Werk Big Four

Brr, cringe fest dit filmpje.
(niet persoonlijk richting de jongedame, gewoon het ganse concept)
 
Laatst bewerkt:
Brr, cringe fest dit filmpje.
(niet persoonlijk richting de jongedame, gewoon het ganse concept)

Dat soort filmpjes zijn de laatste paar jaar precies heel populair, niet enkel bij Big4 of consulting bedrijven.
Bij meer industriële bedrijven zijn dat vaak nog filmpjes met wat inhoud, bij consulting is het gewoon één en al marketing, "lifestyle" hypen.

Soit, voor alle slechte verhalen & ervaringen met een Big 4 en concurrenten, is er ook positieve. Heel veel hangt af van de partner/director en het team.
 
Heb er ook een jaar opzitten bij een van de Big4. Het staat mooi op je CV maar als je al wat senior bent is het geen ideale overstap.
Nul people oriented beleid of teamgeest.
 
Ik studeer dit jaar af met een master in de fiscaliteit (handelswetenschappen). Momenteel ben ik bezig met mijn zoektocht naar werk. Voor mij is het moeilijk me te oriënteren wat een correct startersloon is. Helaas geven ze dat in de opleiding niet mee. Zelf gok/hoop ik rond de 2750€ bruto te verdienen (alle extralegale voordelen inclusief natuurlijk). Ik plan te solliciteren bij een big 4 op de corporate tax afdeling.

@Fredjeb
Wil jij delen welke opleiding je hebt? Voor mij klinkt jouw verloning zeker heel motiverend ;) !
Je hebt natuurlijk wel al 2 jaar ervaring. Zou je je startloon willen delen?


Alvast super bedankt!
Ik werk er al bijna 2 jaar ondertussen en hoewel het niet altijd rozengeur en maneschijn is vind ik het toch altijd raar dat het vooral de mensen zijn die er nooit gewerkt hebben er altijd over lopen te zeuren wat een k*twerkgever de big4 wel niet is.

Veel overuren -> klopt, maar tot senior level kan je deze in de zomer allemaal recupereren.

Slecht loon -> vind ik persoonlijk niet juist voor starters ( managers is een ander verhaal). 2.000 euro netto + gsm & abo + wagen + tankkaart is het equivalent van ongeveer 2.500 zonder voordelen. Bij de overheid start je aan 2.200 euro...

Weinig bijdragen aan de maatschappij -> ook niet volledig juist, een audit heeft juist als doel de getrouwheid van een onderneming haar cijfers te verifiëren. Hoewel we zeker niet alle fouten/fraude zullen vaststellen ben ik eens benieuwd hoeveel meer fraude er zou zijn zonder jaarlijkse controle. Tenslotte is er bij ons een nieuwe afdeling genaamd sustainability consulting -> letterlijk onderneming groener maken.

je moet er niet gans je leven blijven hangen maar voor de eerste werkjaren vind ik het zeker geen slechte keuze.
 
Ik studeer dit jaar af met een master in de fiscaliteit (handelswetenschappen). Momenteel ben ik bezig met mijn zoektocht naar werk. Voor mij is het moeilijk me te oriënteren wat een correct startersloon is. Helaas geven ze dat in de opleiding niet mee. Zelf gok/hoop ik rond de 2750€ bruto te verdienen (alle extralegale voordelen inclusief natuurlijk). Ik plan te solliciteren bij een big 4 op de corporate tax afdeling.

@Fredjeb
Wil jij delen welke opleiding je hebt? Voor mij klinkt jouw verloning zeker heel motiverend ;) !
Je hebt natuurlijk wel al 2 jaar ervaring. Zou je je startloon willen delen?


Alvast super bedankt!
De startsalarissen voor schoolverlaters in de big4 liggen vast. Dus er is niets te hopen/gokken als je solliciteert voor een big4 bedrijf ;-)
 
MOD EDIT
Naar aanleiding van offtopic discussies in andere threads lijkt het opportuun om hiervoor opnieuw een aparte plek te voorzien. Bij deze!


