Biertopic!

Ik verwacht inderdaad zo een donker bruin zoeter bier maar heb nog niet geproefd dus …De 5 % ernaast zal meer neigen naar een pils denk ik .

Die groene SE10 heb ik eens rustig binnen gekapt en het is een vlot drinkend biertje met een citrus smaakje .
Fris van smaak maar jammer genoeg zoals bij die meesten biertjes blijft de smaak niet echt lang hangen ..maar dan drink je wel vlotter door . ;)

Die Faxe 10 ziet er blond uit op de foto's?
De 5% zal inderdaad pils-achtig zijn, als ze het zelf bestempelen als quality lager.

Kwestie van voorkeur of je liever lichte doordrinkers zoals session IPA's verkiest, of liever de meestal zwaardere kalibers met veel nasmaak:clap:

Is dus inderdaad geen donker bier . ;)

SE10 Dreamliner 6,5% geprobeerd en zou volgens den uitleg een smaakexplosie moeten geven van mango en passievrucht en u zo transporteren naar tropische eilanden ….nope dus . Vond de smaak zeer gelijkaardig als die groene SE10 …beetje zurig naar citrus smakend maar had er meer van verwacht ergens .
Het stak een beetje tegen maar komt wel hard aan . ;)

Brouwerij zou hier ergens in mijn straat moeten zijn waar ik woon …zou ze eens moeten gaan bezoeken .

Laatst bewerkt:
Die Faxe 10 dronk ik ooit. Ik was het al vergeten, maar als ik mijn untappd nakeek zag ik mijn review: “Mierzoet, hoppig, zoete mout, meh. Een blik van 1 liter, nog nooit gezien.” Score: 0,75/5.

Lees hier dat Karmeliet is overgenomen geweest...daarom dus dat dat naar niks smaakte de laatste keer dat ik dat dronk (metaalsmaak tot en met). Zeer jammer.

Lees hier dat Karmeliet is overgenomen geweest...daarom dus dat dat naar niks smaakte de laatste keer dat ik dat dronk (metaalsmaak tot en met). Zeer jammer.
Ik was zeer grote Karmeliet fan maar sinds de overname is het inderdaad minder. Ik grijp nu veel sneller naar Triple Le Fort.

Die Faxe 10 dronk ik ooit. Ik was het al vergeten, maar als ik mijn untappd nakeek zag ik mijn review: “Mierzoet, hoppig, zoete mout, meh. Een blik van 1 liter, nog nooit gezien.” Score: 0,75/5.
Dan denk ik toch dat je een ander soort bier hebt gedronken dan ik gisteren avond .
Zeker niet zoet , beetje bitter eerder van de hop zou het zelfs durven vergelijken met een Duvel .
Dronk ook makkelijk weg maar inderdaad na zo “één” blikje is het wel genoeg geweest . ;) (ben dan ook direckt in mijn bed gekropen dus heb er niet veel last van gehad en nu ook geen kater . Blik was leeg na 2 volle duvelglazen en een beetje (wel gevuld tot in de ronding van de nek . ;) ))

Shit , hebben ze de karmeliet ook al verpest …net zoals Cornet alle smaak is weg…

AB Inbev kan het niet laten om brouwerijen uit te kopen en vervolgens hun lekker bier te verpesten, ze doen het al decennia.
Daarom drink ik geen Inbev meer, uit principe.

Brouwerij De Ryck houdt er ook mee op blijkbaar. Hun bieren zullen voortaan door De Koperen Markies in St-Niklaas worden gebrouwen. Hun Steenuilke vind ik nog best genietbaar.

Gisterenavond dan nog eens de Duvel Imperial Blond gedronken en bevestigt mijn eerste gedacht. Niet slecht op zich maar weinig meerwaarde. Nogal alcoholisch ook. Vrijdagavond op restaurant een Rochefort Triple Extra en dat was nogal wat beter.
Als ik een 'andere' Duvel wil, zal ik toch nog altijd liever naar de Tripel Hop grijpen.

Brouwerij De Ryck houdt er ook mee op blijkbaar. Hun bieren zullen voortaan door De Koperen Markies in St-Niklaas worden gebrouwen. Hun Steenuilke vind ik nog best genietbaar.

Gisterenavond dan nog eens de Duvel Imperial Blond gedronken en bevestigt mijn eerste gedacht. Niet slecht op zich maar weinig meerwaarde. Nogal alcoholisch ook. Vrijdagavond op restaurant een Rochefort Triple Extra en dat was nogal wat beter.
Als ik een 'andere' Duvel wil, zal ik toch nog altijd liever naar de Tripel Hop grijpen.
Heel verre familie en tal van keren de brouwerij bezocht. Beetje voorspelbaar voor die kleinere ambachtelijke brouwers. Geen toplocatie in het midden van het centrum, geen uitbreidingsmogelijkheden, verouderd gebouw, verouderde installatie. Brouwster zelf op leeftijd en ondanks dat de kinderen mee in het bedrijf zaten weet ik niet of die de kennis en zin hadden om er echt alleen mee verder te gaan.

Ik was zeer grote Karmeliet fan maar sinds de overname is het inderdaad minder. Ik grijp nu veel sneller naar Triple Le Fort.
Er staat hier net een triple Le Fort klaar voor sebiet. Vrijdag een Ypra Tripel gedronken, ook van brouwerij Vanderghinste en ook heel lekker en fris.

Er staat hier net een triple Le Fort klaar voor sebiet. Vrijdag een Ypra Tripel gedronken, ook van brouwerij Vanderghinste en ook heel lekker en fris.
Ik heb zo'n Ypra gekregen bij de brouwerij, maar ik vond dat echt een heel flauw biertje. Het kon wel Hollands zijn :unsure:

Heel verre familie en tal van keren de brouwerij bezocht. Beetje voorspelbaar voor die kleinere ambachtelijke brouwers. Geen toplocatie in het midden van het centrum, geen uitbreidingsmogelijkheden, verouderd gebouw, verouderde installatie. Brouwster zelf op leeftijd en ondanks dat de kinderen mee in het bedrijf zaten weet ik niet of die de kennis en zin hadden om er echt alleen mee verder te gaan.
Ben ik nu de enige die zoiets doe triest vind? Dat er een overaanbod is van microbreweries is zeer zeker een feit (laat ons allemaal nog een trippel maken!) maar dit is een brouwer met een geschiedenis, meer dan 100 jaar bestaan en er dan mee ophouden - jammer zeer jammer.

Ik heb zo'n Ypra gekregen bij de brouwerij, maar ik vond dat echt een heel flauw biertje. Het kon wel Hollands zijn :unsure:
Een gewone Ypra of een Ypra Tripel? De laatste heb ik nog niet geproefd maar de gewone Ypra was, van wat ik herinner, toch vrij hoppig.

Ben ik nu de enige die zoiets doe triest vind? Dat er een overaanbod is van microbreweries is zeer zeker een feit (laat ons allemaal nog een trippel maken!) maar dit is een brouwer met een geschiedenis, meer dan 100 jaar bestaan en er dan mee ophouden - jammer zeer jammer.
Ik vind het ook jammer. Ingehaald door de economische realiteit zeker.

Een gewone Ypra of een Ypra Tripel? De laatste heb ik nog niet geproefd maar de gewone Ypra was, van wat ik herinner, toch vrij hoppig.

Ik vind het ook jammer. Ingehaald door de economische realiteit zeker.
De Ypra Hoppy Blonde blijkbaar. Ik vond het echt slap.

Is toch exact hetzelfde dat in de jaren 70~80 zich afgespeeld heeft? Toen was het vernieuwing d.m.v. automatisering. Toen zijn er ook veel brouwerijen gestopt omdat ze niet konden/wouden investeren en bijgevolg niet konden concureren. Maar de brouwerijen die toen geïnvesteerd hebben en sindsdien niet meer (zoals De Ryck met toen hun bottelarij en sindsdien maar beperkte renovaties/investeringen) zitten nu met verouderde brouwerijen.

En er waren vroeger veel meer brouwerijen. Ook veel die al een veel langere geschiedenis hadden. Het is eigen aan alle ambachten, zeker als het familiebedrijven zijn; als de volgende generatie niet klaarstaat om over te nemen... Geen idee hoe oud An De Rycke is, maar ik vermoed toch ook bijna pensioensleeftijd.

En om even te kaderen met cijfers + paar leuke bronnen erover:
1939: 1120 actieve brouwerijen
1950: 642
1970: 221
1990: 125
2000: 113
2010: 133
2022: 430
2023: 417

Dat is waar, maar De Rycke was ook wel al lang gestopt met innoveren of uitbreiden van hun gamma. Dan valt het helaas niet te verwonderen dat het ophoudt. En op zich worden de bieren wel overgenomen, dus met een beetje geluk is dit een mini-consolidatie waardoor op zijn minst de bieren overleven, ook al stopt de brouwerij. Dat fenomeen zie je de laatste jaren wel af en toe.

Dan denk ik toch dat je een ander soort bier hebt gedronken dan ik gisteren avond .
Zeker niet zoet , beetje bitter eerder van de hop zou het zelfs durven vergelijken met een Duvel .
Ik weet niet welke Duvel jij drinkt, maar ik vind een Duvel allesbehalve bitter, ik zou zelfs zeggen dat ik die eerder naar het zoete spectrum vind gaan.

Ik weet niet welke Duvel jij drinkt, maar ik vind een Duvel allesbehalve bitter, ik zou zelfs zeggen dat ik die eerder naar het zoete spectrum vind gaan.
Hangt er wat vanaf. Als je het laatste in het flesje mee in het glas kiepert, kan die wel wat bitterder smaken. Al is dat niet volgens de regels van de kunst.

Dat was toch al een tijdje? Vroeger was het m'n favoriet bier, nu vermijd ik het... Zelfs op tap is het verpest...

Onlangs zelf Juicy Crime of Passion (Morte Subite) gedronken, hoewel ik geen fan ben van fruit- zuurbieren, vond ik het eigenlijk wel echt lekker. Eerder een licht zurige frisdrank eigenlijk, dan bier voor mij.

Terug
Bovenaan