Biertopic!

Kan je ook zeggen van de Belgische tripels. Als je er 1 gedronken hebt dan heb je er ook al veel gedronken want groot zijn die verschillen ook niet.
Huh?
Westmalle Tripel, Tripel Karmeliet, St. Bernardus Tripel, Achel Tripel, Chimay wit, Tongerlo Tripel, Tripel Kannunik etc. hebben toch allen hun eigen smaak die totaal niet lijkt op een ander bier?
En dan zwijg ik nog over de middelmatige tripel bieren.
 
Ik vind eerlijk gezegd ook niet dat veel kleine brouwerijen echt durven gaan experimenten. Ik kom enkel op Alvinne, Antidoot en mss nog een paar. De andere kleine brouwerijen hebben mss wat experimenten die niet echt geslaagd zijn. Dus ze zijn er nog niet qua kwaliteit. Daar staat dan tegenover dat er in de VS veel meer kleine brouwerijen zijn en dan is de kans dat er eens iets lukt ook veel groter... :)
Er zijn er de laatste jaren wel wat aan het bijkomen hoor.
Het is gewoon lastiger bekendheid te verwerven in ons conservatief drinkend bierlandje denk ik...
 
Huh?
Westmalle Tripel, Tripel Karmeliet, St. Bernardus Tripel, Achel Tripel, Chimay wit, Tongerlo Tripel, Tripel Kannunik etc. hebben toch allen hun eigen smaak die totaal niet lijkt op een ander bier?
En dan zwijg ik nog over de middelmatige tripel bieren.
Ja maar als je ze blind voor jou krijgt kan je onmiddellijk zeggen: dat is een Belgische Tripel. Het ging in de context van de "saaiheid" van Duitse bieren. In die context kan je een Tripel even saai vinden. Echt verrassen kan een willekeurige tripel mij niet meer doen na 87 stuks gehad te hebben volgens untappd.
 
Ja maar als je ze blind voor jou krijgt kan je onmiddellijk zeggen: dat is een Belgische Tripel. Het ging in de context van de "saaiheid" van Duitse bieren. In die context kan je een Tripel even saai vinden. Echt verrassen kan een willekeurige tripel mij niet meer doen na 87 stuks gehad te hebben volgens untappd.

Ja, maar dat kan je toch van eender welke gemiddelde stout of IPA ook zeggen? Ik denk eigenlijk zelfs over elke bierstijl, tenzij mss lambik en geuze/fruitvariaties in het verlengde daarvan, maar dat komt omdat je met het blendgegeven en de eindeloze variatiemogelijkheden zit volgens mij.
 
Een rode Chimay barrel aged??? Die heb ik precies gemist. Ik vind ook niks terug op untappd.
Wat tripels betreft. De tripel to end all tripels is IMO nog steeds de Westmalle tripel. Verder vind ik nagenoeg alle andere Belgische tripels enorm saai, gewoon omdat ze vaak heel gewoontjes dezelfde formule volgen. Dat vind ik nu net zo leuk aan Amerikaanse en in het verlengde daarvan andere buitenlandse brouwerijen. Ze hebben veel minder het idee dat ze alles al verworven hebben en durven nog eens gaan experimenteren, vaak met leuke resultaten als gevolg. De grote Belgische brouwerijen gaan er nog steeds prat op dat België HET bierland bij uitstek is en doen veel minder moeite om eens iets nieuws te maken. De gemiddelde caféganger in België is dezelfde mening toegedaan. Als ik begin over Nederlandse bieren wordt je vaak uitgelachen terwijl een brouwerij als Moersleutel, De Molen, Rock City en zelfs La Trappe recentelijk veel betere en interessantere nieuwe bieren heeft uitgebracht dan elke andere grote Belgische brouwerij.
Kheb het nog gezegd en ik blijf er ook bij
België blijft speciaal door bierstijlen zoals tripel, dubbel, quadrupel, geuze, ...
tov de rest van de wereld die bijna alleen maar (verschillende types) IPA's en stouts doen (ook al zijn die dikwijls wel lekkerder :))
Maar er zijn genoeg Belgische bieren die nie moeten onderdoen voor goeie buitenlandse bieren.
Na 50 buitenlandse IPA's (alle types) heb ik het ook wel geproefd zene... Trekken even hard op elkaar (binnen hun stijl)
 
Ik heb er heel het weekend gestaan (eerste keer achter de schermen als vrijwilliger)!
Was weer een topweekend, geweldige sfeer ook onder de brouwers...
 
Ik hoop volgend jaar eens te gaan. Billies is een fantastisch café. Zou nog eens in hun winkel moeten binnenspringen, maar ik ben niet meteen in Antwerpen.
 
Bij de drankencentrale dit weekend nog een oude geuze black label 75cl en koperen markies extra brut 75cl meegenomen. Wel benieuwd naar beide
 
Nog niet van die brouwerij gehoord. Makkelijk verkrijgbaar?
Hier in de buurt vind ik die toch regelmatig (Aalst) lokale drankenhandel heeft een standje er van. Zie net dat de brouwerij zelf van Asse is. Al de verkoop en degustatiepunten staan netjes vermeld op hun website trouwens.

Hun andere bieren zijn in ieder geval ook een aanrader.
 
In 2018 2 bakken Orval gekocht. Nog 5 te gaan en mijn eerste bak is op.
Je merkt zo dat de smaak evolueert met ouder worden. Een Orval van 2 jaar is echt top!

Even ne quote van een jaar oud er bij nemen ze :coolbrows: , ik heb deze week nen bak van 4 jaar gekraakt en ik vond dat niet echt een openbaring die ik verwacht had.
 
Gisteren en eergisteren een Stille Nacht gedronken. Beide flesjes van 2016. Die van eergisteren had in smaak en aroma zelfs een lichte hint van Orval, vond ik. Bij het tweede dat niet waargenomen.
 
Even ne quote van een jaar oud er bij nemen ze :coolbrows: , ik heb deze week nen bak van 4 jaar gekraakt en ik vond dat niet echt een openbaring die ik verwacht had.
Misschien vloeken in de kerk, maar ik ben gewoon echt niet zo zot van Orval.
Ik heb hier al wel een grote fles blauwe Chimay van 8 jaar oud gekraakt en al wat geuzes van een jaar of 10 oud en dat is wel echt :drool:.
 
Terug
Bovenaan