Buur kwaad om omheining die omgevallen is.

Man man man, dit zijn echt zo van die zaken die op tv komen.

Buur 1 doet graafwerken -> de rotte santenboetiek van buur 2 valt omver -> zouden elkaar op de duur bijna de kop inslaan voor wat kiekendraad en rot hout. 😂
Geef die mens gewoon wat kiekendraad en hout en het probleem is opgelost.
Ik heb ook 's graafmachines dichtbij het perceel van de buren laten werken en vind het in zo'n niet meer als normaal dat de buren hierover worden ingelicht. Ik ben langs geweest en bij aanvang van de werken samengezeten met de aannemer en de buren om het verloop te bespreken. Ook foto's genomen van de situatie voor en na. Bovendien lijkt me in deze ook nog te bekijken wat de aansprakelijkheid van de aannemer is. Had de aannemer kunnen inschatten dat het hek omver zou vallen door zijn graafwerken? Heeft die dus een professionele fout gemaakt?

Mijn eerste reflex hier zou zijn:

- Excuseren bij de buur (ook al komt die agressief uit de hoek) voor de schade. Je kan daarbij vermelden dat agressie nergens voor nodig is en je bereid bent de schade te vergoeden.
- Overeen komen wat de schade net is. Gaat het om iets dat niet veel geld kost en je zelf kan herstellen dan doe je dat en is het opgelost. Dat is de minnelijke oplossing.
- Geraak je daar niet uit of schade is aanzienlijk dan contacteer je de aannemer en je familiale verzekeringsmaatschappij en die laatste neemt het dan verder van je over.

Volgens mij hebt ge meer dan voldoende moeite gedaan door zijn bouwvallig hek terug recht te zetten. Gewoon negeren en hopen dat hij bij een andere buur een probleem merkt waar hij zich weer op kan vastbijten.
Neen dat heeft hij niet gedaan. Zijn verzekering inlichten en melden dat er door werken schade werd veroorzaakt bij de buren was meer als voldoende.

Stel dat het geen omheining was maar een gebouw dat na de werken barsten vertoonde... Dan ga je toch ook niet zeggen: 'ik smeer het dicht met wat cement en opgelost'. Ook al is dat gebouw een krot.
 
Laatst bewerkt:
Neen dat heeft hij niet gedaan. Zijn verzekering inlichten en melden dat er door werken schade werd veroorzaakt bij de buren was meer als voldoende.

Stel dat het geen omheining was maar een gebouw dat na de werken barsten vertoonde... Dan ga je toch ook niet zeggen: 'ik smeer het dicht met wat cement en opgelost'. Ook al is dat gebouw een krot.
Ja maar als we in die analogie verder gaan begrijp ik het eerder zo:
Er zitten al barsten in het gebouw, maar die zijn nu zichtbaar omdat ik mijne klimop af die muur heb verwijderd.
 
Ja maar als we in die analogie verder gaan begrijp ik het eerder zo:
Er zitten al barsten in het gebouw, maar die zijn nu zichtbaar omdat ik mijne klimop af die muur heb verwijderd.
En om die polemiek te vermijden stuur je je verzekeraar erop af he... Dan zal een expert oordelen hoe het juist zit.
 
Ik vind van die burentopics thans altijd interessant om te lezen.

Maar al in de clinch gaan nog voordat ge er woont is niet verstandig. Ook al is het een eikel, maar beter een goede buur dan een verre vriend hè.

Vroeger dacht ik ook zo.

Tot je buren hebt die écht denken dat de evenaar door hun reet loopt, die geen "neen" kunnen verdragen omdat ze opgevoed werden als "prinsesjes" of tout court nooit opgevoed zijn en die lak hebben aan alles. Dan sta je daar. Dan heb je slechts 2 keuzes:
  • Heel uw leven op uw kop laten schijten en heel uw leven toegevingen doen op elke gunst dat ze vragen. Ter info: dat soort types vraagt ook veel meer gunsten dan jij en ik. Als je 100 gunsten hebt verleend, en op de 101ste durf je alsnog neen zeggen? Dan vliegen die 100 gunsten volledig van de balans en ben je de grootste klootzak die ooit bestaan heeft.
  • Ofwel kom je (vaak is dat dan na die 100 gunsten + 1 weigering) tot de conclusie dat het met die mensen altijd wel iets zal zijn. En dat al die gunsten verloren moeite zijn en verloren toegevingen want ze zijn enkel het resultaat van een totale onderwerping in plaats van een evenwichtige burenrelatie. En dan trek je een grens. En dan is het boel.
De grootste leugen ooit verteld is dat je met 2 moet zijn om ruzie te maken. Neen. Je moet met 2 zijn om een goede (buren-)relatie in stand te houden. Om ruzie te hebben moet je maar met 1 idioot zijn, dan mag die ander nog heiliger zijn dan de paus.

