Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • CD&V

    Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

    Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

    Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

    Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

    Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

    Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

    Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

    Stemmen: 13 8,4%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Buiten het feit dat onze ingesteldheid compleet anders is (zeg niet beter)., beseffen velen denk ik niet hoeveel duurder het leven voor een nederlander wel niet is, van sociale zekerheid tot imo, …
Daartegenover staat dan wel een hoger loon. De sociale zekerheid is ook niet duurder, het is een ander soort van sociale zekerheid.

Zuivere immo is duurder dat klopt. Maar heel belangrijk om weten is wel dat de kosten daarnaast wel goedkoper zijn wat de mensen dan weer veel mobieler maakt. Daarbij kunnen we discussiëren over het woonbeleid in Nederland. Maar het mag duidelijk zijn dat ze daar wel duidelijk een visie hebben. Iets wat hier dus ontbreekt. De kakafonie, koterijen en lintbebouwing maken ons wereldberoemd als miskleunen in ruimtelijke ordening.

In België krijgen we meer cadeaus dat klopt. Dat is ontegensprekelijk zo. Maar als we dan naar de cijfers kijken dan zien we dat Nederland 56% staatsschuld heeft op een BBP van 907 miljard. België heeft 102% staatsschuld op 552 miljard. In dollars hebben we dus evenveel staatsschuld, maar tegenover het BBP is dat toch een schrijnende balans.
 
Even heel concreet, hoeveel last heeft iemand nu persoonlijk van de staatsschuld?
Oprechte vraag, ik zie dat onderwerp vaak terugkomen en snap dat het als land niet per se ideaal is een grote staatsschuld te hebben - al is daar ook discussie over - maar wat merkt een Belg of een Nederlander daar nu echt van?
 
Daartegenover staat dan wel een hoger loon. De sociale zekerheid is ook niet duurder, het is een ander soort van sociale zekerheid.
Ik heb eens met een nederlander gepraat enkele jaren geleden. Blijkbaar moet men daar enkele 100den euro’s per kwartaal betalen per persoon aan sociale zekerheid. Dus als je dan een gezin bent kan dat toch al serieus oplopen.
Mss zijn ze daar dan ook meer gedekt, dat kan ik niet zeggen
 
Ik heb eens met een nederlander gepraat enkele jaren geleden. Blijkbaar moet men daar enkele 100den euro’s per kwartaal betalen per persoon aan sociale zekerheid. Dus als je dan een gezin bent kan dat toch al serieus oplopen.
Mss zijn ze daar dan ook meer gedekt, dat kan ik niet zeggen
Niet meer gedekt, integendeel.
Pakket is basisdekking + opties (waaronder tandzorg bijvoorbeeld).
Opties bepalen de prijs, samen met de hoogte van het eigen risico dat je wilt.
Minder kapitaalkrachtigen kiezen zo al snel voor een basisdekking met hoog eigen risico, wat als er iets voorvalt natuurlijk weer tot hoge kosten leidt. Mensen stellen zorg uit wanneer ze nog niet door hun eigen risicobedrag zitten omdat het toch niet terugbetaald wordt.
Zorgverzekering sluit contracten af met ziekenhuizen/zorgverleners, je kan (behoudens uitzonderingen en spoedeisende hulp) niet zomaar er vanuit gaan dat je bij elke zorgverlener gedekt bent.

Nog meer dekken dan België dekt, ik denk niet dat dat kan.
 
Niet meer gedekt, integendeel.
Pakket is basisdekking + opties (waaronder tandzorg bijvoorbeeld).
Opties bepalen de prijs, samen met de hoogte van het eigen risico dat je wilt.
Minder kapitaalkrachtigen kiezen zo al snel voor een basisdekking met hoog eigen risico, wat als er iets voorvalt natuurlijk weer tot hoge kosten leidt. Mensen stellen zorg uit wanneer ze nog niet door hun eigen risicobedrag zitten omdat het toch niet terugbetaald wordt.
Zorgverzekering sluit contracten af met ziekenhuizen/zorgverleners, je kan (behoudens uitzonderingen en spoedeisende hulp) niet zomaar er vanuit gaan dat je bij elke zorgverlener gedekt bent.

Nog meer dekken dan België dekt, ik denk niet dat dat kan.
Tel daar dan nog bij dat imo gewoon onbetaalbaar is. Niet voor niks dat men daar vaak een huis heeft op basis van erfpacht
 
Tel daar dan nog bij dat imo gewoon onbetaalbaar is. Niet voor niks dat men daar vaak een huis heeft op basis van erfpacht
Onbetaalbaar is ook allemaal zeer relatief natuurlijk.

Dan woon je wel in de rand van Rotterdam en op een worp van Den Haag.
Men kent in Nederland ook gewoon een ander systeem van lenen. Daar is het gebruikelijk om de lening niet volledig af te lossen maar een schuld op het eigendom te laten.