Waarom wordt er hier toch zo overweldigend gedaan over die Big4 bedrijven, wat is er zo speciaal aan die bedrijven? Voor het brutoloon moet je het al niet doen als ik dat hier lees.

Ik ging eens op zeilweekend met een organisatie. De andere deelnemers waren niet van de minste, chirurgen, cardiologen, architecten, ik was maar een kleine garnaal als ingtje. Dat weekend was ook schijteduur met allerhande bijkomende kosten.

Die instructeur werkte als consultant bij een big 4. De groepssfeer was goed, maar die kerel was zo een asshole en vol lof over zichzelf met wat vage prietpraat en opscheppen over zijn 5 serie BMW. Hij had zelf psychopatishe trekken, want ik heb hem zijn voet zien zetten op een van de deelnemers zijn hand, echt express op die jongen zijn hand gaan staan terwijl hij zo een lijn aan het vastmaken was. Ziekelijke kerel.

Ik denk dat die zich gewoon slecht voelde met zijn "zonderinzichtvanbuitenleermasterdiploma" tussen al die dokters aan boord.
Je hebt een slechte ervaring met 1 persoon die bij 1 bedrifj werkt en daardoor is heel dat bedrijf slecht?
Elk bedrijf met gigantisch veel werknemers zal wel *ssholes hebben hoor :D

In de IT afdeling lijkt het trouwens wel een stuk beter te zijn dan de audit en andere bekende afdelingen van de big4.
Ik ken er een paar die er zaten en die er nu zitten en ze zijn toch niet echt negatiever dan andere IT-consultancy bedrijven.
Elk bedrijf heeft wel iets dat negatief is.

En die nettolonen voor de starters vind ik toch wel redelijk top voor hen.
2000 netto met allerhande voordelen, daarvoor moet je al los boven 3000 bruto gaan zonder enig extralegaal voordeel om gelijk uit te komen.
 
Ik studeer dit jaar af met een master in de fiscaliteit (handelswetenschappen). Momenteel ben ik bezig met mijn zoektocht naar werk. Voor mij is het moeilijk me te oriënteren wat een correct startersloon is. Helaas geven ze dat in de opleiding niet mee. Zelf gok/hoop ik rond de 2750€ bruto te verdienen (alle extralegale voordelen inclusief natuurlijk). Ik plan te solliciteren bij een big 4 op de corporate tax afdeling.

@Fredjeb
Wil jij delen welke opleiding je hebt? Voor mij klinkt jouw verloning zeker heel motiverend ;) !
Je hebt natuurlijk wel al 2 jaar ervaring. Zou je je startloon willen delen?


Alvast super bedankt!
Ik heb ook handelswetenschappen gestudeerd. Bijna iedereen die werkt binnen audit is afkomstig uit HW, TEW en een kleine minderheid HI.

ik kan je zeker een kort overzicht geven van hoe het loon evolueert de eerste 4 jaar (nadien heb ik er iets minder zicht op, als er iemand binnen dit forum kan aanvullen mag dat zeker)

- jaar 1 : 2.150 bruto -> 1.900 netto incl. nettovergoedingen (+\- 350 euro) en de andere gekende voordelen.
- jaar 2: 2.300 bruto -> 1.950 netto incl. nettovergoedingen (+\- 350 euro) en de andere gekende voordelen.
- jaar 3: 2.600 bruto -> 2.150 netto incl. nettovergoedingenb(+\- 400 euro) en de andere gekende voordelen. Vanaf jaar 3 ook een bonus tbv ongeveer 1.800 netto
- jaar 4: 2.850 bruto -> 2.250 netto incl. nettovergoedingenb(+\- 400 euro) en de andere gekende voordelen.

Er zijn sowieso bedrijven die beter betalen maar onderschat niet hoeveel je kan leren in een Big4. Op 1 jaar tijd krijg je een gedetailleerd zicht op de financiën van meerdere bedrijven. ik heb soms nog het gevoel dat ik nog steeds aan het ‘studeren’ ben en daarvoor betaald krijg.
 
