Biertopic!

Wat is eigenlijk het verschil tussen Duits Weißbier en witbier van hier? Ik dacht toch dat dit niet hetzelfde is.

Vroeger dronk ik af en toe eens Hoegaarden of Steendonk. Maar ik merkte dat ik daar altijd wat last aan de maag van kreeg. En 1 keer ook serieus ziek van geweest. Bij mijn pa hetzelfde.

Daarom dat ik Weißbier ook altijd meed.
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen Duits Weißbier en witbier van hier? Ik dacht toch dat dit niet hetzelfde is.

Vroeger dronk ik af en toe eens Hoegaarden of Steendonk. Maar ik merkte dat ik daar altijd wat last aan de maag van kreeg. En 1 keer ook serieus ziek van geweest. Bij mijn pa hetzelfde.

Daarom dat ik Weißbier ook altijd meed.
Duits witbier is gemaakt van puur tarwe en hun typische gist.
In Belgisch witbier worden welk zaken toegevoegd zoals gerst of bv gedroogde sinaasappelschillen en koriander voor de typische frisse smaak.
 
Ik ben ook wel fan van duitse bieren. Zaken zoals weihenstephaner (vitus, korbinian , pils,) ayinger , schneider, schenkerla rauchbier kunnen mij wel bekoren.

Je moet natuurlijk wel de "goeie" er uit kiezen. Zo een Paulaner is waarschijnlijk het equivalent van een Jupiler... Op zich niks mis mee, maar er bestaat beter.
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen Duits Weißbier en witbier van hier? Ik dacht toch dat dit niet hetzelfde is.

Vroeger dronk ik af en toe eens Hoegaarden of Steendonk. Maar ik merkte dat ik daar altijd wat last aan de maag van kreeg. En 1 keer ook serieus ziek van geweest. Bij mijn pa hetzelfde.

Daarom dat ik Weißbier ook altijd meed.
Ik heb dat ook. Vooral Hoegaarden op de een of andere manier valt dat zwaar op mijn maag. Daarom altijd witbier gemeden. Sinds ik untappd heb durf ik die witbieren wel meer nog eens te proberen en moet zeggen er zijn er waar het wel meevalt. Er zijn er ook waar ik nog altijd last heb.
Met Duits Weissbier heb ik het dan weer niet. Daar mag ik een aantal halve liters van drinken en ga nog geen last hebben. 😋

Ik ben ook wel fan van duitse bieren. Zaken zoals weihenstephaner (vitus, korbinian , pils,) ayinger , schneider, schenkerla rauchbier kunnen mij wel bekoren.
Inderdaad die Duitse bockbieren gelijk Vitus en korbinian zijn ook aanraders. Maar schenkerla rauchbier dat is nu eens iets daar er bij mij niet in kan. Die smaak vind ik iets te.
 
Net Juice Junky gedronken van Brussels Beer Project, een echt verfrissend biertje die je doet hunkeren naar een zomers terrasje...

*edit: tis blijkbaar Juice Junkie
 
Zonet ne Kriek Mariage Parfait opengedaan. Ik heb het meer voor geuze maar een goeie kriek op tijd en stond moet kunnen!
 
Gisteren een Monte Christo gedronken. Ook niet slecht, wel sterk biertje. Eentje daarvan is wel genoeg, ook qua smaak heb je na 1 wel genoeg vind ik.
Was nu net aan het opkuisen: kan dat zijn dat er geen statiegeld op die flesjes staan? Ik zie er niet onmiddellijk wat over opstaan op de etiketten. Enkel in het Frans wat dat het flesje bij glas en kroonkurk bij metaal moet maar dat lijkt mij meer bedoeld voor de Franse markt.
 
Gisteren een Monte Christo gedronken. Ook niet slecht, wel sterk biertje. Eentje daarvan is wel genoeg, ook qua smaak heb je na 1 wel genoeg vind ik.
Was nu net aan het opkuisen: kan dat zijn dat er geen statiegeld op die flesjes staan? Ik zie er niet onmiddellijk wat over opstaan op de etiketten. Enkel in het Frans wat dat het flesje bij glas en kroonkurk bij metaal moet maar dat lijkt mij meer bedoeld voor de Franse markt.
Is nogal een speciaal flesje zeker? Zal geen statiegeld op zijn.
 
