Werk Big Four

Upper middle management, maar wel degelijk nog middle management.



Hangt van uw definitie van low grunt work af?
Als senior manager zult ge effectief nog voornamelijk projecten uitvoeren (als lead of expert afhankelijk van uw skills).
excellekes maken enzo
 
Is een aanbod bij een Big4 onderhandelbaar voor een junior profiel? Wat zou ongeveer het gangbare brutoloon zijn momenteel?
 
Is een aanbod bij een Big4 onderhandelbaar voor een junior profiel? Wat zou ongeveer het gangbare brutoloon zijn momenteel?
vorig jaar: eerste jaar junior +-2350 bruto , tweede jaar junior was +- 2600 bruto. Met auto, GSM, nettoveregoedingen (+-300 euro per maand) en dan firm specifieke dingen: de ene geeft groepsverzekering aan juniors, de andere niet, de ene geeft 30 vakantiedagen, de andere 26...

Onderhandelingen voor Junior 1 is zo goed als onmogelijk, voor Junior 2 kan je proberen om als high performer binnen te komen wat hem hooguit 100 euro kan schelen.
 
Wat verdien je zoal als "Senior Manager" bij Deloitte?
Een manager zit rond de +5k bruto, een senior manager zal 6-7k bruto zijn excl. bonussen. Vanaf dit niveau zijn er ook grote verschillen mogelijk naargelang prestatie en grootte van het "te managen" team en afdeling. Mijn beste gok, misschien heeft iemand hier meer accurate insights
 
Zal bruto ergens tussen de 5k en de 7k zijn (pre-indexatie eerder 5k tot 6k). Wel rekening houden met heel wat netto voordelen uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Tussen Manager en Sr manager is er ook nog een verschil hoor. Manager tussen 4,5-5K met 500 netto vergoeding. Sr manager +5K maar kan stevig variëren afhankelijk van size van het team en anciënniteit.
 
Met dat ik dit jaar 10 jaar loonslaaf ben, dacht ik eens terug te kijken naar mijn loonevolutie, iets dat hier misschien ook relevante info kon zijn voor zij die aan het begin van hun carrière staan (amai nu klink ik oud).
Voor 2023 heb ik 10% indexatie meegeteld, andere opslag verwacht ik niet omdat ik na 6 maanden dienst al bijgekregen had.
Mijn loonbrieven van 2012-2014 kon ik niet meer online raadplegen, maar het moet zo wel iets geweest zijn.

Wat bijkomende context:
In mijn audit periode was ik zeker geen top performer ofzo, eerder middenmoot.
Op sommige piekmomenten na in die 10 jaar ook nooit echt veel langer dan 8u/dag gewerkt uit principe en efficiënte werkstijl.
Ook vanaf het begin steeds min of meer dezelfde extra's (MC, bonus, wagen + tankkaart, nettovergoedingen, verzekeringen, ...).
Spreekt denk ik voor zich dat ik content ben met deze evolutie, zeker omdat ik quasi geen stress heb, 50% thuiswerk en goede uren heb.


Jaar​
Loon​
Job​
2012​
2000​
Audit​
2013​
2200​
Audit​
2014​
2400​
Audit​
2015​
2600​
Audit​
2016​
2700​
Controlling (jobhop)​
2017​
3300​
Controlling​
2018​
3700​
Controlling​
2019​
3800​
Controlling​
2020​
4300​
Controlling (jobhop)​
2021​
4300​
Controlling​
2022​
5400​
Finance & Controlling Manager (jobhop)​
2023​
6000​
Finance & Controlling Manager​
Begrijp ik het goed dat je tussen 2012-2015 bij één van de Big4 hebt gewerkt en nadien niet meer?
 
De nieuwe lijst van bedrijfswagens bij ons(Big4), is toch geen verbetering… . Manuele diesels of volledig elektrisch (beperkt bereik max 300KM).
Wat voor wagens zijn dat dan? Want de meeste auto's halen nu toch wel meer dan 300km bereik.
VW ID.3, Skoda Enyaq IV60, Mercedes EQA, EQB, Volvo XC40... allemaal meer dan 300km reëel bereik.

Of heb je het over starters? Met een mini cooper EV zou ik toch niet graag opgescheept zitten, amper 180km bereik :unsure:
 
Wat voor wagens zijn dat dan? Want de meeste auto's halen nu toch wel meer dan 300km bereik.
VW ID.3, Skoda Enyaq IV60, Mercedes EQA, EQB, Volvo XC40... allemaal meer dan 300km reëel bereik.