Ontegensprekelijk worden er in België meer cadeaus uitgedeeld. Maar de vraag is tegen welke prijs en hoe houdbaar is dit?
 
We delen eenzelfde taal en voor een stuk dezelfde media maar cultuur is véél meer dan taal en media. Nederland heeft een protestantse cultuur, wij een rooms-katholieke. Dat merk je aan de ingesteldheid, de mentaliteit, kortom aan de cultuur van de inwoners. Op dat vlak hebben we veel meer gemeen met de Walen dan met de Nederlanders, ookal delen we dan dezelfde taal. Logisch ook. We zijn oneindig veel langer een (bestuurlijke) 'eenheid' en natie dan we ooit met de Noordelijke Provincies zijn geweest.
Over welke eeuw ben je bezig? Tegenwoordig is het merendeel katholiek. En dat protestants gedeelte was altijd de noordelijke helft, gescheiden door de grote rivieren in Nederland. Het onderste deel stond er bekend om katholiek te zijn.
En daarnaast zijn ze al een pak minder gelovig dan in België.

Ik zit vaak in Nederland wegens familie en vrienden, tot nu toe eigenlijk bitter weinig zware cultuurverschillen gemerkt. De verschillen zijn niet groter dan wanneer je als Limburger in West-Vlaanderen zou gaan wonen. Dat is namelijk ook niet 100% hetzelfde.

Ik heb eens met een nederlander gepraat enkele jaren geleden. Blijkbaar moet men daar enkele 100den euro’s per kwartaal betalen per persoon aan sociale zekerheid. Dus als je dan een gezin bent kan dat toch al serieus oplopen.
Mss zijn ze daar dan ook meer gedekt, dat kan ik niet zeggen
Heb je ook diezelfde Nederlander zijn loon gevraagd? Ik merk dat ze daar toch gevoelig meer netto verdienen dan ons en dat overtreft zeker die kost die ze hebben voor de sociale zekerheid.
Ik heb daar Belgische vrienden zitten die ook nog in België gewerkt hebben en ze zeggen dat ze netto toch meer overhouden.
Je zit wel met een jaarlijkse franchise bij de sociale zekerheid, ben je af en toe ziek per jaar waardoor je nooit boven die franchise uitkomt en alles zelf moet betalen, dan kost het je wel wat. Tenzij je ergens zit met een super lage franchise.

Ik zou het ook wel tof vinden om Vlaanderen aan te laten sluiten bij Nederland. Maar ik zie ook niet in waarom Nederland dat zou willen. We zijn een ziek land momenteel.
 
Zuiver economisch leunt Nederland wel dichter aan bij het gedachtegoed van de N-VA natuurlijk. Maar om daarvoor nu een fusie te bepleiten...en dat haalt het argument van zelfbeschikking ook wat onderuit. De N-VA kan ik echt niet meer beschouwen als een partij waarvoor Vlaams-Nationalisme primeert.
 
De N-VA kan ik echt niet meer beschouwen als een partij waarvoor Vlaams-Nationalisme primeert.
Door zo'n stellingen haalt BDW hun eigen façade naar beneden en wordt het ineens duidelijk dat hun Vlaams nationalisme niet meer dan een wassen neus is om zieltjes te winnen. Wie gelooft die mensen nog?
 
Bwa, de stelling van NVA wat betreft het confederalisme is dat het geen doel op zich is maar een middel op de weg naar een beter bestuur. Dit in tegenstelling tot het VB waar onafhankelijkheid in alle opzichten een doel op zich is. Dat BDW in persoonlijke naam de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland wenst kader ik dan ook in bovenstaande. Een droom? Ja. Realistisch? Neen...
 
Bwa, de stelling van NVA wat betreft het confederalisme is dat het geen doel op zich is maar een middel op de weg naar een beter bestuur. Dit in tegenstelling tot het VB waar onafhankelijkheid in alle opzichten een doel op zich is. Dat BDW in persoonlijke naam de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland wenst kader ik dan ook in bovenstaande. Een droom? Ja. Realistisch? Neen...
Ja, maar dat is ook maar hoe ze het proberen verkopen natuurlijk. Als goed bestuur het streefdoel is, dan moet ook de omgekeerde weg bespreekbaar zijn.
 
Ja, maar dat is ook maar hoe ze het proberen verkopen natuurlijk. Als goed bestuur het streefdoel is, dan moet ook de omgekeerde weg bespreekbaar zijn.
Dat ze dan eens een deftig debat doen met BDW waarom het omgekeerde dan zo veel beter zou zijn.
Ik denk als je het puur theoretisch zou bekijken, dat BDW ook wel zou toegeven dat confederalisme een slechte optie zou zijn.
Maar de praktijk is gewoon totaal anders. Onze regering is echt niet iets om trots op te zijn en zij hebben de tools in handen om er iets aan te doen, terwijl er (althans zo lijkt het toch) niemand die er iets aan kan doen, er effectief iets aan doet.

