Blablacar (carpool community)

Michel Drets

Well-known member
Mensen hier die het gebruiken?

Ben vorige week naar Oostenrijk gereden en heb in totaal 5 personen meegenomen (3 in het heengaan en 2 in het terug komen)
Vond het wel verassend om te zien hoeveel aanvragen ik kreeg.

Er zat 1 dame in mijn auto die wel al 2 slechte ervaringen had gehad op 70+ ritten. (vrouw die bier dronk en rookte terwijl ze reed in haar te kleine wagen)


Ik was al blij dat ik niet het hele traject alleen heb moeten afleggen, ben leuke mensen tegen gekomen en op het einde staat er een beetje geld op mijn rekening.
 
Ik heb het één keer gebruikt.

Familie zat al in Ardèche en ik 'moest' vrijdagavond na het werk nog naar daar rijden.
Op Blablacar een passagier gezocht en redelijk snel een Fransman gevonden die tot in Dijon wou meerijden.

Ik pikte hem op in Gent, waar ik ook vertrok. Ik heb het eerste stuk gereden, dan hem een stuk laten rijden wanneer ik wakker was. Daarna een uurtje of 2 (denk ik?) geslapen tot in Dijon. En dan verder.

Mensen verklaarden mij gek. Maar dit leek mij toen, en nu nog steeds, een pak veiliger dan alleen doorrijden op het einde van de week na een werkdag.
 
Altijd een interessant concept gevonden, maar nog geen ervaring mee. Ik was het ook wat uit het oog verloren, mss eens terug gaan gebruiken
 
Tof concept, doet me vaag wat denken aan Couchsurfing. Ik vermoed dat ik het zelf nooit zal gebruiken, maar ik denk dat je op die manier héél wat interessante ontmoetingen kan doen. Ongetwijfeld is dat niet altijd het geval. Iemand anders laten rijden met je wagen en dan een ongeluk krijgen is niet zo eenvoudig om uit te leggen aan de verzekering, neem ik aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik denk dat ik in totaal een 10 of 15-tal ritten gedaan heb via Blablacar. Inderdaad vaak redelijk veel respons op van potentiële meerijders, al zijn ze soms te vaag of onduidelijk in hun vragen als ze willen meerijden, of sommigen denken het echt als een taxi te kunnen boeken terwijl ik ook niet al teveel omwegen wil maken als ik al een lange rit voor de boeg heb...

Dus mensen kunnen bij mij niet automatisch boeken, ik keur ze zelf goed nadat ik voldoende info heb.
Ik rij altijd zelf, ik laat hen niet aan het stuur. Moest ik alleen rijden, zou ik het ook moeten doen. Plus ik vind mezelf een veel betere chauffeur met heel wat ervaring (heb vaak studenten mee).

Over het algemeen telkens aangename mensen ontmoet. Niet dat ik gigantisch veel praat, want ik moet mij een beetje kunnen concentreren. Echt contacten opbouwen doe je wel niet (of het ligt aan mij), wat bij couchsurfing volgens mij wel vaker gebeurt. Dan is blablacar meer functioneel veronderstel ik: van punt A nr B geraken.
 
4 jaar geleden van Zuid Spanje naar Belgie gereden (over 3 dagen) en ongeveer 200 euro verdient toen via BlaBlacar. Wel verschillende keren moeten stoppen om mensen op te pikken, denk in totaal een 6 tal pick-up / drop off locaties (allemaal mooi op mijn route). Een keer 3 mensen meegehad die een feest hadden de nacht ervoor en nog serieus stonken naar zweet, was een mindere ervaring. Al bij al wel positieve ervaring als je alleen rijdt, want dan is zo een lange rit ook maar saai zonder gezelschap.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
4 jaar geleden van Zuid Spanje naar Belgie gereden (over 3 dagen) en ongeveer 200 euro verdient toen via BlaBlacar. Wel verschillende keren moeten stoppen om mensen op te pikken, denk in totaal een 6 tal pick-up / drop off locaties (allemaal mooi op mijn route). Een keer 3 mensen meegehad die een feest hadden de nacht ervoor en nog serieus stonken naar zweet, was een mindere ervaring. Al bij al wel positieve ervaring als je alleen rijdt, want dan is zo een lange rit ook maar saai zonder gezelschap.
Kan je eigenlijk mensen weigeren als die u ni aanstaan in real life? Of zijn daar kan kosten aan verbonden?
(Zowel voor bestuurder als passagier)
 
Kan je eigenlijk mensen weigeren als die u ni aanstaan in real life? Of zijn daar kan kosten aan verbonden?
(Zowel voor bestuurder als passagier)
Je bedoelt met in real life: het moment dat ze voor u klaar staan om opgepikt te worden? En dan on the spot beslissen als je ze mee wil of niet?

In principe kan het natuurlijk, je zal wss wel een erg slechte review krijgen, maar je kan gewoon je goesting doen natuurlijk.
Maar ben je zo extreem dan? Dan je mensen die een trip gepland hebben of familie willen bezoeken en klaar staan met hun rugzak of bagage, je op het moment van hun afreis gaat zeggen "pech, zoek maar ander vervoer"?

Dan kan je mss beter op voorhand wat langer met hun chatten over hun plannen vooraleer je hun boeking goedkeurt.
 
Terug
Bovenaan