Bordspelreview: Skull

Hoewel ik liever het serieuzere bordspel speel, ben ik ook altijd te vinden voor spellen waarin gelogen, bedrogen, geboden en/of gebluft mag worden. Zo is Secret Hitler een van mijn favoriete spellen en ook Oriflamme speel ik regelmatig. Sinds kort is daar nog een ander spel bij gekomen. Zo speelde ik Skull voor de eerste keer op 28 maart van dit jaar en op het moment van schrijven staat het aantal gespeelde spelletjes al op negentien. Ik vertel je in deze review waarom dit compacte spel zo'n hit is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van Skull had gehoord. Nochtans werd het spel reeds in 2011 uitgebracht. Asmodee stuurde ons enkele weken geleden de versie van dit jaar op. Het spel van Space Cowboys heeft nu een roze doos en dat is dan ook de grootste aanpassing. Qua game mag je identiek hetzelfde verwachten als twaalf jaar geleden. Ik leg je met plezier uit hoe de vork in de steel zit.

Skull front.jpg

Plaatsen of bieden?​

Skull is te spelen met drie tot en met zes spelers en het is de bedoeling dat één speler twee rondes wint, waarna de winst binnen is. Dat lijkt weinig en erg eenvoudig, maar die opgave is toch minder eenvoudig te halen dan eerst gedacht. Elke speler krijgt namelijk een spelerstegel en vier schijven in een van de zes beschikbare kleuren. De spelerstegel wordt met de blanco zijde naar boven geplaatst. Drie schijven bevatten aan de onderzijde een bloem. De andere schijf een doodskop. Meer is er niet nodig om met Skull aan de slag te gaan. Nu kan de strijd om de winst losbarsten in het spel dat getypeerd wordt door bluffen, risico's nemen en anderen hopelijk in de val laten lopen. De speler die als laatste iemand bloemen (of een schedel) heeft gegeven, mag het spel starten.

Elke speler kiest in het geheim één van de vier schijven, die trouwens snel verslijten, en plaatst deze gedekt op de spelerstegel. Daarna doet de startspeler hetzelfde. Vanaf nu zal elke speler een keuze moeten maken uit twee mogelijkheden, beginnend bij de startspeler. Ofwel wordt er nog een schijf geplaatst, ofwel wordt er geboden. Van zodra iemand het bieden heeft geopend, is het niet meer mogelijk om nog een schijf te plaatsen. Ook hier heb je als speler dan twee mogelijkheden: ofwel bied je hoger dan het huidige bod, ofwel pas je deze ronde. Dat laatste betekent wel dat je deze ronde sowieso niet kunt winnen. De speler met het hoogste bod, dus nadat alle andere spelers hebben gepast, mag fiches omdraaien in de hoop de ronde te winnen.

Skull.jpg

Risico's nemen​

Het lijkt allemaal erg eenvoudig, maar er zit natuurlijk een catch in het spel verwerkt. Er mag namelijk geen doodshoofd worden omgedraaid. Een speler die dus 'vijf' biedt en daarmee de bieding wint, moet na elkaar vijf bloemen omdraaien, beginnend met de eigen schijven. Lukt dat, dan wint deze speler een ronde en mag de spelerstegel omgedraaid worden. Zo wordt aangegeven dat de speler al één ronde heeft gewonnen. Wordt er een doodshoofd omgedraaid, dan heeft de speler pech. Van die speler wordt dan blind één van de schijven getrokken, waardoor die het dus met een schijf minder moet doen. Verlies je op die manier al je schijven, dan ben je geëlimineerd. Een aspect van het spel dat collega @Karel-Jan goed onder de knie heeft.

Bieden, bluffen en risico's nemen zijn belangrijke aspecten in Skull.


De speler waarbij de doodskop werd omgedraaid, wordt de nieuwe startspeler. Hierna wordt dus een nieuwe ronde gestart en dit gaat zo door tot iemand twee rondes gewonnen heeft of totdat iedereen, op één speler na, geëlimineerd werd. Al heb ik dat laatste in de bijna twintig potjes nog niet meegemaakt. Hoewel het spel erg willekeurig lijkt, moet je goed afwegen wat te doen en raden wat andere spelers zouden doen. Aangezien je altijd eerst je eigen schijven moet omdraaien, moet je goed nadenken wanneer een doodshoofd te leggen. Leg je er eentje neer, dan kun je deze ronde sowieso niet winnen. Maar je wil uiteraard meebieden met de rest, zodat het niet opvalt dat je daar een doodskop hebt liggen. Op die manier hoop je andere spelers in de val te lokken en één van hun schijven af te nemen. Succes gegarandeerd! Al word je er niet altijd populair mee.

Skull is dus een spel waarin het belangrijk is de juiste afwegingen te maken. Je moet durven bieden, maar ook op tijd stoppen. En uiteraard moet je zelf inschatten hoeveel risico je wil nemen. Zo gebeurde het regelmatig dat er onmiddellijk geopend werd met bieden nadat iedereen slechts één schijf had geplaatst. Als er zes spelers meedoen liggen er dus zes schijven. En dan moet je natuurlijk afwegen hoe ver je wil gaan als iemand bijvoorbeeld 'vier' biedt. Ga je dan voor vijf of zes schijven, of pas je? Meer dan eens gebeurde het dat iedereen een bloem had gelegd en de durver dus beloond werd met een rondewinst. Al gebeurt het evenzeer dat iedereen eerst een doodshoofd legt, maar niet-omgedraaide schijven van anderen moeten nooit onthuld worden. Zo hou je jouw tactiek natuurlijk voor jezelf.

Conclusie

Skull is een heel amusant spel voor drie tot en met zes spelers. Bluffen, risico's nemen en anderen in 't zak zetten kenmerken het spel van uitgever Space Cowboys. Win je twee rondes, dan win je het spel. Je kunt echter ook geëlimineerd worden, waarna je dus even met je vingers zit te draaien. Helaas komt er snel slijtage op de schijven, zoals je kunt zien op de foto's. Skull is met andere woorden een aanrader!

Pro

  • Al vanaf drie spelers te spelen
  • Tactisch spelletje met een portie geluk
  • Heel eenvoudige regels

Con

  • Schijven verslijten snel
  • Een potje met zes spelers kan al eens uitlopen
7.5

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Space Cowboys

Designer

Hervé Marly

Aantal spelers

3-6

Tijdsduur

30 minuten
 
Terug
Bovenaan