Bordspelreview: Geestenvlucht

De paasvakantie is ondertussen alweer even gepasseerd, maar dat wil niet zeggen dat ouders hun kinderen niet meer moeten bezighouden. Mijn twee koters hebben speelgoed met hopen, maar toch slagen ze er regelmatig in om zich te vervelen. Gelukkig konden we rekenen op bordspeluitgever Megableu die mij enkele spellen uit hun uitgebreide portfolio opstuurde om de kinderen te vermaken. Starten doe ik met het spel Geestenvlucht.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, hoewel ik graag wel eens een steviger bordspel speel, ook graag eens tijd maak voor wat simpele dingen zoals Stef Stuntpiloot (of zoals mijn Duitse versie Looping Louie). Niet enkel de kinderen kunnen zich er ontzettend goed mee amuseren, het is ook altijd dolle pret als ik het eens bovenhaal als er enkel volwassenen aan tafel zitten. Elkaars kippen naar de filistijnen vliegen is plezant en meestal is zo'n half uurtje Stef Stuntpiloot spelen dolle pret. Ook Megableu heeft zo'n soort spel in z'n assortiment zitten: Geestenvlucht .

Geestenvlucht 1.jpg


Ontsnappende geesten

In Geestenvlucht heeft elke speler drie spookjes in een gekozen kleur. De speler die erin slaagt om als eerste alle drie zijn spoken te doen ontsnappen, wint het spel. Daarvoor heeft, net als in Stef Stuntpiloot, iedereen een eigen katapult. Van hierop kunnen de spoken worden afgevuurd richting het midden van het gemeenschappelijke platform. Daar bevindt zich namelijk een drone. Eens een geest op die drone terechtkomt, telt een inwendige timer af om na drie seconden de vlucht te nemen. Het is mogelijk om binnen drie seconden de geest van een tegenstander uit de drone te werpen, al kan hetzelfde natuurlijk gebeuren met jouw spookje. Eens de drone vertrokken is, wordt duidelijk welke speler een stap dichterbij bij de overwinning is.

Geestenvlucht is een vlot spel dat voor wat spanning kan zorgen.


In sommige gevallen is het zelfs mogelijk dat twee of drie spookjes tegelijkertijd de vlucht nemen, maar dat is eerder een uitzondering. Onderaan de geesten is namelijk een magneet bevestigd waardoor zo'n figuurtje magnetisch aangetrokken wordt door de drone en dus 'vast' staat. Hoe meer spookjes in de drone zitten, hoe meer moeite het toestel heeft om omhoog te vliegen. Maar het is dus eigenlijk zaak om, als je verlichting boven de tafel hebt hangen, het spel op de grond te spelen. Met één spookje vliegt de drone gemakkelijk anderhalve meter de lucht in, waardoor die wel eens kennis wil maken met de verlichting.

Geestenvlucht 2.jpg


Vliegende drone

Het spreekt voor zich dat je best wat ruimte vrijmaakt als je Geestenvlucht wil spelen, al was dit tijdens onze speelsessies eigenlijk geen probleem. Het is namelijk mogelijk om de drone in z'n vlucht vast te grijpen, waardoor die niet tegen objecten kan vliegen. Mocht het toch eens misgaan, dan zijn er enkele vervangonderdelen te vinden. Daarnaast heeft het spel ook vier AAA-batterijen nodig, dewelke niet zijn inbegrepen. De drone zelf werkt met een inwendige batterij en een korte oplaadkabel wordt meegeleverd. Eens volledig opgeladen, brandt het lampje groen en weet je dat de drone klaar is voor de strijd.

De kinderen zijn alleszins fan van Geestenvlucht. Het is snel uitgehaald, uitleg is niet nodig en je kan er direct aan beginnen. En hoewel ik hier oplaadbare batterijen met hopen heb, moet je wel zien dat de drone is opgeladen, anders kun je niet aan het spel beginnen. Het is trouwens ook een zenuwslopend spel, want ook al bevindt je spookje zich in de drone, je bent nooit zeker tot de drone zelf vertrokken is. Op enkele minuutjes is Geestenvlucht gespeeld, dus het zorgt er, net als Stef Stuntpiloot, voor dat je het spel enkele keren na elkaar speelt.

Conclusie

Geestenvlucht is een snel en tof spelletje dat ideaal is om eens tussendoor te spelen. Je klikt de onderdelen in enkele seconden in elkaar, zet de schakelaar aan en de fun kan beginnen. Katapulteer je geesten naar de drone en hopelijk neemt die drone hem mee de lucht in, zodat die ontsnapt. Ben je als eerste je drie spoken kwijt, dan mag je jezelf tot overwinnaar uitroepen. Best speel je Geestenvlucht op de grond, wil je niet dat de drone je verlichting beschadigt.

Pro

  • Erg snel gespeeld
  • Goedkoop
  • Toch wel spannend

Con

  • Drone niet vergeten opladen
7

Over

Uitgever

  1. Megableu

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

15 minuten
 
Terug
Bovenaan