Om het wat commerciëler te maken: gisteren twee flessen van zowel de nieuwe Duvel Barrel aged besteld, en de Omer Brut 2021. Eentje om direct te nuttigen, eentje om te bewaren. :love2:
 
Om het wat commerciëler te maken: gisteren twee flessen van zowel de nieuwe Duvel Barrel aged besteld, en de Omer Brut 2021. Eentje om direct te nuttigen, eentje om te bewaren. :love2:
Zijn die Rum edities de moeite? Die bourbon vond ik wel cava. Heb nog 3 flessen liggen van de eerste 3 jaren. Valt me op dat bij die van de eerste batch veel meer bezinksel inzit dan die erna.

En is die Omer Brut ook iets limited of makkelijk verkrijgbaar?
 
zijn dat elk jaar nieuwe versies of zo van die Duvel Barrel aged?
Heb zo eens een paar jaar geleden eens een fles gekocht (denk dat het een vd bourbon editions was volgens de foto's op Google), serieus aan de prijs maar was totaal mijn ding niet.
Ben absoluut fan van gewone Duvel en vooral de Citra Tripel hop, maar die special edition was het toch niet imo. Sindsdien niet echt geneigd om nog zo special editions te kopen.
Mss eens zien voor zo'n rum edition, dat spreekt mij qua smaak wsl meer aan. Wel nog niet tegengekomen hier id gemeente
 
Zijn die Rum edities de moeite? Die bourbon vond ik wel cava. Heb nog 3 flessen liggen van de eerste 3 jaren. Valt me op dat bij die van de eerste batch veel meer bezinksel inzit dan die erna.

En is die Omer Brut ook iets limited of makkelijk verkrijgbaar?
De Barrel Aged van vorig jaar vond ik heel lekker. Een heel rijk en complex bier. Smakenpallet ging ook alle kanten uit. Ik had geen tweede dezelfde fles opengedaan die avond net omwille van het speciaal karakter. Het is echt degusteren wat ik ook wel eens leuk vind.
Verwacht geen pure duvel met een ander smaakje zoals bv de Citra of Cashmere.

Die Omer is telkens wel een tijdje beschikbaar. Ik plaatste via de webshop een bestelling van 8 flessen (oa voor vrienden) zonder problemen. Bij Duvel is 2 de max per bestelling. Ik heb die van vorig jaar meerdere keren gedronken en dat vind ik dan meer een gewone Omer die extra gerijpt lijkt. Ben heel benieuwd hoe die smaak zich over bv 3 jaar gaat vormen.


zijn dat elk jaar nieuwe versies of zo van die Duvel Barrel aged?
Normaal gezien brengen ze elk jaar een batch uit als ik me niet vergis. Het is wel zo dat 25 euro niet goedkoop is. Maar het is een deel exclusiviteit dat je koopt, er zit een degusteerglas bij. Bv bij Omer betaal je maar 10 euro voor de limited edities. Straffe Hendrik vroeg vorig jaar 14 dacht ik, in een mooi houten kistje..
 

Deze afgelopen weekend ook geproefd. Voor mij ruikt het echt naar luiers. De smaak werd na enkele slokken beter maar voor mij geen topper. Misschien eentje laten liggen enkele jaren zoals ze voorschrijven..

Ook nog eens een poging gedaan om een Hoogheid te drinken. Ik heb in dit topic al een keer gezegd dat ik geen fan was van de bieren van die brouwerij. Maar ik begin deze meer en meer te appreciëren.

 
Die Duvel BA zijn serieus overpriced voor wat het is. Gewoon een zoveelste poging om een graantje mee te pikken van de BA-hypetrain die overwaaide uit de US.
Die Chimay blauw op eiken vaten is ook zoiets. 20-25 euro en het is echt niet geslaagd. Die hadden het waarschijnlijk gezien van hun collega’s bij La Trappe, maar het is vele keren minder lekker.
Die Straffe Hendrik Heritage daarentegen… ook ieder jaar een nieuwe vatensamenstelling en voor een heel goede prijs, net zoals een Bush de Nuits (maar dat zijn steeds dezelfde soorten vaten).
Ik heb er geen enkel probleem mee om veel geld te betalen voor bier, maar ik heb er graag iets goed voor in de plaats en voor 20-25 koop je veel betere bieren en vaak zelfs voor minder geld.
 
idd vorige week een bestelling geplaatst bij piwne posty en voor 3.50eur heb je daar 50cl (voor mij) top DIPA's. Bij hopt.be hebben ze kbs (maple mackinac) 35cl voor 5.50eur. En dan denken die sukkels van Moortgat dat ik 25eur ga betalen voor een BA Duvel van 75cl...

De Belgische biercultuur loopt nog altijd jaren achter. Tripels en quads zijn top maar pils/IPA/Stouts koop ik toch liever van buitenlandse brouwerijen . Veel meer waar voor je geld! Fugushima van Fugu Brewing company is waarschijnlijk mijn favoriete IPA van Belgische bodem.
 
De Chimay Rood BA vond ik anders wel de moeite. De Blauw BA ben ik ook niet van overtuigd.

Maar moet die Belgische biercultuur dan mee volgen en IPA's, stouts... (proberen) brouwen? Dat is toch niet achterlopen maar juist wat er eigen is aan onze biercultuur. Meer gestoeld op traditie. Maar of dat dan iets slechts is...

Een frisse Amerikaanse IPA kan ik ook wel smaken, maar zijn er daar dan veel die betere tripels oid als hier brouwen? Oprechte vraag want heb er nog geen gedronken die van daar komen. Met Amerikaanse IPA's smijten ze naar uw kop om het zo te zeggen.
 
Een rode Chimay barrel aged??? Die heb ik precies gemist. Ik vind ook niks terug op untappd.
Wat tripels betreft. De tripel to end all tripels is IMO nog steeds de Westmalle tripel. Verder vind ik nagenoeg alle andere Belgische tripels enorm saai, gewoon omdat ze vaak heel gewoontjes dezelfde formule volgen. Dat vind ik nu net zo leuk aan Amerikaanse en in het verlengde daarvan andere buitenlandse brouwerijen. Ze hebben veel minder het idee dat ze alles al verworven hebben en durven nog eens gaan experimenteren, vaak met leuke resultaten als gevolg. De grote Belgische brouwerijen gaan er nog steeds prat op dat België HET bierland bij uitstek is en doen veel minder moeite om eens iets nieuws te maken. De gemiddelde caféganger in België is dezelfde mening toegedaan. Als ik begin over Nederlandse bieren wordt je vaak uitgelachen terwijl een brouwerij als Moersleutel, De Molen, Rock City en zelfs La Trappe recentelijk veel betere en interessantere nieuwe bieren heeft uitgebracht dan elke andere grote Belgische brouwerij.
 
Een rode Chimay barrel aged??? Die heb ik precies gemist. Ik vind ook niks terug op untappd.
Wat tripels betreft. De tripel to end all tripels is IMO nog steeds de Westmalle tripel. Verder vind ik nagenoeg alle andere Belgische tripels enorm saai, gewoon omdat ze vaak heel gewoontjes dezelfde formule volgen. Dat vind ik nu net zo leuk aan Amerikaanse en in het verlengde daarvan andere buitenlandse brouwerijen. Ze hebben veel minder het idee dat ze alles al verworven hebben en durven nog eens gaan experimenteren, vaak met leuke resultaten als gevolg. De grote Belgische brouwerijen gaan er nog steeds prat op dat België HET bierland bij uitstek is en doen veel minder moeite om eens iets nieuws te maken. De gemiddelde caféganger in België is dezelfde mening toegedaan. Als ik begin over Nederlandse bieren wordt je vaak uitgelachen terwijl een brouwerij als Moersleutel, De Molen, Rock City en zelfs La Trappe recentelijk veel betere en interessantere nieuwe bieren heeft uitgebracht dan elke andere grote Belgische brouwerij.
Vorig jaar in Chimay zelf gekocht. Nog nergens anders gezien.

Nu ja, je zegt het zelf: de grote brouwerijen. Voor de rest toch genoeg kleine brouwerijen die wel durven experimenteren. Verschil is natuurlijk dat in de VS er meer ondernemerszin is en ze er niet mee inzitten om op hun bek te gaan wat hier minder het geval is.
 
Ik vind eerlijk gezegd ook niet dat veel kleine brouwerijen echt durven gaan experimenten. Ik kom enkel op Alvinne, Antidoot en mss nog een paar. De andere kleine brouwerijen hebben mss wat experimenten die niet echt geslaagd zijn. Dus ze zijn er nog niet qua kwaliteit. Daar staat dan tegenover dat er in de VS veel meer kleine brouwerijen zijn en dan is de kans dat er eens iets lukt ook veel groter... :)
 
Terug
Bovenaan