Bordspelreview: MicroMacro: Crime City - All In

Moorden plegen raad ik niemand aan. Moorden oplossen daarentegen, dat is andere koek. Hiervoor heb je verschillende mogelijkheden. Je kunt bij de recherche gaan, een Hercule Poirot-videogame spelen of aan de slag gaan met diverse bordspellen. Het oplossen van moorden is mogelijk in onder andere MicroMacro: Crime City - All In. Na MicroMacro: Crime City en MicroMacro: Crime City - Full House is het nu dus tijd voor de derde iteratie. Maar wat is het precies? Ik leg het je graag uit in onderstaande review die ik dankzij uitgever White Goblin Games kan schrijven.

In MicroMacro: Crime City - All In ga je net zoals in de voorgaande twee bordspellen weer op onderzoek uit. In Crime City woedt de criminaliteit welig. Geweld, diefstal, moord, ... Het kan er allemaal. Het toffe is dat je al die criminele activiteiten vanop de eerste rij kunt beleven. Uiteindelijk is het de bedoeling om, eventueel samen met enkele anderen, de misdaden op te lossen.

IMG_20230622_095018.jpg

Meer criminaliteit dan in Gotham City​

MicroMacro: Crime City - All In bevat zestien misdaden in oplopende moeilijkheidsgraad. Het introductiescenario, genaamd De Muts, laat je kennismaken met de basis van wat het spel te bieden heeft. Zo kom je te weten dat Fernando bij het donutkraam ontdekte dat zijn muts verdwenen was. Hierna krijg je de eerste opdracht: vind Fernando. Het is dan aan de speurders om het personage, dat afgebeeld staat op het kaartje, te vinden op de grote stadskaart (110 x 75 centimeter). Denk je Fernando te hebben gevonden, dan wijs je hem aan en controleert de hoofdonderzoeker of de aangewezen locatie overeenkomt met het antwoord op de opdrachtkaart. Is het niet correct, dan moet er verder worden gezocht, maar deze keer zonder de hoofdonderzoeker (die persoon weet namelijk het antwoord al op deze ene opdracht). Heb je het juist, dan kun je door naar de volgende opdracht, waarbij in dit geval duidelijk wordt dat Fernando het ziekenhuis passeerde.

MicroMacro: Crime City - All In is even intrigerend als de vorige twee spellen uit de reeks.


Door de opdrachten stap voor stap te voltooien, kom je meer te weten over de misdaad die werd begaan. Het introductiescenario bestaat uit slechts vijf heel eenvoudige opdrachtjes, terwijl er ook scenario's zijn met twaalf opdrachtkaarten. Het aantal op te lossen opdrachten zegt trouwens niets over de moeilijkheidsgraad van het spel, want een van de laatste misdaden met de hoogste moeilijkheidsgraad bevat maar vijf opdrachten. De misdaden die je voorgeschoteld krijgt, zijn net zoals de moeilijkheidsgraden heel uiteenlopend. Daar waar je in het introductiespelletje dus op zoek moet naar een verloren muts, moet je in latere scenario's je grijze massa aan het werk zetten om ingewikkeldere overvallen, moorden en andere misdaden op te lossen.

IMG_20230622_094922.jpg

Moord of geen moord?​

Hoewel sommige 'verhaallijnen' verder gaan op wat je voorgeschoteld kreeg in de eerste twee spellen, is de aankoop of het spelen ervan niet nodig. Je kunt gerust zonder voorkennis aan de slag met deze zestien nieuwe scenario's. Of je ook kinderen rond de tafel wilt om mee te speuren, kun je zelf bepalen. Op de doos staat een leeftijd vanaf tien jaar, maar de verschillende zaken tonen aan in hoeverre de scenario's geschikt zijn voor kinderen. Drie symbolen geven aan of er al dan niet een moord is gebeurd, waarbij bij de minst kindvriendelijke variant wordt aangeraden om eerst de opdrachten te spelen of te lezen vooraleer je beslist of iemand van die leeftijd mee mag doen.

Zit je vast, dan kun je in sommige zaken hints krijgen. Zit je niet per se vast maar willen je ogen door de ouderdom niet mee? Ook hier werd aan gedacht, want in de doos zit een handig vergrootglas waardoor de kleinste details op de grote kaart toch iets duidelijker worden. Vind je het aan de andere kant allemaal net wat te eenvoudig, dan vind je op de achterzijde van de korte spelregels nog een variant voor gevorderden. Hierbij wordt aangeraden om enkel de startkaart te lezen en daarna de volledige misdaad zonder verdere hulp op te lossen. Hiervoor moet je toch al een krak zijn, want zelfs mét de opdrachtkaarten zijn enkele van de moeilijkere scenario's niet van de poes (ik kan niet bekennen noch ontkennen dat er al dan niet poezen betrokken zijn in een van de misdaden).

IMG_20230622_095125.jpg

Conclusie

MicroMacro: Crime City - All In, en bij uitbreiding de vorige twee spellen, is een beetje vergelijkbaar met 'Waar is Wally'. Maar dan zonder muts, zonder portefeuille, met wat bloed hier en daar en meer. In deze derde telg krijg je opnieuw zestien scenario's voorgeschoteld in diverse moeilijkheidsgraden, gaande van overvallen tot koelbloedige moorden. De opdrachtkaarten loodsen je door de diverse scenario's, terwijl je vanop de eerste rij steeds meer te weten komt over wat er zich nu precies afspeelde in de stad waar criminaliteit welig tiert.

Pro

  • Origineel idee
  • Zestien uiteenlopende scenario's
  • Bijzonder veel te ontdekken op de kaart

Con

  • Niet opnieuw te spelen
  • Niet aan te raden voor meer dan drie spelers
8

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Johannes Sich

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

15-45 minuten
 
Terug
Bovenaan