Ik heb ook handelswetenschappen gestudeerd. Bijna iedereen die werkt binnen audit is afkomstig uit HW, TEW en een kleine minderheid HI.

ik kan je zeker een kort overzicht geven van hoe het loon evolueert de eerste 4 jaar (nadien heb ik er iets minder zicht op, als er iemand binnen dit forum kan aanvullen mag dat zeker)

- jaar 1 : 2.150 bruto -> 1.900 netto incl. nettovergoedingen (+\- 350 euro) en de andere gekende voordelen.
- jaar 2: 2.300 bruto -> 1.950 netto incl. nettovergoedingen (+\- 350 euro) en de andere gekende voordelen.
- jaar 3: 2.600 bruto -> 2.150 netto incl. nettovergoedingenb(+\- 400 euro) en de andere gekende voordelen. Vanaf jaar 3 ook een bonus tbv ongeveer 1.800 netto
- jaar 4: 2.850 bruto -> 2.250 netto incl. nettovergoedingenb(+\- 400 euro) en de andere gekende voordelen.

Er zijn sowieso bedrijven die beter betalen maar onderschat niet hoeveel je kan leren in een Big4. Op 1 jaar tijd krijg je een gedetailleerd zicht op de financiën van meerdere bedrijven. ik heb soms nog het gevoel dat ik nog steeds aan het ‘studeren’ ben en daarvoor betaald krijg.
Super bedankt voor de transparantie!
Kleine opmerking. Ik ben zelf woonachtig in België. Ik heb toch het gevoel dat een brutoloon van 2150€ zwaarder belast wordt en je maar een 1750€ zal overhouden. Baseert u zicht op de bruto of nettolonen uit eigen ervaring?

"andere gekende voordelen" zijn waarschijnlijk: gsm +abonnement, bedrijfswagen & groepsverzekering? Bij een big 4 zijn de wagens mini's of bmw 1 series dacht ik. Die wegens toch zwaarder dan 350€, niet?

Alvast bedankt!
 
die 350€ komt bovenop de wagen en tankkaart. Meestal maaltijdvergoeding, representatievergoeding, waarschijnlijk ook wel internet vergoeding- maar niet 100% zeker. De gsm, laptop is nog apart.
 
Ik zocht online eens op. Een nettoloon van 2000€ vraagt een brutoloon van 3000€. (Berekend via de schijven..)

Daarnaast nog een bedrijfswagen (bij de meeste big 4 is dit type BMW 1), tankkaart, gsm + abonnement, groepsverzekering & maaltijdcheques.

Is dit niet wat heel optimistisch? Dat durf ik zelfs niet dromen na 5jaar werken.

Bedankt voor de hulp!
 
ik werk en woon ook in BE, uw situatie zou dus volledig gelijk zijn aan de mijne.

De big4 lonen zijn tot op het randje fiscaal geoptimaliseerd (gelieve niet opnieuw de discussie te starten dat dit sociaal onverantwoord is).
Je krijgt maw een heel laag bruto loon waar optimaal gebruik wordt gemaakt van de werkbonus. Van die 2150 bruto houd je na aftrek van bijdrage wagen 1550-1600 euro netto over. Hier geven ze u dan ongeveer 350 euro netto vergoedingen bovenop waar je geen belastingen op betaalt.Dit wordt namelijk verkocht aan de fiscus als een forfaitaire vergoeding ter terugbetaling van de kosten die je maakt voor jouw werk. Wat in werkelijkheid dus niet volledig zo is.

3.000 bruto is trouwens niet zo uitzonderlijk voor een master als je niet te veel waarde hecht aan extra legale voordelen. Denk dat de overheid al start een 3.400 euro bruto.

Staar je vooral niet te veel blind op de lonen. Voor de grote vetpotten moet je niet bij de big 4 zijn. Ze betalen zeker marktconform maar er staat wel iets tegenover wat - afhankelijk van uw klanten - soms niet in verhouding kan staan.

