Werk Big Four

Chauffagist

Well-known member
MOD EDIT
Naar aanleiding van offtopic discussies in andere threads lijkt het opportuun om hiervoor opnieuw een aparte plek te voorzien. Bij deze!

Big 4 consulting die alles mooi optimaliseert :p.
Waarom wordt er hier toch zo overweldigend gedaan over die Big4 bedrijven, wat is er zo speciaal aan die bedrijven? Voor het brutoloon moet je het al niet doen als ik dat hier lees.

Ik ging eens op zeilweekend met een organisatie. De andere deelnemers waren niet van de minste, chirurgen, cardiologen, architecten, ik was maar een kleine garnaal als ingtje. Dat weekend was ook schijteduur met allerhande bijkomende kosten.

Die instructeur werkte als consultant bij een big 4. De groepssfeer was goed, maar die kerel was zo een asshole en vol lof over zichzelf met wat vage prietpraat en opscheppen over zijn 5 serie BMW. Hij had zelf psychopatishe trekken, want ik heb hem zijn voet zien zetten op een van de deelnemers zijn hand, echt express op die jongen zijn hand gaan staan terwijl hij zo een lijn aan het vastmaken was. Ziekelijke kerel.

Ik denk dat die zich gewoon slecht voelde met zijn "zonderinzichtvanbuitenleermasterdiploma" tussen al die dokters aan boord.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom wordt er hier toch zo overweldigend gedaan over die Big4 bedrijven, wat is er zo speciaal aan die bedrijven? Voor het brutoloon moet je het al niet doen als ik dat hier lees.

Ik ging eens op zeilweekend met een organisatie. De andere deelnemers waren niet van de minste, chirurgen, cardiologen, architecten, ik was maar een kleine garnaal als ingtje. Dat weekend was ook schijteduur met allerhande bijkomende kosten.

Die instructeur werkte als consultant bij een big 4. De groepssfeer was goed, maar die kerel was zo een asshole en vol lof over zichzelf met wat vage prietpraat en opscheppen over zijn 5 serie BMW. Hij had zelf psychopatishe trekken, want ik heb hem zijn voet zien zetten op een van de deelnemers zijn hand, echt express op die jongen zijn hand gaan staan terwijl hij zo een lijn aan het vastmaken was. Ziekelijke kerel.

Ik denk dat die zich gewoon slecht voelde met zijn "zonderinzichtvanbuitenleermasterdiploma" tussen al die dokters aan boord.
Wordt toch niet overweldigend over gedaan ?

Is gewoon gekend als een bekende werkgever voor veel starters waarbij het loon geoptimaliseerd is om zo veel mogelijk netto over te houden met zo weinig mogelijk er moeten aan te besteden.
 
Waarom wordt er hier toch zo overweldigend gedaan over die Big4 bedrijven, wat is er zo speciaal aan die bedrijven? Voor het brutoloon moet je het al niet doen als ik dat hier lees.

Ik ging eens op zeilweekend met een organisatie. De andere deelnemers waren niet van de minste, chirurgen, cardiologen, architecten, ik was maar een kleine garnaal als ingtje. Dat weekend was ook schijteduur met allerhande bijkomende kosten.

Die instructeur werkte als consultant bij een big 4. De groepssfeer was goed, maar die kerel was zo een asshole en vol lof over zichzelf met wat vage prietpraat en opscheppen over zijn 5 serie BMW. Hij had zelf psychopatishe trekken, want ik heb hem zijn voet zien zetten op een van de deelnemers zijn hand, echt express op die jongen zijn hand gaan staan terwijl hij zo een lijn aan het vastmaken was. Ziekelijke kerel.

Ik denk dat die zich gewoon slecht voelde met zijn "zonderinzichtvanbuitenleermasterdiploma" tussen al die dokters aan boord.

Niets, goed voor de eerste jaren van uw carrière en dan zo snel mogelijk uit de voeten maken. Zijn ook allemaal dezelfde soort mensen aka mensen zonder leven.
 
Waarom wordt er hier toch zo overweldigend gedaan over die Big4 bedrijven, wat is er zo speciaal aan die bedrijven? Voor het brutoloon moet je het al niet doen als ik dat hier lees.

Ik ging eens op zeilweekend met een organisatie. De andere deelnemers waren niet van de minste, chirurgen, cardiologen, architecten, ik was maar een kleine garnaal als ingtje. Dat weekend was ook schijteduur met allerhande bijkomende kosten.

Die instructeur werkte als consultant bij een big 4. De groepssfeer was goed, maar die kerel was zo een asshole en vol lof over zichzelf met wat vage prietpraat en opscheppen over zijn 5 serie BMW. Hij had zelf psychopatishe trekken, want ik heb hem zijn voet zien zetten op een van de deelnemers zijn hand, echt express op die jongen zijn hand gaan staan terwijl hij zo een lijn aan het vastmaken was. Ziekelijke kerel.

Ik denk dat die zich gewoon slecht voelde met zijn "zonderinzichtvanbuitenleermasterdiploma" tussen al die dokters aan boord.

Overweldigend... het zijn internationaal gekende werkgevers die zich heel goed kunnen marketen bij studenten/starters. Zo erg dat het eigenlijk bijna een meme is geworden. (Moet maar https://www.reddit.com/r/Accounting/ eens bekijken :p.)
 
Overweldigend... het zijn internationaal gekende werkgevers die zich heel goed kunnen marketen bij studenten/starters. Zo erg dat het eigenlijk bijna een meme is geworden. (Moet maar https://www.reddit.com/r/Accounting/ eens bekijken :p.)
Ik zie af en toe een interessante functie passeren bij Deloitte of McKinsey of een meer 2e rangs boite. Typisch voor niche functies waar ik een geknipt profiel voor heb (e.g. economisch/technische functie in mijn vakgebied). Af en toe ben ik opnieuw naief en solliciteer ik vrijblijvend.

Elke keer zelfde liedje. Veel blabla. Ik verdien nu goed en wil iedereen zijn tijd sparen door gewoon mee te sturen 'ik verdien nu XXX'. Telkens als antwoord dat ze 30-40-50% minder kunnen bieden, maar wel een of ander bullshit riedeltje om te overtuigen. I mean, ik ben geen 20j he, 'je kunt manager worden' of 'de werksfeer is leuk', daar trap ik niet meer in.

Hier komen ook veel consultants over de vloer voor allerlei random projecten te doen; veelal internal audits, compliancy, IT stuff (Deloitte, Cognizant etc). Indrukwekkend vind ik die mannen toch niet hoor. Soms arrogante A-holes die het goed kunnen uitleggen en wel met heel weinig kennis van zaken aan de kar kunnen trekken; uiteindelijk komt het nog goed. Soms gewoon dutsen die van toeten nog blazen weten en het project sterft gewoon uit en verdwijnt eens de tijd/centen op zijn. Een jaar later draaft er nieuw consulting team op om nog eens te proberen...

Dus ja, waarom mensen daar willen werken is mij een raadsel... Zo goed word je niet betaald en goed behandeld al zeker niet.

Toen we nog een kleine startup waren zonder deftige boekhouding, kwam er elk kwartaal een Deloitte team op bezoek voor de kwartaalafsluiting. Dat was telkens hetzelfde. 2 jonge snotters die in een kot geduwd werden met een hoop mappen. En die maar iedereen lastig vallen omdat ze er niks van snapten. R&D stalken, manufacturing stalken met debiele vragen omdat ze 0,0 snapten van de business (in de biotech zijn er nogal dure voorraden in vriezers die lang meegaan en die as such geboekt moesten worden). Aangezien ik in R&D zat en wat van economie kende, mocht ik af en toe eens een praatje doen om hun vragen te beantwoorden mbt de product workflow, marges, provisies, voorraden. Was redelijk hopeloos, maar bon. Spendeer je daar paar uren aan. Volgend kwartaal smijten ze daar 2 nieuwe binnen. En guess what, die waren uiteraard niet gebriefd of getraind. Spelletje opnieuw. Idem met process/compliancy/IT audits. Was telkens hetzelfde bedrijf, maar nieuwe consultants die van niks wisten...
 
Waarom huren mensen ze dan toch in ;-)
- To check the box: external/independent review (e.g. audits)
- Payroll hiring freeze, consultants zijn exceptional expense. Komt er iets uit = benefit zonder kost
- Project wordt van bovenaf opgelegd, maar niemand wil/kan het doen; dump bij consultant
- Bedrijfspolitiek
- Whatever combo van bovenstaande


Prime voorbeeld. Met GDPR die in voege kwam, moesten alle tools en processen GDPR assessed worden - checking the box dus. Divisie brengt Deloitte binnen en somehow komt aan een lijst waar je tool of proces op staat. Je doet gesprekje over wat het doet en waarom etc. Je komt na veel vijven en zessen tot een rapportje dat Deloitte aftekent waar 'low risk' op staat. 2 maand later komt corporate af met een nieuwe boite. Opnieuw gesprekje over hetzelfde, want die weten uiteraard niet dat Divisie dat al gedaan heeft.... Die komen tot medium risk met wat mitigaties. JE denkt, 'pffrt, vorige was low risk'. Je doet niks. Er gebeurt niks en niemand volgt op. 1 y later komt er een nieuwe boite binnen die de medium en high risks begint op te volgen. Opnieuw hetzelfde liedje. Wat doe je, je stuurt het low risk report van Deloitte naar die mannen in de hoop van de lijst te raken. Lachen of wenen...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie af en toe een interessante functie passeren bij Deloitte of McKinsey of een meer 2e rangs boite. Typisch voor niche functies waar ik een geknipt profiel voor heb (e.g. economisch/technische functie in mijn vakgebied). Af en toe ben ik opnieuw naief en solliciteer ik vrijblijvend.

Elke keer zelfde liedje. Veel blabla. Ik verdien nu goed en wil iedereen zijn tijd sparen door gewoon mee te sturen 'ik verdien nu XXX'. Telkens als antwoord dat ze 30-40-50% minder kunnen bieden, maar wel een of ander bullshit riedeltje om te overtuigen. I mean, ik ben geen 20j he, 'je kunt manager worden' of 'de werksfeer is leuk', daar trap ik niet meer in.

Hier komen ook veel consultants over de vloer voor allerlei random projecten te doen; veelal internal audits, compliancy, IT stuff (Deloitte, Cognizant etc). Indrukwekkend vind ik die mannen toch niet hoor. Soms arrogante A-holes die het goed kunnen uitleggen en wel met heel weinig kennis van zaken aan de kar kunnen trekken; uiteindelijk komt het nog goed. Soms gewoon dutsen die van toeten nog blazen weten en het project sterft gewoon uit en verdwijnt eens de tijd/centen op zijn. Een jaar later draaft er nieuw consulting team op om nog eens te proberen...

Dus ja, waarom mensen daar willen werken is mij een raadsel... Zo goed word je niet betaald en goed behandeld al zeker niet.

Toen we nog een kleine startup waren zonder deftige boekhouding, kwam er elk kwartaal een Deloitte team op bezoek voor de kwartaalafsluiting. Dat was telkens hetzelfde. 2 jonge snotters die in een kot geduwd werden met een hoop mappen. En die maar iedereen lastig vallen omdat ze er niks van snapten. R&D stalken, manufacturing stalken met debiele vragen omdat ze 0,0 snapten van de business (in de biotech zijn er nogal dure voorraden in vriezers die lang meegaan en die as such geboekt moesten worden). Aangezien ik in R&D zat en wat van economie kende, mocht ik af en toe eens een praatje doen om hun vragen te beantwoorden mbt de product workflow, marges, provisies, voorraden. Was redelijk hopeloos, maar bon. Spendeer je daar paar uren aan. Volgend kwartaal smijten ze daar 2 nieuwe binnen. En guess what, die waren uiteraard niet gebriefd of getraind. Spelletje opnieuw. Idem met process/compliancy/IT audits. Was telkens hetzelfde bedrijf, maar nieuwe consultants die van niks wisten...

Hier ook enkel miserie met big 4 consultants eigenlijk :unsure:

bij mijn vorige werkgever gebruikten we een pricingtool die oorspronkelijk gemaakt was door Deloitte een 10tal jaar eerder.
Er kwamen een 3-tal auditors over de vloer en we leggen dan uit wat we daar doen, en hoe dat allemaal berekend/gepriced werd en niemand snapte er niks van. De enige comment/vraag die we kregen was dat de tool het oude logo van deloitte gebruikte :laugh:
 
Mss ff verduidelijken waarom ikzelf big4 gekozen heb:
- Zal starten binnen de strategy omgeving. Starten als consultant in de branche is gewoon erg logisch. Als ge op korte tijd met tientallen verschillende bedrijven in contact kunt komen is dat simpelweg een dikke asset. Zal ik elk bedrijf volledig begrijpen? Zeker niet. Mensen binnen mijn department hebben gwn erg goeie business skills, common sense en communicatieve vaardigheden.
- Als ge denkt sat big4 "geen leven" heeft dan moet je wat googlen over MBB lf finance-gerelateerde jobs. Erg getalenteerde mensen, maar nogal een toxic cultuur vermoed ik, met een pak meer dbags dan bij ons. En als er een groep studenten bekeken wordt als degene met een ferm klootzakgehalte zijn het wel studenten geneeskunde. Hun opleiding met directe concurrentie kweekt dit jammergenoeg.
- Ja mijn startersloon is eerder beperkt, maar de upside is letterlijk oneindig. Bart Verhaeghe startte ook binnen de big4, the rest is history. Beperkte steekproef, but still. Veel ex-big4 komen ooit in aandelen van bedrijven terecht en daar zit simpelweg de echte vetpot.
Niks mis met de Big 4 hoor. Heb daar ook 4 jaar gezeten maar dan wel gezorgd dat ik weg was. Ik zou nu ook wel niet teveel naar Bert Verhaeghe refereren, die heeft daar enkele maanden rondgehangen en zag waarschijnlijk al snel dat dat zijn ding niet is en is dan maar iets anders gaan doen. Niet direct de verdienste van de Big 4.

Uw laatste zin begrijp ik ook niet goed: "Veel ex-big4 komen ooit in aandelen van bedrijven terecht en daar zit simpelweg de echte vetpot."
Dat zal dan toch ook weinig met de Big 4 te maken hebben. Een heel klein deel wordt partner maar de meerderheid gaat na 1-5 jaar weg om een (senior) analyst positie in te nemen in de "industry".

Niet teveel de kool-aid drinken, dat is mijn tip. Verder wel goeie keuze voor start van uw carriere.
 
Mss ff verduidelijken waarom ikzelf big4 gekozen heb:
1) ik zal starten binnen de strategy omgeving. Starten als consultant in de branche is gewoon erg logisch. Als ge op korte tijd met tientallen verschillende bedrijven in contact kunt komen is dat simpelweg een dikke asset. Zal ik elk bedrijf volledig begrijpen? Zeker niet. Mensen binnen mijn department hebben gwn erg goeie business skills, common sense en communicatieve vaardigheden.
2) Als ge denkt sat big4 "geen leven" heeft dan moet je wat googlen over MBB lf finance-gerelateerde jobs. Erg getalenteerde mensen, maar nogal een toxic cultuur vermoed ik, met een pak meer dbags dan bij ons. En als er een groep studenten bekeken wordt als degene met een ferm klootzakgehalte zijn het wel studenten geneeskunde. Hun opleiding met directe concurrentie kweekt dit jammergenoeg.
3) Ja mijn startersloon is eerder beperkt, maar de upside is letterlijk oneindig. Bart Verhaeghe startte ook binnen de big4, the rest is history. Beperkte steekproef, but still. Veel ex-big4 komen ooit in aandelen van bedrijven terecht en daar zit simpelweg de echte vetpot.
Ge moet u echt tegen niemand verdedigen hoor. Ieder zijn carrièrekeuze

1) ik zie veel lege begrippen en weinig concreets, da's niet abnormaal. Toen ik op mijn eerste job begon, had ik eigenlijk -behalve dat er veel doorgroeimogelijkheden waren- begot geen idee wat ik er ging doen.

2) Dus er bestaan andere klootzakken? Wat is uw punt van dit stuk? 😅

3) Bart Verhaeghe is volgens wikipedia na 9 maanden opgestapt. Wat is uw punt van dit stuk?
 
Hier ook enkel miserie met big 4 consultants eigenlijk :unsure:

bij mijn vorige werkgever gebruikten we een pricingtool die oorspronkelijk gemaakt was door Deloitte een 10tal jaar eerder.
Er kwamen een 3-tal auditors over de vloer en we leggen dan uit wat we daar doen, en hoe dat allemaal berekend/gepriced werd en niemand snapte er niks van. De enige comment/vraag die we kregen was dat de tool het oude logo van deloitte gebruikte :laugh:
In audit zit ook gewoon veel middelmaat. Ik zat zelf ook in audit en ik achtte daar misschien een goede 20-25% als echt competent, de overige 75% was gewoon de pure middelmaat van TEW/HW en met alle respect zijn dat niet altijd de meest snuggere mensen.

En inderdaad het zijn veelal onervaren mensen die je over de vloer krijgt, vaak nog maar enkele maanden of hoogstens enkele jaren aan het werken.
 
Ik zie af en toe een interessante functie passeren bij Deloitte of McKinsey of een meer 2e rangs boite. Typisch voor niche functies waar ik een geknipt profiel voor heb (e.g. economisch/technische functie in mijn vakgebied). Af en toe ben ik opnieuw naief en solliciteer ik vrijblijvend.

Elke keer zelfde liedje. Veel blabla. Ik verdien nu goed en wil iedereen zijn tijd sparen door gewoon mee te sturen 'ik verdien nu XXX'. Telkens als antwoord dat ze 30-40-50% minder kunnen bieden, maar wel een of ander bullshit riedeltje om te overtuigen. I mean, ik ben geen 20j he, 'je kunt manager worden' of 'de werksfeer is leuk', daar trap ik niet meer in.

Hier komen ook veel consultants over de vloer voor allerlei random projecten te doen; veelal internal audits, compliancy, IT stuff (Deloitte, Cognizant etc). Indrukwekkend vind ik die mannen toch niet hoor. Soms arrogante A-holes die het goed kunnen uitleggen en wel met heel weinig kennis van zaken aan de kar kunnen trekken; uiteindelijk komt het nog goed. Soms gewoon dutsen die van toeten nog blazen weten en het project sterft gewoon uit en verdwijnt eens de tijd/centen op zijn. Een jaar later draaft er nieuw consulting team op om nog eens te proberen...

Dus ja, waarom mensen daar willen werken is mij een raadsel... Zo goed word je niet betaald en goed behandeld al zeker niet.

Toen we nog een kleine startup waren zonder deftige boekhouding, kwam er elk kwartaal een Deloitte team op bezoek voor de kwartaalafsluiting. Dat was telkens hetzelfde. 2 jonge snotters die in een kot geduwd werden met een hoop mappen. En die maar iedereen lastig vallen omdat ze er niks van snapten. R&D stalken, manufacturing stalken met debiele vragen omdat ze 0,0 snapten van de business (in de biotech zijn er nogal dure voorraden in vriezers die lang meegaan en die as such geboekt moesten worden). Aangezien ik in R&D zat en wat van economie kende, mocht ik af en toe eens een praatje doen om hun vragen te beantwoorden mbt de product workflow, marges, provisies, voorraden. Was redelijk hopeloos, maar bon. Spendeer je daar paar uren aan. Volgend kwartaal smijten ze daar 2 nieuwe binnen. En guess what, die waren uiteraard niet gebriefd of getraind. Spelletje opnieuw. Idem met process/compliancy/IT audits. Was telkens hetzelfde bedrijf, maar nieuwe consultants die van niks wisten...
Dat laatste is misschien slecht voor de klanten maar is de reden waarom ze jaarlijks zoveel mensen kunnen aantrekken. Je wordt er in gesmeten en je komt enorm veel verschillende soorten bedrijven en problemen tegen. Er zijn weinig andere plaatsen waar je op zo weinig tijd zoveel ervaring kan opdoen. Voor heel wat interne jobs bij bedrijven is een paar jaar ervaring in een big4 (of gelijkaardig) daarom ook bijna een vereiste.

En hoewel het zo is dat het niveau van de onervaren juniors best laag is, is het ook wel zo dat er op hoger niveau echt wel wat kennis zit die je niet altijd in een ander kantoor gaat vinden (wat volgens mij ook de reden is waarom ze zo succesvol blijven ondanks het feit dat iedereen klaagt dat ze moeten betalen voor snotneuzen die net van de schoolbanken komen)
 
Dat laatste is misschien slecht voor de klanten maar is de reden waarom ze jaarlijks zoveel mensen kunnen aantrekken. Je wordt er in gesmeten en je komt enorm veel verschillende soorten bedrijven en problemen tegen. Er zijn weinig andere plaatsen waar je op zo weinig tijd zoveel ervaring kan opdoen. Voor heel wat interne jobs bij bedrijven is een paar jaar ervaring in een big4 (of gelijkaardig) daarom ook bijna een vereiste.

En hoewel het zo is dat het niveau van de onervaren juniors best laag is, is het ook wel zo dat er op hoger niveau echt wel wat kennis zit die je niet altijd in een ander kantoor gaat vinden (wat volgens mij ook de reden is waarom ze zo succesvol blijven ondanks het feit dat iedereen klaagt dat ze moeten betalen voor snotneuzen die net van de schoolbanken komen)
Eigenlijk toch een prachtig model he. De klant leidt je personeel op en betaalt daarbovenop nog eens 150 euro/uur.
 
Mss ff verduidelijken waarom ikzelf big4 gekozen heb:
- Zal starten binnen de strategy omgeving. Starten als consultant in de branche is gewoon erg logisch. Als ge op korte tijd met tientallen verschillende bedrijven in contact kunt komen is dat simpelweg een dikke asset. Zal ik elk bedrijf volledig begrijpen? Zeker niet. Mensen binnen mijn department hebben gwn erg goeie business skills, common sense en communicatieve vaardigheden.
- Als ge denkt sat big4 "geen leven" heeft dan moet je wat googlen over MBB lf finance-gerelateerde jobs. Erg getalenteerde mensen, maar nogal een toxic cultuur vermoed ik, met een pak meer dbags dan bij ons. En als er een groep studenten bekeken wordt als degene met een ferm klootzakgehalte zijn het wel studenten geneeskunde. Hun opleiding met directe concurrentie kweekt dit jammergenoeg.
- Ja mijn startersloon is eerder beperkt, maar de upside is letterlijk oneindig. Bart Verhaeghe startte ook binnen de big4, the rest is history. Beperkte steekproef, but still. Veel ex-big4 komen ooit in aandelen van bedrijven terecht en daar zit simpelweg de echte vetpot.

Alles wat je zegt kan waar zijn. Maar dat is niet uniek voor big4. Elke doorsnee startup geeft aandelen aan zijn personeel, zelfs de low level HR mannetjes. Wij (niet ik - corporate HQ) hebben net een bedrijf van 100 man overgenomen voor >500M. Wil je weten hoeveel mensen die er van bij het begin bij waren miljonair zijn ?

Je redenering komt uiteindelijk neer op de wortel die voorhangt. Weinig in begin met kans op kassa kassa. Terwijl er genoeg bedrijven zijn die de wortel niet voorhangen (voor merendeel komt de kassa nooit) en gewoon correct betalen van in het begin.
 
Alles wat je zegt kan waar zijn. Maar dat is niet uniek voor big4. Elke doorsnee startup geeft aandelen aan zijn personeel, zelfs de low level HR mannetjes. Wij (niet ik - corporate HQ) hebben net een bedrijf van 100 man overgenomen voor >500M. Wil je weten hoeveel mensen die er van bij het begin bij waren miljonair zijn ?

Je redenering komt uiteindelijk neer op de wortel die voorhangt. Weinig in begin met kans op kassa kassa. Terwijl er genoeg bedrijven zijn die de wortel niet voorhangen (voor merendeel komt de kassa nooit) en gewoon correct betalen van in het begin.
Ik snap niet dat je over dat betalen bezig blijft. Als je het totaalpakket bekijkt van de Big 4 betalen ze de eerste 3 jaar net heel goed en ga je dat op een ander heel moeilijk vinden. Vanaf dan wordt het inderdaad minder, zeker vanaf manager level (5 jaar ervaring) ben je onderbetaald in vergelijking met de industrie.
 
Paar jaar terug een klant 'over genomen' van Big4 bedrijf waar men al iets van een 2 jaar 'bezig was' met de opzet van een nieuw systeem.
Er was weliswaar eigenlijk nog niets opgeleverd.

Wel 1000 EUR per dag per consultant en regelmatig zaten er meerdere.
Die klant had daar al geld laten liggen, ni normaal.

Moest er dan nog iets deftigs van gekomen zijn tot daar aan toe, maar eens we de zaken bekeken die er al waren kwam dit uit op niet veel meer dan enkele weken of zoiets werk, moesten we dat moeten hermaken.
Daar dan enkele tools tussen gelapt die rechtstreeks van de Microsoft store geript waren, die niet eens voldeden aan de noden van de klant om zogezegd toch al iets van functionaliteit te hebben. Ongelofelijk.

--> Hoe klanten zich er toch zo gewillig laten opleggen, verblind door die naam. Terwijl veel klanten t.o.v. ons net echt streng zijn op elk uur dat we presteren en resultaat eisen, meestal tegen vaste deadlines.

Uiteindelijk was het from scratch opnieuw te beginnen, maar natuurlijk was de grote vetpot wel uitgedroogd. Klant had al zoveel budget verkwist aan 'probeersel #1' dat wij natuurlijk niet veel meer moesten verwachten. Al zeker niet het equivalent van wat al uitgegeven was aan het gefaalde project.
 
