Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • CD&V

    Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

    Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

    Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

    Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

    Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

    Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

    Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

    Stemmen: 13 8,4%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
De belbus is een Vlaamse bevoegdheid ...
Excuses, daar ben je correct in. Dan hebben de groenen daar geen schuld in. Anderzijds verwacht ik dan wel wat "weerwerk" in het parlement. En zijn er nog steeds 2,5 vd 3 partijen die klimaatverandering "serieus" nemen die dit doorgevoerd hebben, maar dat niet kunnen omzetten naar goed beleid.
 
Iemand een goede samenvatting van de pandemiewet die daarstraks is gestemd?

Ik vind enkel kritische visie over het voorontwerp op de Liga voor Mensenrechten.
Ik had begrepen dat er niet veel wijzigingen zijn, behalve dat de macht nu niet meer bij minister van binnelandse zaken zou zitten. Zoals eerst opgenomen.
Nog steeds een draak van een wet, dat enkel maar onze fundamentele vrijheden verder zal uitholen. :woohoo:
 
Laten we het hopen.

Mijn vertrouwen in controlerende instanties is niet groot meer na deze corona pasage.
Mag ik inhoudelijk even vragen wat er jou specifiek stoort aan deze wet? Graag geen copy-paste van één of andere website.
 
Wel op de dag dat de regering een nationale dag van rouw aankondigt naar aanleiding van een grote natuurramp, haalt diezelfde regering de ingrediënten voor toekomstige rampen van een andere aard gewoon terug naar hier:

Terreurweduwen die over een paar jaar terug vrij rondlopen, want voor lidmaatschap van IS krijg je in België maximum 5 jaar...
en wiens kinderen mogelijks gewoon probleemloos opnieuw bij familie geplaatst worden, men had minstens moeten garanderen dat die kinderen altijd elders deftig heropgevoed worden, bij voorkeur bij een niet-religieus gezin, om de kans dat ze later niet opnieuw radicaliseren te minimaliseren.
 
De hongerstakers, Defensie die niet akkoord gaat met het ontslag van gen. Philippe Boucké, een gigantisch begrotingstekort, een pandemiewet die met haken en ogen aan mekaar zit, Ihsane Haouach ... Waar Corona naar de achtergrond verdwijnt, komen de werkelijke politieke tegenstellingen naar boven.

Het was al eerder voorspeld dat het beknopte regeerakkoord tot discussie zou leiden, maar met groene scherpslijpers en een GLB die graag de confrontatie aangaat, lijkt dit (nog) een (groter) kibbelkabinet (dan het vorige).
 
Wel, zeg wat je wilt, mocht ik Waal zijn, ik stemde op GLB, hoezeer ik zijn Vlaamse evenknie (OpenVLD) ook verafschuw.
Veel alternatief heb je in Wallonië niet. Ik heb nog wel enige sympathie voor Paul Magnette - zonder twijfel een intelligent man - maar laten we wel wezen, de P.S. krijg je er in Wallonië gegarandeerd bij. CDh is op sterven na dood. Ecolo en PTB zijn daarentegen een robbertje aan het vechten om het meest extreem links te worden: hoofddoeken bij de overheidsdiensten, collectieve regularisatie bepleiten bij de hongerstakers, ...

Spijkers met koppen in dit HLN-interview met de man:
  • “Als ik het bilan van de linkse partijen zie in de grote Waalse steden, denk ik: ‘Wie moet zich hier schamen? Pas moi”
  • “Wie wil werken, is toch niet verplicht om voor de staat te werken?”
  • "Ik pas dezelfde principes van neutraliteit toe, die men destijds heeft ingevoerd tegenover de katholieken. Nu beweren de linkse partijen dat dat racisme is."
 
Die is op zijne kop gevallen. Dan nog liever de walen


Bart De Wever (N-VA) pleit voor hereniging van Vlaanderen en Nederland

 
Die is op zijne kop gevallen. Dan nog liever de walen


Bart De Wever (N-VA) pleit voor hereniging van Vlaanderen en Nederland

Say whut. Bart mag van mijn part blijven dromen maar er is toch een reden waarom we ons van Nederland afgescheurd hebben,
 
De Zeventien Provinciën begot. Er schuilt toch nog een romanticus in onze De Wever.

Enfin, niet de hele Zeventien dus. Tenzij de Walen Nederlands leren :laugh:
 
Say whut. Bart mag van mijn part blijven dromen maar er is toch een reden waarom we ons van Nederland afgescheurd hebben,
Goh, best wel aanlokkelijk vind ik. We zouden ineens heel wat sterker staan, zo met een politieke cultuur die efficiënter is. Ik denk dat historisch onze twee scheidingen van Nederland nu wel vooral voor andere redenen werden beslist dan wat goed was voor de gewone man (en al zeker de Vlaming). Ook cultureel weet ik niet of het verschil groter is dan met de Walen.

