Big Four

De enige reden dat ik 9 to 5 aanhaalde, was om te kaderen dat als je als experienced hire imo bedrogen kan uitkomen als je de overstap van een 9 to 5 job naar big 4 maakt. Niet meer, niet minder, doe ermee wat je wil. Infected had dan blijkbaar een andere ervaring, dus het hangt sowieso ook af van BU, directe rapporteringslijnen, persoonlijkeid en nog zoveel meer. Ik geef maar mee wat ik zie.

Thanks voor info. Geen Audi en/of BMW dus of pas vanaf senior mgt level?
Bij deloitte hebben seniors, managers en senior managers dezelfde keuzelijst. Pas vanaf director komt er een upgrade, al doe je als director eigenlijk volledig zelf uw ding omdat meesten dan onder een zelfstandig statuut vallen.
De volkswagen id4 zit er dacht ik ook nog tussen.
Audi/bmw dan weer wel hybrides.

Ik verwacht daar volgende carlist wel een verandering aangezien vanaf 1/1/2023 fossiele brandstof voor hybride wagens die vanaf dan besteld worden, fiscaal zal afgestraft worden.

Zit er eigenlijk verschil op de uren die verwacht worden in de big 4 en een middelgroot kantoor of is dat +- hetzelfde overal? Busy season is busy season maar misschien dat er in de big 4 nog wat meer verwacht dan in de "kleinere" genre Vandelanotte, SBB, Moore etc?

Daarnaast merk ik ook dat er nogal wat variatie in de verhalen in deze thread zit, gaande van standaard 60-urenweken en burn-out in de eerste maand (cfr @Dogo Argentino 's vrouw) en de verhalen van @iamhollywood over werken tot 2u 's nachts en een heel proces moeten doorlopen om eens een paar uur vrij te nemen tot eigenlijk heel doenbare verhalen van bv @Fredjeb die in de busy season praat over 8u30 - 19u30 en anders ook wel eens overdag zonder problemen naar zijn werf kan (zie quotes hieronder). Wat kan je eigenlijk echt verwachten? En is dat anders bij de middelgrote niet-big 4 of is het overal hetzelfde? Het moet 's avonds toch ergen stoppen :p

Sommige verhalen hier zijn wel wat overdreven mbt big4.
Ik werk er ondertussen al 3 jaar ( in audit ). Je kan inderdaad pech hebben met je klanten / projecten maar gemiddeld genomen valt dit echt nog wel mee.
Nu in de drukke periode werk ik gemiddeld van 8u30 tot 19u30. Dit zijn lange dagen maar daar sukkel je niet meteen van in een burn-out tenzij je privé wat fout zit.
In de zomer zit ik soms overdag Netflix series te kijken.

Ik kan uiteraard niet vergelijken maar ik denk wel dat ik in die 3 jaar meer geleerd heb dan wanneer ik in een gemiddelde multinational was gestart.

Hehe, Ik weet niet hoe je de dag van een big 4 auditor beschouwt maar er heeft nog nooit een partner achter mij met een zweepje gestaan om mij aan te moedigen nog wat langer te werken. 😂

Ik ga tijdens mijn middagpauzes ook regelmatig mijn werf bezoeken en dan ben ik wel al eens 2 u weg. Geen haan die daar om kraait, dan haal ik dat s’avonds of volgende week wel in.
Niemand gaat mij ontslagen omdat ik om 18u30 stop elke dag. Zoals hierboven reeds gezegd hebben ze een serieus tekort aan mensen dus zullen ze wel eens 2 keer nadenken voor ze iemand afdanken.
Je hebt soms idd mensen die zich willen bewijzen en zich wat verliezen ik hun job. Ik vermoed dat DogoArgentino zijn vriendin zich ook wat wil bewijzen in haar eerste weken en daardoor wat over haar grenzen is gegaan. Een jaartje ver leer je hier wel mee om te gaan.

Ik geloof dat er wel degelijk redelijk wat verschil zit tussen de kantoren onderling. Ik werk zelf voor een big 4 en ook daar is het zeer verschillend per kantoor / teams. Zelf heb ik redelijk wat geluk gehad met mijn klanten wat heeft gemaakt dat ik een redelijk haalbare audit carrière heb gehad tot nu toe.

Ik heb wel al eens tot 1u s’nachts gewerkt maar dit is in de voorbije 3 jaar 2 keer voorgevallen denk ik. Door de bocht genomen werk je in busy season gemiddeld tot 19u - 20u. Jammer genoeg duurt de busy tegenwoordig veel langer dan vroeger. Dit jaar werd het pas echt rustiger in juni.

Vanaf senior level heb je binnen ons kantoor vrij veel vrijheid en kan je in feite je dag indelen zoals je het zelf wil, zo lang het werk maar op tijd rond is.

Ik wil via PM gerust delen voor welke big4 ik werk bij interesse.

Het hangt sowieso heel sterk af van het team (lees: wie aan het hoofd van die teams staat en wat voor werkcultuur die opleggen), binnen hetzelfde bedrijf.
En bij audit heb je het gegeven "busy season" dat je veel minder in consulting hebt.

Het hangt sowieso heel sterk af van het team (lees: wie aan het hoofd van die teams staat en wat voor werkcultuur die opleggen), binnen hetzelfde bedrijf.
En bij audit heb je het gegeven "busy season" dat je veel minder in consulting hebt.
Inderdaad. En dat kan snel wijzigen. Kan perfect zijn dat je nu een doenbaar jaar hebt en volgend jaar volledig ‘gescheten’ zijt door nieuwe planning door verloop/aangepaste expectations op basis van uw huidige performance (heb je goede evaluatie gehad dan kan het goed zijn dag ze volgend jaar uw planning overvol steken omdat iedereen u dan in zijn team wil), nieuwe onredelijke klant etc.
Daarnaast ligt over het algemeen de werkdruk en het verloop in audit/accounting hoger dan bij consulting, het is puur door het verloop en korte deadlines dat het werk zo shitty wordt. Als je dan de pech hebt dat uw leidinggevende totaal onredelijk is, tjah…

Ik ben nu zelf accountancy director, mijn huidige managing partner zei tijdens mijn selectiegesprek ‘mjah ‘naam partner waarvoor ik werkte’ staat ervoor gekend om veel van zijn mensen te verwachten’. Zij doen immers veel voor ons in onderaanneming, dus ze kennen bij ons de ethiek goed genoeg. Anderzijds volg ik nog jaarlijks zijn update seminaries en heb ik dankzij hem een sterke technische bagage. Ik was van eerste keer door mijn ITAA bekwaamheidsexamen en heb dat wel voor een zeer groot stuk aan hem te danken, hebben vaker 's morgens vroeg op kantoor examenvragen behandeld.

Middelgrote kantoren zijn iets gemoedelijker maar de werkdruk blijft eigen aan het type werk/verloop. En vaak ga je ex-big four mensen tegenkomen waarmee het al eens kan tegenzitten :p. De ene partner gaat appreciëren dat die de lat voor zijn team hoog legt en de andere gaat meer oog hebben voor de medewerkers. Ik vervang nu een ex-big four-senior manager die bij ons duidelijk ontslag heeft gekregen voor gebrekkige people manager skills. Maja ik ga zelf nog moeten zien hoe ik de balans workload - redelijke/bevriende leidinggevende ga recht houden ze. Het is schipperen tussen client expectations en uw team hun work-life balance. Dat is voor mij vandaag de enige echte uitdaging.

Het is duidelijk dat mijn vrouw in een van die extreme teams zat binnen audit. Dat dan nog eens samen met de nieuwe ESG regelgeving die voor heel veel projecten zorgde.

Nu zit ze veel beter, 300-400 euro netto erbij, 2 dagen extra verlof, 10-15 uur minder werken per week, een toffere jobinhoud en een leukere bedrijfssfeer.

Ik was sarcastisch...

Verwijzend naar deze parel
Hangt voornamelijk van jezelf af. Als starter bij big 4 leer je meteen om hard te werken en om soms (afhankelijk van de projecten) lange uren te kloppen. Als je bereid bent om als experienced hire bepaalde efforts te doen, lijkt het me zeker een mooie ervaring. In het begin is er uiteraard wel een stevige leercurve die ervoor zorgt dat zelfs gemakkelijke jobs geen 9 to 5 zullen zijn.

Horrorverhalen die ik hier hoor van sommigen zijn imo sterk overdreven. Als je er echter aan begint met het idee dat je zal binnenkomen en het beter weet obv de ervaring die je meeneemt en het daarom ook in minder dan 40 uur per week kan, zal je waarschijnlijk bedrogen uitkomen. Volgens mij een persoonlijke keuze om in te schatten of dat iets voor jou is of niet

Ik geloof dat er wel degelijk redelijk wat verschil zit tussen de kantoren onderling. Ik werk zelf voor een big 4 en ook daar is het zeer verschillend per kantoor / teams. Zelf heb ik redelijk wat geluk gehad met mijn klanten wat heeft gemaakt dat ik een redelijk haalbare audit carrière heb gehad tot nu toe.

Ik heb wel al eens tot 1u s’nachts gewerkt maar dit is in de voorbije 3 jaar 2 keer voorgevallen denk ik. Door de bocht genomen werk je in busy season gemiddeld tot 19u - 20u. Jammer genoeg duurt de busy tegenwoordig veel langer dan vroeger. Dit jaar werd het pas echt rustiger in juni.

Vanaf senior level heb je binnen ons kantoor vrij veel vrijheid en kan je in feite je dag indelen zoals je het zelf wil, zo lang het werk maar op tijd rond is.

Ik wil via PM gerust delen voor welke big4 ik werk bij interesse.

