je warmtepomp aansturen dat die dan niets mag doen. Maar de combinatie vaatwas/koken (inductie, 2-3 vuren)/wasmachine/droogkast hangen we thuis toch 1x per maand aan, ondanks dat we de rest van de maand er op letten.
 
Als je warmtepomp volgens stooklijn werkt, dan kan dat verbruik bij de aanmaak van SWW ook wel enorm de hoogte inschieten.
 
Terug
Bovenaan