Bordspelreview: Undercover

Ik ben fan van bordspellen en kan moeilijk een favoriet genre kiezen. Wel weet ik dat escape room-achtige toestanden mijn ding zijn. Dat gaat dan van de klassieke escape room-spellen met een decoder tot de escape rooms die enkel uit een deck met kaarten bestaan. Hoewel Undercover niet echt tot dat genre behoort, heeft het er wel veel mee gemeen. Je moet namelijk puzzels oplossen en links leggen om tot een conclusie te komen. In Undercover is dat het oplossen van een moord.

De website Crimibox bestaat al even, maar ik had er nog geen ervaring mee. Je kan op die website zowel analoge als digitale dossiers bestellen. Bij digitale dossiers krijg je dus niks toegestuurd, maar vind je alle informatie op de website. Dit gaat dan van politieverhoren, getuigenverklaringen, lijkschouwingen, foto's en video's en meer. Een volledig digitaal dossier heb ik nog niet geprobeerd. Wel kreeg ik Undercover thuisgestuurd. Bij veel mensen zal die naam een belletje doen rinkelen. Het is namelijk een ontzettend populaire Belgisch-Nederlandse fictieserie die op Eén wordt uitgezonden en te streamen is via Netflix. Alvast een klinkende naam dus.

Undercover 1.jpg


Doos vol verhoren en bewijsmateriaal

In Undercover vind je een aantal zaken terug in drie enveloppen. Ook zit er een begeleidende brief in de doos. Daarop staat dat een undercoveragent is vermoord. Het is nu aan de spelers, die ook in de huid kruipen van undercoveragenten, om de waarheid te achterhalen en de moord op hun ex-collega op te lossen. In de doos vind je politiedossiers terug waarop de verhoren van verdachten en getuigen staan, maar ook enkele bewijsstukken die op het plaats delict zijn gevonden. Een leeg sigarettendoosje, een vreemde sleutelhanger en een bierviltje waarop wat gekrabbeld is, zijn enkele voorbeelden. Hoe je alles aan elkaar moet linken, wordt niet uitgelegd. Het is aan de spelers om te achterhalen hoe de vork nu precies aan de steel zit. Dit doe je door zelf gesprekken aan te knopen met verdachten en gevangenen en door alle dossiers eens van naderbij te bekijken.

In politiedossiers kruipen voor een avondvullende bezigheid, het is eens iets anders.


Een groot deel van het onderzoek vindt ook online plaats. Je moet op je tablet, smartphone of pc naar een website surfen waar je een gesprek start met virtueel agent Bob. Hij legt zowat alles uit, dat je bijvoorbeeld bij hem terechtkunt met vragen voor het geval moest je vastlopen. Hou er rekening mee dat er geen echt persoon aan de andere kant van het internet zit, en er dus gewerkt wordt met een bot die reageert op kernwoorden uit je zinnen. Wil je iets weten over het sigarettendoosje, kan je evengoed 'sigarettendoosje' zetten in plaats van 'wat weet je over het sigarettendoosje?'. Dat laatste is ook een mogelijkheid, maar hoe uitgebreider je je vraag maakt, hoe moeilijker het wordt voor de bot om je de juiste informatie te verschaffen.

Undercover 2.jpg


Online speurneuzen

Naast rechercheur Bob vind je ook enkele andere online politiediensten terug, waaronder het labo. Hierbij kan je je laten gaan met vragen over alles waarbij een laboratorium aan te pas komt. Vingerafdrukken bijvoorbeeld of eventuele DNA-sporen. Er zit echter meer verscholen achter het webadres, want ook alle oudere ondervragingen van getuigen vind je terug. Je kunt deze pdf-bestanden downloaden en eventueel afdrukken. Dat laatste heb ikzelf gedaan. Het is altijd handiger om iets fysiek naast je te hebben liggen waarop je eventueel aantekeningen kunt maken. Ook foto's en filmpjes vind je terug in het archief. En hoewel deze zaken niet fysiek werden toegevoegd aan de Undercover-doos, zijn ze even belangrijk als de geleverde items.

Wat ook tof is, is dat je verdachten kunt ondervragen. Zo zit de verdachte van de moord opgesloten in de gevangenis, maar natuurlijk weet hij van niks. Je kunt om met hem een virtueel praatje te slaan surfen naar de website van de gevangenis, waarbij je dan de mogelijkheid hebt om de gevangene te spreken. Een handig adresboekje helpt je hierbij goed op weg met QR-codes. Daarnaast moet je ook een bepaald Facebook-profiel bekijken om eventueel meer te weten te komen. Met die persoon chatten gaat niet via Messenger zelf, maar wel met een webapplicatie die op het Facebook-profiel vermeld staat. Het moet hierbij gezegd worden dat alles erg goed werkt. Bij de ondervraging van verdachten kan je niet zelf je vragen kiezen en staan al je antwoorden al op het scherm, maar dat is maar het minste. Uiteindelijk kom je wel altijd iets te weten, waarbij je dan alle links samen moet leggen om de moordenaar te pakken. Lukt het jou? Mij en mijn vriendin is het alleszins niet gelukt in de twee a drie uur die op de doos staat vermeld.

Conclusie

Undercover van Crimibox is een erg tof concept. Het is compleet anders dan de reguliere escape room-spellen. In Undercover krijg je zowel fysiek als online verhoren te zien, kan je chatten met verdachten, bewijsmateriaal van nader bekijken en zoveel meer. Je moet hierbij zelf de links leggen, maar kunt altijd bot Bob aan zijn oren trekken voor meer informatie. Het was hier alvast een erg avondvullende ervaring. Hou er rekening mee dat het spel maar één keer gespeeld kan worden.

Pro

  • Héél tof concept
  • Avondvullend spel
  • Bijzonder tof om de moordenaar te vinden
  • Chatbot werkt bijzonder goed

Con

  • Slechts één keer te spelen
  • In het begin overweldigend
8.5

Over

 
Redactie
Lijkt me wel de moeite te zijn...
Dat het maar één keer speelbaar is, lijkt me wiedes, maar is het "doorgeefbaar" of niet?
 
Terug
Bovenaan