Inderdaad. En dat kan snel wijzigen. Kan perfect zijn dat je nu een doenbaar jaar hebt en volgend jaar volledig ‘gescheten’ zijt door nieuwe planning door verloop/aangepaste expectations op basis van uw huidige performance (heb je goede evaluatie gehad dan kan het goed zijn dag ze volgend jaar uw planning overvol steken omdat iedereen u dan in zijn team wil), nieuwe onredelijke klant etc.
Daarnaast ligt over het algemeen de werkdruk en het verloop in audit/accounting hoger dan bij consulting, het is puur door het verloop en korte deadlines dat het werk zo shitty wordt. Als je dan de pech hebt dat uw leidinggevende totaal onredelijk is, tjah…

Ik ben nu zelf accountancy director, mijn huidige managing partner zei tijdens mijn selectiegesprek ‘mjah ‘naam partner waarvoor ik werkte’ staat ervoor gekend om veel van zijn mensen te verwachten’. Zij doen immers veel voor ons in onderaanneming, dus ze kennen bij ons de ethiek goed genoeg. Anderzijds volg ik nog jaarlijks zijn update seminaries en heb ik dankzij hem een sterke technische bagage. Ik was van eerste keer door mijn ITAA bekwaamheidsexamen en heb dat wel voor een zeer groot stuk aan hem te danken, hebben vaker 's morgens vroeg op kantoor examenvragen behandeld.

Middelgrote kantoren zijn iets gemoedelijker maar de werkdruk blijft eigen aan het type werk/verloop. En vaak ga je ex-big four mensen tegenkomen waarmee het al eens kan tegenzitten :p. De ene partner gaat appreciëren dat die de lat voor zijn team hoog legt en de andere gaat meer oog hebben voor de medewerkers. Ik vervang nu een ex-big four-senior manager die bij ons duidelijk ontslag heeft gekregen voor gebrekkige people manager skills. Maja ik ga zelf nog moeten zien hoe ik de balans workload - redelijke/bevriende leidinggevende ga recht houden ze. Het is schipperen tussen client expectations en uw team hun work-life balance. Dat is voor mij vandaag de enige echte uitdaging.

Ik lees af en toe dat de meeste mensen die starten in big 4 er na een jaar of twee mee ophouden, klopt dat? Zeker omdat het dan als senior helemaal veel wordt. Maar naar wat wordt er dan gegaan voor een betere work-life balance? Big 4 als springplank begrijp ik, maar naar wat spring je dan als je later bv kinderen hebt en meer tijd wil voor je gezin? Controlling lijkt me dan nog steeds een stevige functie. Bestaat er dan uberhaupt iets "relaxt"? En wat met mensen die heel hun carrière in de audit zitten, is dat dan echt elk jaar zo'n uren draaien?

In kleinere KMO's ligt de werkdruk volgens mijn ervaring lager (9-5 en zeer flexibel qua werkuren ivm crèche, etc...). Als je in een multinational zit met IFRS en SOX en heel de reutemeteut dan kan ik geloven dat je wel elke maand aan het zweten bent :) dan is er ook wel een team van controllers maar meestal is het wel samen uit samen thuis.

Mijn ervaring:

familiale KMO: 50 tot 65 uur / week zonder recup of compensatie van uw overuren; nauwelijks extralegale voordelen

multinational: 38u en om 17u de laptop toe. Onlangs was mijn baas terug uit verlof; om 10u zegt die "ja mannekes we gaan bespreking houden é". Dus ik neem mijn laptop uit mijn docking station om naar de meeting room te gaan; waarop mijn rechtstreekse collega zegt: "Kerel, wa doede gij nu? Ge gaat uwe laptop ni nodig hebben é, we gaan gewoon bijbabbelen en zeveren..." 😬 :laugh:

#anecdotal

Ik lees af en toe dat de meeste mensen die starten in big 4 er na een jaar of twee mee ophouden, klopt dat? Zeker omdat het dan als senior helemaal veel wordt. Maar naar wat wordt er dan gegaan voor een betere work-life balance? Big 4 als springplank begrijp ik, maar naar wat spring je dan als je later bv kinderen hebt en meer tijd wil voor je gezin? Controlling lijkt me dan nog steeds een stevige functie. Bestaat er dan uberhaupt iets "relaxt"? En wat met mensen die heel hun carrière in de audit zitten, is dat dan echt elk jaar zo'n uren draaien?
Je kan op zich heel veel kanten uit, zaken die ik in het verleden heb zien passeren:
- Fin controlling
- business controlling
- overheid ( lees : Rekenhof, Europese commissie,...)
- M&A
- finance manager
- CFO

Laatste 2 zijn in principe wel enkel haalbaar vanaf manager niveau en uiteraard ook niet in een beursgenoteerde onderneming ( zal eerder KMO zijn).
Finance heeft hoe dan ook bepaalde deadlines waardoor er altijd wel wat druk kan zijn maar normaliter doe je als controller gemiddeld eerder een 9 to 5.

Audit is niet heiligmakend om binnen finance een carrière uit te bouwen. Er zijn voldoende andere manieren die soms mss rustiger zijn qua werkregime. Maar door de bocht genomen is het wel een goede 1ste ervaring en als je echt niet weet wat doen of welke sector je in wilt kan het op zich wel interessant zijn om 2 - 3 jaar te doen.

Terug
Bovenaan