Bordspelreview: Cluebox - Escape Room in a Box. Schrodinger's Cat

Bordspeluitgever Geronimo Games komt regelmatig met nieuwigheden op de proppen. Zo ook eind vorig jaar, wanneer het een aantal Cluebox-doosjes lanceerde als distributeur van de door iDventure uitgebrachte Clueboxen. Ikzelf had nog geen ervaring met dit houten concept, al heb ik wel zelf al escape puzzels geprint met mijn 3D-printer. De Cluebox-varianten zijn echter gemaakt in hout en duurzaam, want ze kunnen na oplossing zonder problemen worden doorgegeven. Maar is het ook wat? Je ontdekt het in deze review.

Eender welke Cluebox-variant reviewen is niet zo eenvoudig, want aangezien het om een grote puzzel gaat waarin diverse stappen in de juiste volgorde moeten worden uitgevoerd, is het geheel nogal spoilergevoelig. Iets verraden, hoe klein ook, kan namelijk een deel van de ervaring teniet doen. In dat opzicht is het dus niet eenvoudig om een Cluebox te reviewen. Ik doe een poging, want uitgever en tevens distributeur Geronimo Games stuurde me een exemplaar van Cluebox - Escape Room in a Box. Schrodinger's Cat op ter review.



Puzzels in cadeauformaat


Het was op de stand van Geronimo Games op Spel Antwerpen dat ik het kleine doosje zag staan. Mijn interesse was gewekt, en ik vroeg meer informatie aan het personeel. Het was een van de nieuwste dingen in hun gamma en uiteraard wordt dat dan graag uitgestald. Het lukte de PR-verantwoordelijke om een exemplaar los te krijgen ter review, waarna ik er thuis mee aan de slag kon. Het concept is eenvoudig: los alle puzzels op en vind wat er midden in het doosje zit. In Cluebox - Escape Room in a Box. Schrodinger's Cat moet je dus iets vinden dat gelinkt is aan Schrodinger's Cat. Lukt dat, dan heb je de puzzel opgelost. Een fotootje nemen met het item en posten op social media is dan iets wat velen doen. Ik laat dat gegeven aan mij voorbijgaan.

De Cluebox is een leuke puzzel en hét perfecte cadeau.


Om Schrodinger's Cat te vinden, moet je je grijze hersenmassa aan het werk zetten. Schuiven, draaien, trekken, duwen, kijken, ontcijferen, schudden en wat weet ik nog allemaal. Het zijn allemaal potentiële mogelijkheden die ik geprobeerd heb, maar daarvoor niet allemaal zorgen voor de oplossing van een puzzel. Het is daarbij dermate belangrijk dat je de puzzels in de juiste volgorde oplost. Veel informatie is er trouwens niet te vinden als je de verpakkingsdoos open doet, waardoor je dus direct aan het complexe doosje kunt beginnen. Hoe en waar je begint? Dat moet je zelf maar zien te achterhalen. Wat de volgende stap is? Ook hier wordt er geen hulp geboden. Je kunt wel valsspelen en een medium als YouTube raadplegen, maar dat is flauw. Het doet het ganse concept teniet en je ervaring wordt er dus een pak minder door.

Het oplossen van de puzzel nam voor mij zo'n 45 minuten tot een uur in beslag, maar daarmee is de pret nog niet over. Wil je het nadien cadeau doen aan iemand, dan dien je het goedje in omgekeerde volgorde terug samen te steken. Zo gaf ik de houten doos aan mijn nicht die afgelopen februari verjaarde, terwijl ik er een tegoedbon instak. In dat opzicht zijn de Clueboxen dus een zeer duurzaam iets en dat kan ik wel smaken. Zelf heb je na het oplossen van het geheel nog weinig aan de doos, want de puzzels veranderen uiteraard niet. En eens je de oplossing kent, kun je er geen plezier meer uit halen. Op dat vlak is het dus te vergelijken met andere escape rooms, of het nu in bordspelformaat is of niet. De prijs moet je er dan wel voor over hebben, want met 35 euro is het ding niet goedkoop.

Conclusie

Cluebox - Escape Room in a Box. Schrodinger's Cat is een van de beschikbare Clueboxen die door Geronimo Games in België wordt gedistribueerd. Het concept van uitgever iDventure bestaat al langer, want in sommige landen zijn de puzzeldoosjes al een jaar of drie beschikbaar. Je krijgt met zo'n Cluebox voor om en bij de 35 euro enkele toffe puzzels voorgeschoteld. Het doosje kun je erna nog doorgeven aan iemand anders als cadeau. Dat valt sowieso in de smaak.

Pro

  • Duurzaam
  • Tof concept
  • Kan doorgegeven worden als cadeau

Con

  • Niet goedkoop
8

Over

Uitgever

  1. Geronimo Games

Aantal spelers

1
 
Terug
Bovenaan