Inderdaad. En dat kan snel wijzigen. Kan perfect zijn dat je nu een doenbaar jaar hebt en volgend jaar volledig ‘gescheten’ zijt door nieuwe planning door verloop/aangepaste expectations op basis van uw huidige performance (heb je goede evaluatie gehad dan kan het goed zijn dag ze volgend jaar uw planning overvol steken omdat iedereen u dan in zijn team wil), nieuwe onredelijke klant etc.
Daarnaast ligt over het algemeen de werkdruk en het verloop in audit/accounting hoger dan bij consulting, het is puur door het verloop en korte deadlines dat het werk zo shitty wordt. Als je dan de pech hebt dat uw leidinggevende totaal onredelijk is, tjah…
Ik ben nu zelf accountancy director, mijn huidige managing partner zei tijdens mijn selectiegesprek ‘mjah ‘naam partner waarvoor ik werkte’ staat ervoor gekend om veel van zijn mensen te verwachten’. Zij doen immers veel voor ons in onderaanneming, dus ze kennen bij ons de ethiek goed genoeg. Anderzijds volg ik nog jaarlijks zijn update seminaries en heb ik dankzij hem een sterke technische bagage. Ik was van eerste keer door mijn ITAA bekwaamheidsexamen en heb dat wel voor een zeer groot stuk aan hem te danken, hebben vaker 's morgens vroeg op kantoor examenvragen behandeld.
Middelgrote kantoren zijn iets gemoedelijker maar de werkdruk blijft eigen aan het type werk/verloop. En vaak ga je ex-big four mensen tegenkomen waarmee het al eens kan tegenzitten

. De ene partner gaat appreciëren dat die de lat voor zijn team hoog legt en de andere gaat meer oog hebben voor de medewerkers. Ik vervang nu een ex-big four-senior manager die bij ons duidelijk ontslag heeft gekregen voor gebrekkige people manager skills. Maja ik ga zelf nog moeten zien hoe ik de balans workload - redelijke/bevriende leidinggevende ga recht houden ze. Het is schipperen tussen client expectations en uw team hun work-life balance. Dat is voor mij vandaag de enige echte uitdaging.