Maar hier on-topic: de Topicstarter heeft die buur nog nooit eerder gezien (dus je kunt onmogelijk aan uw 101ste toegeving zitten) en door jouw werkzaamheden is die draad omver gevallen? Dan is het toch evident dat de topicstarter hier de situatie in oorspronkelijke staat hersteld? Dan heb je toch minstens het nadeel van de twijfel? Om dan met excuses af te komen van "die palen waren toch al rot", is echt arrogant. Bizarre insteek.
 
Ik zie het zo niet, het hek is niet omgevallen door mijn planten weg te doen, het hek stond alleen nog maar recht door dat mijn planten er waren. Laten we duidelijk zijn, niemand is aan zijn hek gekomen, geen graafmachine of zelfs geen schup. De planten/bomen/struiken zijn gewoon omgekapt De wortels zitten nog in de grond.
 
Ik zie het zo niet, het hek is niet omgevallen door mijn planten weg te doen, het hek stond alleen nog maar recht door dat mijn planten er waren. Laten we duidelijk zijn, niemand is aan zijn hek gekomen, geen graafmachine of zelfs geen schup. De planten/bomen/struiken zijn gewoon omgekapt De wortels zitten nog in de grond.
Ik snap je houding echt niet. Zet je daar toch boven en zeg tegen je buur dat je je verzekering aanspreekt. That's it, meer hoef je dan toch niet te doen.
 
Ik snap je houding echt niet. Zet je daar toch boven en zeg tegen je buur dat je je verzekering aanspreekt. That's it, meer hoef je dan toch niet te doen.
Ergens snap ik wel dat je niet wil meewerken aan een maatschappij waar de hardste roepers altijd het meest gedaan krijgen, want da's wel een pest tegenwoordig.
 
Ik snap je houding echt niet. Zet je daar toch boven en zeg tegen je buur dat je je verzekering aanspreekt. That's it, meer hoef je dan toch niet te doen.

Ik snap echt niet dat mensen alleen maar de laatste berichten lezen. Ik heb al verschillende keren gepost hier dat het al in orde is nadat ik er gisteren mee heb gesproken. Het aanspreken van een verzekering is dus niet meer nodig.

HET IS AL IN ORDE!
 
Ik zie het zo niet, het hek is niet omgevallen door mijn planten weg te doen, het hek stond alleen nog maar recht door dat mijn planten er waren. Laten we duidelijk zijn, niemand is aan zijn hek gekomen, geen graafmachine of zelfs geen schup. De planten/bomen/struiken zijn gewoon omgekapt.

Ja, maar uw buur is geen vragende partij voor JOUW werkzaamheden.
De globale staat zoals het was wordt verbroken door uw werkzaamheden. Jij bent vragende partij. Dan is het toch logisch dat de "collateral damage" voortvloeiend uit jouw werkzaamheden (heel voorzichtig verwoord hier), in eerste instantie door jou moet aangepakt worden en niet door de buur? En dan spreek ik puur uit het menselijke aspect, los van het juridische aspect.

Ik heb onze verbouwing ook altijd benaderd vanuit het idee: "WIJ willen hier iets verwezenlijken, voor ons eigen welzijn. Niemand van de buren is daar vragende partij voor, niemand van de buren heeft daar baat bij. Toch zullen de buren er sowieso last van hebben in zekere mate (stof, lawaai, parkeerhinder, ...). Dus kunnen we best de hinder zoveel mogelijk beperken en rekening houden met hun bezorgdheden."

Maar blijkbaar is dat een naïeve gedachte en is de heersende trend tegenwoordig: "Wij hebben verdomme HET RECHT om te verbouwen, dus de buren moeten niet zagen! Zwijgen en ondergaan. Begint nachtlawaai pas vanaf 22u? Dan gaan wij drilboren in de gemeenschappelijke muur terwijl uw kinderen slapen tot 21u59.". Dat is bijvoorbeeld hoe onze buren er tegenaan kijken.
Hyper-individualisme. Ego-centrisme. Doorgeslagen assertiviteit. Prinsjes en prinsesjes. Sociaal gehandicapt.

Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is, maar het lijkt er soms naar te neigen doordat je het grondbeginsel negeert: jij bent vragende partij.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook gebeurd is. Zijn hek staat weer recht. De oorspronkelijke vraag was maar als hij dat voor het vredegerecht zou willen pushen omdat ik hem geen splinternieuw hek met palen en wat nog cadeau doe.
 
Had nu eigenlijk wel nog wat bewijsstukken willen zien.
Kwestie van het verhaal op te waarderen en te visualiseren.

Gewoon in zijn ere herstellen en klaar
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zie het zo niet, het hek is niet omgevallen door mijn planten weg te doen, het hek stond alleen nog maar recht door dat mijn planten er waren. Laten we duidelijk zijn, niemand is aan zijn hek gekomen, geen graafmachine of zelfs geen schup. De planten/bomen/struiken zijn gewoon omgekapt De wortels zitten nog in de grond.
Goed dat het is opgelost. :thumb: Want ..

Je vergeet namelijk één ding. Elke keer mensen uw posts lezen denken ze (allé ja die indruk krijg ik toch. Bij mij komen uw posts toch zo over maar misschien zie ik het spoken?)

