Buitenlandse verkiezingen

Benieuwd of den Amerikaan den Duits niet wat pusht voor een coalitie CDU-AfD. Kans is zeer zeer klein maar wel benieuwd wat een Vance en Musk er zo van vinden.
Dan moet er nog een derde partij bijkomen om aan een meerderheid te geraken, biede halen net geen 50%

Ik denk dat Duitsland (en Europa) wel een probleem heeft met migratie, en dat men moet strenger zijn met wie men nog binnen laat en wie niet. En aan betere screening/opvolging doen en mogelijk geradicaliseerden uitzetten. Nu duurt dat allemaal veel te lang.
Als ze hier niks aan doen dan zullen extreme partijen blijven winst boeken.
De eerste prioriteit zal nu de defensie opschalen worden, daarvoor zal er moeten elders bespaard worden.

Amai ben wel heel verrast van de resultaten van Die Linke. Die stonden nog maar een paar maanden in de peilingen zeer laag maar blijkbaar hebben ze veel stemmen nog kunnen winnen. De rest van de resultaten had ik wel verwacht.

Ik ben de verkiezingen aan het volgen via ZDF en er zijn toch een aantal opvallende statistieken.
AfD haalt dan wel 20% maar als je naar de onderlinge waardering van de partijleiders kijkt liggen de cijfers voor Weidel steeds enkele percenten lager dan het partij resultaat. Meest sympathiek -1%, meest geloofwaardig -4%, meeste kennis van zaken -4%, beste vermogen om problemen op te lossen -5%, het land leiden in onzekere tijden -4%. De cijfers hebben opzich weinig met elkaar te maken maar toch opvallend dat hun stemmers eerder achter de partij dan achter de partijleider staan.

Ook wanneer men de mensen vraagt naar hoe zij staan naar bepaalde coalities zijn de cijfers steevast minder dan 50% positief. Het hoogste cijfer is 38% voor een coalitie van CDU/CSU en SPD die tezamen een zeer minieme meerderheid hebben van 10 zetels adhv de huidige peilingen.

Wanneer je de mensen vraagt naar welke partij het beste is voor een bepaald thema dan wordt de AfD steevast van de kaart geveegd door SPD en door de CDU/CSU. Zelfs als het gaat over de vluchtelingenproblematiek doet de CDU/CSU het beter dan de AfD.

Op de vraag of Duitsland goed voorbereidt is op de toekomst krijg je het eerder desastreuze cijfer dat 85% zegt dat Duitsland "eerder slecht" is voorbereid.

Asiel en migratie is slechts het 4de belangrijkste onderwerp (25%) waarop mensen hun stem baseren. De belangrijkste zijn "Vrede en veiligheid" (51%), "Economie" (40%) en "Sociale gelijkheid" (34%)

Met al die aanslagen zou je verwachten dat AfD meer stemmen zou halen (hoewel ze volgens de prognose hebben gescoord en een historisch resultaat behalen), maar zoals al die extreme partijen is het een zweeppartij die ik maar weinig vertrouwen zou schenken als ze aan de knoppen van de macht zouden geraken. Aan de zijlijn roepen dat het op geen kloten trekt is gemakkelijker dan op het veld staan.

Mocht het kabinet Merz vallen, de economie blijven worstelen en de migratieproblematiek blijven aanhouden ... dan kan AfD nog verder doorstijgen, al betwijfel ik of die ooit incontournable zouden zijn.

Met al die aanslagen zou je verwachten dat AfD meer stemmen zou halen (hoewel ze volgens de prognose hebben gescoord en een historisch resultaat behalen), maar zoals al die extreme partijen is het een zweeppartij die ik maar weinig vertrouwen zou schenken als ze aan de knoppen van de macht zouden geraken. Aan de zijlijn roepen dat het op geen kloten trekt is gemakkelijker dan op het veld staan.

