Big Four

Moet men ‘zot’ zijn om een goed betaalde job in de industry te verlaten voor een Big4 avontuur? Zodus binnen komen als Experienced Hire.
Vraag het eens aan de vrouw van Dogo.
Uit onze ervaring niet aan te raden, alhoewel het een 6 maand stepping stone is geweest naar een heel goede job voor haar. Maar als die vacature er niet was geweest zaten we nu wel in de problemen.

Ze zat bij audit en naar mijn mening hebben die mensen (die daar sinds start carrière zitten) een heel vertekend beeld van hoe een normaal worklife eruit ziet. Managers die je op bellen om 21u, 5 mensen die approval moeten geven voor verlof of om je agenda te blokken, wedstrijdjes wie kan er het laatst blijven werken, scheef bekeken worden omdat je je kind van de crèche moet gaan halen, manager die je aanraad om je de komende periode niet ziek te melden etc.

Ja kijk daarom ben ik dus blij dat ik op een finance afdeling werk waar niemand van de accountants & finance managers/-directors ooit BIG4 gedaan heeft ^_^.

Ja kijk daarom ben ik dus blij dat ik op een finance afdeling werk waar niemand van de accountants & finance managers/-directors ooit BIG4 gedaan heeft ^_^.
Goh over het algemeen geldt binnen finance wel een mindere sfeer en vooral corporate streven. Alles draait om artificiële deadlines waarbij eigenlijk niemand zal sterven als het een dagje later is. Ik heb vooral geleerd dat je er zelf het beste van moet maken en vooral zelf ‘nonchalenter’ moet durven zijn, zoniet geef jij zelf vrijgeleide om over u te laten lopen. Mijn nicht is onlangs geopereerd en even buiten strijd, haar leidinggevende durfde te vragen of het niet mogelijk was de operatie uit te stellen naar september want het was mid-year closing (met persoonlijk gevaar dat vanaf september ziekenhuizen door covid weer zelf zaken gaan moeten uitstellen). Zelf heb ik ook weer hoop shit over mij heen gekregen omdat ik 3,5 weken verlof durfde te nemen (waarvan een halve week aan feest/brugdagen :sarcastic:) terwijl mijn projectdeadline van 30 juni met glans behaald is zonder enige hulp van anderen, zij hebben daartoe zelf schitterende referentie gegeven voor mijn volgende functie vanaf midden september. Zomermaanden was voor mij wat uitbollen waarbij ik zelf proactief workload van iemand anders naar mezelf heb toegetrokken (en zelf dat is perfect onder controle). Mogelijks kwam er vanuit corporate testopdrachten voor nieuw sapsysteem binnen maar misschien ook niet, men kon niet zeggen wanneer, en in principe heb ik ook zero involvement in het sapproject, zijn andere freelancers voor aangetrokken, maar toch zou ik maar moeten beschikbaar geweest zijn voor het geval dat het zou binnenkomen en het teveel workload zou zijn voor de andere freelancers. Dat de finance director zelf 2,5 weken weg is dat is maar een detail. Die kleingeestigheid zit gewoon bij finance erin gebakken.

Mijn vriend zit zelf al dik 10 jaar bij de big four. Wel in IT waar de sfeer een stuk gemoedelijker is. Die was als senior ook op het randje van zwaar depressief. Werkdagen van 16u, vaak alleen weg naar het buitenland, toen hij ver op crashen stond heeft hij zich herpakt. Dat intern aangekaart en duidelijk gemaakt dat hij dat niet meer zou slikken. Als manager en senior manager is hij nu oprecht gelukkig. Hij kan zijn grenzen doordrukken, meer ervaring/kennis waardoor je sowieso sneller doorheen de workload zwemt, durf om te delegeren, denk dat hij zelden 10u per dag werkt. Hij neemt via cafetariaplan/speling rond feestdagen 9 weken per jaar verlof. Dat gaat allemaal veel natuurlijker.
Mijn directe collega is zelf als manager bij big four (audit) vertrokken omwille van een kinderwens. Zij zit nu in haar 3e rol als controller en geeft zelf aan dat had ze gebleven, ze waarschijnlijk de combo werk/kids even zwaar had ervaren omdat op niveau audit meer routine wordt, je meer kan delegeren en die druk als senior minder speelt. Als controller huppel je echter van closing naar closing met hier en daar eens extra projectje waardoor je in the end geregeld een weekendje doorwerkt of met uw laptop op vakantie aan het zwembad zit. Hoe jammer en dwaas het ook is, er gaan imo geen rampen gebeuren als een rapportje een dag later buiten gaat..

Uit onze ervaring niet aan te raden, alhoewel het een 6 maand stepping stone is geweest naar een heel goede job voor haar. Maar als die vacature er niet was geweest zaten we nu wel in de problemen.

Ze zat bij audit en naar mijn mening hebben die mensen (die daar sinds start carrière zitten) een heel vertekend beeld van hoe een normaal worklife eruit ziet. Managers die je op bellen om 21u, 5 mensen die approval moeten geven voor verlof of om je agenda te blokken, wedstrijdjes wie kan er het laatst blijven werken, scheef bekeken worden omdat je je kind van de crèche moet gaan halen, manager die je aanraad om je de komende periode niet ziek te melden etc.
De standaard big4 toestanden dus. Waarom mensen er blijven naartoe trekken, blijft me een raadsel.

Had de madam nooit geraakt waar ze nu geraakt is zonder de big4? Ik begreep dat de huidige manager wel een normaal iemand is. Kan me moeilijk inbeelden dat die denkt "het moet een uitgeperste big4 citroen zijn"?

De standaard big4 toestanden dus. Waarom mensen er blijven naartoe trekken, blijft me een raadsel.

Had de madam nooit geraakt waar ze nu geraakt is zonder de big4? Ik begreep dat de huidige manager wel een normaal iemand is. Kan me moeilijk inbeelden dat die denkt "het moet een uitgeperste big4 citroen zijn"?
Nee de big four deed er niet zoveel toe, maar wel de ervaring met het heel nieuwe ESG reporting. En die ervaring ga je op dit moment niet zo snel opdoen bij een bedrijf die zich enkel bezig houdt met hun eigen ESG report. Dus in dat opzicht was het wel een plus in haar sollicitatie

Ze betalen starters bovengemiddeld en het blijft een mooie referentie op je CV, ik ken geen andere bedrijven waarbij in vacatures specifiek naar ervaring bij specifieke bedrijven als een voorwaarde of een plus aangeduid wordt.

Laatst bewerkt:
ik ken geen andere bedrijven waarbij in vacatures specifiek naar ervaring bij specifieke bedrijven als een voorwaarde of een plus aangeduid wordt.

Terwijl er mensen na 1j Big4 (moeten) vertrekken terwijl ze dat jaar vooral de interface van een kopieerapparaat gezien hebben... Goeie ervaring. 🤟

Hangt voornamelijk van jezelf af. Als starter bij big 4 leer je meteen om hard te werken en om soms (afhankelijk van de projecten) lange uren te kloppen. Als je bereid bent om als experienced hire bepaalde efforts te doen, lijkt het me zeker een mooie ervaring. In het begin is er uiteraard wel een stevige leercurve die ervoor zorgt dat zelfs gemakkelijke jobs geen 9 to 5 zullen zijn.

Horrorverhalen die ik hier hoor van sommigen zijn imo sterk overdreven. Als je er echter aan begint met het idee dat je zal binnenkomen en het beter weet obv de ervaring die je meeneemt en het daarom ook in minder dan 40 uur per week kan, zal je waarschijnlijk bedrogen uitkomen. Volgens mij een persoonlijke keuze om in te schatten of dat iets voor jou is of niet

Best dat er big4 is om de experienced hires te leren wat werken is en kennis op te doen.

Ook is het in andere jobs met minder dan 40 uren te doen en de betweter uithangen is de norm...

Wat voor macho pipos zitten er daar eigenlijk bij big4? Het nieuwe walhalla, big4. :ROFLMAO:

Best dat er big4 is om de experienced hires te leren wat werken is en kennis op te doen.

Ook is het in andere jobs met minder dan 40 uren te doen en de betweter uithangen is de norm...

Wat voor macho pipos zitten er daar eigenlijk bij big4? Het nieuwe walhalla, big4. :ROFLMAO:
fuck, ik denk dat ik al te oud ga zijn om het nog te leren, ik heb nog niet voor de big4 gewerkt, dus weet nog niet wat werken is.

fuck, ik denk dat ik al te oud ga zijn om het nog te leren, ik heb nog niet voor de big4 gewerkt, dus weet nog niet wat werken is.
Bedankt voor de volwassen reacties aan beide.

Mijn punt is voornamelijk dat als je start in een big4 omgeving met client facing deadlines er weinig marge is om deadlines uit te stellen, terwijl dat bij de meeste andere bedrijven soms/vaak wel het geval is. Als je dat eenmaal gewend bent, is dat een normale norm, maar als je van een 9 to 5 komt, kan ik me voorstellen dat dat helemaal niet evident is. Ik weet niet goed waar de comments over de "macho pipos" vandaan komt.

Mijn punt is voornamelijk dat als je start in een big4 omgeving met client facing deadlines er weinig marge is om deadlines uit te stellen, terwijl dat bij de meeste andere bedrijven soms/vaak wel het geval is. Als je dat eenmaal gewend bent, is dat een normale norm, maar als je van een 9 to 5 komt, kan ik me voorstellen dat dat helemaal niet evident is. Ik weet niet goed waar de comments over de "macho pipos" vandaan komt.
Zie vetgedrukt stuk, daarom krijg je zo'n reacties.
Heb je ooit wel in andere bedrijven gewerkt? Een deadline is een deadline hoor.
Het is aan de project manager om de workload juist in te (laten) schatten zodat de deadlines haalbaar zijn in een 9-5 context.
Binnen Deloitte heb je ook afdelingen waar dit correct gebeurt.
Ik heb de indruk dat de finance afdeling binnen de big4 vooral de grote oorzaak is van de reputatie.

Ik vraag me af hoe dit vooral komt, zou dit vooral vanuit de big4 zelf zijn, of eerder vanuit de juniors die er overal bovenuit willen steken en daardoor de verwachtingen steeds hoger gelegd hebben.

Vooral door uw dwaze post, ik was a senior hire en kan totaal niet akkoord gaan met uw posts. Je klinkt idd als de typisch Big4 macho.

Dees gaat al mee vanop 9lives :laugh:.
=>
Aaaaaaaaaaah de steeds wederkerende "consulting" discussie :p. Ik heb ooit volgende bericht vanop 9lives gesaved over de uren:

My 2 cents (+15jaar in de sector):
1. Consulting mannen overdrijven graag hoeveel ze wel niet werken, en zien het (om 1 of andere reden) als status
2. De "niet-consultants" schatten het stukken erger in dan het eigenlijk is
3. De consultants onderschatten dan weer hoe weinig de gemiddelde "normale" werknemer werkt (en denken dus dat het bij hun wel meevalt)
4. Ja, er worden meer uren gedraaid als elders, al zal het effectief gemiddelde (over alle werknemers, averaged over een jaar) rond de 45 a 50 per week liggen voor een BIG4 tier company, en rond de 40 a 45 voor de tier eronder.
5. Er zijn absoluut uitschieters waar er 80 uur en meer gedraaid wordt, zowel periodes, als projecten (buitenland veelal), als individuen.
Of al die tijd effecient is, verschilt van persoon tot persoon.

Over de lonen: Ik denk dat de meesten, zeker de Big4s, niet moeten klagen over hun verloning. Ook als manager verdient ge goed, en daarna schiet het helemaal mooi omhoog.
Over wat er wordt afgedragen spreek ik me niet uit. Het 1 bedrijf zal wat maatschappelijker ingesteld zal zijn dan het andere. Ik gok dat dit niet anders is dan bij andere sectoren.

Over het ecologisch verhaal (toevallig 1 van mijn niche specialiteiten) kan ik kort zijn: Ge hebt beide gelijk en ge zijt beide fout :p.

De vraag is, is dat normaal en gewenst om zoiets gewoon te worden ?
Ik heb zelf bij een big 4 gewerkt en dat was soms uren kloppen tot middernacht of zelfs later.

Bij Amerikanen is dat blijkbaar de norm en bij vele Vlamingen komt dat nogal 'stoer' over om je volledig op je werk te smijten en te stoefen over hoeveel overuren je geklopt hebt. Ik vond er niets aan, ik doe nu een 9 to 5 in theorie, meestal is dat 8u30 tot 5, daar kan al eens een uitschieter van een uur tussenzitten maar dan wordt dat ook geapprecieerd.

Generaliseren is moeilijk, maar het lijkt me toch ook niet onlogisch dat de deadlines inzake overnames en wettelijke verplichtingen iets strikter zijn dan voor interne projecten (waarmee ik niet gezegd heb dat er geen andere deadlines zijn)?

Alsof alle andere bedrijven 9 to 5 zijn. Ik vermoed niet dat jij al ergens anders gewerkt hebt?

Ik heb nergens gezegd dat werken bij big4 geen interessante ervaring kan zijn. Maar wat jij hier schrijft is gewoon lachwekkend.

Generaliseren is moeilijk, maar het lijkt me toch ook niet onlogisch dat de deadlines inzake overnames en wettelijke verplichtingen iets strikter zijn dan voor interne projecten (waarmee ik niet gezegd heb dat er geen andere deadlines zijn)?
Besef jij dat bvb bedrijven die leveren aan pakweg Audi of Mercedes, een boeteclausule ondertekenen tot enkele honderdduizenden eur per dag dat ze die lijn laten stilvallen? Denk je nu echt dat deadlines in zo’n geval een lachertje zijn?

Of dat er op de financiële diensten van grote groepen ook geen non negociable deadlines staan voor afsluitingen?

Nogmaals? Heb je al elders gewerkt?

En niet om olie op het vuur van de discussie te gooien, maar hoeveel van die nachtelijke uren worden in consulting (Big 4 en andere) veroorzaakt door iemand in de hiërarchie die iets veel te lang heeft laten liggen of in zijn mailbox zitten?
Of partners die persé een project willen verkopen, serieus wat van de prijs voor de klant afdoen maar hun interne marge targets willen behouden...

Terug
Bovenaan