Werk Big Four

Oh boy, here we go 🍿
Op dit forum is het handig om 1 keer de moeite te doen om een post uit te schrijven. Want ge WEET gewoon dat ge die 70 keer kunt herbruiken de komende jaren :laugh:

Bijvoorbeeld:
Aaaaaaaaaaah de steeds wederkerende "consulting" discussie :p. Ik heb ooit volgende bericht vanop 9lives gesaved over de uren:

My 2 cents (+15jaar in de sector):
1. Consulting mannen overdrijven graag hoeveel ze wel niet werken, en zien het (om 1 of andere reden) als status
2. De "niet-consultants" schatten het stukken erger in dan het eigenlijk is
3. De consultants onderschatten dan weer hoe weinig de gemiddelde "normale" werknemer werkt (en denken dus dat het bij hun wel meevalt)
4. Ja, er worden meer uren gedraaid als elders, al zal het effectief gemiddelde (over alle werknemers, averaged over een jaar) rond de 45 a 50 per week liggen voor een BIG4 tier company, en rond de 40 a 45 voor de tier eronder.
5. Er zijn absoluut uitschieters waar er 80 uur en meer gedraaid wordt, zowel periodes, als projecten (buitenland veelal), als individuen.
Of al die tijd effecient is, verschilt van persoon tot persoon.

Over de lonen: Ik denk dat de meesten, zeker de Big4s, niet moeten klagen over hun verloning. Ook als manager verdient ge goed, en daarna schiet het helemaal mooi omhoog.
Over wat er wordt afgedragen spreek ik me niet uit. Het 1 bedrijf zal wat maatschappelijker ingesteld zal zijn dan het andere. Ik gok dat dit niet anders is dan bij andere sectoren.

Over het ecologisch verhaal (toevallig 1 van mijn niche specialiteiten) kan ik kort zijn: Ge hebt beide gelijk en ge zijt beide fout :p.
 
Is het bij Big 4 audit relevant of je TEW of HW gedaan hebt?
Ik weet dat alvast één vroeger starters met TEW iets meer betaalde dan HW maar ik vermoed dat dat nu al niet meer het geval zal zijn. Als al de rest gelijk is zullen misschien nog steeds liever TEW hebben maar zeker in de huidige jobmarkt is dat irrelevant.
 
Ik lees af en toe dat de meeste mensen die starten in big 4 er na een jaar of twee mee ophouden, klopt dat? Zeker omdat het dan als senior helemaal veel wordt. Maar naar wat wordt er dan gegaan voor een betere work-life balance? Big 4 als springplank begrijp ik, maar naar wat spring je dan als je later bv kinderen hebt en meer tijd wil voor je gezin? Controlling lijkt me dan nog steeds een stevige functie. Bestaat er dan uberhaupt iets "relaxt"? En wat met mensen die heel hun carrière in de audit zitten, is dat dan echt elk jaar zo'n uren draaien?
Ik heb al samengewerkt met een senior manager van een big4. En mijn indruk was toch vnl dat hij zijn werkweek drukker maakte dan moest. Uiteraard moest hij ook nog wat.dingen doen voor zijn bedrijf, maar als ik zag hoeveel taken hij iedere week uitvoerde hier... Kon het gerust wat rustiger doen zonder dat het echt merkbaar was
 
Ik heb al samengewerkt met een senior manager van een big4. En mijn indruk was toch vnl dat hij zijn werkweek drukker maakte dan moest. Uiteraard moest hij ook nog wat.dingen doen voor zijn bedrijf, maar als ik zag hoeveel taken hij iedere week uitvoerde hier... Kon het gerust wat rustiger doen zonder dat het echt merkbaar was
Je hebt er altijd die overdrijven of overal langer overdoen dan de gemiddelde mens. Maar over het algemeen ligt de werkdruk wel hoog, een senior manager doet bovenop zijn gewone dagtaak aan rekrutering, proposals, netwerk events, opvolging coachees (elk trimester gesprek/verwerken feedback, aanvullen evaluatietool/management gesprek), budgettering, facturatie, interne projecten etc. Dat met de druk van 1) te halen quota omzet en 2) te halen uren aan productiviteit. 9 to 5 wordt moeilijk, maar als je uzelf goed organiseert en efficiënt werkt zijn binnen bepaalde service lines gemiddeld 45-50 uren weken haalbaar.
Anderzijds, wie kan er buiten de big four in een management positie het zich permitteren strikt 38 uur te werken? Zal alvast niet de grote meerderheid zijn. Daarnaast staat er echt wel een mooi loon tegenover, mijn vriend spreekt zelf van de 'gouden kooi'.
 
Is het bij Big 4 audit relevant of je TEW of HW gedaan hebt?
Neen, zelfde salaris en even veel kans om binnen te geraken. Toen ik er vertrok hoorde ik zelfs dat ze voor audit ook recruteerden bij bachelors bedrijfsmanagement - acc&fisc. Een begrijpelijke keuze want zitten zeker voldoende mensen bij die de job aan kunnen en hebben vaak ook al 4 maanden praktische boekhoudervaring, en vinden blijkbaar ook te weinig mensen. Of die starten aan hetzelfde salaris weet ik niet.
 
Ik had onlangs op linkedin een campagne zien passeren dat tegenwoordig om het even welke bachelor/master in audit welkom was. Staat ook zo in de huidige vacaturetekst:

  • You will graduate this year as a Master in (Applied) Economics, Business Engineering or Commercial Sciences. We are also looking to hire non–economic masters, who are highly motivated and eager to apply their non-economic master in a financial audit environment. We will provide additional economic & financial courses that should enable these non-economic masters to benefit to a maximum extend from this unique experience of working at EY
In de campagne legde ze dan uit dat bachelors vooral vanop kantoor allerlei ondersteunende taken konden uitvoeren zoals uitsturen en verwerken van de confirmaties. En verder ook ondersteund kunnen worden om hun master te halen.

Ergens logisch, er woedt een enorme war on talent, je kan uw visvijver maar best zo ruim mogelijk definiëren en de workload zo efficiënt mogelijk verdelen.
Anderzijds, wat maakt het hun nog uit :p, audit afdeling wordt waarschijnlijk verkocht (de andere big four zijn dat immers ook aan het bekijken). PWC heeft al hun personal tax afdeling verkocht. Ze halen vandaag woekerwinsten uit consulting/advisory en die zijn net vaak belemmerd in hun proposals door de auditactiviteiten. In audit daarentegen vallen geen woekerwinsten te rapen omdat alles strikt gereglementeerd is...
 
Ik had onlangs op linkedin een campagne zien passeren dat tegenwoordig om het even welke bachelor/master in audit welkom was. Staat ook zo in de huidige vacaturetekst:

  • You will graduate this year as a Master in (Applied) Economics, Business Engineering or Commercial Sciences. We are also looking to hire non–economic masters, who are highly motivated and eager to apply their non-economic master in a financial audit environment. We will provide additional economic & financial courses that should enable these non-economic masters to benefit to a maximum extend from this unique experience of working at EY
In de campagne legde ze dan uit dat bachelors vooral vanop kantoor allerlei ondersteunende taken konden uitvoeren zoals uitsturen en verwerken van de confirmaties. En verder ook ondersteund kunnen worden om hun master te halen.

Ergens logisch, er woedt een enorme war on talent, je kan uw visvijver maar best zo ruim mogelijk definiëren en de workload zo efficiënt mogelijk verdelen.
Anderzijds, wat maakt het hun nog uit :p, audit afdeling wordt waarschijnlijk verkocht (de andere big four zijn dat immers ook aan het bekijken). PWC heeft al hun personal tax afdeling verkocht. Ze halen vandaag woekerwinsten uit consulting/advisory en die zijn net vaak belemmerd in hun proposals door de auditactiviteiten. In audit daarentegen vallen geen woekerwinsten te rapen omdat alles strikt gereglementeerd is...

Als de arbeidsmarkt echt zodanig krap is dat ze al niet-economische profielen aannemen moet je al hard uw best doen om daar ontslagen te worden veronderstel ik?

Anderzijds, ik herinner mij een paar jaar geleden dat Deloitte ook een campagne had gemaakt om niet-economische masters aan te nemen in de audit maar ik weet niet of ze dat nog steeds doen. Moet toch wel echt heel zwaar zijn om én zoveel uren te draaien én dan nog een extra diploma te halen ook.
 
Als de arbeidsmarkt echt zodanig krap is dat ze al niet-economische profielen aannemen moet je al hard uw best doen om daar ontslagen te worden veronderstel ik?

Anderzijds, ik herinner mij een paar jaar geleden dat Deloitte ook een campagne had gemaakt om niet-economische masters aan te nemen in de audit maar ik weet niet of ze dat nog steeds doen. Moet toch wel echt heel zwaar zijn om én zoveel uren te draaien én dan nog een extra diploma te halen ook.
Heb het al eerder bij 'ergernissen' gepost. Ik heb momenteel in finance een collega freelancer die letterlijk niets doet. Die heeft het voorbije jaar nog niet 1 dag verlof genomen, hij neemt gewoon elke dag betaald verlof. Komt met 1001 excuses dat de pc het laat afweten. Maar ze durven hem niet laten gaan want ze vinden gewoon niemand, als er dan brandjes zijn kunnen ze op zijn minst hem proberen in te schakelen. De openstaande vacature geraakt maar niet ingevuld.
In tussentijd vangen ik en mijn collega zijn recurrente workload op. Wat in een brandende markt ook niet werkt :p, dan zoeken mensen gewoon beter betaalde oorden op ;).
 
Als de arbeidsmarkt echt zodanig krap is dat ze al niet-economische profielen aannemen moet je al hard uw best doen om daar ontslagen te worden veronderstel ik?
Ontslagen vallen er inderdaad wel echt zeer weinig, in de 3 jaar dat ik er werkte heb ik (denk ik) 3 of 4 mensen effectief zien ontslaan worden. 2 daarvan wegens absolute luiheid, de andere(n?) omdat er te weinig progressie in de leercurve zat. En dat gaat dan over 200 new hires ongeveer.
 
Wat is de dress code in Big4 consulting? Zelfde als US/UK (i.e., suit with or without a tie)?
Afgeleid op de +- 13 auditors die nu bij ons de mid-year closing aan het doen zijn:
De (junior) auditors: vrije tijdskledij, nog niet geen festivalkledij.
De audit manager/director: kostuum (kostuumbroek & blazer)
Partner: kostuum met das

Toen ik nog in de audit zat moest je het als junior auditor niet wagen om zonder das te gaan auditen bij externe klanten.
Het niveau is echt op elk vlak gedaald.
 
Afgeleid op de +- 13 auditors die nu bij ons de mid-year closing aan het doen zijn:
De (junior) auditors: vrije tijdskledij, nog niet geen festivalkledij.
De audit manager/director: kostuum (kostuumbroek & blazer)
Partner: kostuum met das

Toen ik nog in de audit zat moest je het als junior auditor niet wagen om zonder das te gaan auditen bij externe klanten.
Het niveau is echt op elk vlak gedaald.
Ja, niveau hangt inderdaad heel sterk samen met het merk van uw kostuum. :crazy::crazy:

De meeste jongeren intussen wel begrepen dat het ronduit belachelijk is als je daar als 22-jarige zonder enige kennis van zaken in kostuum aan een boekhouder facturen moet gaan vragen. Gewoon deftig geklede broek en een hemd zal ook wel volstaan.

Ivm de dresscode: hangt vooral af van sector en dienst waarin je werkt. Alles mbt financiele wereld is in kostuum te doen. Binnen audit en risk advisory binnen Deloitte weinig kostuums meer gezien, buiten af en toe managers en partners. Bij EY of PWC dacht ik dat een kostuum wel nog meer ingeburgerd zat.
 
Ja, niveau hangt inderdaad heel sterk samen met het merk van uw kostuum. :crazy::crazy:
Als je bij klanten met witte addidasen en een jeans broek met scheuren erin aankomt, dan zegt dat wel wat over de persoon imo.
Het gaat niet om het merk van het kostuum, een simpele blazer (je kan ze kopen van 9.99€) volstaat al hier.

Ivm de dresscode: hangt vooral af van sector en dienst waarin je werkt. Alles mbt financiele wereld is in kostuum te doen. Binnen audit en risk advisory binnen Deloitte weinig kostuums meer gezien, buiten af en toe managers en partners. Bij EY of PWC dacht ik dat een kostuum wel nog meer ingeburgerd zat.
Toen ik een dikke maand terug bij Deloitte was zag ik praktisch in kostuum binnenkomen hoor (Zaventem office). Geen dure kostuums, maar wel geklede broek & blazer.
 
Hier loopt de CEO met spaghetti vlekken op zijn trui rond. Maar dat is zo'n duts die al 10y 20M per jaar binnenharkt.

Zal hem eens zeggen dat hij professioneler moet zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Als je bij klanten met witte addidasen en een jeans broek met scheuren erin aankomt, dan zegt dat wel wat over de persoon imo.
Het gaat niet om het merk van het kostuum, een simpele blazer (je kan ze kopen van 9.99€) volstaat al hier.


Toen ik een dikke maand terug bij Deloitte was zag ik praktisch in kostuum binnenkomen hoor (Zaventem office). Geen dure kostuums, maar wel geklede broek & blazer.
Witte addidasen en gescheurde jeansbroek is natuurlijk wel het andere extreme. Dat heb ik nooit gezien op kantoor, laat staan bij de klant.

En da is er toch veel veranderd op enkele jaren tijd als iedereen daar nu in kostuum loopt. Gezien je nogal snel met overdrijvingen komt neem ik dat toch ook met een zakje zout.
 
Terug
Bovenaan