Ik heb enkel op vlak van IT ervaring met dergelijke bedrijven (waar ik ook Accenture toe reken) en die zijn niet bepaald onverdeeld positief. Heel dat business model is ook gestoeld op juniors binnenhalen met een schoon universitair diploma die dan voor een hongerloon overuren mogen kloppen en enkel de besten blijven over. Dat zijn meestal ook de mensen die zowat het schoolvoorbeeld van manager als ultieme smeerlap belichamen.
Alleen maar negatieve ervaringen hier, behalve dat er af en toe es ne keer een ferm madammeke tussen zit die wel lachen is.
Style over substance is daar een way of life en die kunnen voor elk probleem wel een geweldig goede Powerpoint of matrix maken, maar het probleem effectief aanpakken, is natuurlijk ook iets anders. Mijn grootste probleem is dat bij directors (of op dat niveau) er echt ook wordt gehamerd om het personeel zo te managen. Bij de iets minder ervaren profielen zitten echt wel competente mensen bij, maar die worden dan onmiddellijk aangesteld als tracklead op een belangrijk onderdeel zonder ervaring op de werkvloer.
Over het IT stuk kan ik het feitelijk maar alleen be-amen. Juniors in een kostuumpje met een opgeklopte titel richting de klant sjotten. Bonus punten als ge der ene vind dien nog serieus wa ego heeft.
Toch ook eens schoon ons
"monsieur architectke" zien aan komen kakken met zijn beginner Mercedes A'ke terwijl den enterprise architect zijnen XC90 der naast smijt. 't Was rap gedaan met naamkaartjes met titel rond te strooien. (En pas-op, ik heb geen enkel probleem dat iemand een architecten titel zou voeren ergens, maar "walk the talk".)
Zo groen als wat achter de oren nog geen jaar in dienst en teamleader titels zijn blijkbaar ook al niet uit den boze. Project managers, da's op de bench binnen komen, cursus prince of pmi en hup naar de klant.
Het hele probleem zit em feitelijk in juniors als medior te verkopen, mediors als senior, e.d... Daar komen gewoon problemen van. Ik denk dat de perceptie toch iet wat beter kan worden als ze stoppen met deze praktijken.
Want in se is er niets mis met die consultants behalve dat ze die constant duwen in een richting waar ze serieuze problemen gaan veroorzaken door hun gebrek aan kennis.
Zo was er op mijn vorig project (dat geleid werd door Deloitte) een afgestudeerde burgie die de track Migratie moest leiden. Die persoon zal wel intelligent zijn, maar met twee jaar algemene ervaring en geen ervaring in migratietopics whatsoever is het onbegonnen werk om zomaar eventjes een ETL-model op te zetten waar miljoenen contracten van een legacy applicatie zomaar eventjes gemigreerd moeten worden naar een nieuw ERP-systeem. Die kerel liep elke dag stijf van de stress rond omdat er telkens problemen bijkwamen ipv verminderen.
Deloitte fixt dat wel even en ze zetten daar twee juniors bij met ik denk een jaar ervaring maximum. Waar ik wel een grenzeloze bewondering voor heb, is hoe die mannen zoveel (junior) consultants kunnen verkopen terwijl dat steeds op een sisser eindigt omdat simpelweg de ervaring ontbreekt (want het personeelsverloop is deel van het business model).
Wel, als ge bij zo'n partij koopt weet ge per definitie dat die manne gaan proberen voor het op te lossen, ongeacht hoeveel volk ze er tegenaan moeten smijten. Voor het volk op de werkvloer is dat natuurlijk zeer ambetant, die zien dat dus allemaal gebeuren en hebben de dagdagelijkse last en frustratie van het gebrek van kennis van het gros van die juniors.
En nadat het allemaal opgelost is, de helft van de juniors uitgebrand zijn op het project. Het project op het randje van alle data kwijt geweest is ziede de directie een nieuw project beginnen:
Voor consultants zelf kan het wel interessant zijn, want de klantenportefeuille van Deloitte en consoorten is toch wel dik in orde en dikwijls komen consultants met hoog geplaatste managers in contact tot zelfs op CxO niveau. Qua exit opportuniteiten is het dus wel interessant. Maar om een project succesvol op te leveren, zijn die mannen dus echt wel catastrofaal.
Als consultant er zelf beginnen is wel zeer leerrijk, ge leert er echt op één jaar serieus wat klappen van de zweep kennen. Veel klanten, en ge ziet veel falen. In falen zit ook een bepaalde vorm van ervaring als je uw oogskes goed kunt openhouden. In zo'n boite beginnen is denk ik totaal niet slecht. Drie jaar projecten doen en ge gaat u toch wel een serieus schoon jobke ergens anders kunnen scoren. Alleen al de opgedane stress bestendigheid in die mierennest chaos.