Bye bye bij?

Hier in de tuin zitten er ook nog veel bijen en andere insecten. Ik merk geen verschil met andere jaren. Maar mijn vriend zorgt wel voor genoeg lekkers in de tuin en laat de natuur wat zijn gang gaan.

Voor veel mensen zal dit te wild zijn, maar de insecten zijn er dol op. Zeker gezien veel huizen rond ons veel verhard hebben, met een effen grasvlak, is dit een welgekomen oase.

Bekijk bijlage 31431
Prachtige omgeving voor die beestjes! Heel tof 😍

Hier in de tuin zitten er ook nog veel bijen en andere insecten. Ik merk geen verschil met andere jaren. Maar mijn vriend zorgt wel voor genoeg lekkers in de tuin en laat de natuur wat zijn gang gaan.

Voor veel mensen zal dit te wild zijn, maar de insecten zijn er dol op. Zeker gezien veel huizen rond ons veel verhard hebben, met een effen grasvlak, is dit een welgekomen oase.
Ik houd van meer wilde tuinen. Zo van die 'nette' tuinen zijn toch zo saai.

Met dat slechtere weer dat we aanvankelijk hadden, zag je bij ons ook niet veel vlinders en bijen enzovoort in de tuin. Maar nu met die zon zit de oregano, de kattenkruid, de zonnebloemen enzovoort enzovoort bomvol. Je hoort daar niets anders dan gezoem als je voorbij wandelt.

20240818_110404.jpg
20240818_110406.jpg

Ons eerste bijtje in de tuin 😍

Hier een grote tuin waar we eigenlijk heel weinig aan doen. 🙈
Veel wilde bloemen, struiken en wat speciaal geplante lavendel en vlinderstruiken.
We zien elk jaar veel bijen, vlinders en andere insecten. Er zijn zelfs plekken in de tuin waar ik de kleuter wat weg van hou omdat er zoveel bijtjes zijn dat ik bang ben dat hij eens per ongeluk gestoken gaat worden.

Ik was vorige week nog eens bij mijn ouders, en toen ik een vlinder zag, kwam plots het besef binnen hoe levensloos de tuin was. Ik herinner me vanuit mijn kindertijd dat die tuin vol vlinders en bijen zat ... nu buiten die ene vlinder niets. Terwijl in die tuin nu door ook een aantal halfwilde stukken er nog meer bloemen staan dan vroeger.

Bij ons in de eigen tuin ook bijna niets te zien.

Wij hebben grote stukken ingezaaid met vooral mosterdzaad en phacelia en dat zit vol bijen, 's avonds kan je een diep bijengezoem horen boven het veld.

Er zijn ook steeds minder woningen met tuinen, dat verkavelen om er een tweede of derde woning op te zetten brengt meer op. En van die 'tuinen' met enkel een gazon, grind en siergrassen zijn het toch ook niet.

Er zijn ook steeds minder woningen met tuinen, dat verkavelen om er een tweede of derde woning op te zetten brengt meer op. En van die 'tuinen' met enkel een gazon, grind en siergrassen zijn het toch ook niet.
Maar aan de ander kant zijn er ook wel positieve evoluties, we hebben de laatste 70 jaar nooit minder herbiciden en pesticiden gesproeid dan nu en er is aandacht voor de natuur bij het maaien, landbouwers krijgen allerhande subsidies om de diversiteit te boosten. Het is eigenlijk niet zo vanzelfsprekend dat er nu minder insecten zouden zijn dan pakweg in de jaren 80.

Terug
Bovenaan