Bij de tripels vind ik Tripel Bertha van Brussels Beer Project verrassend goed, doet me denken aan Westmalle Tripel maar kruidiger, wat bitterder en toch 2° lichter zonder dat je aan smaak inboet. Ik ben zelden aangenaam verrast door een tripel.
BBP heeft trouwens ook wel interessante IPA's en DIPA's vind ik - al herinner ik me alleen Twin Cities (DIPA van 8°), op de duur is het lastig om die namen uit elkaar te houden.
Wat ook eens interessant is: brouwerijen die tegelijk IPA's uitbrengen waarin enkel de hop verschilt:
- Een heel aantal jaar geleden {C} met hun Torpah 30, 60 en 90 met telkens een andere IBU/bitterheid
- Two Chefs Brewing een paar jaar terug met een East Coast, West Coast en NEIPA op dezelfde basis, was leuk om mensen het verschil tussen die 3 stijlen te leren
- Eleven Brewery heeft er recent een paar uitgebracht met verschillende combinaties van Citra, Nelson Sauvin,... hop. Niet door omver geblazen maar ik zou ze eens moeten naast elkaar proeven ipv met maanden ertussen
- De Kromme Haring brengt ze niet tegelijk uit dacht ik, maar elk jaar nieuwe varianten met andere hopsoorten. Zelf nog geen IPA's van gedronken maar sowieso een interessant concept
Rochefort Tripel Extra is ook wel een winnaar in de tripel reeks. Sowieso grote fan van alle Rocheforts