Gaat KingCunta ook tegen een rechter zeggen dat hij/zij een toontje lager moet zingen?
Gaat KingCunta tegen een rechter zeggen dat hij/zij ongelijk heeft, want jij hebt gewoon gelijk en je begrijpt het echt niet?
 
Buren van mijn schoonouders zelfde verhaal. Gingen vroeger (20y geleden) zelfs samen op reis elke zomer. En dan is dat geleidelijk aan verziekt. Oorzaak? Blaadjes die op hun pelouse vallen van de bomen van de buren (mijn schoonouders dus). Die hebben appel en perenbomen van 50+ y oud. 20-30m hoge hoogstammen. Die hebben daar altijd gestaan.

Ja, in de herfst heb je dus blaadjes in je pelouse daarvan. Meneertje smijt is zelfs zo vriendelijk om dat op te harken en over de haag te smijten, zodat ze dus terugwaaien...

Bijzonder hoe een relatie zo snel zo ver kan verzuren.
Onze achterbuur heeft een notenboom (okkernoten) in zijn tuintje staan van net geen 150m²
Toen wij bouwde en ook gingen praten voor een omheining heb ik hem gevraagd of dat wel een slim idee is(boom is nu een meter of 5-6hoog denk ik) gezien de oppervlakte.
Hij was nogal redelijk lastig (ik heb nooit gevraagd om hem om te doen) want hij zit graag in de schaduw van die boom

Nadien volgende zaken meegemaakt:
- Hij wou een keerwand (L-ellement) tussen onze tuinen omdat hij lager ligt. Maar de voet van die L moest onder onze grond komen - dus onze grond afgraven en terug aanvullen en nadien hopen dat hij niet verzakt -> Njet van de architect of onze tuinaannemer (geen garantie op de omheining)
- Toen ik hem vroeg wanneer hij een antwoord wou over die keerwand (want ik wou het voorstellen aan onze architect) was het opeens "Oh ja ik heb ze eigenlijk al besteld" -> Resultaat absoluut njet

- Dan is hij op het idee gekomen om een muur te laten metselen en volgieten met beton. Helaas geraakte de machines niet langs zijn half open bebouwing (kalf had ook eerst zijn voortuin laten aanleggen) dus vroeg hij of ze via onze tuin mochten. Ik ben geen onmens en ons terrein lag nog braak dus geen probleem
- 2 weken voor onze tuinaannemer zou beginnen was er bij hun nog geen beweging, even gaan informeren en kreeg ik de vraag of onze tuinaannemer niet kon schuiven met zijn planning want die van hem zou later beginnen

- We hadden met hun besproken om gemeenschappelijk draad te zetten en 50/50 te betalen
Onze tuinaannemer heeft een aparte offerte gemaakt op hun naam voor de helft van die ene lengte -> Akkoord
Tuinaannemer stuurt een factuur, stuurt nadien naar mij dat ze nog niet betaald hebben, ik ga nog eens informeren "Ja amai het is toch duur uitgevallen hoor, we hadden ook nog wel andere projecten (open haard, rolluiken)

Ik ben afgelopen zomer gaan vragen of hij aub zijn boom wat wou (laten) snoeien omdat de takken op de omheining liggen
Manneke lief, lastig dat die mens werd.. Dan heb ik maar gevraagd of ik zelf de laaghangende takken mocht afknippen.
We hadden nog niet gedaan met werken of hij stond er al dat er takken in zijne hof lagen en dat ik "mijn rommel" wel zelf moest opkuisen

Op het moment zelf kunt ge hem door zo'n gat in de omheining sleuren, nu lach ik hm vierkant uit
Maar ja zoals @mac-bc zei, sommige mensen denken dat de evenaar door hun gat loopt en ge alles moet slikken
 
Op het moment zelf kunt ge hem door zo'n gat in de omheining sleuren, nu lach ik hm vierkant uit
Maar ja zoals @mac-bc zei, sommige mensen denken dat de evenaar door hun gat loopt en ge alles moet slikken
En dan is de vraag: hoe ga je om met zo'n mensen als je er een conflict mee hebt? De benen vooruit en stampen vrees ik (vrederechter,...)....
 
En dan is de vraag: hoe ga je om met zo'n mensen als je er een conflict mee hebt? De benen vooruit en stampen vrees ik (vrederechter,...)....
U langs alle kanten indekken en zoveel mogelijk bewijzen verzamelen

Iets nadat we hier woonde stond de wijkagent aan de deur.
Eigenaar van braakliggend stuk grond naast ons had klacht ingediend wegens sluikstorten.

Gelukkig zelf al foto's gemaakt van de buurman die er zijn rommel kwam gooien en de kruiwagens, bigbags, dakpannen die er stonden voor we begonnen (wij hebben trouwens een plat dak 😂)

Anders bij voorbaat verloren want die hebben hun verhaal al zo lang zitten oefenen en ingestudeerd dat je er medelijden mee zou krijgen en ze zou geloven.
 
Vrederechter weer topaflevering.

Boom half over de scheiding. "Er vallen takken als het stormt". "HIj is onhandelbaar" "mobilhome"

:laugh:
 
Terug
Bovenaan