Vind het daarnaast ook opvallend dat er nog steeds zo'n negatief stigma hangt aan de big 4. Ik denk dat de meeste afgestudeerden die er vandaag de dag beginnen wel ongeveer kunnen inschatten wat ze te wachten staat + ookal lijken die brutolonen relatief laag (ik vind tbh dat je nie moet klagen komende van de schoolbanken) in vergelijking met sommige andere jobs, is het totale loonpakket vrij compleet. Blijkbaar doen veel mensen nog altijd niets liever dan wat negativiteit spuien van de moment dat ze big 4 horen op basis van een paar sappige anekdotes die ze eens ergens gehoord hebben, achja.... Veel mensen blijven er inderdaad niet lang hangen, maar dat is niet uniek voor de big 4 (zeker voor eerste job). Je kunt beter geprobeerd hebben zodat ge zelf ervaart of het u bevalt, dan u te baseren op een ander (die er wss zelf nie eens heeft gewerkt xd).
Het is eerder omgekeerd. Big 4 heeft onder de studenten een enorme reputatie en is voor velen precies superieur. Maar in de realiteit valt dat allemaal wel goed mee. En dan krijg je hier soms verhalen gebaseerd vaak op persoonlijke ervaringen dat de big 4 alles behalve rozengeur en maneschijn is. Daarbuiten zijn er ook enorm veel carrièremogelijkheden die minstens zo goed of zelfs beter zijn. Dat zijn dingen die je wel zal ervaren in de loop van de jaren. Het neemt ook niet weg dat je bij de big 4 goed kan zitten, maar er is ook gewoon zoveel meer daarbuiten.
 
Oei oei...
Vind het daarnaast ook opvallend dat er nog steeds zo'n negatief stigma hangt aan de big 4.
Hmm... Een bedrijf die via extreme loonsoptimalisatie heel weinig aan de maatschappij bijdraagt en vooral overleeft door klanten te adviseren hoe ze fiscaal en sociaal vooral zo weinig mogelijk moeten bijdragen. Daarenboven laten ze al het personeel systematisch veel meer dan 38 uur presteren om nog meer marge per uur te realiseren en is het bewaren van een goede privé-gezondheid niet eenvoudig bij de big4: https://meridian.allenpress.com/accounting-horizons/article-abstract/30/1/41/52547

Wat vroeg je je af?
 
Mooi ongenuanceerd tekstje.

Hmm... de vakbond. Een organisatie die door misbruik van stakingsrecht heel weinig aan de maatschappij bijdraagt, ondernemingszin en werkgelegenheid tegenwerkt en vooral overleeft door zichzelf te overwaarderen en zich vast te koppelen aan hun historische zuilen. Daarenboven beroepen ze zich op hun beschermd statuut en weigeren ze rechtspersoonlijkheid aan te nemen omdat ze schrik hebben verantwoording te moeten afleggen voor hun daden. Hun notabelen passen ondertussen zelf voluit de methodes toe waarvoor ze de Big 4 beschimpen.

Even juist als bovenstaande.

Toch raar dat mensen die er nooit zelf hebben gewerkt, steeds zoveel commentaar moeten geven op iemand anders werkgever. De mensen die er (voor enige tijd) hebben gewerkt zijn nochtans over het algemeen niet zo negatief. Maar dat is waarschijnlijk Stockholm-syndroom, niet?
 
Oei oei...
Hmm... Een bedrijf die via extreme loonsoptimalisatie heel weinig aan de maatschappij bijdraagt en vooral overleeft door klanten te adviseren hoe ze fiscaal en sociaal vooral zo weinig mogelijk moeten bijdragen. Daarenboven laten ze al het personeel systematisch veel meer dan 38 uur presteren om nog meer marge per uur te realiseren en is het bewaren van een goede privé-gezondheid niet eenvoudig bij de big4: https://meridian.allenpress.com/accounting-horizons/article-abstract/30/1/41/52547

Wat vroeg je je af?

En al die schandalen niet vergeten. :p
Ernest & Young

Of in Nederland waar bleek dat maar 30% van de audits van KPMG voldoende waren. De andere 70% was onbetrouwbaar.

Of in Engeland waar ze de Big 4 willen opsplitsen :p.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan