Bordspelreview: Beverbende

Als fervent bordspeler ligt mijn smaak erg ruim. Ik kan zowel genieten van een zwaardere game (als het maar niet té is) als wat lichtere spelletjes die op een kwartiertje gespeeld zijn. Of het nu met of zonder bord is, met of zonder dobbelstenen of met of zonder kaarten: als er maar gestreden kan worden om de winst. Ook in Beverbende is dit het geval. Het spelletje bestaat enkel uit kaarten, maar is daarom niet minder plezant.

Hoewel de zomervakantie er bijna opzit, zijn er nog een kleine twee weken te gaan. Ik ga helaas niet meer op reis, maar er zijn veel mensen die dat wel nog doen. In sommige families gaan er dan steevast gezelschapsspellen mee. Hoe kleiner die zijn, hoe eenvoudiger om mee te nemen natuurlijk. Op dat vlak is het heel gemakkelijk om het kaartspel Beverbende mee te nemen. Is het echter de plaats in je bagage waard? Je leest het in deze review.

Beverbende 2.jpg


Zo weinig mogelijk punten

Beverbende bestaat al lang, al sinds 1995 volgens de website BoardGameGeek. Hoewel ik het reviewexemplaar van de Nederlandse bordspellenuitgever 999 Games kreeg, was het Amerikaanse Gamewright destijds de originele uitgever. De game zelf kreeg toen de naam Rat-a-Tat Cat, maar wij doen het in de Nederlandstalige uitgave dus met de naam Beverbende. Behalve de artwork en de naam zijn er geen verschillen tussen beide spellen. Houdt het spel na meer dan 25 jaar nog steeds stand? Wel, ik kan eigenlijk nu al verklappen dat dit inderdaad het geval is. De game is op vijf minuten te leren en speel je op zo'n kwartier tot twintig minuten, afhankelijk van het aantal spelers die deelnemen. Je speelt namelijk zoveel ronden als er deelnemers zijn, waarna de eindscore gekend is.

Je schudt de stapel kaarten en deelt aan iedereen vier kaarten uit. De spelers leggen hun vier kaarten naast elkaar en gedekt voor zich neer. Elke speler mag dan hun twee buitenste kaarten bekijken. Hierbij is het belangrijk dat je onthoudt wat er op die kaarten staat, want als je dit vergeet kan dit je duur komen te staan. Op alle kaarten, met uitzondering van de speciale actiekaarten, staat een cijfer dat varieert van nul tot en met negen. In Beverbende is het de bedoeling om zo weinig mogelijk punten te hebben en daar zijn enkele manieren voor (die ik later uitleg). Tijdens je beurt trek je altijd een kaart. Ofwel van de gedekte trekstapel, ofwel van de open aflegstapel. Trek je de open kaart, dan moet je die ruilen met een van je vier kaarten. De andere spelers weten dan wel welke waarde die kaart heeft.

Trek je van de gedekte trekstapel, dan heb je twee mogelijkheden. Indien de kaart je niet aanstaat omdat de waarde bijvoorbeeld te hoog is, dan leg je die af op de aflegstapel en is je beurt voorbij. Trek je een kaart waarvan je vindt dat die laag genoeg is, dan mag je die ruilen met een van je vier kaarten. Of je hierbij een van de twee kaarten ruilt die je kent (de buitenste die je aan het begin van het spel hebt gezien) of een van de twee andere kaarten, maakt niet uit. Er zijn ook drie actiekaarten. Trek je daar een van, dan mag je die actie optioneel uitvoeren. Zo is er een spiekkaart waarbij je een van je eigen kaarten kunt bekijken. Er is ook een ruilkaart waarmee je een kaart van jezelf kunt ruilen met de kaart van een ander. Ideaal om hoge punten door te geven. De laatste actiekaart stelt je in staat om twee kaarten van de trekstapel te nemen.

Beverbende 1.jpg


Winnen maar! Of toch niet?

Ben je overtuigd dat je deze ronde gaat winnen? Dan roep je "laatste ronde!". Hierna krijgen de overige spelers nog één beurt, waarna de puntentelling start. De cijferwaardes tel je gewoon op. Voor de actiekaarten die je nog hebt liggen, trek je van de gedekte trekstapel tot je een cijferkaart trekt. Het is dus zaak die actiekaarten zo snel als mogelijk uit je vier kaarten weg te werken. Het leuke hieraan is dat je nooit weet wanneer een ronde precies eindigt. Zo kan het zijn dat een speler zijn buitenste startkaarten uit nullen of eentjes bestaan, waarna hij bij zijn eerste beurt een één trekt. De kans is dan groot dat hij reeds "laatste ronde" roept omdat de voorlopige waarde van zijn gekende kaarten erg laag is. Is die ene onbekende kaart dan een negen, dan kan dat je wel eens duur komen te staan.

Beverbende is een ideaal tussendoortje.


Er schuilt zowel wat tactiek als geluk in Beverbende. Je kan namelijk bluffen met je net getrokken kaart om de anderen op een dwaalspoor te brengen, al is er uiteraard ook heel wat geluk mee gemoeid. Trek je aan het begin twee negens (die zitten er het meest in) en start iemand direct de laatste ronde, dan mag je zeker zijn dat je die ronde de overwinning niet binnenhaalt. Laat je dat niet afschrikken, want alles kan gedurende de overige ronden nog veranderen. Je speelt namelijk evenveel beurten als er spelers zijn (met twee spelers speel je wel vier ronden) waarbij iedereen eens startspeler is. Een hoge geluksfactor beschouw ik wel steeds als een minpunt, al kan het bij een spel dat op een kwartier te spelen valt uiteraard minder kwaad dan bij een spel dat zo'n twee uur in beslag neemt. Beverbende zal hier alvast vaak op tafel komen.

Conclusie

Beverbende is een tof tussendoortje dat heel eenvoudig uit te leggen is en dat erg snel gespeeld is. Soms wel wat té snel, aangezien de spelers zelf in de hand hebben wanneer een ronde is afgelopen. Verwacht je aan veel interactie met andere spelers, geniet van wat gebluf en hoop dat je niet teveel kaarten toegespeeld krijgt met te hoge waarden. Er worden zoveel ronden gespeeld als er spelers zijn en wie dan de minste punten bijeen weet te rapen, mag zichzelf tot winnaar uitroepen.

Pro

  • Heel snel uit te leggen
  • Neemt niet veel tijd in beslag
  • Veel interactie

Con

  • Veel geluk mee gemoeid
  • Kan wel héél snel gedaan zijn
7

Over

Uitgever

  1. 999 Games
 
het snel gedaan zijn vind ik niet echt een minpunt. Is het snel gedaan dan start je toch gewoon een nieuw spelletje?
 
Redactie
het snel gedaan zijn vind ik niet echt een minpunt. Is het snel gedaan dan start je toch gewoon een nieuw spelletje?
Ja tuurlijk, maar heb het vooral op 1 ronde en niet over 1 volledig spel.
Als de buitenste kaarten van iemand 0 en 1 zijn (ik heb dat gehad), dan is de kans al groot dat iedereen in die ronde maar 1 beurt heeft. En da's net een beetje teveel van het goede.
 
Ja tuurlijk, maar heb het vooral op 1 ronde en niet over 1 volledig spel.
Als de buitenste kaarten van iemand 0 en 1 zijn (ik heb dat gehad), dan is de kans al groot dat iedereen in die ronde maar 1 beurt heeft. En da's net een beetje teveel van het goede.
Eerder te weinig van het goede dan? :unsure:
 
Ja tuurlijk, maar heb het vooral op 1 ronde en niet over 1 volledig spel.
Als de buitenste kaarten van iemand 0 en 1 zijn (ik heb dat gehad), dan is de kans al groot dat iedereen in die ronde maar 1 beurt heeft. En da's net een beetje teveel van het goede.
Volgens mij staat in de regels dat iedereen minstens 1x aan de beurt moet geweest zijn alvorens je kan afkloppen voor de laatste beurt deze ronde. Dus, enkel de laatste speler die aan de beurt komt tijdens een ronde, kan na zijn eerste beurt afkloppen. Alle andere spelers hebben dus automatisch minstens 2 beurten gehad in de ronde.

Wij spelen het althans zo. 😅
 
Redactie
Volgens mij staat in de regels dat iedereen minstens 1x aan de beurt moet geweest zijn alvorens je kan afkloppen voor de laatste beurt deze ronde. Dus, enkel de laatste speler die aan de beurt komt tijdens een ronde, kan na zijn eerste beurt afkloppen. Alle andere spelers hebben dus automatisch minstens 2 beurten gehad in de ronde.

Wij spelen het althans zo. 😅
Oei, moet ik nog eens bekijken dan. Voor hetzelfde geld werd het hier verkeerd gespeeld.
 
Oei, moet ik nog eens bekijken dan. Voor hetzelfde geld werd het hier verkeerd gespeeld.
Staat effectief in de regels - gisteravond gespeeld, speciaal nog even gekeken. Als opmerking na de regels die het aankondigen van de laatste ronde uitleggen: elke speler moet minstens 1 beurt gehad hebben.
 
Terug
Bovenaan