Buitenlandse verkiezingen

Om even te kaderen hoe de MAGA-strekking in de VS momenteel "omgaat" met de politieke situatie in Hongarije, wat propaganda die mijn schoonzus deelt:
1775807171807.png

Incredible shock in Brussels: Viktor Orbán stands before the Hungarian Parliament and announces the termination of ALL EU treaties — not to negotiate, not to reconsider, but to end them definitively. Ursula von der Leyen is left completely speechless and unsure how to respond, as the EU machinery begins to falter.
After years of what he describes as pressure through penalties and blockades, Orbán makes his stance clear: “Enough is enough — Hungary is a sovereign nation, not a pawn of Brussels bureaucrats!”
What does this mean for Germany, the economy, and the future of Europe? Read the full report in the comments below and tell us your opinion: Are you in favor of greater national sovereignty, or continued EU centralization?

De VS is de vijand van de EU geworden.

Als Orban wint dan zouden ze beter uit de EU stappen, dan zijn we er vanaf. Beter zonder Hongarije dan dat ze altijd dwars liggen. Beter een kleinere maar daadkrachtigere EU dan die meer op één lijn zit.

Als Orban wint dan zouden ze beter uit de EU stappen, dan zijn we er vanaf. Beter zonder Hongarije dan dat ze altijd dwars liggen. Beter een kleinere maar daadkrachtigere EU dan die meer op één lijn zit.
Dat de EU de boodschap naar de Hongaarse kiezers stuurt: Jullie zijn vrij om te kiezen, maar weet wel dat 1 van de keuzes duidelijk impliceert dat jullie niet meer bij de EU wensen te horen. Op heel korte termijn zal jullie keuze ingewilligd worden.

Maar blijkbaar kan dat niet zomaar door allerlei punten en komma's en watnogallemaal in verschillende besluiten.

Je moet ten eerste niet in die propaganda en misinformatie mee gaan... Zoek eerst achter een betrouwbare en recente bron waar Orban beweert dat hij met zijn land uit de EU wil stappen. In het Hongaarse Parlement kwam het niet aan bod, of ik vond het niet. Hoogstens deelde hij zijn twijfels in een tv-show vorige maand.
Ten tweede, waarom zou Orban met Hongarije uit de EU willen stappen?

Dat de EU de boodschap naar de Hongaarse kiezers stuurt: Jullie zijn vrij om te kiezen, maar weet wel dat 1 van de keuzes duidelijk impliceert dat jullie niet meer bij de EU wensen te horen. Op heel korte termijn zal jullie keuze ingewilligd worden.

Maar blijkbaar kan dat niet zomaar door allerlei punten en komma's en watnogallemaal in verschillende besluiten.
Er zijn tal van strategische overwegingen om al dan niet afstand te houden van de Hongaarse verkiezingen. Denk je niet dat het zou backfiren? Denk je dat Magyar nu de steun van Europese politici wil laten zien en horen aan de kiezer? Ik herinner me Brexit, de vorige verkiezingen in o.a. Hongarije, en hoe Orban in het verleden al personen en instellingen demoniseerde om zijn macht te versterken.

Orban wil ook helemaal niet uit de EU gaan, al zal hij daar tactisch gezien heus wel wat mist rond spuien. Hongarije heeft véél meer te verliezen door uit de EU te stappen dan erin te blijven. Zeker omdat een dwarsligger als Hongarije nog eens een disproportionele beslissingsmacht in Europa heeft door zijn vetorecht. Daarom dat je een uitzettingsprocedure als drukmiddel zou moeten hebben bij het schenden van democratische grondbeginselen in de EU.

Wat jij beschrijft komt voor mij toch gevaarlijk dicht in de buurt van electorale beïnvloeding. Als de EU impliciet zegt: ‘je mag kiezen wat je wil, maar deze keuze heeft meteen zware gevolgen zoals een exit uit europa’, dan stuur je het stemgedrag van kiezers. Dat is geen neutrale houding meer.
Ik begrijp uiteraard het tegenargument: buitenlandse actoren zoals Rusland of de VS proberen ook verkiezingen in hongarije te beïnvloeden, dus logisch dat men zich daartegen wil wapenen. Maar als het antwoord op externe beïnvloeding is dat de EU zelf ook druk gaat uitoefenen op kiezers, dan ondergraaf je je eigen geloofwaardigheid en principes. Het is allezins geen eenvoudige oefening om buitenlandse inmenging tegen te gaan.

De EU is hier naar mijn gevoel goed mee omgegaan. Gewoon niets doen en niets zeggen. Hoewel de grote meerderheid binnen het EU apparaat wellicht hoopt dat het Magyar wordt, is het grootste cadeau dat ze hem kunnen geven gewoon in stilte afwachten.

De uitgesproken steun van Trump en Vance aan Orban zou wel eens een vergiftigd geschenk kunnen blijken te zijn.

Maar het blijft nagelbijten gezien alle hordes die het Orban regime tegen elke oppositie heeft opgeworpen.

Spannend idd wat na de uitslag gebeurt. Blijft toch het meest mysterieuze land van de EU. Met die gekke taal. Magyar komt ook wel gewoon uit het Fidesz-kamp, dus gigantische verschillen zullen het ook wel niet worden.

