Bordspelreview: Libertalia: De Winden van Galecrest

Libertalia, van designer Paolo Mori, is terug van weggeweest! Het bordspel met een piratenthema verscheen tien jaar geleden en duikt nu bij uitgever 999 Games op in een nieuw jasje. Laatstgenoemde zorgt namelijk voor de Nederlandstalige versie van het door Stonemaier Games nieuw leven ingeblazen spel. Hierbij zet je als baas van een vloot enkele bemanningsleden in om schatten te grijpen, zit je andere piraten dwars en kom je het liefst met een rijkgevulde schatkist weer thuis. Ik neem je graag mee in mijn review van Libertalia: De Winden van Galecrest.

Ik moet grif toegeven dat ik de originele Libertalia nooit heb gespeeld, al moet ik ook bekennen dat ik ontzettend hard uitkeek naar Libertalia: De Winden van Galecrest. De aankondiging dateert nog maar van februari en het spel is sinds eind maart beschikbaar. Uitgever 999 Games stuurde mij een reviewexemplaar op en ondertussen heb ik al een aantal potjes met verschillende spelersaantallen gespeeld. Het leuke hieraan is dat het telkens met redacteurs en bezoekers van BeyondGaming was. Ik mocht mezelf alvast twee keer als overwinnaar uitroepen, al win ik helaas niet elke keer.

Libertalia 1.jpg


Tien jaar

Libertalia: De Winden van Galecrest is dus een heruitgave van een tien jaar oud spel. Daarbij werd de basis behouden, maar er werden toch ook enkele fundamentele zaken aangepast. Het meest opvallende is natuurlijk de artwork. De donkere, grauwe piratenafbeeldingen van het originele spel hebben plaats moeten ruimen voor veel kleurrijkere tekeningen. Die nieuwe artwork is op het internet al veel voer voor discussie geweest, zeker als er spelers in betrokken zijn die de originele versie hebben. Oké, de nieuwe art is inderdaad wennen als je de oude gewoon bent, maar de herziene versie heeft ook wat. Meer nog, ik kan zelfs toegeven dat het mooi is! En nu moet ik zien dat ik niet gelyncht word door een of andere piraat ...

Libertalia zal een van mijn meest gespeelde spellen worden.


Libertalia wordt gespeeld in drie 'reizen' die elk een aantal dagen in beslag nemen. Zo vertrekt je crew tijdens de eerste reis van vier dagen naar een eiland, de tweede reis doen ze er een dag langer over en de derde reis zijn ze zes dagen onderweg. Elke dag start hetzelfde. Eerst worden de buitfiches op de locaties van de verschillende dagen gelegd, afhankelijk van het aantal spelers. Daarna worden er door één speler zes willekeurige kaarten getrokken, waarna de andere spelers dezelfde kaarten nemen. Als laatste stap bij de voorbereiding krijgt iedereen een aantal dubloenen afhankelijk van de reputatie. Hoe hoger de reputatie van een speler is, hoe minder munten die krijgt. Gelukkig kun je tijdens het spel zelf wat invloed uitoefenen om de reputatie te manipuleren.

Libertalia 2.jpg


Schatkist vullen!

Na de voorbereiding is het tijd voor het echte werk. Je wil met je crew namelijk thuiskomen met een goed gevulde schatkist. Daarvoor moet je elke dag één crewlid inzetten. Die selecteer je uit je hand, leg je afgedekt voor je neer en draai je pas om eens elke speler een crewlid heeft gekozen. Die bemanningsleden zijn genummerd van een tot veertig en worden op het eiland in volgorde gelegd, met links het laagste getal. Is er een gelijkspel, dan wordt er gekeken naar de reputatie. Eens dat gebeurd is, is het tijd om echt in actie te schieten. Tijdens de daglichtfase worden de kaarten van links naar rechts geactiveerd, al komen enkel de personages met dageigenschappen aan bod. Eens de avondschemer valt, is het tijd om de buit te verdelen. Nu mag de speler van het uiterst rechtse crewlid een buitfiche nemen, eventueel zijn avondschemereigenschap uitvoeren en zijn crewlid op zijn schip plaatsen. Nadien is het de beurt aan het volgende crewlid om dezelfde stappen te overlopen. Tijdens de nacht worden de nachteigenschappen geactiveerd van de bemanningsleden op het schip.

Het is voornamelijk in voorgaande alinea dat alle interactie met andere spelers plaatsvindt. Je crewleden hebben in enkele gevallen namelijk invloed op elkaar. Zo krijgt de bedelaar twee dubloenen van het meest rechtse karakter op het eiland, zorgt de bruut ervoor dat het meest rechtse karakter op het eiland wordt afgelegd (kan ook hijzelf zijn) en schiet de schutter een crewlid op een schip naar keuze neer. Deze zaken zorgen ervoor dat niet altijd alles volgens plan verloopt. Er zijn echter nog andere kaarten die voor leuke effecten zorgen. De chirurg wekt iemand weer tot leven en de kok zorgt ervoor dat je tijdens de avondschemer direct twee buitfiches mag pakken. Dit laatste zorgt er dus wel voor dat er spelers zonder buitfiche achterblijven. Net die fiches zijn belangrijk, want die leveren in veel gevallen dubloenen op die je aan het einde van een reis in je schatkist moet deponeren. Wie op het einde van het spel de best gevulde schatkist heeft, mag zich uitroepen als echte piraat.

Libertalia 3.jpg


Kun je tegen een stootje?

Libertalia: De Winden van Galecrest is een spel waarbij de zogenaamde take that-elementen wel degelijk aanwezig zijn. Je moet er dus tegen kunnen dat niet alles naar wens verloopt, dat je personages verliest en dat je tegengewerkt zult worden door andere spelers. Een van de fijne elementen aan dit spel is dat elke speler altijd dezelfde kaarten trekt, dus je min of meer kunt inschatten wat anderen eventueel nog kunnen spelen. Personages als de chirurg of de dodenbezweerder zorgen er wel voor dat afgelegde personages weer in het spel komen. Een minder punt aan Libertalia is dat je héél afhankelijk bent van de getrokken kaarten. Soms begin je met een teleurstellende hand met kaarten waarin weinig wisselwerking mogelijk is, al worden de mogelijkheden in de tweede en derde reis natuurlijk groter.

Wordt de slimste piraat ook de rijkste?


Deze nieuwe versie is ook bijzonder toegankelijk. De spelregels zijn op een minuutje of tien uitgelegd, er is niks voor interpretatie vatbaar en afhankelijk van het aantal spelers ben je zo'n drie kwartier tot anderhalf uurtje zoet. Daarnaast mag je je, zoals gewoonlijk bij producties die afkomstig zijn van Stonemaier Games, verwachten aan kwalitatief speelmateriaal. Zelfs de spelregelboekjes zijn van fantastische kwaliteit. Ook aan degenen die graag alleen spelen werd er gedacht, want de solomodus bevat speciale regels om de Automa en Kruimeldief (twee virtuele spelers) toe te voegen. Succes gegarandeerd!

Conclusie

Ik ben fan van Libertalia: Winden van Galecrest. Zonder enige voorkennis van het origineel begon ik aan dit 'avontuur' en ik ben aangenaam verrast. Het spel speelt volledig anders met de verschillende spelersaantallen en er is bijzonder veel interactie. Je moet wel tegen wat take that kunnen. Verwacht je verder aan een bijzonder kleurrijke ervaring, veertig toffe personages en kwalitatief speelmateriaal. Deze nieuwe Libertalia zal hier nog regelmatig gespeeld worden!

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Kwaliteit van alle onderdelen
  • Mooie artwork
  • Speelt anders met alle spelersaantallen
  • Tot het einde spannend
  • Veel interactie met anderen

Con

  • Misschien wat te kleurrijk
  • Kaarten werken niet altijd goed samen
8.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games
  2. Stonemaier Games

Designer

Paolo Mori

Aantal spelers

1-6

Tijdsduur

45-60 minuten
 
Terug
Bovenaan