De raad die ik je kan geven na amper 2 jaar ervaring is om iets te doen waar je echt interesse in hebt ook al zou dat dan iets minder betalen.
 
Super bedankt voor je reactie!
Ik neem alles zeker mee. Het was meer een informatieve vraag om me al wat te kunnen oriënteren. Ik ben aangenaam verrast van het hoge loon. Dat betekent dat ik zeker ruimte heb te kiezen voor een job die een lager loont heeft (dat nog steeds aan mijn verwachtingen voldoet) maar me meer interesseert.

Thnx!
 
Super bedankt voor je reactie!
Ik neem alles zeker mee. Het was meer een informatieve vraag om me al wat te kunnen oriënteren. Ik ben aangenaam verrast van het hoge loon. Dat betekent dat ik zeker ruimte heb te kiezen voor een job die een lager loont heeft (dat nog steeds aan mijn verwachtingen voldoet) maar me meer interesseert.
Ik zou mij niet blindstaren op de vermeldingen van de lonen die hier gezet worden.

Ik ken er enorm weinig die effectief starten aan 3000 of zelfs 3400€ bruto. Ja het kan zijn dat als je bij de overheid binnen geraakt als master dat je die verloning hebt. Maar dan heb je geen wagen, niet altijd maaltijdcheques, geen gsm, geen extralegale voordelen (of beperkt tot 20€ voor internet of zo), geen ecocheques, etc... En in de privé is dat zeker meestal beperkt omdat zij meestal wel aan een vorm van optimalisatie doen. Maar zelfs dan zijn lonen als 2600 - 3000€ uitzonderlijk.

Dit juist omdat de taxshift (die nog altijd niet gefinancierd is) van een paar jaar geleden het nettoloon serieus heeft omhooggestuwd. Waardoor je met 2150€ nu vlot 1700 - 1800€ netto hebt waarbij dit ervoor hoop en al 1400-1500€ was. En het dan ook een beetje meer in lijn was met uw eerste gedachte ;) dat 2000€ netto een enorm goed loon is. En laat ons eerlijk zijn, dat is het nog altijd...
Vergeet wel niet dat als je nu start met extralegale voordelen dat je wel belandt in de werkbonus zone waardoor toekomstige promoties mogelijks overkomen als subpar. Zo van jama ik verdien bruto 500€ extra en netto schiet daar maar 200€ extra over. Maar dat is nu eenmaal ons systeem.
 
Nog een kleine vraag hier verder op ingaande. Rekenen jullie bij dit loon al overuren? Er wordt mij verteld dat je dagelijks minimum een uurtje langer zal werken. De ene beweren dat je dit niet uitbetaald krijgt, anderen beweren dat je deze in extra vakantiedagen terugkrijgt.
Bij wet is het verplicht, dus helemaal niet terugbetalen lijkt mij straf. Ik onderschat de meerwaarde van een big 4 zeker niet. Maar als er andere bedrijven jobs aanbieden die eenzelfde loon voorzien weet ik niet of de extra meerwaarde opweegt tegenover de extra inspanning in overuren...
 
Nog een kleine vraag hier verder op ingaande. Rekenen jullie bij dit loon al overuren? Er wordt mij verteld dat je dagelijks minimum een uurtje langer zal werken. De ene beweren dat je dit niet uitbetaald krijgt, anderen beweren dat je deze in extra vakantiedagen terugkrijgt.
Bij wet is het verplicht, dus helemaal niet terugbetalen lijkt mij straf. Ik onderschat de meerwaarde van een big 4 zeker niet. Maar als er andere bedrijven jobs aanbieden die eenzelfde loon voorzien weet ik niet of de extra meerwaarde opweegt tegenover de extra inspanning in overuren...
Bij de meeste spelers zal het enkel compenseerbaar zijn via recupdagen op juniorniveau. Vanaf seniorpositie (na 2-3 jaar in dienst) zijn overuren niet meer compenseerbaar (moffelen ze weg onder 1 of ander kaderstatuut). Vanaf senior zal je vaker meer dan 1 uur extra per dag moeten presteren om tijdig door de workload te geraken.
Ik heb vorig jaar nog geregeld dagen totaal ongecompenseerd van 8 u 's morgens tot middernacht op kantoor gezeten..
Vandaag ben ik echter zelfstandig consultant en verdien ik die overuren aan ervaring meer dan dik terug, dat met veel meer vrijheid en flexibiliteit om mijn dag in te delen. Dus ik zie het wel als een investering in mezelf als persoon :).
 