Maar natuurlijk, wie zit erop te wachten? Nederland zal zich haasten om enkele nieuwe provincies toe te laten die vierkant draaien.
 
Laatst bewerkt:
Die is op zijne kop gevallen. Dan nog liever de walen


Bart De Wever (N-VA) pleit voor hereniging van Vlaanderen en Nederland

Waarom als ik vragen mag.
Wat is er in uw ogen dan zo verkeerd aan Nederland.

Ik spreek mij nu niet concreet uit. Ik vraag mij gewoon af wat uw specifieke argumenten zijn om dit onmogelijk af te ketsen.
 
Waarom als ik vragen mag.
Wat is er in uw ogen dan zo verkeerd aan Nederland.

Ik spreek mij nu niet concreet uit. Ik vraag mij gewoon af wat uw specifieke argumenten zijn om dit onmogelijk af te ketsen.

Ik heb nooit begrepen aan die orangisten dat zij de ene federale structuur willen verlaten voor een andere federale structuur. Een federale structuur waar Nederland absoluut niet zit op te wachten.

Of gaan we "Vlaanderen" opdoeken en enkele losse provincies toevoegen aan Nederland? Want dat klinkt toch ook niet heel Vlaams :p. De Vlaamse strijd is dan eigenlijk zo goed voor niks geweest.
 
Say whut. Bart mag van mijn part blijven dromen maar er is toch een reden waarom we ons van Nederland afgescheurd hebben,
Belangrijke redenen waren de vraag om meer vrijheden, niet willen dat een protestantse koning zich moeide met onze katholieke godsdienst en het feit dat het Frans niet langer de bestuurstaal zou mogen blijven in Vlaamse provincies, dat zijn niet langer issues vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
We delen eenzelfde taal en voor een stuk dezelfde media maar cultuur is véél meer dan taal en media. Nederland heeft een protestantse cultuur, wij een rooms-katholieke. Dat merk je aan de ingesteldheid, de mentaliteit, kortom aan de cultuur van de inwoners. Op dat vlak hebben we veel meer gemeen met de Walen dan met de Nederlanders, ookal delen we dan dezelfde taal. Logisch ook. We zijn oneindig veel langer een (bestuurlijke) 'eenheid' en natie dan we ooit met de Noordelijke Provincies zijn geweest.

Ik snap die stroom van de Vlaamse Beweging van De Wever ook niet hoor. Nog niet eens volledig van het juk van de (naar de flaminganten hun gevoel) zichzelf superieur wanende Franstaligen vanaf, ga je jezelf prostreren voor de Nederlanders die ons al 500 jaar als kneusjes beschouwen.

Nu, ik ben op zich voorstander van centralisatie. Maar op die schaal is het dan toch eerder naar iets nieuws, een sterk Europa, dan proberen terugkeren naar een romantisch verleden dat nooit echt bestaan heeft.
 
Goh, best wel aanlokkelijk vind ik. We zouden ineens heel wat sterker staan, zo met een politieke cultuur die efficiënter is. Ik denk dat historisch onze twee scheidingen van Nederland nu wel vooral voor andere redenen werden beslist dan wat goed was voor de gewone man (en al zeker de Vlaming). Ook cultureel weet ik niet of het verschil groter is dan met de Walen.

Maar natuurlijk, wie zit erop te wachten? Nederland zal zich haasten om enkele nieuwe provincies toe te laten die vierkant draaien.
Dat het om andere redenen beslist geweest is is correct maar ik vind het ridicuul om te zitten pleiten om samen te gaan met een ander land puur vanuit economische redenen. Imo bestaat er al zoiets in europa, ik dacht iets met europees en unie in de naam. Als vlaanderen onafhankelijk wordt dan moet het voor mij toch alleen zijn en liefst in een sterke europese unie, Ipv opportunistisch te zijn en samen te gaan met een welvarend buurland. Want je kan mij toch niet zeggen dat we kwa manier van leven dezelfde visies hebben met nederlanders?
 
Als leuke anekdote: een organisatie die groepsuitwisselingen over heel Europa begeleidt vertelde dat de meeste slechte ervaringen na een uitwisseling met Nederland komen. Vooral omdat doordat we dezelfde taal spreken, we verwachten dat alles wel los loopt maar een keer te plaatse blijken de culturele verschillen en de verschillen in mentaliteit veel groter dan gedacht.
 
Waarom als ik vragen mag.
Wat is er in uw ogen dan zo verkeerd aan Nederland.

Ik spreek mij nu niet concreet uit. Ik vraag mij gewoon af wat uw specifieke argumenten zijn om dit onmogelijk af te ketsen.
Buiten het feit dat onze ingesteldheid compleet anders is (zeg niet beter)., beseffen velen denk ik niet hoeveel duurder het leven voor een nederlander wel niet is, van sociale zekerheid tot imo, …
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan