Capaciteitstarief toch vanaf januari

Dat kan beter.
Zet de vrouw aan het werk met de stofzuiger, de dochter met de haardroger en Pleur de stekker van de EV aan full load erin!

Dat hangt van uw profiel af

Kan je iets meer tekst en uitleg geven?
Wij hebben ook nog een terugdraaiende teller met zonnepanelen. Ben nu wel eens benieuwd of het beter is met een digitale of niet.
 
Afgelopen jaar: gemiddeld 3.5 kW als piek.
Volgens De Morgen is een standaard huishouden maximaal 2.5 kw als piek. Van waar komt deze data? Kookvuur en oven samen zit er al boven...

Ge gebruikt niet altijd de max van uw kookvuur he, da's alleen als je de 4 pitten op full zet.
 
Hier lijkt het wel mee te vallen, moet eerlijk bekennen dat ik er allemaal niet echt mee bezig was tot nu, ben dus pas nu via Fluvius mijn piekverbruik beginnen te bekijken.

Gisteren een piek van net geen 1kwh door de oven die aanstond. Het scheelt wel dat we PV panelen hebben uiteraard en koken op gas.
 
Ik heb de warmtepomp hier ingesteld dat die de boiler altijd opwarmt tussen 10u en 16u. Ongeacht de hoeveelheid water die opgewarmd moet worden, moet er altijd water van 50 °C door de serpentine stromen op mijn boiler op te warmen tot 45 °C. Op die momenten trek ik altijd minstens 5 kW gedurende minstens een half uur. Om comfortsredenen had ik mijn tapwater eens ingesteld op 50 °C, en toen trok ik zelfs een piek van 7 kW.

De gereduceerde temperatuur van mijn tapwater is 30 °C. Dus wanneer ik bijvoorbeeld 's avonds laat nog zou douchen of mijn vriendin heeft kort daarvoor een bad genomen, dan schiet hij ook weer in gang. Ook wanneer de boiler spontaan wat afgekoeld is tot onder het setpunt, start het opwarmen waarbij steeds weer die piek van 5 kW getrokken wordt.

Ik kan mij hier nu min of meer naar schikken door bijvoorbeeld geen wasmachine of droogkast in te steken wanneer ik een bad ga nemen of ga douchen, maar vaak schiet die opwarming toch in gang zonder dat ik dat verwacht heb. Als ik op dat moment net iets in de oven gestoken heb, mijn vriendin aan het strijken is, of er toch nog een wasmachine en droogkast inzitten, dan zijn dat zeer hoge pieken. Op zeer koude dagen zoals half december, heb ik éénmalig zelfs eens een piek van 10 kW gehad toen hij warm water moest maken.

Als ik dan lees dat enkele hoge pieken leiden tot een meerprijs van € 70 op jaarbasis, dan betaal ik die eigenlijk met plezier in plaats van de hele dag met de P1 meter mijn verbruik te lopen tracken.
 
Als ik dan lees dat enkele hoge pieken leiden tot een meerprijs van € 70 op jaarbasis, dan betaal ik die eigenlijk met plezier in plaats van de hele dag met de P1 meter mijn verbruik te lopen tracken.
Die 70 euro is gebaseerd op een bepaalde situatie, die mogelijks heel hard op jouw situatie kan lijken. Maar mogelijks ook totaal verschillend zijn.

Hieronder de berekening volgens mijn situatie (althans zo heb ik het begrepen, als ik fout zit, corrigeer me aub :) )
Per kW dat je piek hoger ligt, betaal je iets van 50 euro.
Ik ben van 2,5kW naar 8-9kW piek gegaan sinds ik een EV heb. (monofase aansluiting die altijd op het maximum staat van 7,4kW)
Dus gaat mij dat zo'n 300 euro extra kosten aan capaciteitstarief.
Daar tegenover staat dat de netkosten wegvallen, pakweg 5 cent.
Om 300 euro aan 5 cent per kWh korting te krijgen, ga ik dus 6000kWh moeten verbruiken.
En ik denk dat ik dat wel ga halen met een EV.

Als deze theorie klopt, ga ik mij eigenlijk totaal niets van dat capaciteitstarief moeten aantrekken.
En misschien dat ik zelfs mijn ampèrage ga verlagen waardoor het voordeel van die wegvallende netkosten nog groter worden.
 
Wij hadden op 2 januari al een piek van 4.9 kwh. Op dat moment was ik aan het koken met 2 kookplaten tegelijk (inductie) en de airfryer. Als dat al genoeg is voor zo'n piek... We hebben ook een warmtepomp, mogelijk is die toen ook aangesprongen, weet ik niet. Er is altijd sluimergebruik in huis natuurlijk, dus je hebt misschien al niet veel extra nodig om aan een piek te komen.
In 2022 hadden we in alle wintermaanden ongeveer zo'n piek; in de zomer niet door de zonnepanelen veronderstel ik.

Misschien een idee voor een nieuwe thread; wat was je piek deze maand en wat was je toen aan het doen 😉
 
Wij hadden op 2 januari al een piek van 4.9 kwh. Op dat moment was ik aan het koken met 2 kookplaten tegelijk (inductie) en de airfryer. Als dat al genoeg is voor zo'n piek... We hebben ook een warmtepomp, mogelijk is die toen ook aangesprongen, weet ik niet. Er is altijd sluimergebruik in huis natuurlijk, dus je hebt misschien al niet veel extra nodig om aan een piek te komen.
In 2022 hadden we in alle wintermaanden ongeveer zo'n piek; in de zomer niet door de zonnepanelen veronderstel ik.

Misschien een idee voor een nieuwe thread; wat was je piek deze maand en wat was je toen aan het doen 😉

Langs de andere kant, zo een piek telt maar mee voor 1/12de van je gemiddelde jaarpiek waarop je capaciteitstarief wordt berekend. In de zomer zal het véél lager liggen, geen warmtepomp en buiten koken op de BBQ :laugh:
 
Hier nog altijd geen metingen mogelijk.

Voor deze EAN-code is er geen digitale meter gekend.
 
Op 1 januari ook 2.94kW aangetikt.
Makkelijkst is als je op mijn fluvius naar je verbruik kan zien naar de kwartierverbruiken.
Daar neem je de hoogste piek die je tegenkomt en die doe je x4 => voila dat is u kW piek.
 
Op 1 januari ook 2.94kW aangetikt.
Makkelijkst is als je op mijn fluvius naar je verbruik kan zien naar de kwartierverbruiken.
Daar neem je de hoogste piek die je tegenkomt en die doe je x4 => voila dat is u kW piek.
Of naar "mijn fluvius" gaan en dan op "toon piekvermogen". :unsure: Dan krijg je de grootste piek van de maanden te zien.
 
  • Haha
Waarderingen: cege
In de Luminus app zie je het wel meteen (met 1/2 dagen vertraging weliswaar).
Waar ergens staat dat? Ik vind het niet direct.

Alsook zet de netbeheerder precies maar om de 6 maanden de gegevens over naar Luminus. Ik kan de meterstanden van januari 2022 tot juni 2022 zien ,de rest niet.
 
Waar ergens staat dat? Ik vind het niet direct.

Alsook zet de netbeheerder precies maar om de 6 maanden de gegevens over naar Luminus. Ik kan de meterstanden van januari 2022 tot juni 2022 zien ,de rest niet.
Er is een tweede app die het reële verbruik volgt, met de data die je via Fluvius kunt opvragen.
Ik vermoed wegens GDPR redenen of andere wettelijke redenen, mag Luminus die data zelf niet verwerken.
Dus die data kan je niet terugvinden in de hoofd app van Luminus.
 
Terug
Bovenaan