Bordspelreview: Unlock! Ontsnappingsavonturen

We hebben vorig jaar met de redactie al meerdere reviews geschreven over diverse types van escape rooms. Om het jaar in stijl te beginnen voeg ik daar met veel plezier nog eentje aan toe, want met Unlock! Ontsnappingsavonturen kregen we opnieuw een ander type van escapen voorgeschoteld. Of die stijl ook werd geapprecieerd en kan aanslaan voor het grote publiek, ontdek je in deze review!

Toegegeven, hier thuis hebben we al aardig wat voorkennis wat escape rooms betreft. Zowat alle Exit-games, Pocket Escape Rooms, alsook meerdere Escape Room: The Game-verhalen hebben we hier – al dan niet succesvol – al achter de kiezen. Maar eerlijkheidshalve moet ik ook toegeven dat ik nog nooit van Unlock! had gehoord tot ik deze box voorgeschoteld kreeg. Uitgegeven door Space Cowboys zijn er doorheen de jaren al verschillende avonturen verschenen in de reeks, maar wij gingen specifiek aan de slag met de Ontsnappingsavonturen. Met hoge verwachtingen keek ik naar de relatief grote doos, want de meeste andere escape room games zijn eerder compact verpakt. Mijn hoge verwachtingen werden dan ook direct gekelderd toen ik zag dat de doos voornamelijk één grote insert was om drie kaartspellen in onder te brengen.. "Allez hop, daar gaan we weer met een kaartspelletje" was mijn lichte ontgoocheling toen. Soit, geen vooroordelen in een review, dus gingen we aan de slag met het regelboekje, waarin stond dat we ook een app moesten downloaden, die een aftelklok bevat, maar waar je ook codes moet ingeven om zaken te kunnen ontcijferen en waar natuurlijk ook hints in kunnen worden opgevraagd door het kaartnummer op te geven.

20220106_112845.jpg

Start met de tutorial!

Zoals het ieder goede escape room game betaamt, was er ook hier een tutorial voorzien om kennis te maken met het spelmechanisme. Om geen spoilers van de drie meegeleverde escape games te moeten geven, zullen we ons qua visueel materiaal voornamelijk hier op baseren voor de rest van de review. In de tutorial ga je op sollicitatiegesprek bij de geheime diensten van Unlock!, maar wanneer de manager je op het bovenste verdiep van hun kantoor binnenlaat, sluit hij ook meteen de deur en heb je exact tien minuten om te ontsnappen en zo te slagen in je sollicitatie! Je komt de kamer binnen (waarbij je een kaart mag omdraaien) en ziet daarop verschillende nummers staan, kaarten die je in de stapel mag opzoeken en open op tafel mag leggen.

Blauw, rood, geel, groen en grijze kaarten

In de stapel zitten er verschillende soorten kaarten: objectenkaarten met een rode of blauwe achtergrond die moeten samenwerken om tot een nieuwe kaart te komen (zo zal bijvoorbeeld een blauwe objectenkaart met een sleutel en met het nummer tien als kaartnummer een andere rode objectenkaart waarop een kast staat afgebeeld met nummer dertig kunnen openen. De nieuwe kaart die je daarbij mag opzoeken en openleggen is de som van de beide nummers (10+30 = 40). Op de nieuwe kaart (of kaarten) zie je dan eventueel bovenaan de voorgaande nummers doorstreept staan, wat betekent dat je deze kaarten mag afleggen en ze van geen verder belang zijn in het spel. Naast deze rode en blauwe kaarten zijn er ook groene kaarten, machinekaarten genoemd in het spel, die voornamelijk zwarte cijfers bevatten, voorafgegaan door een ‘+’-teken. Doorheen het avontuur weet je welke combinatie van cijfers je moet nemen om tot een nieuw blauw of rood cijfer te komen, die je op zijn beurt opnieuw moet combineren met een andere blauwe of rode kaart om tot de volgende kaart te komen. Klinkt ingewikkeld, maar eens je de tutorial doorworsteld hebt, wordt het zo klaar als een klontje.

20220106_112113.jpg

De twee laatste type kaarten zijn grijze en gele kaarten, waarbij de grijze kaarten plaatsen kunnen zijn die objecten tonen, het resultaat kunnen zijn van een interactie met een object of een strafpunt of adapter zijn. Een adapter is altijd een blauw cijfer dat je moet optellen bij een rood cijfer in het verdere verloop van het spel. De gele kaarten zijn codekaarten waarbij je in de app een code van vier cijfers moet ingeven (het kaartnummer moet niet extra ingegeven worden hierbij). Geef je daarbij een verkeerde code, dan worden er enkele minuten van jullie speeltijd afgetrokken.

Staren naar kaarten en puzzels oplossen.


Voor de tutorial krijg je zoals gezegd tien minuten de tijd om te ontsnappen en zo je sollicitatie tot een goed einde te brengen. Tien minuten lijkt weinig en gaat ook snel voorbij, maar de puzzels die je moet oplossen zijn daarbij van een zodanig simpel niveau dat je hoogst waarschijnlijk nog tijd zult overhebben om het een tweede keer tot een goed einde te brengen. De tutorial is echter wel een meerwaarde voor je aan het spel begint en sla je best niet over, als het de eerste keer is dat je een Unlock! spel speelt.

20220106_112004.jpg


Drie sets kaarten in de doos

Over de drie echte verhaallijnen kan je in een escape room game review natuurlijk weinig prijs geven, zodat het plezier voor iedereen behouden blijft. Wij speelden met zijn vieren de set kaarten van “De Formule” en hadden na afloop van het spel wel een goed gevoel over het spel – wellicht ook doordat we net binnen het uur ontsnapten. De puzzels waren niet te ver gezocht, redelijk snel op te lossen en de combinatie met de app verliep verbazingwekkend goed om codes in te geven en om eventuele hints op te vragen. In vergelijking met andere escape rooms, moet je hier dus nieuwe nummers zien te achterhalen om je een weg te banen door het avontuur dat is uitgewerkt. Je zal er al snel achter komen dat de nummers at random werden gekozen en er geen volgorde te bespeuren valt, anders zou het maar al te makkelijk zijn. De kaarten zijn onderaan rechts gemarkeerd met de exacte volgorde, zodat je ze na het spelen ervan terug in de juiste volgorde kunt steken.

20220106_113008.jpg


"De Formule" is een haalbare set aan kaarten, maar achteraf gezien was het scenario van "De Muis en De Worst" wellicht nog net iets makkelijker geweest om mee te starten. Ik heb deze set achteraf alleen gespeeld en kon perfect ontsnappen (mits het licht overschrijden van het uur en een extra hint op te vragen). Unlock! wordt op de doos aangegeven als een spel voor twee tot zes personen, terwijl er in de regels staat vermeld dat twee van de drie avonturen ook alleen gespeeld kunnen worden, enkel “Het Eiland van Dokter Goorse” moet je minstens met minimum twee spelers spelen (je groep wordt (zonder verdere spoilers vrij te geven) in het spel namelijk opgesplitst in twee groepen die niet met elkaar mogen praten - wat tot de nodige frustratie kan leiden bij de snelste van de twee groepen) en staat ook aangegeven als de meest ingewikkelde set aan kaarten. Toch zou ik Unlock!, net zoals de Pocket Escape Room-games, niet aanraden voor groepen groter dan vier personen, want uiteindelijk blijft het gewoon staren naar kaarten om een raadsel op te lossen of om er een logische volgorde in te ontdekken.

Conclusie

Ik kan gerust zeggen dat Unlock! Ontsnappingsavonturen een aanrader is voor al wie van escape rooms houden. Een vlot spelend mechanisme met de combinatie van nummers die je moet maken en die op geen enkel moment geforceerd aanvoelde. Sowieso zou ik het spel met niet meer dan vier spelers spelen, het blijft een kaartspel waar je enkel wat kaarten moet bekijken en aan elkaar kunt doorgeven. Behalve voor het derde scenario is het zelfs haalbaar om de spellen alleen te spelen, wat ik ook deed met het prachtige benoemde scenario “De Muis & De Worst”. Geef je zelf de nodige tijd en ook dat scenario kan je gerust binnen een redelijke tijd oplossen!

Pro

  • Uniek concept met de combinatie van nummers
  • Het spel is niet destructief, dus kan zeker doorgegeven worden
  • Meeste games zijn solo speelbaar
  • Ieder spel is apart en mooi vormgegeven door andere illustrators

Con

  • Speel het spel niet in een groep van meer dan vier personen, daarvoor is de bewegingsvrijheid te beperkt
  • De grote doos bedriegt de inhoud ervan
8

Over

Uitgever

  1. Space Cowboys
 
Terug
Bovenaan