Bordspelreview: Saboteur: De Donkere Grot

Bij 999 Games hebben ze enkele spellen die al heel lang meegaan en nog steeds populair zijn. Hierbij denk ik spontaan aan Catan, Carcasonne of Boonanza. Maar ook Saboteur is zo een klassieker. Het spel zag voor het eerst het levenslicht in 2004, maar gaat anno 2023 nog steeds vlot over de toonbank. Zo goed dat het zelfs op een mooie vijfde plek staat als best verkochte spel van 999 Games bij bol.com. Het hoeft dan niet te verbazen dat men af en toe met een vervolg op dit spel komt. Zo verwelkomden we in 2022 de recentste telg in de Saboteurfamilie: Saboteur: De Donkere Grot.

Daar waar men in het originele spel nog op zoek moest naar het goud, heb je dit bij Saboteur: De Donkere Grot reeds van bij de start in je handen. In dit spel zit je midden in een grot en moet je een weg naar buiten weten te vinden. De spelers zijn echter verdeeld in twee rivaliserende dwergenclans, die elkaar het vuur aan de schenen zullen leggen en zullen proberen om de clan te zijn die het meeste goud naar de uitgang heeft weten te brengen. In elke clan zitten er echter ook één of meer saboteurs die trouw zijn aan de rivaliserende clan en bijgevolg hun eigen team dus zullen dwarsbomen. Het spel eindigt direct van zodra de trekstapel leeg is en alle handkaarten gespeeld zijn of wanneer alle dwergen die voor eenzelfde clan werken de uitgang van de grot hebben bereikt. De winnaar wordt bepaald door de hoeveelheid goud die een clan naar buiten heeft weten te brengen, vermenigvuldigd met het aantal spelers die voor die clan speelden. De clan die hierbij de hoogste waarde haalt, is de winnaar van het spel. Bij een gelijke stand wint de clan van de eerste dwerg die de grot heeft weten te verlaten.

IMG_7105.JPG

Welke weg leidt naar de uitgang?

Starten doet iedereen op de startkaart. Deze ligt op in het midden van een denkbeeldig speelbord van negen op negen kaarten of zeven op zeven, afhankelijk van het aantal spelers. Bij het begin heb je vijf handkaarten en drie goudstukken in je bezit en zul je samen met de andere spelers de verborgen uitgang moeten zoeken. Op de hoeken van dit denkbeeldige speelbord liggen de afgedekte doelkaarten. Eén van hen zal de uitgang zijn en de andere drie zullen normale kaarten zijn. Alle spelers zullen dus paden bouwen naar deze doelkaarten in de hoop de uitgang te vinden. In je beurt heb je drie acties die je kan uitvoeren. Als eerste moet je één handkaart spelen of passen en één tot twee kaarten afleggen wanneer je geen kaart wenst te spelen of geen kaart kunt spelen. Vervolgens mag je jouw dwerg drie stappen verplaatsen en als laatste actie vul je jouw handkaarten aan met het aantal dat je gespeeld of afgelegd hebt.

Niet alleen de uitgang moet je zoeken, maar ook je teamgenoten.


Bij het spelen van een handkaart kan je een padenkaart spelen. Deze kaart moet je wel aansluiten aan een reeds op de tafel liggende kaart, waarbij korte zijdes aan korte zijdes moeten liggen en de lange zijdes aan de lange. Paden moeten ook steeds verlengd worden. De padenkaarten zijn ook verdeeld in drie groepen, waarbij ze van elkaar verschillen door het aantal afgebeelde velden en bovendien zijn er twee soorten padenkaarten: gewone en speciale. Op een gewone padenkaart is er enkel een pad afgepeeld. Op de speciale kaarten kunnen naast het pad ook donkere gaten, ladders, bruggen, tunnels of goudaders afgebeeld zijn. Dit zijn de interessante padenkaarten in het spel, ze geven je de mogelijkheid om elkaar te helpen of te dwarsbomen. Zo staan alle ladders van de grot met elkaar in verbinding en kan je jouw dwerg zo van de ene naar de andere ladder verplaatsen. Wens je gebruik te maken van een brug (of moet je), dan verlies je één handkaart. Bij tunnels moet je een goudstuk afgeven om er gebruik van te maken. Goudaders leveren je een extra goudstuk op, maar je moet wel jouw clankaart bekendmaken. Uit de donkere gaten kunnen er dan weer monsters opduiken.

IMG_71112.jpg

Monsters vermijden

De andere handkaarten zijn de actiekaarten en de monsters. Je kan je dwerg uitrusten met laarzen zodat die een extra stap kan maken in zijn beurt of hem wapenen met een strijdbijl. Hiermee kan hij een monster verdrijven of een spinnenweb verwijderen. Daarnaast zijn er kaarten waarbij je geheime informatie kan verschaffen en één van de doelkaarten of de clankaart van een andere speler mag bekijken. Er is ook een kaart om je handkaarten te ruilen met een medespeler, een gelegd pad te verwijderen of een spinnenweb te plaatsen. Deze webben blokkeren een doorgang voor twee ronden. Wanneer er een monsterkaart gespeeld wordt, dan mag die speler het betreffende monster uit een van de donkere gaten laten verschijnen en het een aantal stappen verplaatsen. Is het monster reeds aanwezig, dan mag je het gewoon verplaatsen. Wanneer een monster een veld van van een dwerg betreedt, en deze heeft geen strijdbijl, dan heeft dit een negatief effect op de dwerg. Afhankelijk van het monster verliest de speler één handkaart, een beurt of een goudklomp. Indien het niet verjaagd wordt, blijft het monster één ronde staan en verdwijnt nadien weer.

Deze versie van Saboteur is voor mij leuker dan het originele spel. Het heeft de leuke elementen van dit spel behouden en aangevuld met nieuwe acties en mogelijkheden. Zo moet je nog steeds een gangpad bouwen, weet je nog steeds niet wie in jouw team zit en kan je elkaar nog lekker saboteren. In deze versie speel je, net als in Saboteur: De Verloren Mijnen, in teamverband. Je zal dus winnen of verliezen als team. Met de actiekaarten werden er nieuwe en oude mogelijkheden in het spel gebracht om elkaar te saboteren. Zo kan je nog steeds een gespeeld gangpad uit het spel verwijderen, maar kan je paden blokkeren door spinnenwebben of monsters op je medespelers afsturen. Deze monsters kunnen je behoorlijk dwarszitten door een handkaart of goudklomp van je af te nemen. Aangezien je slechts over drie goudklompen beschikt, kom je dus liever geen goblin tegen die je goud steelt. Extra goud vinden is ook niet makkelijk omdat er slechts drie kaarten in het spel zijn die deze mogelijkheid bieden en bovendien moet je jouw clankaart direct kenbaar maken. Ondanks het feit dat je nooit met veel goud zal ontsnappen, is het toch een heel toegankelijk spel. De regels zijn vrij makkelijk uit te leggen en niet moeilijk om te verstaan.

IMG_E71172.jpg

Conclusie

Saboteur: De Donkere Grot bouwt verder op de basiselementen van het originele spel en voegt hier een nieuwe twist aan toe aan de hand van de actiekaarten en monsters. Niet alleen het spel en de spelregels zijn voorzien van een upgrade, maar ook het artwork werd gepimpt en ziet er fraai uit. Het is een spel dat zeer toegankelijk is, wat maakt dat het makkelijk geïntroduceerd kan worden aan nieuwe spelers. Je hoeft ook geen ervaring te hebben met het originele spel, maar wie fan was van die versie, zal zeker deze versie ook kunnen appreciëren.

Pro

  • Toegankelijk
  • mooie uitbreiding van de serie
  • Pesten

Con

  • leuker met meerdere spelers
7.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Fréderic Moyersoen

Aantal spelers

2-8

Tijdsduur

45 minuten
 
  • Leuk
Waarderingen: Tova
Terug
Bovenaan