Mocht het kabinet Merz vallen, de economie blijven worstelen en de migratieproblematiek blijven aanhouden ... dan kan AfD nog verder doorstijgen, al betwijfel ik of die ooit incontournable zouden zijn.
Misschien dat de incompetentie van Trump ook mensen heeft tegengehouden om op AfD te stemmen? Dat ze misschien toch eens 2 keer nadenken alvorens op zo'n partij te stemmen.
AfD is ook zo'n pro-Rusland en dictaturen partij.

Twee verschillende landen precies...

qCwRaiQ.jpeg

Is dat ook niet de realiteit? 40 jaar lang zijn ze van elkaar gescheiden geweest. 40 jaar lang een andere visie op de wereld aangeleerd. Dan lijkt mij nu ook de wensen en de visie voor de oplossingen voor hun bezorgdheden anders te liggen.
Dan zouden de 18-23 jarige niet voor de helft op extreemrechts en links stemmen (of ik versta de titel fout, mijn Duits is zoals Pfaff)

de Guy.

En ik zie dat mijn edit niet gepost is. Ik geloof toch dat de stemming volgens leeftijdscategorie niets zegt over de opdeling west vs Oost Duitsland. Want dan zou je de cijfers moeten weten volgens de regio.
De data komt van ZDF
Uw uitleg zou enkel kloppen als de ouderen ADF stemmen maar blijkbaar zijn er dus veel jongeren die extreem (ook links) stemmen.
Dat ligt dus niet aan oude andere visie maar aan gebrekkig onderwijs laatste 24j voor deze groep ;)

De data komt van ZDF
Uw uitleg zou enkel kloppen als de ouderen ADF stemmen maar blijkbaar zijn er dus veel jongeren die extreem (ook links) stemmen.
Dat ligt dus niet aan oude andere visie maar aan gebrekkig onderwijs laatste 24j voor deze groep ;)
Wtf. Ik zeg toch nergens dat x of y extreem stemt. Ik zeg dat het niet verwonderlijk is dat je die opdeling van vroeger terug ziet als je de kaarten bekijkt.

Wtf. Ik zeg toch nergens dat x of y extreem stemt. Ik zeg dat het niet verwonderlijk is dat je die opdeling van vroeger terug ziet als je de kaarten bekijkt.
Je zegt "40 jaar lang zijn ze van elkaar gescheiden geweest. 40 jaar lang een andere visie op de wereld aangeleerd"

De val is echter al 35j geleden en toch stemmen de jongeren massaal extreem, nog meer links dan rechts tov totale dat wel
Dat ligt niet aan die 40j scheiding maar aan opvoeding van laatste 25j (voor deze groep)

Moest dat door de visie van ervoor komen had je daar veel lagere % en zaten de keizers vooral bij de 45+ers

Twee verschillende landen precies...

qCwRaiQ.jpeg

Dat komt zo goed als overeen met de grenzen van het oude Oost en West-Duitsland.

Is dat ook niet de realiteit? 40 jaar lang zijn ze van elkaar gescheiden geweest. 40 jaar lang een andere visie op de wereld aangeleerd. Dan lijkt mij nu ook de wensen en de visie voor de oplossingen voor hun bezorgdheden anders te liggen.

Bijzonder fascinerend, he!

De reden ligt waarschijnlijk echter niet in een of andere 'visie' op de wereld, maar eerder op het feit dat het oosten van Duitsland nog altijd achtergesteld is t.o.v. het westen.

(ouder artikel, uit 2020, maar je kan er meer over vinden door gewoon te googlen)

Bijzonder fascinerend, he!

De reden ligt waarschijnlijk echter niet in een of andere 'visie' op de wereld, maar eerder op het feit dat het oosten van Duitsland nog altijd achtergesteld is t.o.v. het westen.

(ouder artikel, uit 2020, maar je kan er meer over vinden door gewoon te googlen)
En dus stemmen ze op partijen die terug naar de oorzaak hiervan willen gaan :lol:

Terug
Bovenaan