Of heb je het over starters? Met een mini cooper EV zou ik toch niet graag opgescheept zitten, amper 180km bereik :unsure:
Dat ze de starters dan maar een MG 5 (€585 per maand) geven ipv een Mini Cooper SE (€603 per maand)...
 
Wat voor wagens zijn dat dan? Want de meeste auto's halen nu toch wel meer dan 300km bereik.
VW ID.3, Skoda Enyaq IV60, Mercedes EQA, EQB, Volvo XC40... allemaal meer dan 300km reëel bereik.

Of heb je het over starters? Met een mini cooper EV zou ik toch niet graag opgescheept zitten, amper 180km bereik :unsure:
o.a. Mercedes EQA (op papier 370KM) en VW ID3 (320KM). Dus ik verwacht in slechtere omstandigheden en veel autostrade, dat het bereik max. 300KM zal zijn.
 
o.a. Mercedes EQA (op papier 370KM) en VW ID3 (320KM). Dus ik verwacht in slechtere omstandigheden en veel autostrade, dat het bereik max. 300KM zal zijn.
Als je beiden opzoekt op ev-database zie je dat ze beiden minstens 350km gemixt verkeer hebben.
Gemixt winterverkeer zit rond de 300km, maar dat is in -10 graden. Dus zowat alle omstandigheden gaan beter zijn dan dit.
Dus als je niet van begin tot einde puur autostrade kilometers moet doen, ga je regelmatig boven de 300km bereik uitkomen.

Dat ze de starters dan maar een MG 5 (€585 per maand) geven ipv een Mini Cooper SE (€603 per maand)...
Maar voor starters zitten ze met gigantisch grote deals, waardoor je niet kan afgaan op de prijs die je als particulier zou krijgen in de lease.
Al geef ik je wel gelijk, een MG zou oneindig veel betere keuze zijn dan een Mini Cooper omwille van dat bereik. Gek dat ze zelfs zo'n laag bereik aanbieden, 180km vind ik toch echt wel te weinig. Terwijl 300km zeker acceptabel is als je geen +200km per dag moet rijden.
 
Als je beiden opzoekt op ev-database zie je dat ze beiden minstens 350km gemixt verkeer hebben.
Gemixt winterverkeer zit rond de 300km, maar dat is in -10 graden. Dus zowat alle omstandigheden gaan beter zijn dan dit.
Dus als je niet van begin tot einde puur autostrade kilometers moet doen, ga je regelmatig boven de 300km bereik uitkomen.


Maar voor starters zitten ze met gigantisch grote deals, waardoor je niet kan afgaan op de prijs die je als particulier zou krijgen in de lease.
Al geef ik je wel gelijk, een MG zou oneindig veel betere keuze zijn dan een Mini Cooper omwille van dat bereik. Gek dat ze zelfs zo'n laag bereik aanbieden, 180km vind ik toch echt wel te weinig. Terwijl 300km zeker acceptabel is als je geen +200km per dag moet rijden.
Toch opletten met de theorie en de praktijk. Een vriend van mij rijdt met een e-tron met een theoretisch WLTP van +400km, maar haalt in de winter bij 2° nog slechts 200km. De theoreische wdn kunnen inderdaad in de zomer > 18° gehaald worden maar enkel als op autosnelweg niet sneller dan 100 à 110km/uur gereden wordt blijkbaar.
 
Toch opletten met de theorie en de praktijk. Een vriend van mij rijdt met een e-tron met een theoretisch WLTP van +400km, maar haalt in de winter bij 2° nog slechts 200km. De theoreische wdn kunnen inderdaad in de zomer > 18° gehaald worden maar enkel als op autosnelweg niet sneller dan 100 à 110km/uur gereden wordt blijkbaar.
Ik spreek over praktische zaken, naar WLTP kijk ik nooit. Bij EV's is dat totaal niet relevant, tenzij je 2 auto's van hetzelfde merk vergelijkt en zelfs dan nog kan je serieus bedrogen uitkomen. WLTP ranges zijn maar haalbaar als je 50km/u rijdt de hele tijd, op de snelweg ga je die quasi nooit halen.
Ev-database is een best goede bron voor als je snel wilt weten wat ongeveer de praktische ranges zijn.
Als je meer in detail wilt gaan kan je genoeg filmpjes op youtube vinden of de excelsheet van Bjorn Nyland raadplegen.
 
Wat zijn volgens jullie de grootste nadelen als je bij een niet Big-4 bedrijf start als auditor? Heb het gevoel dat de sfeer iets minder druk is daar en dat je minder een nummertje bent. Change my mind, moet binnenkort keuze maken big-4 of non big-4...
 
Terug
Bovenaan