Bordspelreview: In een Handomdraai

Mijn twee kinderen van acht en negen zijn net als hun papa nogal into bordspellen. Het leukste is dat ze door hun leeftijd steeds serieuzere spellen snappen en willen spelen, al staan ze ook nog altijd te popelen om het klein kind in hen te laten losgaan. Megableu heeft enkele spellen in hun gamma voor die leeftijd, waaronder In een Handomdraai. Zij stuurden ons een exemplaar op en in ruil volgt deze review. Daar draai ik mijn hand niet voor om (snapt'em?).

Het gamma van Megableu bestaat eigenlijk exclusief uit spellen gericht op kinderen. Zo ging ik al aan de slag met Geestenvlucht en nam collega Sir. K de spellen voor een nog jonger publiek voor zijn rekening. In een Handomdraai focust op kinderen vanaf zeven jaar. De reden hiervoor moeten we niet ver zoeken, want het spel bevat vele tientallen kaarten waarop tekst staat. Het is dan ook fijn voor de kinderen als ze zelf dingen kunnen aflezen. Naast de kaarten zit er ook nog een grote groen hand in de doos en uiteraard een beknopte handleiding. Wat niet bijgeleverd wordt, zijn drie AA-batterijen.

Hand 2.jpg


Wijzende vinger

Een lange review zal dit niet worden, want uiteindelijk heeft In een Handomdraai, al uitgebracht in 2006 trouwens, weinig om het lijf. Het is zowat een kinderversie van Doen, durven of waarheid. In plaats van elk om toer aan de beurt te komen, beslist de mechanische hand wiens toer het is. Je plaatst dit hand namelijk in het midden van alle deelnemers. Door een druk op de knop begint het groene hand enkele seconden lang rond te draaien, waarna het uiteindelijk stopt en de wijsvinger een van de deelnemers aanduidt. Die speler kiest 'waarheid' of 'durven' en een andere speler leest de vraag of opdracht voor die gerelateerd is aan de wens van de aangewezene.

In een Handomdraai is een fancy versie van Waarheid, doen of durven.


Antwoordt deze speler eerlijk op de vraag of voert die de durf-opdracht correct uit, dan verdient hij of zij dit kaartje. Uiteindelijk zal de eerste met zes kaartjes In een Handomdraai winnen. Wenst de speler echter niet te antwoorden op de vraag of wordt de durf-opdracht niet correct uitgevoerd, dan wordt de doe-opdracht op het kaartje voorgelezen. Wordt dit correct uitgevoerd, dan is de beurt voorbij zonder deze kaart te verdienen. Wordt ook deze opdracht niet goed uitgevoerd, dan moet de speler een eerder verdiende kaart terug afgeven.

Hand 3.jpg


Joker

Elke speler ontvangt ook een jokerkaart. Deze kan ingezet worden om de durf-opdracht of het beantwoorden op de waarheid-vraag niet uit te voeren. De speler verliest dan geen opdrachtkaart, maar moet zijn joker afgeven. Daarna wordt er een andere speler gekozen die de opdracht moet uitvoeren. Gebeurt dat correct, dan krijgt deze nieuwe speler direct twee punten. Dit laatste element zijn we in onze spelletjes nooit tegengekomen. Uiteraard zijn alle opdrachten en vragen op kindermaat en nooit hadden we (mijn vriendin, ik en de twee kinderen) het gevoel of zelfs enige twijfel dat we iets niet wilden doen.

Al bij al is In een Handomdraai een duurdere versie van Waarheid, doen of durven. Eentje met een fancy hand die elke keer opnieuw een speler aanwijst, waardoor alles erg willekeurig is. Daardoor kan het ook zijn dat spelers lange tijd niet aan bod komen, omdat de vinger hen niet aanwijst. Dat werd hier thuis als oneerlijk ervaren, waardoor In een Handomdraai vermoedelijk niet veel meer bovengehaald zal worden.

Conclusie

In een Handomdraai is een fancy versie van Waarheid, doen of durven die mijn kinderen wat als oneerlijk ervaren. Het kan namelijk even duren vooraleer een speler aan de beurt komt, waardoor de kans een stuk kleiner is dat die speler als eerste de zes benodigde kaarten verzamelt. Het is wel leuk voor even, maar veel zal In een Handomdraai niet meer op tafel komen.

Pro

  • Knap stukje technologie voor weinig geld
  • Je kunt de waarheid ontfutselen bij je kinderen

Con

  • Heeft niks om het lijf
  • Kan lang duren eer je aan de beurt bent
6

Over

Uitgever

  1. Megableu

Designer

Paul Lamond

Aantal spelers

2-10

Tijdsduur

40 minuten
 
Terug
Bovenaan