Bordspelreview: Meadow

De laatste dagen is het hier (lees: in Kaprijke) al mooi weer geweest. De zonnepanelen doen eindelijk terug waarvoor ze dienen, de vogels duiken weer op in de tuin op zoek naar heerlijke insecten en de kinderen vragen opnieuw om te gaan fietsen. Ikzelf noem Kaprijke het Knokke van het Meetjesland, maar velen vinden het een gehucht in het hol van Pluto. Ongelijk kan ik hen niet geven, want er zijn hier meer velden en weides dan huizen. Weides waarop vele dieren hun woonplaats hebben. Dieren die ook in het bordspel Meadow voorkomen.

De laatste maanden won Meadow veel aan populariteit. De game is er al sinds vorig najaar (rond Spiel) en scoort erg goed op BoardGameGeek, waar het momenteel een gemiddelde heeft van 7,9. Dat is bijzonder goed nieuws voor spelontwerper Klemens Kalicki die maar liefst een volledig punt vooruit ging tegenover zijn enige andere spel: Droomhuis. Of dat terecht is, lees je in mijn review.

Meadow-01.jpg


Prachtige weide

Meadow kun je spelen met één tot en met vier spelers en je moet rekenen op zo'n uur tot anderhalf uur voor je een potje gespeeld hebt. Op de doos wordt de leeftijd vanaf tien jaar aangeraden, maar dat lijkt me net een tikkeltje te jong. Het doel van het spel is om na zes ronden de meeste overwinningspunten in je meadow te hebben, waarbij je dan als winnaar wordt uitgeroepen. Het komt erop neer dat je zo efficiënt mogelijk kaarten verzamelt waarmee je je meadow kunt uitbouwen. Het complete plaatje zorgt er dan voor dat je een prachtige, kleurrijke weide hebt met talrijke dieren, landschappen, bloemen en meer. Lukt het jou om de meest indrukwekkende weide te hebben?

Meadow zorgt voor een aangenaam én informatief anderhalf uurtje.


Als actie heb je eigenlijk twee keuzes. Zo kun je een actie op het hoofdbord doen, waarop zestien kaarten liggen in vier rijen en dus evenveel kolommen. Elke speler heeft vijf pijlen in zijn kleur ontvangen die gebruikt kunnen worden om een kaart te claimen, met waardes tussen één en vier en een andere met een vraagteken. Leg je de pijl met waarde drie in de tweede rij, dan neem je uit die rij de derde kaart. Optioneel mag je een kaart, en dat hoeft dus niet het zopas genomen exemplaar te zijn, neerleggen in je weide. De voorwaarde is dat je daarvoor kunt betalen. Elke kaart heeft namelijk een of meerdere symbolen staan die als betaalmiddel dienen. Een salamander heeft bijvoorbeeld het symbool van een kever nodig, waarna je het symbool van de kikker ter beschikking hebt. Aangezien je het keversymbool bedekt met de nieuwe kaart, ben je dat symbool wel kwijt.

Meadow-13.jpg


Kampvuur

Het aankopen van kaarten vergt wat denkwerk, want je bedekt kaarten steeds met nieuwe kaarten. Op die manier bedek je symbolen, terwijl je er andere voor in de plaats krijgt. Daarnaast is het claimen van kaarten niet altijd even gemakkelijk. Elke speler heeft vijf pijlen, terwijl er twaalf plaatsen zijn op het hoofdbord (links en rechts van de vier rijen en dan nog onderaan de kolommen). De neergelegde pijlen blijven de ganse ronde liggen, dus wordt het iedere beurt moeilijker om een gegeerde kaart te bemachtigen. Dit gegeven zorgt voor wat denkwerk en helaas ook voor wat downtime, zeker als een speler de enige kaart afsnoept die jij zou kunnen spelen. Dan is het even opnieuw bekijken wat andere mogelijke opties zijn.

De tweede keuzeoptie is gebruikmaken van het kampvuurbord. Afhankelijk van het aantal spelers zijn er een aantal vrije plaatsen waar je acties kunt uitvoeren. Zo heb je de optie om eender welke kaart van het hoofdbord te nemen, al mag je hierbij geen kaart spelen. Je kunt ook twee wegen pakken. Deze heb je nodig om landschapskaarten te spelen. Drie kaarten van eender welke stapel nemen en er één van kiezen is ook een optie, al kun je ook bij deze actie je meadow niet verder uitbouwen. Een andere toffe optie is om twee kaarten uit je hand te spelen. Let wel: ook voor het kampvuurbord moet je gebruikmaken van de vijf pijlen die je hebt, waardoor je telkens een afweging moet maken voor welk bord je welke pijl zult gebruiken. Het komt er dus op neer dat elke speler elke ronde vijf acties uitvoert.

Meadow-09.jpg


Bijzonder informatief

Meadow is een tof denkspel met erg mooie artwork. Helaas heb ik het niet zo voor spellen waarbij downtime een storende factor speelt en helaas is dit bij Meadow toch het geval. Gelukkig maken de mechanics van het bordspel veel goed. Ook prijs ik het spel aan omdat het heel informatief is. Zo is er voor de kaarten uitleg voorzien in een boekje, waarbij wordt uitgelegd om welk dier het gaat. Er staat bijvoorbeeld in dat het zevenstippelig lieveheersbeestje giftig is, waardoor het veilig is voor andere insecten en vogels. Die giftigheid verkrijgt het lieveheersbeestje door het eten van bladluizen, beestjes die het op hun beurt in hun opslaan door het eten van planten. Zeg nu nog eens dat je niks leert van bordspellen.

Meadow zorgt dat je meer dan eens je hersenen aan het werk zet.


Daarnaast zijn ook de componenten erg mooi. Zo sprak ik al over de bijzondere artwork, waarbij elke kaart van een unieke illustratie is voorzien. De andere componenten zijn van een degelijke kwaliteit, waarbij je zelfs knappe kaarthouders krijgt. Voor je het spel speelt moet je die wel nog eerst in elkaar knutselen. Dat de game niet moeilijk is, is in dit geval nog een voordeel. Het nodigt uit om met mensen te spelen die niet gewend zijn van rond tafel te zitten om een bordspel te spelen, terwijl het ook de fervente spelers kan bekoren. Hoe groter het aantal spelers, hoe moeilijker het wordt om bepaalde kaarten te claimen en dus hoe uitdagender het spel wordt. Drie spelers lijkt me hier de voorkeur te halen.

Conclusie

Meadow is een tof, prachtig geïllustreerd denkspel dat geschikt is voor zowel nieuwkomers als fervente spelers. Met twee spelers heb je wat minder uitdaging, terwijl je met vier spelers moet knokken om bepaalde kaarten te bemachtigen. Meadow zorgt er voorts voor dat je goed moet afwegen welke acties je wanneer uitvoert. Daarnaast is dit bordspel erg leerrijk, want over elke kaart is er informatie te vinden. Nog een weetje: de wijngaardslak sluit tijdens zijn winterslaap de opening van zijn schelp af met verhard slijm.

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Erg mooie artwork
  • Tof denkspel
  • Bijzonder leerrijk

Con

  • Met twee net te weinig uitdaging
  • Soms net iets te veel downtime
7.5

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Rebel Studio

Designer

Klemens Kalicki

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

60-90 minuten
 
Terug
Bovenaan