Buitenlandse verkiezingen

Nee :D Waarschijnlijk een van de belangrijkste verkiezingen in de geschiedenis van de EU, echt een enorm kantelpuntgevoel.
Ik denk dat het ook wel komt door de situatie met Rusland en nu nog Trump erbij. Het lijkt alsof de ganse wereld in sneltempo aan het afglijden is en onze manier van leven en welvaart onder immense druk staan. Ik hoop echt dat we het hier in Europa kunnen afhouden en desnoods omkeren.

54% tegenover 40% in 2022 nu. Orban voelt de bui al hangen, stelt op FB dat te veel mensen gaan stemmen en dat elke 'patriot' naar de stembus moet trekken nu.

EDIT: De bui uiteraard, niet de bij 😅

Laatst bewerkt:
54% tegenover 40% in 2022 nu. Orban voelt de bij al hangen, stelt op FB dat te veel mensen gaan stemmen en dat elke 'patriot' naar de stembus moet trekken nu.

Als em maar niet afkomt met broodje aap verhalen over dode mensen die gaan stemmen zijn ofzo (om te insinueren dat er gefoefeld is).

Van Grieken die ook zijn steun voor Orban uitspreekt:rofl: Ik vraag me nu werkelijk af wat de steun van een Trump/Orban is onder de kiezers van het VB. Eerlijk gezegd betwijfel ik of dat nu zo significant is. Dat men historisch gezien op het VB stemt voor een strenger migratiebeleid snap ik, gezien de tot voor kort struisvogelpolitieke houding van de traditionele partijen daaromtrent, maar dat aanschurken met halve wannabe dictators lijkt me nu toch ook maar een beperkt draagvlak te hebben eerlijk gezegd.

Is er kans op verkiezingsfraude ? Wetende de Rusland orban steunt. Of is dit niet mogelijk in een Europees land?

Is er kans op verkiezingsfraude ? Wetende de Rusland orban steunt. Of is dit niet mogelijk in een Europees land?
Geen kans, maar een zekerheid - hetzij door stemmen, IT, reeds geïnstalleerde kies regels in het voordeel van, ... de vraag is eerder of de fraude doorslaggevend is of niet denk ik.

Zelfs hier was fraude - maar dat is ook logisch, politici en fraude zijn niet zelden aan elkaar verbonden

De opkomst zal tegen de 80% liggen, dat lijkt in principe een goede zaak te zijn voor oppositie-partij Tisza. Het is nog altijd afwachten of die rurale districten met FPTP Fidesz toch een streepje voor gaan geven maar het lijkt dat de hoofdstad en Pest-regio (goed voor 30 zetels) grotendeels richting Tisza gaan met een zeer hoge opkomst (meer dan 80%).

De eerste resultaten druppelen binnen vanaf 20u, vanaf 22u zullen we een trend zien. Theoretisch kan het nek-aan-nek zijn maar denk dat Tisza een duidelijke voorsprong in percentage zal hebben waardoor prognoses wat makkelijker zullen zijn vanavond.

De opkomst zal tegen de 80% liggen, dat lijkt in principe een goede zaak te zijn voor oppositie-partij Tisza. Het is nog altijd afwachten of die rurale districten met FPTP Fidesz toch een streepje voor gaan geven maar het lijkt dat de hoofdstad en Pest-regio (goed voor 30 zetels) grotendeels richting Tisza gaan met een zeer hoge opkomst (meer dan 80%).

De eerste resultaten druppelen binnen vanaf 20u, vanaf 22u zullen we een trend zien. Theoretisch kan het nek-aan-nek zijn maar denk dat Tisza een duidelijke voorsprong in percentage zal hebben waardoor prognoses wat makkelijker zullen zijn vanavond.
Ik denk dat de overwinning voor Tisza inderdaad wel een quasi zekerheid is. Belangrijkste vraag is of die kleine extreemrechtse partij over de 5% drempel geraakt. Indien niet , lijkt een meerderheid die groot genoeg is om de grondwet aan te passen mogelijk te zijn. En dan zouden ze een hoop van Orban zijn shit echt kunnen ongedaan maken.

Hij hangt eraan, zeker omdat de eerst getelde stemmen blijkbaar meestal van de kleinere rurale plaatsen komt, die traditioneel meer Fidesz stemmen. Enige vraag is of Tisza de tweederdemeerderheid haalt, maar het wordt sowieos een catastrofale avond voor Orban en een gigantische waarschuwing aan iedereen in Europa die zijn politiek lot aan Rusland verbindt.

Met een kleine 30% van de stemmen geteld lijkt het te spannen of de 2/3e meerderheid in zicht komt voor Tisza. Een grote verandering voor Hongarije.

Terug
Bovenaan