Bordspelreview: Horrified

De vogeltjes fluiten en in een erg aangename lentezon zit ik een review te schrijven voor Horrified. Een erg schril contrast, want Horrified is, zoals de naam en de afbeelding op de doos doen vermoeden, iets dat tijdens Halloween wel eens op veel bordspeltafels zou kunnen verschijnen. In dit coöperatief griezelspel neem je het op tegen monsters uit klassieke horrorverhalen. Wil je weten of designstudio Prospero Hall erin geslaagd is om Frankenstein en The Mummy te transformeren tot waardige tegenstanders? Lees dan even mee.

Horrified is een spel uitgebracht door Ravensburger voor één tot vijf spelers. Jullie werken samen om een dorp dat geteisterd wordt door monsters terug veilig te maken. De moeilijkheid bepaal je volledig zelf door te kiezen tegen hoeveel monsters je het wil opnemen. Het spel is perfect op te zetten en te spelen in een uur, wat het al meteen toegankelijker maakt dan vele andere horrorspellen.

horrified 1.jpg


Aangename kennismaking met klassieke monsters

Bij het openen van de doos vallen de miniatuurtjes van de monsters meteen op. Deze zijn van prima kwaliteit en gemakkelijk te onderscheiden. Ik kon Dracula, The Wolf Man, The Mummy, The Invisible Man en Frankenstein en zijn bruid herkennen. Enkel Creature from the Black Lagoon kende ik niet echt. Bij het opzetten van het spel deel je willekeurig aan elke speler een heldenkaart uit. Elke held heeft naast de standaardacties ook een unieke actie tot zijn beschikking. Doordat de combinatie van helden elke keer anders zal zijn, moet je je strategie wat afstemmen op die unieke acties. De ene held kan zich verplaatsen naar elke plek waar een monster staat, de andere held kan items oprapen vanop afstand. De meeste variatie is er natuurlijk wel dankzij de verschillende monsters. Voor het eerste spel wordt in de handleiding aangeraden om het op te nemen tegen Creature from the Black Lagoon en Dracula. Eens je het spel onder de knie hebt, ben je volledig vrij om te kiezen tegen wie je vecht, en hoeveel monsters het dorp onveilig maken. Voor een gemakkelijk spel kies je twee monsters en voor de grootste uitdaging vier.

Dit heeft alles in huis om een nieuwe Ravensburger-klassieker te worden.


Wat me tijdens het spel al vrij snel opviel, is dat Horrified verrassende gelijkenissen vertoont met Pandemic. De thema’s kunnen nauwelijks verder uiteen liggen, maar de structuur van het spel en de beurten, het gevaar dat constant om de hoek schuilt en de manier waarop je moet samenwerken zijn wel gelijkend. De beurt van een speler bestaat uit een aantal acties, bepaald door de heldenkaart die je in bezit hebt. Zo kun je je verplaatsen doorheen het dorp, je ontfermen over hulpeloze dorpelingen, voorwerpen verzamelen of iets doen dat een monster verzwakt. Nadat een speler zijn acties heeft afgerond, volgt de monsterfase. Er wordt dan een kaart getrokken en hierop staat hoeveel nieuwe items in het spel komen, of er nieuwe dorpelingen tevoorschijn komen, of een monster een unieke actie uitvoert, en welke monsters hun standaard acties zullen uitvoeren. In deze fase zullen monsters proberen om helden of dorpelingen uit te schakelen. Als hen dat lukt, wordt de zogenaamde terror marker één veldje vooruit geplaatst. Als deze fiche het zevende veld bereikt, of als de stapel monsterkaarten op is, is het dorp bezweken onder de terreur van de monsters en verlies je het spel. Je wint het spel als alle aanwezige monsters zijn uitgeschakeld.

horrified 2.jpg


Het dorp weer veilig maken

Monsters verslaan gebeurt steeds in twee fases. Eerst moet je specifieke acties uitvoeren om een monster te verzwakken of zijn schuilplaats te vinden en vervolgens moet je bijvoorbeeld met een welgemikte mep de genadeslag uitdelen. Er zit fijne variatie in de taken die je moet uitvoeren vooraleer je de monsters kunt afmaken. Als je tegen Dracula speelt, moet je op vier locaties de doodskisten waarin hij slaapt kapotslaan vooraleer je hem kunt overwinnen. Om The Wolf Man te verslaan, moet je eerst een geneesmiddel tegen lycantropie ontdekken en hem dat dan toedienen. Mijn favoriete tegenstander was The Mummy. Je moet zijn vloek doorbreken door met genummerde scarabeeën een puzzel op te lossen. Als je tegen Frankenstein speelt, speel je automatisch ook tegen zijn bruid, want zij zijn erop gebrand om elkaar terug te vinden. Jij moet ervoor zorgen dat je ze allebei eerst menselijk kunt maken en dan pas mag de ontmoeting plaatsvinden.

Monsters zullen je constant op de hielen zitten en de helden of dorpelingen proberen afmaken. In het geval van de helden betekent dat gelukkig dat je de volgende beurt gewoon terug mag hernemen vanuit het hospitaal. Je kunt je verweren met voorwerpen die je in het dorp vindt. Als je aangevallen wordt door een monster, worden er dobbelstenen gerold. Per rake klap die je incasseert, moet je een voorwerp afgeven. Heb je geen voorwerpen meer over, dan verlies je het gevecht. Dorpelingen kunnen zich op geen enkele manier verweren. De enige manier om ze in leven te houden, is door ze zelf te beschermen. Als een dorpeling zich in hetzelfde vak bevindt als een held, kun je ze als deel van de beweeg-actie meenemen doorheen het dorp. Elke dorpeling heeft een bestemming. Als je hem of haar naar die locatie brengt, levert je dat een kaart op met een eenmalig sterk voordeel en is de dorpeling definitief veilig. Als een monster gaat aanvallen, zal hij zich pas op dorpelingen richten als er geen held binnen bereik staat. Deze opzet zorgt ervoor dat je absolute prioriteit moet geven aan het beschermen van dorpelingen en het verzamelen van voorwerpen. Pas als de situatie onder controle is, is het verstandig om taken uit te voeren die het monster verzwakken.

horrified 3.jpg


Ik merkte Horrified al op op Spellenspektakel in november vorig jaar. Ik was teleurgesteld dat ik het toen niet heb kunnen uitproberen, want het sprak me wel aan. Erg fijn dat ik nu de kans kreeg om dit spel te reviewen. Iedereen waarmee ik dit speelde, was erg positief. Je bent constant aan het samenwerken en samen aan het nadenken over de slimste manier om te overleven en de monsters te verslaan, leuk voor het groepsgevoel. De meeste monsters zijn leuk om tegen te spelen, al vond ik de combinatie van The Wolf Man en The Invisible Man iets minder geslaagd, omdat de taken die je uitvoert om ze te verzwakken redelijk gelijkaardig zijn. Gelukkig zit er verder veel variatie in die taken. Het verslaan van een monster in de tweede fase is helaas niet erg spectaculair. Gewoonlijk komt het neer op het juiste aantal voorwerpen van de juiste kleur verzamelen en op hetzelfde vakje als een monster te gaan staan, vervolgens verklaar je het monster uitgeschakeld. Zoiets zie je dus vaak al van ver aankomen, vooral als er nog maar één monster overblijft. Toch is dit slechts een klein puntje van kritiek in een spel dat verder heel erg leuk is en tot nu toe nog geen seconde verveelde. De enige manier die ik kan bedenken om nog meer variatie te voorzien, is een tweezijdig speelbord. Maar de verscheidenheid van helden en monsters maakt erg veel goed. Ik weet alvast wat er volgende Halloween op tafel komt!

Conclusie

Horrified moet voor mij niet onderdoen voor een coöperatieve klassieker als Pandemic. Het horrorgehalte is erg laagdrempelig, wat de adviesleeftijd van tien jaar op de doos verklaart. Er komt geen echte gruwel bij kijken maar de sfeer die de monsters met zich meebrengen is wel erg aanwezig. De unieke eigenschappen van helden en de manieren waarop je monsters moet verslaan, zorgen ervoor dat Horrified een lange levensduur beschoren is. De moeilijkheidsgraad is dan nog eens vrij te kiezen ook, door het op te nemen tegen twee, drie of vier monsters tegelijk. Horrified is een geweldig spel met mooi artwork, prima componenten en heel eenvoudige en duidelijke spelregels. Dit heeft alles in huis om een nieuwe Ravensburger-klassieker te worden.

Pro

  • Mooi artwork
  • Veel variatie
  • Eenvoudig, maar toch strategisch
  • Co-operatieve gameplay is heel geslaagd

Con

  • Monsters afmaken anticlimax
  • Sommige helden iets minder leuk om mee te spelen
8.5

Over

Uitgever

  1. Ravensburger

Designer

Prospero Hall

Aantal spelers

1-5

Tijdsduur

60 minuten
 
Terug
Bovenaan