Big Four

Ik heb zo onlangs iemand die van FRO kwam als accountant weten opstarten in een boekhoudkantoor. Die kerel was na enkele maanden al ontslagen wegens gebrek aan kennis, natuurlijk zat die niet op de juiste stoel zonder de juiste begeleiding, die heeft nooit eerder het werk van een fiduciaire accountant gedaan. Maar voor de headhunter was het een ex-accountancy consultant van Deloitte dus zeker top. Beetje uw vakgebied kennen ;)..
(hij was bij Deloitte ook wel ontslagen geweest, maar dat was voor mij niet de oorzaak van de mismatch)

Vanaf werkdag 1 zoveel mogelijk billable moeten zijn zonder begeleiding/opleiding/sturing qua eigenheid van elk dossier is ook wel zowat de pet peeve van de boekhoudkantoorsector. Vooral de kleinere waar de vennoten zelf niet weten naar waar hun kop staat. En het feit dat veel van hen behoorlijk sociaal gehandicapt zijn helpt ook niet. :p I feel for the dude.

Vanaf werkdag 1 zoveel mogelijk billable moeten zijn zonder begeleiding/opleiding/sturing qua eigenheid van elk dossier is ook wel zowat de pet peeve van de boekhoudkantoorsector. Vooral de kleinere waar de vennoten zelf niet weten naar waar hun kop staat. En het feit dat veel van hen behoorlijk sociaal gehandicapt zijn helpt ook niet. :p I feel for the dude.
Inderdaad. Ik heb onlangs nog discussie gehad met iemand van een kleiner kantoor, die zei dat ze bij de big four niet moeten uitpakken met hun ambitie om meer naar thuiswerk te schakelen post-covid, dat dat niets te maken heeft met een bekommernis om de worklife-balance van hun personeel maar volledig is geïnspireerd vanuit de kostenbesparing die men de voorbije maanden zou ervaren hebben. Want een big four geeft volgens hem niet om hun personeel, anders hadden ze al lang iets aan hun burnouts gedaan. Mijn antwoord was kort en krachtig: ‘ik heb binnen de big four veel minder burnouts dan bij jullie gezien, daar worden mensen tenminste van dag 1 intensief begeleid, is men dermate gestructureerd en georganiseerd en zorgt men dat iedereen weet welke procedures te volgen’. :p

Ik zou niet in de schoenen van een schoolverlater vandaag willen staan.
Eigenlijk kan je beter voor een IT-opleiding gaan, beter betaald, geen gepush om uw timesheet per kwartier in te vullen en geen indirecte verplichting 10u te moeten werken om aan billable quota te komen.
Alleen daarom al hoop ik op termijn iemand in dienst te kunnen nemen, om voor iemand een omgeving te kunnen creëeren waar die geschifte druk niet heerst.

Mijn professor bedrijfsmanagement heeft een accountancykantoor en hij heeft slechte ervaringen met mensen die bv. van Deloitte komen. Enige ervaring die ze daar opdoen (volgens hem) is dat ze met zeven soort kopiemachines kunnen werken.
Ik heb indertijd (2007-2008) knal hetzelfde verhaal gehoord van die kleinere consultancy bureaus die met iets afkomen om kandidaten over te halen om niet te kiezen voor een Big4. Pas wat op met die verhalen, ik heb gewerkt voor zo'n kleiner auditbureau indertijd en achteraf gezien had ik beter voor een Big4 gekozen om te starten.

Ik heb ooit in een boekhoudkantoor gewerkt waar ze mgmt venn van BIG4 deden en het laagste dat ik daar gezien heb was iets van 10k-ish per maand denk ik (in 2013, maar pin me er niet op vast). Hoogste was 1,1 miljoen euro / jaar.

Qua functieniveau normaal director en partner zelfstandig, rest payroll. Al zijn er natuurlijk uitzondering en werken ook op andere niveaus wel zelfstandigen, vaak om tijdelijke pieken of moeilijk te vullen posities in te vullen of voor specifieke kennis.