BDW lijkt mij totaal geen onredelijke kerel in debat.
 
Er zijn wel meer bekende politici die orangistische uitspraken hebben gedaan. Louis Tobback (oud voozitter sp.a), Bob Cools (oud burgemeester Antwerpen sp.a), Luc Versteylen (oprichter Agalev) bijvoorbeeld.

Soit, om maar even te zeggen dat de groot-nederlandse gedachte los van partijpolitieke staat.

Funfact: koning Leopold I was een protestant.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn wel meer bekende politici die orangistische uitspraken hebben gedaan. Louis Tobback (oud voozitter sp.a), Bob Cools (oud burgemeester Antwerpen sp.a), Luc Versteylen (oprichter Agalev) bijvoorbeeld.

Soit, om maar even te zeggen dat de groot-nederlandse gedachte los van partijpolitieke staat.

Funfact: koning Leopold I was een protestant.
Niet gek aangezien we op politiek vlak wel nog wat van Nederland kunnen leren.
Onze noorderburen doen het echt allemaal niet zo slecht, zeker niet.
 
Toch nog een mooi voorbeeld hoe onze staatsstructuur niet werkt


"Het federale instituut is alleen bevoegd voor de neerslag die valt. Eens het water de grond raakt, en dus kan leiden tot een overstroming, is het gewestelijke materie. Na in het verleden op de vingers te zijn getikt, is Dehenauw op zijn hoede. Communicatie over de gevolgen van regenval, moet gebeuren door de gewestelijke diensten." :wallbash:

We hebben net hetzelfde gezien bij de COVID-crisis, onze ingewikkelde staatsstructuur maakt ons gewoon totaal niet reactief. Iedere beslissing wanneer een instantie een beslissing nam, moest getoetst worden of ze wel helemaal de bevoegdheid was van dat niveau. Dat heeft voor enorme vertragingen en debiele vormen van overleg gezorgd.
 
Het probleem is dat bij elke crisis van dit allooi er direct politieke recuperatie moet gebeuren.
Politiek gewin en populisme komen al snel bovendrijven.
 
Het probleem is dat bij elke crisis van dit allooi er direct politieke recuperatie moet gebeuren.
Politiek gewin en populisme komen al snel bovendrijven.
Maar dat is toch geen politieke recuperatie? Dat is gewoon kijken naar waar het allemaal is misgelopen, en als het op dat punt is misgelopen, mogen we toch kijken naar hoe we dat kunnen verbeteren? Als dat al politieke recuperatie is, mag er nooit geanalyseerd worden of het ergens beter kan, hè.

Wat dan die oplossingen zijn, dat kan nog uiteenlopend zijn. Herfederaliseren, volledig splitsen... maar ik denk dat het hoe langer hoe duidelijker wordt dat deze slaapstand tussen staatshervormingen -die nooit blijvend was bedoeld- voor echte problemen aan het zorgen is. Naast dat het heel veel geld kost.
 
Maar dat is toch geen politieke recuperatie? Dat is gewoon kijken naar waar het allemaal is misgelopen, en als het op dat punt is misgelopen, mogen we toch kijken naar hoe we dat kunnen verbeteren? Als dat al politieke recuperatie is, mag er nooit geanalyseerd worden of het ergens beter kan, hè.

Wat dan die oplossingen zijn, dat kan nog uiteenlopend zijn. Herfederaliseren, volledig splitsen... maar ik denk dat het hoe langer hoe duidelijker wordt dat deze slaapstand tussen staatshervormingen -die nooit blijvend was bedoeld- voor echte problemen aan het zorgen is. Naast dat het heel veel geld kost.
Je kan toch niet ontkennen dat er onmiddellijk met de vinger wordt gewezen en er direct een schuldige wordt aangeduid.
Je mag de vinger op de wonde leggen, maar doe dit op een propere manier. Niet dat het politiek gewin ervan af spat.

Het is al heel lang duidelijk dat onze huidige structuur niet werkt. Maar herfederaliseren dat zal geen optie zijn vrees ik. Dan is er dus maar één weg, en dat is volgens mij de reden waarom we nu vastzitten, de schrik voor de volledige splitsing.
 
Je kan toch niet ontkennen dat er onmiddellijk met de vinger wordt gewezen en er direct een schuldige wordt aangeduid.
Je mag de vinger op de wonde leggen, maar doe dit op een propere manier. Niet dat het politiek gewin ervan af spat.

Het is al heel lang duidelijk dat onze huidige structuur niet werkt. Maar herfederaliseren dat zal geen optie zijn vrees ik. Dan is er dus maar één weg, en dat is volgens mij de reden waarom we nu vastzitten, de schrik voor de volledige splitsing.
dus gij vind dat experts hier aan politiek gewin doen of hoe moeten we dat zien?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan