Bordspelreview: Orichalcum

HOT Games pakt dit najaar uit met hun nieuwste titel Orichalcum. Ik maakte voor het eerst kennis met dit nieuwe bordspel op Spel Antwerpen en keerde dankzij de uitgever huiswaarts met een exemplaar ter review. De uitleg ter plekke werd vakkundig verzorgd door iemand van HOT Games zelf, waarna enkele spelrondes volgden met mijn gezelschap. Die uitleg zorgde er ook voor dat ik thuis niet minder door de spelregels moest bladeren om het aan mijn compagnie uit te leggen. Mij bevalt het spel alleszins. Je leest in onderstaande review of ook jouw interesse mogelijks geprikkeld wordt.

Het doel van het spel is in Orichalcum bijzonder eenvoudig: sprokkel als eerste vijf punten bij elkaar en de overwinning is direct voor jou, op voorwaarde dat je alle monsters op je eiland gevangen hebt. Om dat te bereiken heb je uiteraard een aantal manieren, want naast de aan te kopen punten zelf zorgen ook tempels en de verschillende titanen ervoor dat je eventueel met de winst naar huis kunt gaan. Er gaan hier logischerwijs een aantal stappen aan vooraf en starten doen we met het opzetten van het spel. Zo krijgt elke speler een persoonlijk spelersbord met daarop een uniek eiland, krijgt iedereen ook een hopliet, een orichalcum (goud) en een metropolistegel. Je maakt voorraden van monsters, orichalcum en hoplieten en plaatst de actiekaarten zoals aangegeven in de spelregels, waarna het spel van start kan gaan. Het mag aan de woordkeuze duidelijk zijn dat Griekse mythologie de setting is.

Orichalcum 1.jpg


Hoplieten inzetten

Qua spelopzet is er dus niet veel werk en ook de uit te voeren acties zijn niet ingewikkeld. Zo moet je in je beurt verplicht eerst een actiekaart kiezen. De eerste speler heeft keuze uit vijf kaarten, waarbij de derde tot en met de vijfde kaart een extra kost in hoplieten met zich meebrengen. De volgende speler heeft de keuze uit vier kaarten en de spelers die erop volgen telkens een kaart minder. Om dit een beetje te compenseren krijgt de speler die als laatste een actiekaart mag kiezen één hopliet. Op de actiekaarten staan een aantal zaken. Zo krijg je altijd een tegel (van één, twee of drie velden) en een uit te voeren actie. Je bent verplicht eerst de tegel op je eiland te plaatsen aangrenzend aan een andere tegel, waarna je optioneel de actie mag uitvoeren. Zo kun je je mijnen laten activeren om orichalcum te ontvangen, hoplieten trainen (ontvangen) per kazerne op je eiland, tegen monsters vechten of een bouwactie uitvoeren. Let trouwens op met je spelersbord, want de terreintegels verschuiven erg gewillig.

Orichalcum is een bijzonder vlot spel.


Het activeren van mijnen of je kazernes zorgt ervoor dat je meer orichalcum of hoplieten in je voorraad krijgt. Dit zijn belangrijke resources, aangezien je hoplieten kunt gebruiken om duurdere actiekaarten te kopen. Met orichalcum kun je dan weer een punt kopen. Daarnaast kunnen beide zaken ook gebruikt worden om één extra actie uit te voeren, waarvoor je dan twee orichalcum of twee hoplieten dient te betalen om bijvoorbeeld een bouwactie uit te voeren of je mijnen te laten produceren. Het correct inzetten van je resources is dus een belangrijk gegeven in dit spel. Zit je zonder hoplieten of orichalcum, dan worden je keuzes namelijk beperkt. Het aantal hoplieten bepaalt trouwens ook wie de volgende startspeler wordt, want voor een nieuwe ronde begint, wordt er gekeken naar wie de meeste hoplieten in de voorraad heeft. Deze speler mag deze nieuwe ronde starten.

Orichalcum 2.jpg


Klopterop

Op sommige van de terreintegels staan monsters. Deze neem je samen met de tegel en plaats je op je eiland. Je bent niet verplicht om tegen monsters te vechten, maar je mag er niet naast bouwen. En zoals reeds gezegd kun je met monsters op je eiland de overwinning niet binnenhalen. Af en toe een paar rake klappen uitdelen moet dus een onderdeel worden van je strategie. Of je moet je beperken tot tegels die geen monsters bevatten. Ook het vechten houdt op zich niet zoveel in. Elk soort monster heeft een sterkte en jij gaat hen te lijf met dobbelstenen. Standaard krijg je er één, maar per hopliet die je opoffert krijg je nog een extra dobbelsteen. Weet je het monster te verslaan, dan krijg je de bonus en gaat het monster naar je voorraad. Twee stuks kun je gebruiken om een extra actie te activeren, zoals dat ook met orichalcum en hoplieten het geval is. Is het monster te sterk, dan gebeurt er op zich niks. Volgende beurt mag je eventueel nog eens proberen. Ingezette hoplieten blijven trouwens staan tot het monster verslagen is. 't Zijn echte volhouders dus.

Ook de bouwactie is een niet te onderschatten actie, want deze kan je geleidelijk aan naar de overwinning helpen. Een gebouwfiche levert je permanente voordelen op, waardoor je met de kapel bijvoorbeeld twee titanen kunt ontvangen in plaats van maar eentje. Ook mijnen of extra kazernes kun je bouwen, wat dan weer zorgt voor een boost als je de mijnen of kazernes activeert. Een tempel levert je dan weer een punt op en krijg je als je vier verschillende lege terreinvelden hebt waarop de tempel past (want dit is een gebouw van twee bij twee velden). Daarnaast kun je vijf orichalcum inruilen voor een gouden medaillon. Ook dit is één punt waard, net als de titanen die je af en toe een bezoekje zullen brengen.



Strijd der titanen

Een laatste belangrijk element zijn deze titanen. Deze vier individuen met goddelijke krachten komen automatisch naar je eiland als je een gebied vormt of uitbreidt dat uit minimaal drie gelijke gebiedstegels bestaat. Krijg je dit voor elkaar, dan komt de bijhorende titaan je vergezellen. Je plaatst deze dan in een van de uitsparingen voor punten bovenaan je spelersbord. Daarnaast mag je, zolang de titaan op je eiland vertoeft, zijn goddelijke kracht gebruiken. Zo is er een titaan die je automatisch monsters laat verslaan en eentje die je een extra bouwactie geeft, wat kan zorgen voor een serieuze boost in je acties. Let wel op: de titanen zijn wispelturig en verhuizen onmiddellijk naar iemand die opnieuw een gebied maakt van drie of meer tegels van dezelfde soort. Het gaat dus niet om wie de grootste gebieden maakt, wat toch zorgt voor een speciale twist.

De titanen zijn een van de belangrijkere elementen in Orichalcum.


Orichalcum is een ontzettend vlot spel met amper downtime. De acties zijn namelijk erg kort: kies een actiekaart, plaats de tegel en voeg optioneel de bijhorende actie uit. Dit kun je eventueel nog aanvullen met één extra te kopen actie, waarna de beurt aan de volgende speler is. Hoewel vijf punten verzamelen erg weinig lijkt, ben je er toch even mee bezig. Je kunt Orichalcum namelijk een beetje als een engine builder zien. Je start met maar één mijn en één kazerne en daar ben je weinig mee. Het is pas eens het verzamelen van resources op gang komt, dat je je helemaal kunt laten gaan. En dan kan het snel gaan. Hoewel iedereen op zijn eigen spelersbord bezig is, moet je toch ook rekening houden met elkaar. Degene die de meeste hoplieten aan het begin van een ronde heeft, wordt namelijk de nieuwe startspeler. Daarnaast wil je ook zorgen dat je titaan bij jou blijft, want die is namelijk een punt waard. En Orichalcum? Die is er acht waard!

Conclusie

Orichalcum speelt verrassend vlot. Op een uurtje ben je er met z'n vieren door. Je krijgt hiervoor erg snelle beurten in ruil, waarbij je acties beperkt zijn tot vier keuzes. Je moet er wel voor zorgen dat je de juiste keuzes maakt. Zo is het belangrijk de juiste terreintegels te kiezen, maar ook met de bijbehorende actie rekening te houden. Zorg voor voldoende resources om acties of punten te kopen, zorg voor een aantrekkelijk eiland waardoor je tempels kunt bouwen of titanen kunt aantrekken en wees vooral je tegenstanders te slim af. Want er kan maar één iemand als eerste de vijf punten binnenhalen.

Pro

  • Snelle beurten
  • Amper downtime
  • Mooie componenten en artwork
  • Je kunt meestal het beste uit je beurt halen

Con

  • Tegels verschuiven makkelijk
  • Kan plots gedaan zijn
8

Over

Uitgever

  1. HOT Games

Designer

Bruno Cathala, Johannes Goupy

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

45-60 minuten
 
Terug
Bovenaan