Buitenlandse verkiezingen

Hij hangt eraan, zeker omdat de eerst getelde stemmen blijkbaar meestal van de kleinere rurale plaatsen komt, die traditioneel meer Fidesz stemmen. Enige vraag is of Tisza de tweederdemeerderheid haalt, maar het wordt sowieos een catastrofale avond voor Orban en een gigantische waarschuwing aan iedereen in Europa die zijn politiek lot aan Rusland verbindt.
Maak van Rusland ook maar Trump.

30% geteld, aan huidige breakdown nog 1 zetel van supermeerderheid verwijderd. Pollsters geven Magyar nu meer dan 90% kans op die tweederde. Het gaat gebeuren. 😍

Als Tisza zijn 2/3de haalt en rusland zich achter laat vraag ik me af wat Slovakije zal doen als enige overblijvende "dissident" in de EU.

Als Tisza zijn 2/3de haalt en rusland achter laat vraag ik me af wat Slovakije zal doen als enige overblijvende "dissident" in de EU.
Hun kar keren. Denk dat er in een paar andere (Oost-)Europese landen het angstzweet uitbreekt nu.

Als Tisza zijn 2/3de haalt en rusland zich achter laat vraag ik me af wat Slovakije zal doen als enige overblijvende "dissident" in de EU.

Servie niet vergeten, Vucic ook geen lieverdje en heeft enorm nauwelijks banden met Orban. Nauwer dan Fico denk ik zelfs.

Ook een oogje houden op die derde partij, is extreem-rechts en Orban-gelieerd. Als die onder de 5% scoren halen zij geen zetels.

Servie niet vergeten, Vucic ook geen lieverdje en heeft enorm nauwelijks banden met Orban. Nauwer dan Fico denk ik zelfs.

Servië is geen EU.

Van Grieken die ook zijn steun voor Orban uitspreekt:rofl:

Duidelijker kan het niet zijn dat je in de pocket van Putin zit. Magyar is óók rechts conservatief, tegen migratie en tegen woke. Van Grieken zou in sé geen enkel probleem met hun mogen hebben.

Ook een oogje houden op die derde partij, is extreem-rechts en Orban-gelieerd. Als die onder de 5% scoren halen zij geen zetels.
Ik zie daar staan 6% van de votes, maar in mandates won hebben ze 4%. Is het het eerste dan die telt , of het tweede?
Het zal spannen voor een 2/3 meerderheid in zetels.

edit: ondertussen 135 zetels voor Tisza, dan hebben ze voorlopig wel een 2/3 meerderheid

Benieuwd hoe vredevol de machtsoverdracht gaat gebeuren, en of Tisza die supermeerderheid kan behalen.

Het ziet er alleszinds niet slecht uit. Als Orban verdreven kan worden is dat toch een serieuze luis uit de pels van de EU.

Beste nieuws dit jaar? :woohoo:

Duidelijker kan het niet zijn dat je in de pocket van Putin zit. Magyar is óók rechts conservatief, tegen migratie en tegen woke. Van Grieken zou in sé geen enkel probleem met hun mogen hebben.
Klopt ideologisch gezien maar Orban is al jaren hun grote voorbeeld + Fidesz en Vlaams Belang zitten samen in de politieke groep Patriots for Europe in het Europees Parlement. De Tisza mensen zitten bij de EPP. Plus, er is ook Van Grieken zijn participatie aan de Conservative Political Action Conference.

Terug
Bovenaan