Normaal inderdaad pas vanaf director niveau. Bij kleinere spelers (o.a. BDO kan dat al vanaf manager).
Al weet ik dat men bij de big four recent besloten heeft om voor bepaalde afdelingen 20-25% van hun omzet via freelancers te behalen. Men heeft hierin de nieuwe graal gezien om de marges verder op te drijven. Op bepaald niveau ga je met de verloning binnen de big four nog moeilijk ervaren profielen binnenhalen. Je zet ervaren freelancers in bij piekmomenten/om capaciteit tot extra projecten op te drijven en ze belanden nooit op uw interne bank. Zelf realiseren ze op freelancers marges van dik rond de 50%.

Heeft er iemand ervaring met de overstap van audit naar Transaction Services?

Ik zou graag weten in welke mate dit mogelijk is en hoe de uren zich verhouden tov audit?

Heeft er iemand ervaring met de overstap van audit naar Transaction Services?

Ik zou graag weten in welke mate dit mogelijk is en hoe de uren zich verhouden tov audit?
Overstap
Ik heb het gedaan, dus het is zeker mogelijk. het lijkt me ook geen slecht moment aangezien de M&A markt hot is momenteel en je net op tijd bent om nog een audit busy te vermijden (handig als bepaalde audit managers/partners je in januari toch nog even willen inzetten op hun klanten). Het zal wel afhangen van Big4 tot Big4, maar over het algemeen zijn de meeste partners in TS ooit begonnen in audit.

Uren
In mijn ervaring is het een pak intensiever dan audit. In audit is busy season uitdagend, maar kan je als ervaren senior/manager relatief goed inschatten wanneer het druk is en wanneer niet. In Transaction Services weet je zelden hoe druk het zal zijn omdat de projecten ad hoc binnenkomen en geen maanden op voorhand gepland kunnen worden zoals een audit.

De projecten die binnenkomen in TS zijn typisch ook een pak meer tijdsgevoelig dan audits en de klant is een stuk veeleisender omdat er meestal een pak geld mee gemoeid is itt een audit waar je enkel toewerkt naar een uiteindelijke opinie en dat die opinie eigenlijk de enige externe deadline is die telt. In audit had ik altijd het gevoel dat er veel gewerkt werd, maar meetings na 18u waren zeker eerder de uitzondering. In TS zijn avondmeetings (zowel intern als extern) helemaal geen uitzondering.

Over het algemeen kan ik zeker aanraden om de overstap te maken, maar je moet er wel 100% achterstaan en het doen omwille van de juiste redenen. Denk zeker niet omdat je langere tijd focust op een specifiek project tov een aantal audits dat het een walk in the park is, want dan zal je bedrogen uitkomen. Als je enkel geïnteresseerd bent in het TS gegeven omdat M&A sexyer klinkt dan audit, begin er niet aan, want zo heb ik er ook veel zien binnenkomen. Voor mij persoonlijk was de moeilijkste stap een aantal jaar geleden het inboeten van zelfstandigheid die je in audit relatief snel opbouwt. In audit kan je na een 2- a 3-tal jaar min of meer zelfstandig een project in goede banen leiden en een team aansturen zonder al teveel hulp van bovenaf. Als je dan de overstap maakt, zal je merken dat de manager en partner veel dichter bij het engagement team staan en dat je vaak heel uitvoerend werk zal doen en in de details zal zitten ipv de deels leidinggevende rol die je daarvoor had.

Ik heb enkel op vlak van IT ervaring met dergelijke bedrijven (waar ik ook Accenture toe reken) en die zijn niet bepaald onverdeeld positief. Heel dat business model is ook gestoeld op juniors binnenhalen met een schoon universitair diploma die dan voor een hongerloon overuren mogen kloppen en enkel de besten blijven over. Dat zijn meestal ook de mensen die zowat het schoolvoorbeeld van manager als ultieme smeerlap belichamen.
Alleen maar negatieve ervaringen hier, behalve dat er af en toe es ne keer een ferm madammeke tussen zit die wel lachen is.
Style over substance is daar een way of life en die kunnen voor elk probleem wel een geweldig goede Powerpoint of matrix maken, maar het probleem effectief aanpakken, is natuurlijk ook iets anders. Mijn grootste probleem is dat bij directors (of op dat niveau) er echt ook wordt gehamerd om het personeel zo te managen. Bij de iets minder ervaren profielen zitten echt wel competente mensen bij, maar die worden dan onmiddellijk aangesteld als tracklead op een belangrijk onderdeel zonder ervaring op de werkvloer.
Over het IT stuk kan ik het feitelijk maar alleen be-amen. Juniors in een kostuumpje met een opgeklopte titel richting de klant sjotten. Bonus punten als ge der ene vind dien nog serieus wa ego heeft.

Toch ook eens schoon ons "monsieur architectke" zien aan komen kakken met zijn beginner Mercedes A'ke terwijl den enterprise architect zijnen XC90 der naast smijt. 't Was rap gedaan met naamkaartjes met titel rond te strooien. (En pas-op, ik heb geen enkel probleem dat iemand een architecten titel zou voeren ergens, maar "walk the talk".)

Zo groen als wat achter de oren nog geen jaar in dienst en teamleader titels zijn blijkbaar ook al niet uit den boze. Project managers, da's op de bench binnen komen, cursus prince of pmi en hup naar de klant.

Het hele probleem zit em feitelijk in juniors als medior te verkopen, mediors als senior, e.d... Daar komen gewoon problemen van. Ik denk dat de perceptie toch iet wat beter kan worden als ze stoppen met deze praktijken.

Want in se is er niets mis met die consultants behalve dat ze die constant duwen in een richting waar ze serieuze problemen gaan veroorzaken door hun gebrek aan kennis.

Zo was er op mijn vorig project (dat geleid werd door Deloitte) een afgestudeerde burgie die de track Migratie moest leiden. Die persoon zal wel intelligent zijn, maar met twee jaar algemene ervaring en geen ervaring in migratietopics whatsoever is het onbegonnen werk om zomaar eventjes een ETL-model op te zetten waar miljoenen contracten van een legacy applicatie zomaar eventjes gemigreerd moeten worden naar een nieuw ERP-systeem. Die kerel liep elke dag stijf van de stress rond omdat er telkens problemen bijkwamen ipv verminderen.

Deloitte fixt dat wel even en ze zetten daar twee juniors bij met ik denk een jaar ervaring maximum. Waar ik wel een grenzeloze bewondering voor heb, is hoe die mannen zoveel (junior) consultants kunnen verkopen terwijl dat steeds op een sisser eindigt omdat simpelweg de ervaring ontbreekt (want het personeelsverloop is deel van het business model).

Wel, als ge bij zo'n partij koopt weet ge per definitie dat die manne gaan proberen voor het op te lossen, ongeacht hoeveel volk ze er tegenaan moeten smijten. Voor het volk op de werkvloer is dat natuurlijk zeer ambetant, die zien dat dus allemaal gebeuren en hebben de dagdagelijkse last en frustratie van het gebrek van kennis van het gros van die juniors.

En nadat het allemaal opgelost is, de helft van de juniors uitgebrand zijn op het project. Het project op het randje van alle data kwijt geweest is ziede de directie een nieuw project beginnen:

4da.png

Voor consultants zelf kan het wel interessant zijn, want de klantenportefeuille van Deloitte en consoorten is toch wel dik in orde en dikwijls komen consultants met hoog geplaatste managers in contact tot zelfs op CxO niveau. Qua exit opportuniteiten is het dus wel interessant. Maar om een project succesvol op te leveren, zijn die mannen dus echt wel catastrofaal.
Als consultant er zelf beginnen is wel zeer leerrijk, ge leert er echt op één jaar serieus wat klappen van de zweep kennen. Veel klanten, en ge ziet veel falen. In falen zit ook een bepaalde vorm van ervaring als je uw oogskes goed kunt openhouden. In zo'n boite beginnen is denk ik totaal niet slecht. Drie jaar projecten doen en ge gaat u toch wel een serieus schoon jobke ergens anders kunnen scoren. Alleen al de opgedane stress bestendigheid in die mierennest chaos.

Laatst bewerkt:
Ik heb enkel op vlak van IT ervaring met dergelijke bedrijven (waar ik ook Accenture toe reken) en die zijn niet bepaald onverdeeld positief. Heel dat business model is ook gestoeld op juniors binnenhalen met een schoon universitair diploma die dan voor een hongerloon overuren mogen kloppen en enkel de besten blijven over. Dat zijn meestal ook de mensen die zowat het schoolvoorbeeld van manager als ultieme smeerlap belichamen.
Ik ken een paar mensen die bij Deloitte zitten en de junior fase voorbij zijn en die zijn toch overwegend positief eigenlijk.

Ik weet dat dit het BIG4 topic is, maar even tussendoor… heeft er iemand hier ervaring met Swift ( sfeer, voordelen enz.) ?

Hoe zit het tegenwoordig met de work-life-balance binnen de Big 4? Ik overweeg een overstap van een interne functie elders naar een consulting functie (strategisch/IT).

Ik sta niet zo zeer op mijn uren indien de verloning correct is en er voldoende verlof/recup is, maar verwacht wel wat flexibiliteit naar waar en wanneer te kunnen werken (moet te combineren zijn met crèche etc.) + liefst klanten dichter bij huis (geen zin om dagelijks van Gent naar Brussel aan te schuiven).

In vacatures en verkennende gesprekken met recruiters is dat allemaal aanwezig en zijn ze sterk geëvolueerd tov. pakweg 5 jaar geleden, maar ik voel toch wat stront aan de knikker :-)

Hoe zit het tegenwoordig met de work-life-balance binnen de Big 4? Ik overweeg een overstap van een interne functie elders naar een consulting functie (strategisch/IT).

Ik sta niet zo zeer op mijn uren indien de verloning correct is en er voldoende verlof/recup is, maar verwacht wel wat flexibiliteit naar waar en wanneer te kunnen werken (moet te combineren zijn met crèche etc.) + liefst klanten dichter bij huis (geen zin om dagelijks van Gent naar Brussel aan te schuiven).

In vacatures en verkennende gesprekken met recruiters is dat allemaal aanwezig en zijn ze sterk geëvolueerd tov. pakweg 5 jaar geleden, maar ik voel toch wat stront aan de knikker :)

Voor IT kan ik u alvast dit meegeven.... Bij sollicitaties zullen de meeste aangeven dat ze rekening houden met je gezinssituatie, je interesses, waar je wilt werken, ... In mijn ervaring is dit meestal BS. De verloning zal wel goed zijn maar het is heel simpel als ze een klant hebben voor u zult ge ernaar toe gaan ongeacht uw interesse of locatie of ...

Ik ben misschien wat negatief over consultatie bedrijven maar ik heb genoeg ervaring met dat soort bedrijven. Je leert veel op korte tijd en je hebt altijd verschillende projecten en dat is mooi als je veel wilt leren zeker op korte termijn. En zoals ik zei verloning is meestal ook goed + de leuke teambuildings enzoverder. Maar vergis u niet er wordt flexibiliteit van u gevraagd in ruil.

Nu zoals ik zei dit is vooral mijn ervaring met consultatie bedrijven. Ben je het niet eens met mij gelieve de naam van uw consultatie bedrijf te vermelden en ik kom direct solliciteren :-D

Voor IT kan ik u alvast dit meegeven.... Bij sollicitaties zullen de meeste aangeven dat ze rekening houden met je gezinssituatie, je interesses, waar je wilt werken, ... In mijn ervaring is dit meestal BS. De verloning zal wel goed zijn maar het is heel simpel als ze een klant hebben voor u zult ge ernaar toe gaan ongeacht uw interesse of locatie of ...

Ik ben misschien wat negatief over consultatie bedrijven maar ik heb genoeg ervaring met dat soort bedrijven. Je leert veel op korte tijd en je hebt altijd verschillende projecten en dat is mooi als je veel wilt leren zeker op korte termijn. En zoals ik zei verloning is meestal ook goed + de leuke teambuildings enzoverder. Maar vergis u niet er wordt flexibiliteit van u gevraagd in ruil.

Nu zoals ik zei dit is vooral mijn ervaring met consultatie bedrijven. Ben je het niet eens met mij gelieve de naam van uw consultatie bedrijf te vermelden en ik kom direct solliciteren :-D
Dit. De klant is en blijft koning, niet de werknemer. Als de klant van u verwacht dat jij meetings hebt op tijdstippen en plaatsen die u niet uitkomen, dan is dat pech voor u. Als zij een klant binnenhalen die niet past in uw regio en interesses maar jij bent de enige met ruimte in de planning, dan zal jij op die klant worden ingepland en blijven want jij bent de enige met volledig kennis van zaken bij die specifieke klant en dus het meest geschikt die klant op de best mogelijke manier te dienen :).

In vacatures en verkennende gesprekken met recruiters is dat allemaal aanwezig en zijn ze sterk geëvolueerd tov. pakweg 5 jaar geleden, maar ik voel toch wat stront aan de knikker :)

Bij locatie van klanten wordt er zelden gekeken naar je woonlocatie, zoals hierboven al aangegeven telt daar vraag en aanbod (m.a.w. jouw kennis en/of beschikbaarheid tegenover welke projecten er iemand nodig hebben)

Over het algemeen denk ik dat de meeste consulting bedrijven de laatste 5 jaar zijn geëvolueerd qua work-life balance maar de realiteit is meestal minder rooskleurig dan ze het voorstellen. En bij de ene afdeling of het ene project is het al beter dan het andere - er zijn nog altijd hele afdelingen waar het een drama is, en andere waar het best OK te noemen is voor die sector.

Heeft iemand zicht op welke bedrijfswagen je na hoeveel jaar in dienst krijgt?
Ik weet ondertussen dat de ervaring en omgeving het voornaamste aantrekkingspunt zijn van het werk bij een big 4.
Toch merk ik op dat de lonen de eerste jaren relatief traag stijgen (waarschijnlijk maken velen daarom na 3-4 jaar de overstap)
terwijl ik opmerk dat starters een 1 serie krijgen en na 3 jaar snel richting een 3 serie evolueren.
Zelf lijkt dat e zeker een mooi voordeel maar lijkt het niet in verhouding te staan t.o.v. het loon.
Een overzicht zou wel leuk zijn aangezien er waarschijnlijk een hele waaier tussen de 1 serie van een starter en de x5 van een partner zit.
Ik vraag dit puur uit interesse. De bedrijfswagen staat zeker niet in de top 10 elementen die mij kan overtuigen voor een functie te solliciteren.

Ik vermoed
1-4 jaar : 1 serie
5-10 jaar: 3-serie
+10 jaar: 5 serie

(uiteraard equivalenten van BMW, maar we moeten een referentiepunt hebben he ;) )

Het ging erover in het bedrijfswagen topic. Hangt een beetje af van welke big four. Meestal start je niet met een 1, maar bv mini of equivalent (Audi A1, Toyota Corolla,...). Ik denk dat je overal 2 jaar bij mag tellen.

Voor een senior (denk vanaf 3 jaar ervaring) bij Deloitte waren er o.a volgende keuzes (eens termijn huidige wagen verlopen was):

Hybride: Audi A3 TFSI e, BMW 320e, Audi Q3 sportback

Elektrisch: Volvo XC40

Internal Combustion Engine: Audi A4 Avant, BMW 316d

Nu krijgt ze C klasse break. Benieuwd om hem te zien morgen.

Terug
Bovenaan