Spannend idd wat na de uitslag gebeurt. Blijft toch het meest mysterieuze land van de EU. Met die gekke taal. Magyar komt ook wel gewoon uit het Fidesz-kamp, dus gigantische verschillen zullen het ook wel niet worden.
Hoeft ook niet vind ik. Een land mag gerust zijn eigen identiteit hebben binnen Europa. De verschillende culturen en talen is toch iets wat Europa zo mooi maakt, maar natuurlijk ook een vloek voor de EU alleen nog maar naar vertalers in de instanties 😛. De EU wil een bepaalde richting uit en niet alle landen zullen volledig voor die richting zijn. Dat is normaal en volledig ok. Maar je kan niet de voordelen van de EU nemen en intussen bij eventuele nadelen gaan dwarsliggen. En vooral nog eens gaan heulen met de vijand. (Wat ik al niet kan begrijpen vanuit de recente geschiedenis tussen Rusland en Hongarije). Als we naar Hongarije kijken sinds hun toetreding tot de EU hebben ze toch een serieuze stap voorwaarts gezet met de hulp van EU. Ik hoop dat Hongarije dat zondag ook niet vergeet. Als Magyar in vergelijking met Orban een iets gematigdere koers vaart binnen EU zonder te veel dwars te liggen dan kan de EU vooruit en Hongarije binnen de EU vooruit.

Is het wel Hongarije in deze? Of ligt dat eerder aan de persoon Orban?
Dat is aan Hongarije om zondag te bewijzen. Als Hongarije voor Orban stemt wil dat toch zeggen dat het land en zijn bevolking achter zijn geflirt met Putin staat. Maar indien ik Hongaars inwoner zou zijn van een van die oost-blok landen zou ik alleen daarom hem al afstraffen in het stemhokje.

Dat is aan Hongarije om zondag te bewijzen. Als Hongarije voor Orban stemt wil dat toch zeggen dat het land en zijn bevolking achter zijn geflirt met Putin staat. Maar indien ik Hongaars inwoner zou zijn van een van die oost-blok landen zou ik alleen daarom hem al afstraffen in het stemhokje.
Vergeet niet dat al hun gas en olie uit het oosten komt. De herinneringen aan Duitsland en Oostenrijk zijn ook niet supergoed meegevallen.

Orban gaat verliezen maar ik zie die nooit de verkiezingsuitslag aanvaarden.
Ondanks de laatste peilingen ben ik er nog steeds niet gerust in:
- indeling vd kiesdistricten bevoordeelt Fidesz
- peilingen blijven peilingen
- het jarenlange narratief in het staatsgecontroleerde media-imperium vs de kleine onafhankelijke media
- sociale media manipulatie
- Fidesz koopt stemmen en kan nog steeds goed kiezers mobiliseren, ook/vooral buiten de steden
- de Fidesz tentakels in publieke instellingen en doorheen de maatschappij en economie = er zijn massa's mensen die iets te verliezen hebben bij een nederlaag van Orban*
- ...

*anekdote: ik ken een gedetacheerde Hongaar in de EU-bubbel die daarom Orban stemt :headshake:

Hopen dat de schandalen en Orban-vermoeidheid morgen een parlementaire tweederdemeerderheid opleveren.

De opkomst om 7u was blijkbaar al een absoluut record, bijna 1,5% hoger dan gemiddeld op dat moment. Sowieso een goed teken.

Edit: Naar het schijnt al meer dan 16% turnout om 9u, bijna 7% meer dan bij de vorige verkiezingen.

37% gestemd om 11 uur, 12% meer dan in 2022. Gaat als dit doorzet sowieso naar de hoogste opkomst ooit in post-communistisch Hongarije. Betekent normaal ook dat Mi Hazank, een kleine partij die aan Orban vasthangt, de drempel van 5% niet gaat halen wat op zich al goed nieuws is.

Om even te kaderen hoe de MAGA-strekking in de VS momenteel "omgaat" met de politieke situatie in Hongarije, wat propaganda die mijn schoonzus deelt:
Bekijk bijlage 49467

De VS is de vijand van de EU geworden.
Met alle respect voor uw schoonzus maar ik zou haar blokeren en geen contact meer willen hebben zorgt alleen maar voor wrijving binnen de familie als je zulke nonsense post.

Nu hopelijk verliest Orban volgens de peilingen ook maar kijk naar Trump en Harris.

Lets go Hungary lets deorbanize the country!

Met alle respect voor uw schoonzus maar ik zou haar blokeren en geen contact meer willen hebben zorgt alleen maar voor wrijving binnen de familie als je zulke nonsense post.

Nu hopelijk verliest Orban volgens de peilingen ook maar kijk naar Trump en Harris.

Lets go Hungary lets deorbanize the country!
De peilingen gaven Trump en Harris wel nek aan nek, en uiteindelijk heeft Trump gewoon gewonnen op een paar swing states en omdat er veel volk thuis bleef. Meer stemmers zijn normaal altijd in het voordeel van Magyar.

Terug
Bovenaan