Wat @iamhollywood zegt + zelfs bij juniors is het niet altijd waar dat al die uren recupereebaar zijn. Bij sommige projecten, managers en/of periodes kan dat, bij anderen niet. Dat is zowat alles dat we u concreet kunnen zeggen.

Wel kan ik u meegeven: Ja er zullen sowieso ook onbetaalde overuren tussen zitten. Hoe erg of "OK" dat is laat ik in het midden, iedereen heeft daar een ander gedacht over.

Als uw mindset is om alles gechargeerd te krijgen (of om maar gemiddeld 8u/dag te werken), zou ik er niet beginnen want ge gaat niet gelukkig zijn.
 
Mijn professor bedrijfsmanagement heeft een accountancykantoor en hij heeft slechte ervaringen met mensen die bv. van Deloitte komen. Enige ervaring die ze daar opdoen (volgens hem) is dat ze met zeven soort kopiemachines kunnen werken.
 
:rolleyes: hier komen de clichés weer. Ik had een professor wiskunde die vond dat apothekers niet meer waren dan kruideniers. Misschien moet ik dat ook posten in elke thread wanneer iemand een vraag over farmacie stelt. Nee, toch maar niet, ik hou het liever constructief en gebaseerd op feiten.
Toch bizar dat bedrijven >150 EUR/u blijven betalen voor mensen die enkel iets van kopieermachines kennen, dat ze bereid zijn meer te betalen voor Big 4 advies dan advies van een kleinere speler en dat er vacatures zijn die specifiek Big 4 ervaring als een pluspunt aanmerken. Ze moeten bij Xerox ook erg jaloers zijn op de fees die de kopieertechniekers bij de Big 4 opstrijken.
 
Mijn professor bedrijfsmanagement heeft een accountancykantoor en hij heeft slechte ervaringen met mensen die bv. van Deloitte komen. Enige ervaring die ze daar opdoen (volgens hem) is dat ze met zeven soort kopiemachines kunnen werken.
Een big four heeft meerdere secretaresses die tijd hebben om de documenten in te scannen en te kopieren. In een kleiner kantoor heeft die 1e secretaresse die tijd niet en zal de schoolverlater het moeten doen ;).
Je kan ook ni elke accountancy afdeling zomaar met elkaar vergelijken. Iemand binnen Deloitte private (de fiduciaire-tak) zal de juiste kennis hebben om een KMO dossier van a tot z af te sluiten, daar waar iemand van E-acts vooral een krak zal zijn in conversies van buitenlandse GAAP naar BEGAAP/IFRS en waar iemand die vooral projectwerk doet (FRO) voornamelijk ervaring heeft met interne boekhoudingen. Maar zo ver denken buitenstaanders niet, het is een accountant van Deloitte en ze worden allen over dezelfde kam geschoren.

Ik heb zo onlangs iemand die van FRO kwam als accountant weten opstarten in een boekhoudkantoor. Die kerel was na enkele maanden al ontslagen wegens gebrek aan kennis, natuurlijk zat die niet op de juiste stoel zonder de juiste begeleiding, die heeft nooit eerder het werk van een fiduciaire accountant gedaan. Maar voor de headhunter was het een ex-accountancy consultant van Deloitte dus zeker top. Beetje uw vakgebied kennen ;)..
(hij was bij Deloitte ook wel ontslagen geweest, maar dat was voor mij niet de oorzaak van de mismatch)
 
Terug
Bovenaan