Capaciteitstarief toch vanaf januari

Hoe kan ik ze zien in de app? Of voorlopig enkel in de api
In de app heb ik nog nergens zo'n functie gevonden, het zit ook nog maar sinds gisteren in de REST API.

Voor de data uit te lezen in een browser: in de app naar de instellingen van de P1 meter gaan en dan "lokale API" inschakelen.

Vervolgens uitvissen wat het IP van de HomeWizard P1 is op je lokale netwerk en naar http://hetipaddress/api/v1/data gaan.

Eventueel Chrome plugin JSON Viewer installeren voor een betere formattering.
 
Meeste nieuwe toestellen hebben toch een startuitstel. Kan je toch zo je verbruik verspreiden zonder al te hoge pieken.
Enigste waar ik mij kan in vinden van kritiek is wanneer je elektrisch kookt en ook de oven nodig hebt. Dan zou je moeten je oven eerder aansteken maar is dan de meerverbruik het waard om die capaciteitstarief te verminderen?
 
Meeste nieuwe toestellen hebben toch een startuitstel. Kan je toch zo je verbruik verspreiden zonder al te hoge pieken.
Enigste waar ik mij kan in vinden van kritiek is wanneer je elektrisch kookt en ook de oven nodig hebt. Dan zou je moeten je oven eerder aansteken maar is dan de meerverbruik het waard om die capaciteitstarief te verminderen?
Wij hebben een inductievuur, elektrische oven (eentje van 90cm breed die gemakkelijk 4kW trekt en een gewone combi oven) en een waterkoker die 2,5kW trekt. Onze maandpieken vorig jaar zijn niet boven de 3,5 kW gekomen. En ja, we hebben zeker en vast al die dingen “tegelijk” gebruikt voor avondeten.
‘Het is verbazend makkelijk om twee minuten te wachten totdat de oven warm is of je het inductievuur lager hebt gezet om het volgende toestel in te schakelen.
Een warme oven trekt misschien de helft van de tijd 800W, een inductievuur van hetzelfde (of nog minder).

Enige dat we voor gaan moeten uitkijken is dat eens we een warmtepomp hebben, die best niet ineens aanslaat als e aan het koken zijn. De PHEV hebben we eigenlijk alleen ingestoken als de zon scheen. Daarna was het prijsverschil tussen injectievergoeding en benzineprijs de moeite niet meer om die op te laden. En dan kregen we de hoge prijzen in oktober/november/december (die laatste viel uiteindelijk mee, hadden we toen niet net even augustus optifix…), dus volgend jaar gaat dat de piek misschien wat opdrijven, maar dat geeft maximum een paar kW in de drinkers maanden, dus sowieso minder dan 100 euro capaciteitstarief, wat we dan weer verrekenen met de afweging benzine vs elektriciteit.

Onze afname was vorig jaar ook maar 100-140 kWh per maand, daar is de zonnestroom (en PHEV in de lente/zomer/herfst) in verrekend, dus misschien zijn we gewoon zuinig ingesteld…
 
In de app heb ik nog nergens zo'n functie gevonden, het zit ook nog maar sinds gisteren in de REST API.

Voor de data uit te lezen in een browser: in de app naar de instellingen van de P1 meter gaan en dan "lokale API" inschakelen.

Vervolgens uitvissen wat het IP van de HomeWizard P1 is op je lokale netwerk en naar http://hetipaddress/api/v1/data gaan.

Eventueel Chrome plugin JSON Viewer installeren voor een betere formattering.

Ik zie dit niet in de API zitten. Heb jij een update uitgevoerd op je P1 meter want ik neem aan dat er toch iets moet aangepast worden aan die endpoint als er een extra veld bij komt.
 
Ik zie dit niet in de API zitten. Heb jij een update uitgevoerd op je P1 meter want ik neem aan dat er toch iets moet aangepast worden aan die endpoint als er een extra veld bij komt.
Zelf niets gedaan, kwam er gisteren automatisch bij. Volgens de app draait op mijn P1 meter software versie 4.14.

Zijn een hele hoop velden die veranderd zijn, vermoedelijk nog in development want monthly is verkeerd geschreven: montly_power_peak_w
 
Mijn P1 is ook geüpdatet ondertussen zie ik, de API geeft nu inderdaad montly_power_peak_w en montly_power_peak_timestamp terug. Er zijn volgens mij nog wat zaken bijgekomen want vroeger was die heel basic. Zal deze dan ook maar eens ophalen en integreren in mijn home assistant.
 
Demir in De Ideale Wereld en andere media, maakt toch duidelijk dat ze zelf niet snapt hoe het capaciteitstarief werkt.
"Ze vindt het niet fair dat kleine gebruikers meer gaan betalen dan grote verbruikers"
 
Demir in De Ideale Wereld en andere media, maakt toch duidelijk dat ze zelf niet snapt hoe het capaciteitstarief werkt.
"Ze vindt het niet fair dat kleine gebruikers meer gaan betalen dan grote verbruikers"
Het klopt nochtans wel. Hoe meer je verbruikt, hoe harder die kortingen op nettarieven doorweegt.
Terwijl die capaciteitstarief piek iets statisch is en maar voor 1 kwartier per maand geldt. Of je nu nonstop pieken veroorzaakt, of maar 1x per maand, het eindresultaat is hetzelfde.
 
Demir in De Ideale Wereld en andere media, maakt toch duidelijk dat ze zelf niet snapt hoe het capaciteitstarief werkt.
"Ze vindt het niet fair dat kleine gebruikers meer gaan betalen dan grote verbruikers"
het is toch perfect mogelijk dat iemand met een verbruik van 8760kwh een piek heeft van 4kwh en dat iemand die maar een verbruik heeft van 2000kwh een piek van 8kwh. Terwijl die eerste wel minder netkosten zal betalen. Dus eigenlijk heeft ze wel een punt he.
 
Het is niet helemaal eerlijk, maar langs de andere kant het al het drama niet waard.
De nieuwe accijnzen dat ze willen toevoegen bij energie kost ons al meer...
 
Het is niet helemaal eerlijk, maar langs de andere kant het al het drama niet waard.
De nieuwe accijnzen dat ze willen toevoegen bij energie kost ons al meer...
Daar geef ik je wel geen ongelijk in. Het is gewoon schrijnend dat er zo lang moet gedaan worden over iets dat eigenlijk op niets trekt.
 
het is toch perfect mogelijk dat iemand met een verbruik van 8760kwh een piek heeft van 4kwh en dat iemand die maar een verbruik heeft van 2000kwh een piek van 8kwh. Terwijl die eerste wel minder netkosten zal betalen. Dus eigenlijk heeft ze wel een punt he.
Als ge u zo in bochten wringt, ja. Op vlak van capaciteitstarief wel. Niet op vlak van totale netkosten.
Eerst zou €174 (portie capaciteitstarief) + €365 (andere netkosten) = €539 betalen.
Eerst zou €407(portie capaciteitstarief) + €13(andere netkosten) = €420 betalen.

Hangt dus allemaal af wat haar volledige uitspraak & context was.
 
Als ge u zo in bochten wringt, ja. Op vlak van capaciteitstarief wel. Niet op vlak van totale netkosten.
Eerst zou €174 (portie capaciteitstarief) + €365 (andere netkosten) = €539 betalen.
Eerst zou €407(portie capaciteitstarief) + €13(andere netkosten) = €420 betalen.

Hangt dus allemaal af wat haar volledige uitspraak & context was.
Het was in DIW. Imo geen plek voor een debat en nog minder een plek voor een politicus.
 
Net eens berekend hoeveel extra distributiekost we zullen gaan betalen door het capaciteitstarief met ons lage elektriciteitsverbruik (gerekend aan 2250kwh per jaar waarvan we 30% zelf opwekken en meteen verbruiken en dus ook geen distributiekost over moeten betalen en een gemiddelde maandpiek van 2.86kw). We hadden dag/nachttarief waarbij we 50/50 verbruik hadden. Distributiekost gaat van +-107 naar +-174 euro. Zo maar even een stijging van 63 percent. :eek:
 
Net eens berekend hoeveel extra distributiekost we zullen gaan betalen door het capaciteitstarief met ons lage elektriciteitsverbruik (gerekend aan 2250kwh per jaar waarvan we 30% zelf opwekken en meteen verbruiken en dus ook geen distributiekost over moeten betalen en een gemiddelde maandpiek van 2.86kw). We hadden dag/nachttarief waarbij we 50/50 verbruik hadden. Distributiekost gaat van +-107 naar +-174 euro. Zo maar even een stijging van 63 percent. :eek:
En een winst van 94,5€ tgv het feit dat je minder dient te betalen voor uw stroom.
Dus tgv 2250 * 0.7 * 0.06€

Dus in dit geval lijkt het netto voordeliger. Het glas is dus niet halfleeg maar halfvol ;).
 
Terug
Bovenaan